Nikki__ schreef:Maar Wilawander, leer je de hond met een prikband nou ook echt dat naast de baas lopen leuk is?
Of loopt de hond enkel naast omdat hij geen pijn wil ervaren? Loopt de hond ook netjes mee als de prikband af is?
En daarnaast, als de hond blijft trekken op de prikband, heeft deze toch hetzelfde effect als de halsband?
Mijn honden mogen bij het uitlaten ook vrij lopen aan de lijn maar niet trekken en ook dan zijn ze vrolijk en blij. Mijn honden hebben altijd de prikker om, of het zwemmen, wandelen of trainen is.
Ja ook als ze eens een andere halsband omhebben dan trekken ze ook niet want ze weten dat ze niet mogen trekken.
Als de hond blijft trekken op een prikker dan is er ergens wat niet goed gegaan en uitraard is dat dan ook niet gezond. Maar mijn ervaring is dat ze dan niet meer trekken.
Mooi voorbeeld kennissen hebben een 8 maand oude DH. Wij ook 1 uit zelfde nest. Met 4 maand heeft de onze een prikker omgekregen daar zei als een gek trok om maar bij onze andere honden te komen. Prikker heeft haar 2 keer gecorrigeerd. Ze loopt nu altijd keurig netjes. In een enthousiaste bui wil ze wel eens weer gaan trekken maar dan zie je haar zo gauw de riem strak hangt denken, ah ja is ook zo. Geen stress, geen getrek enz. De andere hond heeft een gewone halsband en komt kuchend, rochelend, trekkend op het hondenveld aan. Helemaal kapot en achteradem. Deze hond train ik nu sinds 4 weken. Mijn eis was prikker. De hond komt nu vrolijk, enthousiast en fit op het veld. En het gaat super goed.