Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:50

Wij zaten net buiten te lunchen en toen zagen we een witte kauw. Het zal wel een albino-vorm zijn van de normale zwarte kauw, maar ik had er nog nooit een gezien.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:30

Bij ons hebben we trouwens nog een bijzonder soort rondvliegen in de buurt.... De Avikomus. Het zijn mussen die het afvalvet opeten van de patat. Ze zijn tonnetje rond en als ze van het dak vliegen vallen ze eerst een paar meter naar beneden, flink fladderen, en dan stijgen ze langzaam weer op. Een erg leuke bezigheid om naar te kijken :P
Ook leuk om naar te luisteren zijn de spreeuwen hier op het dak. Tot nu toe hebben we er 1 gehad die een ziekenwagen na deed, 1 die de wekker na deed (erg irritant 's morgens om 5 uur) en 1 die tokte als een kip.

Nog een vraagje trouwens. Kan een buizerd meerdere dode konijnen (gewoon de volwassen dieren) dragen? De vriend van mijn nichtje had namelijk 3 konijnen dood geschoten die bij hun in de moestuin zaten. De moestuin is helemaal omheind dus er kan geen vos of hond bijkomen. Hij is naar achteren gegaan om de container te pakken en toen waren ze weg. Hij weet zeker dat ze dood waren en had ze alle 3 bij elkaar gelegd. In de buurt zit wel een buizerd, maar zou die ze alle 3 hebben kunnen pakken??? Hij is misschien 2 minuten weg geweest.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:44

Wat een leuk topic! Ik ben ook geen vogelaar, een ook ik weet zelden wat ik nu dan eigenlijk echt zie (op de "normale veel voorkomende" vogels na).

Wel weet ik dat er hier over het water regelmatig een ijsvogeltje vliegt, en dat is volgens mij best bijzonder voor noord-ooost groningen?

jannekespr

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:16

Een witte Kauw, dat is wel apart! En ijsvogeltjes zie je ook niet zomaar, zie je die vaak? Haha, kun je kijken hoe laat hij doorgaans vliegt? Dan kom ik een keer foto's maken.

livvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:18

Jullie gaan snel zeg!
Ik onderscheid buizerd van kiek altijd door te kijken naar vleugelbreedte en staartlengte. Kiek is langere staart, smallere vleugels. Buizerd is kortere brede staart, bredere en rechtere vleugels :D
IJsvogels zie ik hier ook regelmatig.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:19

Tegen het schemeren...maar kan ook op andere tijden, allleen zit ik dan meestal op mn werk:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:25

Leuk topic! :D Al zit ik op dit moment in een wat ander gebied dan de meesten van jullie (en dus ook met een aantal andere vogelsoorten) ik blijf dit toch even volgen. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:16

das juist leuk fiffill! Wat kom je daar zoal tegen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:42

Vergeten -O-

Maar ik heb wel een plaatje met mijn telefoon gemaakt, zal kijken of ik die er vandaag of morgen eens op kan krijgen.
Het is inmiddels wel duidelijk dat ze één jong hebben en dat het al een flinkerd is, volgens mijn ouders nu zo'n 2 weken oud.

Vanavond zagen we hier een mooie grote roofvogel vliegen, Anne dacht meteen aan een valk omdat hij te klein zou zijn voor een Buizerd terwijl ik hem juist vrij groot vond. Na enkele rondjes om het huis begon het te schreeuwen en bleek het een koppel te zijn, vanwege half schemering viel er weinig van te maken behalve dat ze donker waren.
Maar ik heb net de schreeuw van een Buizerd nog maar eens opgezocht en het was hem toch echt, het valkgeluidje is nogal heel erg anders :+
Neemt niet weg dat ze erg mooi zijn.

Maar er werd op de vorige pagina gesproken over een polsvlek en eerlijk gezegd kon ik van die foto's niet heel wijs worden, de onderste vogel had geen polsvlek? Kun je wellicht 2 foto's naast elkaar zetten van één met en een zonder polsvlek?
Want steeds als ik een roofvogel zie vliegen ga ik maar uit van en Buizerd aangezien ik geen enorme telelens heb en ze om een of andere reden altijd ver weg vliegen dus kleurpatroon is dan ook niet zo duidelijk te zien.

