Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:37

@janouk: Annemiek hier op bokt weet veel over de orka´s in gevangeschap, ook het aantal etc.

@kimmie: er zitten 5 orka´s in Orka Oceaan in Tenrife. Kohanna, Skyla, Tekoa, Keto en baby Adán.

@wouterpaard: jahoor, in oktober 2010 is in Tenerife Adan geboren! De orkas in Loro Parque zijn ook niet ongelukkig, dat zijn ontzettend vrolijke dieren. Zelfs Adan vind het heerlijk om bezig te zijn, erg leuk om te zien!

Ik ben benieuwd wanneer ze hier heen komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:04

wouterpaard schreef:
Worden er net als bij dofijnen geen orka's in gevangenschap geboren?
Ik vond Morgan helemaal niet ongelukkig ogen, zoals hierboven ergens gezegd anders zat ze wel weggestopt in een hoekje. En ook de orka's in Tenerife zien er verre weg van ongelukkig uit!

@kimmie261 vind dat je je mening behoorlijk opdringt aan mensen die anders over deze situatie denken!

Mening opdringen... Oogkleppen ophebben... Ik weet niet wat erger is :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:05

Urko schreef:
@janouk: Annemiek hier op bokt weet veel over de orka´s in gevangeschap, ook het aantal etc.

@kimmie: er zitten 5 orka´s in Orka Oceaan in Tenrife. Kohanna, Skyla, Tekoa, Keto en baby Adán.

@wouterpaard: jahoor, in oktober 2010 is in Tenerife Adan geboren! De orkas in Loro Parque zijn ook niet ongelukkig, dat zijn ontzettend vrolijke dieren. Zelfs Adan vind het heerlijk om bezig te zijn, erg leuk om te zien!

Ik ben benieuwd wanneer ze hier heen komt.

Jij kan hun geluk meten of zo? :?.

Hoe kan je het houden van (grote) zeezoogdieren in een chloorbad in godsnaam goedpraten?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:08

Kan jij ongeluk meten? Dit blijft een welles nietus verhaal.
Zoals ik eerder aangaf ben ik achter de schermen geweest en weet hoe ze met Morgan omgaan etc. maar goed ik hou lekker mijn oogklepjes op 8-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:11

wouterpaard schreef:
Kan jij ongeluk meten? Zoals ik eerder aangaf ben ik achter de schermen geweest en weet hoe ze met Morgan omgaan etc. maar goed ik hou lekker mijn oogklepjes op 8-)

Wat is dat nu weer voor drogredenatie :'). Nee, dat kan niet. Maar je kan wel een afweging maken van wat zo'n dier gelukkig kan maken. En dat is niet in een klein chloorbad.

En waar is er ook maar een kwaad woord gesproken over de verzorging van die orka? Nergens. Er is alleen gesproken over het winstoogmerk van het Dolfinarium en dat mensen daar, terecht, van kotsen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:16

wouterpaard schreef:
Kan jij ongeluk meten? Dit blijft een welles nietus verhaal.

Ongeluk / geluk (oftwel: ethisch verantwoord dieren houden) kun je prima afmeten aan in hoeverre wordt voldaan aan de Brambell-criteria. Een orka in een pierebadje voldoet daar gewoonweg niet aan. Goede intenties van verzorgers ed veranderen daar niets aan.

Net trouwens nog een fantastische documentaire op Ned1, waarin een groep van 12 orka's een bijzonder intelligente jachttechniek heeft ontwikkeld om als groep op zeehonden te jagen. :wow: Pas vrijheid nummer vijf nog eens toe op het pierebadje...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:39

wouterpaard ik dring niemand mijn mening op,ik geef mijn menig dat is wat anders,

en zie ik geen dieren die gelukkig zijn in een dolfinarium,wel dieren die geconditioneerd zijn in het badje waarin ze leven,en waar ze geen kant in op kunnen...

ze weten dat ze kunstjes moeten doen,ze weten dat ze dan eten krijgen enz enz,waar is de van oorsprong jagende orka gebleven??

gemaakt tot een zielig beest wat achter balletjes aan moet zwemmen of die mensen op zijn rug door het water moet dragen :\ of mensen op zijn neus omhoog moet gooien,hoe idioot...,dat is het lot van een orka in gevangenschap...

zijn wel hele grote oogkleppen die je op moet hebben om te denken dat een orka daarvoor gemaakt is,en daarmee gelukkig is,hij kán gewoon niet anders......

