Is dit goed voer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:15

In royal canin zit volgens mij helemaal niet zo veel vlees...
Dus of het goed voer is?
Kun je beter applaws of Orijen voeren..
Onze katten eten overigens geen vers voer :')
En Applaws of Orijen zijn ze na een paar weken zat.. :Y)
Porta 21 en Taste of the wild lusten ze overigens wel heel graag :j

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 01:32

anneliesdj schreef:
joenohoe schreef:
Royal Canin is zo ongeveer het beste voer dat je kunt kopen (serieus) en die Whiskas lusten ze vast wel.

Persoonlijk (dat is dus mijn mening) voer ik dan net zo lief Aldi-voer, zit hetzelfde in en is 20x goedkoper.
Als je eens goed leest op de zakken wat erin zit geloof ik nooit dat dat het beste kan zijn wat je kunt voeren en als je wat beter googled kun je heel veel negatieve verhalen vinden over de grote merken.

Nee echt, als je 't graag goed wilt doen voer dan wat een kat in het wild ook eet; vlees.

Dit is nogal een grote opvatting.. Aldi en royal canin is een WERELD van verschil..
op de achterkant van de verpakking staat vaak dat er in de kip variant minimaal 4% kip zit, dat betekent dat er meerdere soorten vlees in zit, waarvan minimaal 4% kip. (er zijn verschillende regeltjes over wat er in moet zitten en hoe je het op de verpakking zet, 'met kip..' betekent dus 4 tot 14% kip.

Aldi zijn goedkope grondstoffen en afval vlees. Er zitten ontzettend veel koolhydraten in (suikers) en kleurstoffen.
Op de verpakking staat alleen een analyse van wat er in zit, er is niet af te lezen of de voeding wel of niet goed is van de verpakking.

van Royal canin weet ik het niet zeker, maar Hill's gebruikt geen afvalvlees, ze gebruiken eiwitten die aansluiten op de behoeftes en essetiële voedingsstoffen van de kat. Ze gebruiken eiwitten met hoge biologische waarde en een hoge verteerbaarheid.
Dat betekent dat bijna alles van het eiwit opgenomen word en gebruikt wordt door het lichaam. Dit betekent minder ontlasting en minder honger.

Daarbij voegt Royal canin vetzuren toe die de gezondheid bevorderen en bij voeding voor senioren bijvoorbeeld stofjes die het slijten van het kraakbeen remmen.

huismerkvoeders gebruiken de goedkoopste grondstoffen om het goedkoop te houden. royal canin en andere premium voeders doen dat niet en zijn dus duurder.
Maar omdat ze hoogwaardige voedingsstoffen gebruiken heeft de kat er veel meer aan. Huismerkvoeding kan je vergelijken met Mcdonalds, Premium voeding met een uitgebalanceerde gezonde maaltijd.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:27

dennisje schreef:
royal canin is goed voer
heb er zelf veel verstand en brokken zijn goed voor de tanden dan slijten ze op een gezonde manier af en minder tandsteen.
mijn poes krijgt het ook
het is wel duur voor maar wel goed voor.

ik heb bij mijn poes alles kwa voer al geprobeert en alleen dit eet ze goed.
kwa natvoer at ze juist het huismerk van de c1000 weer het beste mag beest :P
ik heb nogal een kieskeurig poes haha.(maar wel een hele lieve)

Dat brokken goed zijn voor de tanden is echt onzin. Om de tanden schoon te houden moet je ze wat te doen geven. Vleesbotten of een lap pens doen wonderen!!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:56

Zoals hier al een aantal keer genoemd in het topic...
Ik voer Orijen, wat geen graan bevat, in tegenstelling tot vrijwel alle brokvoeders.
Dit is zeker niet duurder dat premium voeders als hills en/of royal canin wat ik voorheen voerde mits je, zoals alle premium voeders, groot inkoopt, hoe groter je inkoopt hoe goedkoper je uiteindelijk uitkomt.
Ik heb geen verschil gemerkt tussen orijen of royal canin qua gezondheid/glans etc van mijn kat, maar vind orijen een fijner idee aangezien er dus geen granen en/of andere vulmiddelen inzit (mais/soya etc), 75-80% vlees tov royal canin met ong. 50% vlees.

