Honden heilig in nederland!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:22

c_alsemgeest schreef:
.

Honden zien duidelijk aan je lichaam wat men doet en bedoelt.
Waarom denk je dat honden áltijd mensen opzoeken die bang voor ze zijn?
Juist! Omdat een bang persoon de neiging heeft om wat in elkaar te kruipen... in honden ogen, dus een onderdanige rol aannemen. Heerlijk voor de hond die eindelijk een 'mens' ziet waarbij ze misschien wel mogen doen wat ze willen :D

Honden komen juist bij die mensen omdat ze op geen enkele manier bedreigend zijn. Ze kijken weg en willen niets met de hond te maken hebben.
Dit heeft echter niks met dominantie te maken. Honden voelen zich veilig genoeg om juist die mensen eens goed te onderzoeken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:23

saskiakefie schreef:
Je hebt verkeerd gequot Ragebol

Oeps Y;(

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:24

VogeltjeM schreef:
Mee eens!!

Mijn hondje heeft alleen de gewoonte (geen idee hoe ze eraan komt) om een dertig centimeter voor mij te lopen en dan om te (blijven) kijken. Die ziet mij dus wel als leider, maar kon eigenlijk gewoon niet aan de riem lopen. Nu heb ik ze wel steeds beloond als ze goed liep en nu loopt ze naast me. Maar goed, één keer je stem verlagen en ze ligt bij wijze van spreken op haar rug.. Als correcties niet nodig zijn, los ik het dus liever anders op bij haar :)

Ja maargoed dat zie ik dan weer als een stukje aanleren wat ze niet snapt, maar niet om te laten luisteren..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:26

Ik vind lopen aan de riem en volgen ook gewoon truckjes? In een roedel sukkelen ze echt niet met zijn alle de hele dag achter de alfa aan. Zou de alfa een partij gek van worden denk ik :P .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:26

Ragebol1977 schreef:
saskiakefie schreef:
Je hebt verkeerd gequot Ragebol

Oeps Y;(

Huh? nee ik geloof het toch niet wtf ik snap er niks meer van :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 13:28

liedje89 schreef:
Ik vind lopen aan de riem en volgen ook gewoon truckjes? In een roedel sukkelen ze echt niet met zijn alle de hele dag achter de alfa aan. Zou de alfa een partij gek van worden denk ik :P .

het lopen aan de riem moet je ook leren, dat kun je ook doen via belonen, maar het als ze wéten wat volgen is en dan doen ze het niet, dan mag je corrigeren

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:30

Overgens hebben wij als onze hond trok gewoon vrij letterlijk niet gedaan. Trekken=stilstaan en dan kom je dus niet bij hetgene waar je gauw wil zijn. Dus is het energie verspilling en je houd ermee op. Maar ik vind dat nog steeds oppertunistisch gedrag heeft imo niets met rangorde oid te maken. Onze hond trekt echt niet meer. (Het is zo simpel waarom zou je je hond willen straffen of constant laten volgen dat kost toch hardstikke veel tijd en energie??)

EDIT: als je hond een commando niet opvolgt betekend dat gewoon dat het niet (genoeg) loont om het wel te doen. Dus dat kan e inderdaad oplossen door te corrigeren of de beloning leuker te maken als hij het wel doet. Maar het blijft gewoon een truckje want het is niet zo dat een wilde hond de hele dag achter de leider aan sukkeld en nu verwacht je het wel van hem.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 20-05-11 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:32

Ragebol1977 schreef:
c_alsemgeest schreef:
.

Honden zien duidelijk aan je lichaam wat men doet en bedoelt.
Waarom denk je dat honden áltijd mensen opzoeken die bang voor ze zijn?
Juist! Omdat een bang persoon de neiging heeft om wat in elkaar te kruipen... in honden ogen, dus een onderdanige rol aannemen. Heerlijk voor de hond die eindelijk een 'mens' ziet waarbij ze misschien wel mogen doen wat ze willen :D

Honden komen juist bij die mensen omdat ze op geen enkele manier bedreigend zijn. Ze kijken weg en willen niets met de hond te maken hebben.
Dit heeft echter niks met dominantie te maken. Honden voelen zich veilig genoeg om juist die mensen eens goed te onderzoeken.

Zo zie ik het niet... de honden die ik ken zijn nieuwsgierig zullen altijd mensen onderzoeken en voelen zich veilig in elke situatie.
Een goed opgevoede hond, is naar mijn idee een geestelijk stabiele hond.
Die hoeft geen veiligheid op te zoeken :n Die hebben de instelling om elke situatie aan te kunnen.
Een goed opgevoede hond weet precies waar hij staat en wat er verwacht wordt in elke situatie.
De bouvier ook... maar bij een bang iemand wil ze in een onbewaakt ogenblik graag wel even een poot erop leggen oid.

Zo trainde mijn tante politiehonden, zij had ook zelf een roedel voor de sport.
Uiterst stabiele honden, vol vuur en agressie tijdens het werk... maar ook gewoon thuis tussen mens en kind, liggend op de bank.
Luisterden 100% naar mijn tante, maar ook naar kleine kinderen wanneer die bij hun thuis waren.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-05-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:32

saskiakefie schreef:
liedje89 schreef:

het lopen aan de riem moet je ook leren, dat kun je ook doen via belonen, maar het als ze wéten wat volgen is en dan doen ze het niet, dan mag je corrigeren

Hier sla je precies de plank op zijn kop.

Een hond die gecorrigeerd wordt zal 9 van de 10 keer braaf meelopen maar als er uberspannende prikkels zijn toch de fout in gaan.
Waarom?
Het zelfbelonende is fijner dan dat de correctie als vervelend wordt ervaren. Het fijne gevoel blijft langer hangen.