(soms wel, zo is er een orka die laatst zijn trainster doodde en zo zijn er ook filmpjes van een orka die een pelikaan op at die in het bassin terrecht kwam,dus het jachtinstinkt zit nog geheel in deze roofdieren)

en nog triester er leven 5 orka's in dat hele kleine beetje waterdaar op tenerife? en daar komt nr 6 dan bij??

schandalig...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:43

Ik had liever gezien, dat toen ze m vonden gelijk hadden moeten laten doodgaan dmv explosie ofzo, want een spuitje gaat niet he met zon groot dier.

Dan dat ie hele leven in een voor orka te kleine zwembad moet slijten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:45

kimmie261 schreef:
wouterpaard ik dring niemand mijn mening op,ik geef mijn menig dat is wat anders,

en zie ik geen dieren die gelukkig zijn in een dolfinarium,wel dieren die geconditioneerd zijn in het badje waarin ze leven,en waar ze geen kant in op kunnen...

ze weten dat ze kunstjes moeten doen,ze weten dat ze dan eten krijgen enz enz,waar is de van oorsprong jagende orka gebleven??

gemaakt tot een zielig beest wat achter balletjes aan moet zwemmen of die mensen op zijn rug door het water moet dragen :\ of mensen op zijn neus omhoog moet gooien,hoe idioot...,dat is het lot van een orka in gevangenschap...

zijn wel hele grote oogkleppen die je op moet hebben om te denken dat een orka daarvoor gemaakt is,en daarmee gelukkig is,hij kán gewoon niet anders......

(soms wel, zo is er een orka die laatst zijn trainster doodde en zo zijn er ook filmpjes van een orka die een pelikaan op at die in het bassin terrecht kwam,dus het jachtinstinkt zit nog geheel in deze roofdieren)

en nog triester er leven 5 orka's in dat hele kleine beetje waterdaar op tenerife? en daar komt nr 6 dan bij??

schandalig...

Het soort mensen dat dat leuk vindt, kan beter Zoo Tycoon gaan spelen of zo :').

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:39

Interessante link... http://www.freemorgan.nl/index.php/publications/34-persbericht-free-morgan
Dacht Harderwijk het beter te weten dan deze ruim 40 wereldwijd erkende deskundigen? -:) (Als we de tekst mogen geloven).

Wat ik me trouwens afvraag: hoe gaat het leven eruit zien van de in Tenerife geboren orka? Kleine orka'tjes worden tenslotte groot... En dan is Morgan er ook nog bij gekomen... Dat wordt dringen straks, en dan zou je verwachten dat er uiteindelijk minstens één dier weg wordt gedaan... Die daarmee dus zijn inmiddels vertrouwde groep kwijt raakt. :\

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:41

in het dolfinarium was toch vorig jaar ofzo een baby dolfijn geboren...

dus als ze voortplanten moet het wel redelijke leefomstandigheden zijn.

oja orca's hebben echt wel een jachtinstinct.. ik heb 2 filmpjes gezien.. een waarbij het dier een vrou het bassin nie meer uitliet.. en een 2 e waar de trainster inderdaad gedood werd.

ik heb ook natuurfilms gezien.. daar zie je cht dat het hele slimme dieren zijn.. die inderdaad niet in een dierentuin horen als ze in het wild geboren zijn... daarom ben ik echt tegen het vangen van wilde orca's! maar zoals morgan.. ze is gered ja.. en ze leeft nog.. die ga je gezond toch geen spuit geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:20

nee maar die ga je dus wel de rest van haar leven in een betonnen bak houden en kunstjes laten doen?

dat is echt een leuk leven voor een orka?