Wat ik overigens wel erg bijzonder vond is dat wij bij ons vorige huis (in de nieuwbouw) een roestplaats van ransuilen achter het huis in het gemeentegroen hadden (lees; 3 meter struiken en enkele bomen tussen 2 rijen rijtjeshuizen. Is super machtig om onder een boom te staan en er zitten gewoon 4 stuks je aan te staren op een tak op amper 4 meter hoogte.
Ze kijken je zo indringend aan, ik had altijd het idee dat ze me elk moment in mijn gezicht konden vliegen.
Ik heb daar nog wel foto's van maar die moet ik dan even opzoeken, voor het idee:
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:54

avikomussen... _O-
hier ook veel vogels, ijsvogel,bonte spechten,ooievaars,verwilderde mandarijneenden,en een hele grote uilen soort..oehoe? kan dat? ik zie m soms savonds vliegen als ik in het donker op mn paard zit,je hoort m haast niet hij ruist heel fluisterend,...gaaf :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:16

Hahaha avikomussen, die hebben wij hier niet hoor.

Goed het polsvlek verhaal. Op onderstaande voorbeeldfoto (dank u wel meneer jan wolfs en google) zijn ze duidelijk te zien.

Afbeelding

Dit zijn hele volle zwarte polsvlekken, soms zie je ook een soort halve maantjes. Maar ten hoogte van de pols zie je bij Buizerds altijd een zwarte vlek. Dit is kenmerkend voor de soort en daarom een heel handig foefje om te determineren. Een Bruine Kiek heeft hem niet en een wespendief ook niet. En dit zijn juist de soorten die je kan verwarren met een Buizerd.

Bij de vorige foto's was de onderste een Bruine Kiek vrouw, en die heeft inderdaad geen polsvlek, die een Buizerd (op de foto erboven) wel heeft.
Snappie?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:27

Ik wil dit topic ook graag volgen :) Vogels zijn echt prachtig en ik vind het altijd gezellig om ze in de tuin te hebben, helaas hebben we hier alleen met regelmaat 1 merel op bezoek :+ Maar de tuin gaat als het goed is wat vogel vriendelijker worden, want nu vind ik er maar weinig aan!
Maar ik ben dus zeer benieuwd naar de minder bekende vogel soorten in Nederland :)

Mooiste vogel die ik een keer in de tuin heb gezien (toen ik nog thuis woonde) was toch wel een goudvink mannetje, zo mooi! Hij kwam ook regelmatig terug!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:54

O ja, als die onderste bij de vorige foto's ze idd niet zou hebben verklaard dat veel, ik had niet begrepen dat dat een kiek zou zijn.

Iemand verstand van vleermuizen? Er zitten hier hele grote en ik ben wel benieuwd wat dat dan voor soort zou zijn aangezien ik alleen de kleinere gewend ben.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:27

Als ze groot zijn is het of de Laatvlieger of de Rosse Vleermuis. Maar zonder batdetector kom je daar dus niet achter ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:57

En de rustplaats of broedplek kom je ook niet achter of wel?
Ik zou er toch weleens een in het echie willen zien.

Als ik op wikipedia kijk zijn er kenmerken van beide soorten: ze vliegen na zonsondergang - LV, ze vliegen laag bij de grond - LV, ze vliegen snel en rechte lijnen - RV, ze jagen boven weiland en naast bos - RV/LV, ik zie er veel bij elkaar - RV.
Nou ja, zeg het maar. Ik had ze in spanwijdte gegokt op zo'n 35cm en dat klopt ook voor beide soorten wel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:34

stef schreef:
das juist leuk fiffill! Wat kom je daar zoal tegen?

