Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Re: Wat te doen? Hond heeft zijkant van zijn hoofd open!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:33

Gelukkig heb je z'n oren na laten kijken. Ik denk dat het daar vandaan komt, en dat dus ook de jeuk verklaard.
Nu goed volhouden, smeren en zorgen dat het opdroogt. Niet stoppen met iets omdat je de diagnose niet helemaal vertrouwd. Je hebt AB mee gekregen, dat moet je echt afmaken.
Succes!

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:42

Laten we dat dan hopen. Heb net weer water gekookt, staat nu af te koelen. Zo weer de betadine oplossing er op en wanneer het water afgekoeld is spoel ik de betadine er af, daarna die Hydrocreme er weer op. Vanavond beginnen we met de AB.

Dankje!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:51

Als de wond droog is, hem niet elke keer weer schoonmaken hoor! De AB doet z'n werk zelf, en de wond elke keer weer nat maken is niet echt bevoordelijk. Zo hersteld het niet.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 15:55

Nee dat doe ik ook niet Gister heb ik alleen die zalf er op gedaan, toen was de wond wel droog. Vandaag is de wond weer open en zit er pus op dus ik wil het wel graag even ontsmetten. Deed hem net ook aardig pijn, die betadine.. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 15:56

wiifke schreef:
We zijn net terug van de DA. Hij was een beetje bang voor Diesel.. :=
Echt naar de wond heeft hij niet gekeken, hij heeft wel geprobeerd te scheren maar gaf al heel snel op. Er is een antibioticakuur voorgeschreven voor het plek en hij heeft een injectie gehad tegen de jeuk.

Zijn oren is ook naar gekeken, deze waren niet helemaal schoon dus hiervoor hebben we oplossingmiddel gekregen wat zijn oren schoon moet maken en ook hiervoor weer een antibioticakuur.

Het plek was overigens 'een soort van eczeem' . Geen idee waar hij dat op heeft gebasseerd aangezien hij amper naar het plek heeft gekeken. Maargoed, hopen dat de antibiotica aanslaat!

Ragebol: Ik heb hem een een aai over zijn bol gegeven! :D

dat heb ik dus ook gehad met mijn hond...daarom dacht ik dat het geen hotspot was.
In mijn herinnering was het een schimmel,maar eczeem kan ook...maar het is al 12 jaar geleden.
Je merkt zo of de da goed zit....de ab gaat zijn werk wel doen met een dag of twee.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:01

Weet je wat zo vreemd was.. De dierenarts heeft helemaal geen uitleg gegeven en als wij er om vroegen kwam het er heel twijfelend uit, net of wist hij het zelf ook niet zo goed. Ook voor zijn oren, hij had in de oren gekeken 'Ja, het is wel wat vies'. Oplossingsmiddel er in en een AB kuur.. Ging allemaal naar mijn inziens wel wat vreemd. Hij was ook doodsbenauwd voor de hond, zodra de hond zijn kop naar hem toe draaide uit nieuwschierigheid, sprong de DA meteen een meter achteruit.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:04

Nee de medicijnen zijn ook niet gelijk.
Amoxicilline helpt geen fluit vaak bij hotspots, gooi er maar synulox tegen aan, wel duur
maar anders gaat ie je nog meer geld uit de zak kloppen.
Ik was wellicht wat grof maar dan moet die dierenarts niet uit zijn nek zwetsen met zijn eczeem.
Hij laat je vrolijk betalen voor een foute diagnose zonder te kijken wat de oorzaak is, moet hij onderzoek
doen en bijscholen want inderdaad zijn molossers andere honden dan bv een tekkel, dit is een rasgebonden
gevoeligheid.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:09

Hm, nu wordt het lastig.. Wel of niet beginnen aan die kuur......

Maar als de diagnose van de DA er naast , laten ze je natuurlijk wel beide betalen?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:22

wiifke schreef:

Maar als de diagnose van de DA er naast , laten ze je natuurlijk wel beide betalen?

Uiteraard en hij is bang van het type hond, want dat is natuurlijk een "vechthond"
dat deze honden veel toleranter zijn t.o.v kleine kinderen en mensen laten we even buiten
beschouwing.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 16:27

Ja dat begrijp ik ook wel, natuurlijk wel. Hij kent die hond totaal niet, hij gedroeg zich ook niet zo netjes daar overigens. Totaal niet luisteren, blaffen naar de DA (uit enthousiasme). Hij heeft toen wel even op zijn kop gekregen en heeft toen ook niet weer geblaft maar snap wel dat hij bang voor Diesel was. Maar dan nog, je schrijft niet zomaar even iets voor zonder gekeken te hebben, alleen maar omdat je bang bent...