Het is niet waar dat dolfijnen zich goed voelen in het dolfinarium omdat ze
zich voortplanten
Dieren planten zich ook onder slechte welzijnsomstandigheden voort. Reproductie is een
natuurlijk instinct en een irrelevante indicator voor gezondheid, aanpassing of goed
welzijn. Bovendien worden dieren in gevangenschap aangemoedigd om te kweken. Men
mag ook niet uit het oog verliezen dat de mortaliteit van dolfijnenjongen in

bron: http://www.gaia.be/ned/downloads/rappor ... olfijn.pdf

http://www.wspa-international.org/Image ... 5-8409.pdf

ze hadden het dier nooit moeten redden,maar ja het ego gehalte van het dolfinarium om een orka te redden was groter als logisch nadenken,en de natuur zijn gang laten gaan..

en resultaat is dus een orkaatje die nu haar leven mag slijten in een betonnen bak....

hoera... -O-

Zoolgangster

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:24

Vaak gaat het niet goed met dolfijnachtigen die in gevangenschap worden geboren, ze sterven, worden verstoten, hebben veel ingrepen nodig van mensen om toch nog te overleven enz... Dat het een keertje goed lijkt te gaan is eerder een uitzondering op de regel, bovendien, dan heb je dus weer een groot zeezoogdier erbij dat in een onnatuurlijke omgeving opgroeit en niet zal worden uitgezet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:42

Er is een tijdje terug toch een groep gevonden die het zelfde dialect sprak? Maar Harderwijk heeft toen besloten dat het toch niet verstandig was om uit te zetten? Ik zal eens googlen.

De vergelijking met paarden en honden vind ik wat krom. Vooral in combinatie met gevangenschap. Ten eerste de grootte. Honden en paarden kun je nog in een voor hun gepaste leefomgeving houden. Een orca niet, elk bad is te klein, 120 meter voor een dier dat de oceanen over migreert is een lachertje. Als je je zelf voor houdt dat dat goed is voor deze dieren, dan snap ik niet hoe je hersens werken.

Ik snap nooit zo goed dat de mens denkt recht overal op te hebben en daarom dit soort parken in het leven roept. Onder het mom van dierenwelzijn ook nog. Deze dieren zijn niet leuk in een badje, dolfijnen even goed niet. Ga ze eens in het wild bekijken, dan zie je hoe vreselijk ver dolfinaria afstaan van leven in zee.
Dierentuinen sowieso vind ik niets.

De coalitie wilde trouwens dat ze werd geplaatst in deltapark Neeltje Jans, alvorens haar uit te zetten, om te wennen aan de zee.

Wat nieuwsberichten, ook dat harderwijk weigert dna af te staan, ook al heeft de tweede kamer daarom verzocht (voor het identificeren van mogelijke familie).
http://www.bliksemdetectie.nl/index.php?topic=14874.0

De tweede kamer vragen
http://ikregeer.nl/documenten/kv-tk-2011Z09260

Hoezo adoptiefamilie, als deze dieren alleen aansluiting en acceptatie vinden bij familie, waarom zou dit dan wel goed zijn? Ze wordt gewoon verkocht als circusattraktie, omdat het Harderwijk te heet onder de voeten wordt. Men heeft prima in de gaten dat het dier flink uitgebuit wordt en dagelijks tentoongesteld wordt aan het publiek. En dan zeiken dat haar medische gegevens haar privacy schaden. Ze hebben er verder namelijk ook geen moeite mee.

Het draait hier niet om Morgan, maar om de centen.
Want Harderwijk werkt alles tegen, ze doen maar bar weinig om haar een kans te geven terug te keren.
[url]http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.167.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=356951&tx_ttnews[backPid]=131&cHash=999d90665d0b93b95e707fe0e762321d[/url]

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:18

oke, dat is wel heel erg stom van hardenwijk.. nu is het te laat.

maar ik ben het er wel mee eens dat die beesten niet die stomme shows moeten doen..
helemaal niet als ze in het wild zijn geboren..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:30

ze krijg het beter dan orka lolita.. zei leeft alleen in de kleinste bassin van de wereld.(en het erge der van is, er hebben der ooit 2 in geleeft -O- ) En daar leeft zel al meer dan 30 jaar!!

morgan krijg nog meer ruimte en soort genoten.. Tuurlijk een leven in de open zee is vele malen beter. Maar geld dat dan niet voor de leeuwen/tijgers/panters/apen enz in onze dierentuinen?? en tja zo k an je dan nog wel even door gaan.

http://www.orcahome.de/images/miamitank.jpg

http://www.orcahome.de/images/miami6.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:19

das dieptriest Plutolover, maar dat maakt de situatie van Morgan niet minder erg.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:58