Verder geef ik voor het lekkere een aantal keer per week vers bij, runderhart, kippennekjes, eendagskuikens. Helemaal overstappen naar vers wil ik per defenitie niet, ik vind mezelf niet capabel genoeg om uit te rekenen of mijn kat voldoende van alles binnenkrijgt. Ander probleem is dat ik al voorzie dat ik vergeet het bijtijds uit de diepvries te halen, dit vergeet ik al met mijn eigen brood :P

Nat voer krijgt ze heel af en toe, als ze niet lekker in haar vel zit, als het heel warm is buiten (gaat dan een extra scheutje water er overheen, weet ik zeker dat ze voldoende vocht binnenkrijgt aangezien katten van nature nog wel eens te weinig drinken) of als ik een dagje/weekendje wegben en mijn oppas graag mijn kat verwent. Meestal heb ik dan sheba blikjes kip, volgens mij zit hier het meeste vlees in als ik het me goed herinner

meggiemeg

Re: Is dit goed voer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 09:38

In de tijd dat ik assistente was zag ik tijdens de spreekuren veel honden en katten voorbij komen met gebitsproblemen, dat waren eigenlijk altijd dieren die blikvoer kregen en bij de honden werd er te weinig aangeboden wat kauwbotten betreft. Honden en katten die droogvoer kregen hadden die problemen veel minder. Het hangt ook wel samen met de samenstelling van het speeksel van het dier.
Maar nogmaals alle dieren bij ons krijgen brokken te eten, de honden hebben altijd kauwbotten waar ze mee bezig zijn en ze hebben geen van allen tandsteen of tandvlees problemen. Zelfs onze oude hond van 12 heeft gebit als van een 2 jarige.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:17

Brokken veroorzaken juist tandplak en tandsteen. Versimpeld gezegd: brokken bevatten koolhydraten en zetmeel (vlees niet), het speeksel van honden en katten kan dat niet afbreken omdat het geen amylase bevat. De restjes van brokjes blijven dus achter tussen het gebit, omdat er niet uitbundig gekauwd hoeft te worden op het brokje en de tandjes dus niet worden 'gepoetst'.

Maar gelukkig hebben merken als RC en Hills een héél goede marketingafdeling en zijn veel baasjes goedgelovig :D Of ze stoppen er een stofje in tégen tandplak en rekenen dan een bijbehorende prijs.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:21

Chubby schreef:
Maar gelukkig hebben merken als RC en Hills een héél goede marketingafdeling en zijn veel baasjes goedgelovig :D

Hihi! :')

Dat valt me ook altijd op als ik bij de DA in de wachtruimte zit. Hoeveel zakken 'speciaal voer' er wel niet over de toonbank gaan, en vooral die prijzen dervan!! 8)7

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:24

Chubby schreef:
Brokken veroorzaken juist tandplak en tandsteen. Versimpeld gezegd: brokken bevatten koolhydraten en zetmeel (vlees niet), het speeksel van honden en katten kan dat niet afbreken omdat het geen amylase bevat. De restjes van brokjes blijven dus achter tussen het gebit, omdat er niet uitbundig gekauwd hoeft te worden op het brokje en de tandjes dus niet worden 'gepoetst'.

Maar gelukkig hebben merken als RC en Hills een héél goede marketingafdeling en zijn veel baasjes goedgelovig :D Of ze stoppen er een stofje in tégen tandplak en rekenen dan een bijbehorende prijs.

Mijn katten krijgen toch al hun hele leven lang RC brokjes en niets anders maar elk jaar weer zegt de dierenarts dat hun gebit perfect in orde is met mooie witte tandjes.... Bij de honden idem dito.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:26

lieniminnie schreef:
van Royal canin weet ik het niet zeker, maar Hill's gebruikt geen afvalvlees, ze gebruiken eiwitten die aansluiten op de behoeftes en essetiële voedingsstoffen van de kat. Ze gebruiken eiwitten met hoge biologische waarde en een hoge verteerbaarheid. Dat betekent dat bijna alles van het eiwit opgenomen word en gebruikt wordt door het lichaam. Dit betekent minder ontlasting en minder honger.