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:30

Weet je wat je eventueel kan doen? Als je het echt niet vertrouwd.....
Wordt even lid van het Bullmastiffkluppie , daar zitten ook mensen uit Friesland. Die mensen weten wel welke dierenartsen ervaring hebben met dogachtigen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:38

wiifke schreef:

Sowieso de kuur van de oren doen. Doordat de oren vies zijn, krijg je bacteriën die daar lekker gaan broeien.
Dit jeukt gigantisch, waardoor de hond wil gaan krabben.

Ik neem aan dat de hond de kap nu om heeft? Dan zeker beginnen met de kuur.
Wat je nu doet is, imo, een marteling. Het dier heeft onwijze jeuk, maar kan niet krabben en jij twijfelt door berichten van bokkers.
Of begin nu met kuur, of bel een andere DA voor een alternatief. Maar ga niet afwachten, dat is pesten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:42

amoxilline helpt soms wel tegen bepaalde staphylococcen en streptococcen.
Ik zou hem zeker de antibitica geven,helemaal als er pus is.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 19:30

Ragebol: Bedankt voor de tip, Diesel zijn baasje is geloof ik net lid geworden. Hij was er net toen ik weg ging in ieder geval mee bezig. :)

Nikki: Ja die kuur van de oren twijfel ik ook zeker niet over, die andere kuur krijgt hij ook gewoon hoor. Was eigenlijk meer een gedachte die ik plaatste. :o
De hond heeft inderdaad een kap om, volgens de DA zou dit niet meer nodig zijn zodra de injectie ging werken maar zodra we op de namiddag de kap af deden kon hij er absoluut niet af blijven dus is de kap meteen weer om gegaan.

Geerke: Vanavond beginnen we met zijn kuur. Er zit inderdaad wat pus, heb vanmiddag de wond schoongemaakt maar dit was ook zeker geen pretje. Hij lijkt er vandaag meer last van te hebben dan de dagen er voor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:16

ik zou van harte een andere dierenarts opzoeken die niet bang is van je hond want een arts die bang is een diagnose laten stellen klinkt heel eng. Niet duidelijk onderzocht en hij doet dus een gooi in de rondte. Of heeft hij wel iets van huid weggeschrapt en onder microscoop gekeken of er niet iets in zit?
Een uitgebreide antibiotica kuur kan iedere gek nog wel geven. Is nooit weg ook.

Oren heel vies? Niet bijv ook nog otimectin? Had ze geen oormijt? (vaak ook pas onder microscoop te zien. Oormijt stinkt trouwens en zijn allemaal puntjes in het oor heel korrelig dus). Met alleen schoonmaakmiddel ga je het niet redden als het oormijt is.

Let wel op dat hydrocorthiderm ook allergie kan geven!! Heb het zelf moeten gebruiken en je wil niet weten wat een problemen ik nu nog heb (was in december dat ik die zalf gekregen heb). Mijn huid is weer dicht maar de jeuk op die plaatsen blijft en de huid blijft zwak tot nu toe.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 22:12

Nee, hij heeft helemaal niks van de wond genomen (lees: niet eens van dichtbij naar gekeken). De oren waren 'gewoon' vies voor zover ik begreep, dus niet heel vies. In ieder geval, dat is niet gezegd. De oren heeft hij overigens wel van dichtbij gezien met zo'n apparaatje, toen moest zijn baasje Diesel zijn hoofd bij hem weggedraaid houden. Dat zal hij vast wel goed bekeken hebben. :) Hier hebben we overigens ook een aparte AB kuur voor gekregen.

Ik krijg het idee dat die Hydrocorthiderm wel werkt voor hem. Toen ik vanmiddag zijn wond aan het behandelen was had hij wel heel ierg veel last van jeuk. Over de vloer schuren met de kap en met zijn voor en achterpoten proberen te krabben. Nadat ik de hydrocorthiderm er op had gesmeerd was dat ook helemaal over.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:23

Hopen maar dat de kuurtjes aanslaan. Het zou vervelend zijn als de jeuk nog veel langer duurt. Anders zou ik toch echt even op oormijten laten testen.
Gaat het wel goed met de kap om ? Mijn hond had die namelijk binnen een dag in 100 hele kleine stukjes gebroken :=
Toen hebben we een stoffen kap omgedaan en dat ging gelukkig een stuk beter.