Juist daarom werkt goed gedrag belonen beter. Het gevoel blijven ze onthouden. Het is alleen de kunst om zo te belonen dat die beloning ontvangen voor het gewenste gedrag leuker en fijner is dan het zelfbelonende gedrag vertonen.
:D Snappie het nog?

Greentea01

Re: Honden heilig in nederland!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:42

Mijn katten krijgen ook wel eens een tik op hun achterste, evenals mijn paard.

Corrigeren bij ongewenst gedrag moet geen probleem zijn lijkt mij. Zeker niet bij dieren die een grote rol in het dagelijks leven spelen. (honden, katten, paarden). Wel moet een correctie binnen de perken blijven en het moet geen geweld worden.

Een voorbeeld:

Ik had laatst dat mijn kat in volle paniek naar binnen rent. Ik ga even kijken staat en er een grote herder in de tuin. Ja kan gebeuren. Kat vangt muis, hond vangt kat. Wat mij betreft niet zo'n probleem, de kat was binnen en de hond heeft geen schade aangericht.

Mijn schutting is stuk daardoor kan de hond binnen komen. Hij bleef wel dicht bij de schutting en kwam niet vol de tuin in. Jammer, maar dan had ik de schutting maar moeten maken.

Het baasje komt er aan. Die heeft een dikke tak in handen. Hij slaat hem zo hard op de rug dat de stok in 3 stukken lag. Dit vond ik een onnodige correctie en ook erg hard. Ik was ook zo perplex dat ik er niks van gezegt heb. Achteraf gezien vind ik dat deels jammer. Aan de andere kant het is zijn hond en ik ken het verleden niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:54

Mijn honden halen mijn boodschappen elke zaterdag uit de auto en leggen het op het aanrecht, ze halen mijn sloffen en brengen mijn schoenen naar de gang, ze halen dagelijks de post uit de bus, ze bewaken het erf, beschermen mij en mijn gezin in ruil voor 2 x per dag voer, voldoende water, een warme droge slaapplaats, genoeg botten om te knagen en speelgoed om te spelen, medische zorg, vrije uitloop en een flinke wandeling per dag in het bos om te spelen, en en lekkere knuffel op zijn tijd.

Prima afspraak tussen ons :j ik geniet van ze en ik hoor hun niet klagen.

Zijn ze heilig? Nee dat niet. Maar ik vind het prettig om ze om mee heen te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:30

Ragebol1977 schreef:
Ayasha schreef:
ingrijpen waar nodig en corrigeren waar nodig. Niet "snoesje hier" en "snoesje daar " en de hond het zelf maar laten uitzoeken. Die van mij is rotverwend, echt waar. Maar "hier" is ook echt hier en niet na 3x maar per direct. en "neen" is ook echt "neen".
Duidelijke grenzen. ;) en dan krijg je geen problemen met op bed en op de bank. hond weet nl waar ie aan toe is.
Mijn kleine ding ligt nou heerlijk te maffen op mijn schoot. _O-

Marloez wij lijken op elkaar _O-

Als je het goed hoef je niet in te grijpen en te corrigeren. Dan kan je al bijsturen voordat de hond ongewenst gedrag vertoont.

Hier is bij ook echt hier.....en dat doen ze graag.....ik ben immers de leukste voor ze.
Nee is ook echt nee, en eraf is eraf. Dat weten ze hoor. Maar ze weten het doordat een commando opvolgen iets oplevert.

Ik zal correctie en het gevolg daarvan uitleggen in Jip en Janneke mensentaal.
Stel je voor:

Je komt bij mij koffie drinken, ik heb net een nieuwe tafel en vraag of je je kopje op het schoteltje wil zetten ivm beschadigen van de tafel.
Jij vergeet dat, of hebt me niet gehoord of niet begrepen of je doet dat gewoon niet.
Op het moment dat je het kopje op de tafel zet geef ik je een draai om de oren. Goed, je zal het kopje koffie niet meer op de tafel zetten.
t Zal heus wel werken.

Maar dat kopje koffie smaakt jou echt niet meer. En jij denkt ook niet meer , goh ik ga gezellig bij Ragebol koffie drinken. Ook al serveer ik er een gebakje bij als beloning als je je kopje op het schoteltje zet.
Je zal nog wel koffie komen drinken als je afhankelijk van me bent en op geen andere manier aan dat kopje koffie kan komen, maar nooit met dat volle vertrouwen en plezier.

Deze uitleg kreeg ik van de gedragsdeskundige. Je kan het onzin vinden maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in.

ingrijpen/corrigeren dus? :+

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:31

Ik dacht meer aan voorkomen :D

Edit: Om op het kopje koffie drinken in te gaan. Als ik een kleedje op de tafel had gelegd had ik niet hoeven te corrigeren. Het kopje koffie had je dan heel goed gesmaakt en ik had rustig als jij je kopje op je schoteltje zou zetten een gebakje/koekje kunnen serveren. Jij denkt dan: heeeey als ik mijn kopje op dat schoteltje zet krijg ik een gebakje. Laat ik dat nog eens proberen. Als ik mijn koekjes serveren blijf herhalen terwijl jij je kopje terug zet op het schoteltje dan blijf je dat echt wel doen. Zonder dat je er een rotgevoel aan overhoudt.

Snappie?
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 20-05-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:33

ook een correctie kan voorkomen he. Je ziet dat het gaat mis gaan dus je doet iets waardoor het niet mis gaat. :) Je grijpt dus in. Niet in de mate als wanneer het zou mis gaan maar je grijpt wel in. Ik denk dat wij het eigenlijk met elkaar eens zijn. :') Ik druk me gewoon krom uit _O-