Daarbij voegt Royal canin vetzuren toe die de gezondheid bevorderen en bij voeding voor senioren bijvoorbeeld stofjes die het slijten van het kraakbeen remmen.

huismerkvoeders gebruiken de goedkoopste grondstoffen om het goedkoop te houden. royal canin en andere premium voeders doen dat niet en zijn dus duurder.
Maar omdat ze hoogwaardige voedingsstoffen gebruiken heeft de kat er veel meer aan. Huismerkvoeding kan je vergelijken met Mcdonalds, Premium voeding met een uitgebalanceerde gezonde maaltijd.

[/quote]

Om in een brokje te verwerken dient ook A-kwaliteit vlees verhit te worden, even losstaand van het gegeven of de dure merken inderdaad A-kwaliteit gebruiken. Wanneer je een eiwit verhit, verandert de samenstelling (kook eens een ei, als voorbeeld). Het spijsverteringsstelsel van honden en katten is niet veranderd ten opzichte van de voorouders, die geen pannetje en vuur voorhanden hadden en waarbij dus rauwe eiwitten het beste pasten/passen op waar het lichaam behoefte aan heeft.

Ergo: de mens is nu met die brokjes de natuur aan het nabootsen. En natuurlijk probeert men dat zo goed mogelijk te doen. Ik persoonlijk vraag me af waarom?! Want als de gezondheid van het dier bovenaan zou staan, is de oorspronkelijk vorm van voeding in overvloed voorhanden! Ik kan me maar één ding bedenken, dat is dat commerciele brokvoeders slechts één ding als prioriteit hebben: geld. En het liefst zoveel mogelijk opbrengst versus zo min mogelijk kosten.

Natuurlijk is er verschil tussen de brokjes. Maar bedenk dan éérst wát een hond en kat nu eigenlijk nodig hebben van nature. En ga dan eens nadenken welke brokvoeding dat kan geven. Gaat het dan om marketing? Gaat het dan om toevoegingen die ontstane problemen weer coveren? Of gaat het dan om de natuur -die het prima voor elkaar heeft!- zo dicht mogelijk te benaderen?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:27

AngelofLove schreef:
Mijn katten krijgen toch al hun hele leven lang RC brokjes en niets anders maar elk jaar weer zegt de dierenarts dat hun gebit perfect in orde is met mooie witte tandjes.... Bij de honden idem dito.

Gelukkig maar dat er ook veel succesverhalen zijn! De consument is ook niet gek natuurlijk. En als jouw katten het er prima op doen, dan moet je zéker niet willen veranderen. Dat probeer ik ook helemaal niet te beweren ;)

Maar er zijn ook katten die het niet goed doen op de dure merken. Of katten die het beter doen op iets anders dan brok. Blijf gewoon zelf kritisch en laat je goed voorlichten door anderen dan alleen de marketingafdeling van een bepaald merk..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:33

Ik beweer ook niet dat iedereen perse RC moet voeren. Heb ze zelfs proberen over te laten gaan op vers voer maar na 5 dagen vasten moesten ze er nog steeds niets van hebben dus tja, helaas, ook vers voer is niet voor iedereen te doen :D Ik zit wel te denken om mijn honden over te zetten op vers maar daar moet ik eerst wat meer informatie over inwinnen want heb geen grote diepvriezer (net verkocht :roll: ) dus het moet praktisch ook wel haalbaar zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:36

Daarom, iedereen maakt een eigen afweging in wat diegene belangrijk vindt en wat mogelijk is. Katten zijn inderdaad best kieskeurig als het om voeding gaat en dat is vaak lastig. Brokjes zijn ook wel heel gemakkelijk te voeren.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:41

Ik zit zelf ook met deze vraag. Ik heb nu zo'n 2 à 3 maanden een poesje gekregen van mijn nicht. Die had haar vanaf kitten af aan, maar werd nogal afgebeuld door hun hond (voor de hond was het spelen, maar de kat vond het niet altijd even leuk) en haar zoontje was zwaar allergisch voor de poes dus de poes (levi heet ze) mag lekker bij mij wonen :D