Een hele hoop... hier in de buurt gezien:

Witte kwikstaart
Graspieper
Tapuit
Barmsijs
Winterkoninkje
Koperwiek
Raaf
Tureluur
Scholekster
Bontbekplevier
Goudplevier
Bonte strandloper
Watersnip
Regenwulp
Grauwe/Rosse franjepoot
Noordse stern
Grote mantelmeeuw
Kleine jager
Noordse stormvogel
Wilde eend
Tafeleend
Wintertaling
Eidereend
Slobbereend
Kuifeend
IJseend
Harlekijneend
Grote & middelste zaagbek
Roodkeelduiker
Grauwe gans
Rotgans
Wilde zwaan
Giervalk
Smelleken
Zeearend*

Dat zijn dus vogels die ik hier zie (waar ik momenteel werk), op andere plekken zitten natuurlijk ook weer andere vogels.

*die zeerarend is hier ook zeldzaam (op het hele eiland) maar hij vliegt af en toe rond. Indrukwekkend beest!

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:48

Dat is nogal een lijst. Dat is op IJsland? Moet ik ook meer eens heen op vakantie...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:19

Maar dat zijn wel veel soorten die je hier ook ziet :j

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:32

Ik heb hier eindelijk na maanden de groene specht op de foto gekregen. Tenminste 1 van de 2 die vanmorgen mijn tuin bezochten. t Zijn niet de scherpste foto's maar het viel ook niet mee om ze erop te krijgen en dan ook nog eens zonder zoomlens een foto te maken. Ik heb maar een heel eenvoudig cameraatje.

Afbeelding

Ik heb ze trouwens dankzij mijn kat ontdekt. mijn kat gaat s'morgens altijd mee, samen met de hond, als ik de mest uit de weide schep.
Nou ja, merels van de kaart, boel lawaai, mijn kat bang en die rent terug naar de tuin, daar zaten de spechten in de boom. Nou en als je denkt dat merels al stampij maken dan heb je de groene specht nog niet gehoord.
Ik heb meteen mijn riek laten vallen, kruiwagen laten staan en ben naar binnen gerend voor de camera. En zie hier het bewijs: Groene Specht in mijn tuin.

Toch leuk.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:36

Wel veel ja, maar de IJslandse omgeving is zowieso de moeite waard lijkt me. Ik had vandaag gehoopt op zon, om nog eens een poging te wagen (de zoveelste) om een rietgors mooi op de foto te krijgen.

O, die groene specht is gaaf! Die wil ik ook wel in de tuin. Nou heb ik geen bomen in de tuin en woon ik midden in de stad, dus dat lukt niet, maar ben wel jaloers!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:45

Leuk topic! :)
Ik werk in het natuurbeheer en kom daardoor regelmatig leuke soorten tegen.
Zal het wel melden als ik weer iets leuks heb gezien!

@Rageboll, leuk hoor, een specht in de tuin! :)

Moest ook erg lachen om de Avikomus. :')

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:51

Ik ben er ook heel blij mee.
Alleen in mijn tuin heb ik al een paar leuke soorten zitten.
Grote Bonte Specht, Groene Specht, Steenuil, Buizerd, Sperwer, Zwartkop, Glanskop en het Boomklevertje.

Geen zeldzame soorten maar wel even net anders dan de doorsnee kool of pimpelmees, merel of vink op de voerplank.

Maarre Janneke als je een keer op de koffie wil komen, mag hoor.
De spechten zie ik voornamelijk s'morgens tussen 8 en 10, de Grote Bonte is echt een man van de klok. In de winter zit ie standaard om 8.45 op de plank.

PS: mijn kat zit nu bang binnen, t was echt teveel vogelgeweld.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:56

Ik vind het wel grappig: naar aanleiding van het buizerd vs kiekendief verhaal ben ik al mijn roofvogelfoto's nog eens gaan bekijken, maar ik heb er niet 1 buizerd bij. Zijn allemaal kiekendieven. Ik dacht dat buizerds veel algemener waren, maar nee dus. Deze is ook wel spectaculair, maar was heel ver weg helaas, vandaar de slechte kwaliteit van de foto.

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:57

wat heeft die nou?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:00

Volgens mij een konijn.
Hahaha en volgens mij is het een Buizerd ook. Ik zie een vage polsvlek, brede vleugels en vage staartbandering. Maar als je zeker wil zijn moet je hem even op waarneming zetten.