Ayasha schreef:ingrijpen waar nodig en corrigeren waar nodig. Niet "snoesje hier" en "snoesje daar " en de hond het zelf maar laten uitzoeken. Die van mij is rotverwend, echt waar. Maar "hier" is ook echt hier en niet na 3x maar per direct. en "neen" is ook echt "neen".
Duidelijke grenzen.

en dan krijg je geen problemen met op bed en op de bank. hond weet nl waar ie aan toe is.
Mijn kleine ding ligt nou heerlijk te maffen op mijn schoot.

Marloez wij lijken op elkaar

Als je het goed hoef je niet in te grijpen en te corrigeren. Dan kan je al
bijsturen voordat de hond ongewenst gedrag vertoont.
Hier is bij ook echt hier.....en dat doen ze graag.....ik ben immers de leukste voor ze.
Nee is ook echt nee, en eraf is eraf. Dat weten ze hoor. Maar ze weten het doordat een commando opvolgen iets oplevert.
Ik zal correctie en het gevolg daarvan uitleggen in Jip en Janneke mensentaal.
Stel je voor:
Je komt bij mij koffie drinken, ik heb net een nieuwe tafel en vraag of je je kopje op het schoteltje wil zetten ivm beschadigen van de tafel.
Jij vergeet dat, of hebt me niet gehoord of niet begrepen of je doet dat gewoon niet.
Op het moment dat je het kopje op de tafel zet geef ik je een draai om de oren. Goed, je zal het kopje koffie niet meer op de tafel zetten.
t Zal heus wel werken.
Maar dat kopje koffie smaakt jou echt niet meer. En jij denkt ook niet meer , goh ik ga gezellig bij Ragebol koffie drinken. Ook al serveer ik er een gebakje bij als beloning als je je kopje op het schoteltje zet.
Je zal nog wel koffie komen drinken als je afhankelijk van me bent en op geen andere manier aan dat kopje koffie kan komen, maar nooit met dat volle vertrouwen en plezier.
Deze uitleg kreeg ik van de gedragsdeskundige. Je kan het onzin vinden maar er zit toch echt wel een kern van waarheid in.