Mijn nicht gaf haar elke dag onbeperkt droogvoer, brokjes van Whiskas, met daarnaast 1 zakje of kuipje met vlees.
Maar sinds ze bij ons is, is ze wel wat aangekomen. Ze is ook inmiddels gesteriliseerd, dus daar kan het ook (deels) aan liggen, maar ik geef haar nu toch wel wat minder. Vlees krijgt ze niet meer elke dag, maar alleen voor de lekker in het weekend. En ze krijgt ongeveer 80 tot 100 gram brokjes. Ik probeer de 80 gram aan te houden, maar dat lukt niet altijd helemaal. Ik geef haar nu Purina One brokjes, speciaal voor Indoor katten.
Geef ik haar nou nog te veel voer? Ik vind haar namelijk wel wat te dik.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:44

Mijn katten krijgen 110 gram met zijn 2-en....

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:47

Ok dus eigenlijk is 80 gram wel te veel voor mijn poes. Ze zeurt wel echt de hele dag om brokjes en ik geef haar de brokjes in gedeeltes anders eet ze alles in 1 keer op en heeft ze de rest van de dag niets meer.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:53

Ik ben niet bekend met RC, maar ik wil je wel aanraden om de katten van jongs af aan onbeperkt voer te geven. Zo eten ze nooit meer dan ze op kunnen (omdat ze weten dat het bakje toch altijd gevuld is) en houden ze zichzelf mooi op gewicht. Wij doen dit zo met onze katten, en mijn ouders met hun honden. Voorkomt dus dat je moet gaan meten hoeveel voer zus en hoeveel voer zo als je kat weer eens net wat te dik is etc.

Edit: misschien ook wat voor jou Rhena100, om je kat dan weer hetzelfde voedingspatroon te laten behouden als ze bij je nicht had? En eventueel het vlees weglaten.
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 21-07-11 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ebony_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:54

Dit is een heel leuk onderwerp! Zelf heb ik nu sinds mei een dierenwinkel. Welke verhalen je daar van mensen waarneemd zijn echt leuk! En ja Royal canin hoef ik niet eens te verkopen, dat verkoopt zichzelf al.
Die geven zoveel geld uit aan reclame en promotie dat iedereen het wel moet kennen.
Zelf ben ik weg van Prins voer. Dit is zowel voor honden als katten en ik zie hier hele goede resultaten op!
Mijn eigen hond drama met de huid, ook nog toen ik als paraveterinair werkte bij een dierenkliniek, van alles geprobeerd. Ook het vers vlees, maar daar werd het alleen maar erger van.
Nu de lam en rijst van Prins en hij doet t super!
Per dier verschillend, maar ik blijf er bij kijk naar je dier waar deze het goed op doet. Maar goed voer is wel het belangrijkste! Dat scheelt een hoop ellende in de toekomst. Helaas zag ik het vaak mis gaan in mn oude werk. Overzetten op goed voer (kijk naar de juiste verhoudingen) en dan heb je al veel opgelost!

Wat ik ook adviseer is je huisdieren vaste tijden eten te geven. En je hebt controle punten van he zijn ze er allemaal en je weet gelijk als je hond of kat slecht of niet eet. Als er onbeperkt voer staat kan je dat wel eens missen en eet je kat misschien al paar dagen niet. En katten moeten echt iedere dag eten anders krijgen ze leververvetting. Dit kan dodelijk zijn. Bij honden maakt dit niet zo uit, die kunnen wel een dagje zonder als ze zich niet lekker voelen.
Ook hou je je dier zo op gewicht.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:01

ik heb 4 katten en geef ze 's ochtend en 's avonds 2 zakjes natvoer (dit verschilt steeds per merk tussen wiskas, felix en gourmet)(en die 2 zakjes delen ze met zn 4-en)
daarnaast vul ik zowel 's ochtends als 's avonds een bakje met harde brokjes en die koop ik altijd van purina ONE..... en dat vinden ze echt heeeeeerlijk
het bakje natvoer gooi ik meestal voor de helft weg, 1 kat eet ervan, maar die heeft dankzij een ziekte een slecht gebit en eet niet graag harde brokken......
1 kat heeft een vachtprobleem, en na jaren onderzoek heb ik zelf ontdekt dat het komt door het vlees wat ik weleens geef (gekookte kip, of een tartaarje voor de hond)
Ik zorg dus dat mn katten nooit geen echt vlees meer eten, dit schijnt helemaal slecht te wezen....
In de tussentijd heb ik van de dierenarts ook voer meegekregen voor mn katten wat klauwen met geld kostte, maar ze haalde allemaal hun neus ervoor op.........