Klopt ik zie liever morgan in zee dan in geVangensgap. Aleen wAar ik dan bang voor ben ois stel. Dat ze haar groep vinden en ze keert terug na zee. Kan het nog een gevAar voor der zijn ze is immers niet bang voor mensen. Ze kan zich afhankelijk van worden. Keiko was vrij ja maar keerde wel steeds na de mens. Het duurde ook lang voordat keiko niet meer na de bassin in de zee terug zwom en bij de groep bleef. Maarja keko had 25 jaar gevangen gezeten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:07

Dat dierentuinen niet altijd leuk zijn voor alle bewoners, hoort geen vrijbrief te zijn om orka's dan ook maar het leven zuur te maken. Dan moeten die dierentuinen verbeteren/ veeleisende soorten niet meer houden.

Wat de orka's betreft: die maken in de natuur veel meer kilometers dan leeuwenfamilies, en in de natuur kan een orka tientallen meters diep duiken. Dat lijkt me mede de reden waarom rugvinnen zo scheef groeien bij gevangen orka's.
Ook moeten orka's optreden in shows met schetterende showmuziek in een betonnen waterbassin, lijkt me niet prettig voor een dier dat in de natuur op vele kilometers afstand zijn soortgenoten nog kan horen...
Zo zijn er nog meer dingen te bedenken, maar het komt er op neer dat orka's en allerlei dierentuindieren niet goed met elkaar te vergelijken zijn...

Morgan zit gelukkig nog niet zo lang gevangen als Keiko, dus dat aantrekken op mensen hoeft niet zo sterk te zijn. Bovendien was Keiko de aansluiting met wilde soortgenoten al jaren kwijt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:51

ze kunnen nog wel wat verzinnen hoor,de orka's bv vrij laten in lagunes ( en dan geen dolfinarium lagunaatje hoor...maar echte lagunes zoals deze bv: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lagune_van_Veneti%C3%AB ),die zijn overal ter wereld wel te vinden,en daar kunnen ze beter uit de voeten als in een betonnen bassin ( ongelooflijk dat mensen dit ook nog steeds acceptabel vinden om daar zeeroofdieren in op te sluiten) ,maar goed,er valt geld te verdienen door deze dieren onnatuurlijke kunstjes te laten doen,daarom mogen de dieren dagelijks 3 shows opvoeren voor "ohh en ahhh" mensen die het prachtig vinden en daarmee dit in stand houden, én geld in het laadje brengen voor dit soort circussen...

zolang er publiek heen blijft gaan en het allemaal vinden dat de dieren het er prima hebben en dat ze zich zo vermaken in een betonnen badkuip,zullen er orka's en dolfijnen voor moeten boeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:55

Ik ga niet en wil mijn kinderen er ook niet mee opvoeden. We zijn 1 keer geweest in de dierentuin, maar ik kan er niet zo goed tegen.

De reclame onder in dit topic is van het dolfinarium "waar dromen uitkomen" :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:15

Ik dacht trouwens dat ze Morgan helemaal niet wilde laten zien aan Nl. Wat verbaasd mij dat er dan filmpjes te vinden zijn waar je haar wel op ziet. Arme ding :(:)

Ik ben het verder eens met de tegenstanders. Op het moment dat ze besloten het dier te redden wisten ze heel goed dat ze Morgan niet meer konden laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:16

Volgens mij wordt ze dagelijks tentoongesteld in het dolfinarium.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:23

ze hadden eerst besloten dat er geen publiek bij mocht,maar ja,je kan er centen mee verdienen,dus dit besluit was binnen no time omgedraait,en de nieuwschierige bezoekers stroomde toe om te kijken naar een walvisje in een baby badje...

en dolfinarium werd slapend rijk... :z ,zo'n grote publieks trekker konden ze wel gebruiken.... :$

nou ja,heel veel bezoekers hebben vast een tevreden gevoel dat ze geholpen hebben met het in stand houden van de levenslange opsluiting die dit walvisje nu te wachten staat...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:25

Dat filmpje op de eerste pagina is van 7 augustus. Dit bericht: http://www.nu.nl/binnenland/2292844/gez ... beter.html is van 14 juli. Krap 3 weken ervoor was ze nog niet goed genoeg
Citaat:
Het publiek zal Morgan voorlopig nog niet in het echt kunnen zien; daarvoor is ze nog niet voldoende hersteld.

Maar blijkbaar betekent voorlopig zeer binnenkort in deze context.