Ik ben van mening dat het een kwestie van proberen is........
en ik zie hier af en toe staan "goedkope supermarktmerken"
nou dat valt vies tegen hoor.........
voor een doosje wiskaszakjes betaal je 5 euro (even afgerond) en doe daar 3 dagen mee.......

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:26

katten die echt vlees eten, schijnt slecht te zijn?
dat vind ik wel vreemd voor een carnivoor....
begrijp me niet verkeerd, mijn katten krijgen brokjes maar in mijn ogen kan echt vlees toch niet slecht zijn?!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:32

ik had op een gegeven moment een britse naakt-kat........
zorg nu al 3 a 4 maanden dat hij geen vlees meer krijg en echt alleen zn "goedkope supermarktvoer" en hij zit weer super mooi in zn vacht..........

waarschijnlijk zal er niks mis zijn met echt vlees, maar daar doen ze in de slagerij ook dingen mee die waarschijnlijk wel slecht zijn.....

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:38

KellyG schreef:
ik had op een gegeven moment een britse naakt-kat........
zorg nu al 3 a 4 maanden dat hij geen vlees meer krijg en echt alleen zn "goedkope supermarktvoer" en hij zit weer super mooi in zn vacht..........

waarschijnlijk zal er niks mis zijn met echt vlees, maar daar doen ze in de slagerij ook dingen mee die waarschijnlijk wel slecht zijn.....

Zoals??

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:49

geen idee, ben geen slager, maar vlees is van nature niet zo rood als dat je het in de supermarkt ziet liggen hoor.....
maar dit gaat geheel buiten het topic, dus ga er verder niet op in......

ik probeerde alleen te vertellen dat iedereen altijd zo goed weet wat wel en niet goed is, maar dat het per dier heel erg kan verschillen........

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:00

Na een hoop geprobeer met vers vlees (heel wat kilometers gereden.. om verschillende producten te kunnen kopen) eigen combinaties, een hoop vachtproblemen en vooral veel gekots en verwijtende blikken van de snorremansen, voer ik nu Hypo allergene brok van RC (via DA) Beide katten krijgen een handje brokken per dag en 's ochtends krijgen ze of een zakje natvoer met zijn tweetjes of een stuk kipfilet. Het gaat nu goed, ze stinken minder uit de straatjes, vacht gaat goed, tandjes zien er mooi uit, fijne kleine drolletjes, dus ze verteren bijna alles. Ik hou het dan ook maar zo. Ik ga wel een keer Orijen proberen ipv de hpo allergene brok, daar had ik nog nooit van gehoord.

Mijn zoektocht komt trouwens voornamelijk omdat één van mijn katten een lichamelijk probleem heeft en in zijn eerste levensjaar waarschijnlijk alleen maar met de pot heeft meegegeten en dus geen goed voer heeft gehad (hij heeft ook engelse ziekte) Hij verdraagt schijnbaar niet alles.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:33

Ik heb lange tijd als DA assistente gewerkt waarvan heel wat gebitsreinigingen bij hond en kat. De dieren met tandsteen en problemen kregen allemaal natvoer. Heb zelf ook katten en die krijgen nagenoeg alleen brokken en die hebbenkeurige tanden.

Heel veel brokken zijn er juist op gemaakt om de tanden te reinigen. Dat dit niet zo is, is de grootste onzin.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:07

Jeetje wat een reacties allemaal!
Bedankt :D

Zoals ik al had gezegd, de vers vs. brok discussie ga ik mij niet in mengen.

Ik ga het nu als volgt doen, ik hou het gewoon bij Royal Canin, ik lees er hele goede reacties over, en ook mindere inderdaad. Maar dat is waarschijnlijk met alles zo.
Daarbij wil ik dan 1 á 2 keer per week een stuk vers vlees erbij voeren. Helemaal over gaan naar vers zie ik niet zitten en hebben we ook die diepvries niet voor, haha.

Bedankt iedereen voor de uitgebreide en informatieve reacties! :D