Ik snap trouwens wel dat de DA een beetje voorzichtig is. Wij doen ook altijd toch een snoetje om, niet dat het echt nodig is maar het gevoel van veiligheid wordt gewoon groter waardoor de DA sneller en ook wat uitgebreider kan kijken. Moet ik zeggen dat ze ook wel heel boos kan kijken hoor :o

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 21:10

Ja ik hoop het ook. Hij kijkt vandaag wel vrolijker uit zijn ogen en is lekker met zijn bot aan het spelen. Hij weet zich steeds beter te redden met de kap, hij stoot nog wel eens ergens tegen aan en komt dan vast te zitten, dan kijkt hij even beteuterd en trekt zich dan los met de kap. Nee hij zit gelukkig nog om, zit wel al een scheurtje in maar ben wel benieuwd hoe lang hij nog heel blijft. Zo'n stoffen kap klinkt wel heel handig! Lijkt mij voor de hond ook veel fijner, waar kun je die krijgen?

Dat had inderdaad ook wel een goed idee geweest, dan hadden we hem alleen wel van te voren aan moeten schaffen. Haha, ja ze kunnen soms wel angstaanjagend kijken/blaffen.. :+

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 22:15

Oplossingsmiddel zit in zijn oor, straks de auribiotic er in. :)

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:56

Nou een kennis van ons had die toevallig maar heb ffe voor je gegoogled en kwam ik bij deze uit:
http://www.dierenshop.nl/hondekapcomfic ... jveitijiv3
Hij heet de comfy cone, en het is een andere dan wij hadden. Deze vond ik er ook wel mooi uitzien, zag alleen dat ze hem hadden omgeklapt op sommige foto's en het lijkt me niet helemaal de bedoeling dat de hond dat zelf kan doen. :oo
Maar misschien hebben andere bokkers hier ervaring mee ?

Wat het snuitje betreft zou ik er wel even een keertje eentje kopen die goed zit & ook even oefenen met het omdoen zodat ze eraan gewend raken. Stel, bij een noodsituatie waarbij de hond veel pijn heeft & daardoor toch wat agressiever kan worden dan anders heb je tenminste een goed passend snuitje achterwege. En als hij het al kent levert het natuurlijk een stuk minder stress op als hij het al kent en dat is natuurlijk het laatste wat zo'n hond kan gebruiken.

Wij hebben zelf namelijk een schotse herder en die hebben natuurlijk nogal een lange snuit. En toen we haar voor de eerste keer meenamen naar de DA was het eerste wat die zei : hebben jullie zelf een snuitje meegenomen want die van ons zitten niet zo mooi bij haar. (Haar vorige baasje nam haar ook altijd mee naar deze DA) En toen was ik toch wel blij dat we hem voor de zekerheid hadden meegenomen :=

Ps, Een mooncollar (een soort rol om z'n nek) kan ook handig zijn, ik denk alleen dat in dit geval de hond gewoon nog met z'n poten bij de wond kan en ook nog ermee langs meubels (bijvoorbeeld je mooie witte bankstel) kan schuren zodat de wond alsnog open gaat

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 13:12

Bedankt voor je reactie. Die comfy cone ziet er wel heel fijn uit maar ben bang dat diesel hem dan inderdaad omflapt, dit doet hij zelfs al bij die harde kap. Zo'n snuitje is inderdaad wel de moeite waard, hij is absoluut niet vals maar wil nog wel eens happen met het behandelen van zijn oren, dit zal hem dan waarschijnlijk veel pijn doen. Op de mooncollar zal ik even googelen, hoewel hij met de kap ook al probeert met zijn kop langs de bank te schuren. Hij is wel erg creatief met de kap..

Hebben jullie misschien ook nog een tip om het behandelen van de wond en oren zo prettig mogelijk te maken? Hij stribbelt namelijk erg tegen en maakt het vreselijk moeilijk voor ons en hemzelf. We hebben het al geprobeerd door hem te laten zitten en dat 1 iemand zijn kop opzij houdt, hem laten liggen en 1 iemand hem op zijn buik kriebelt, de ander zijn kop opzij houdt en iemand de wond behandelt. Elke keer gaat de eerste keer goed en daarna gaat hij vreselijk tegenstribbelen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:38

Ik denk niet dat je het prettiger kan maken. Misschien kan je hem tijdens de behandeling kleine stukjes pens/kaas/leverworst geven. Dan gaat het prettige gevoel van iets lekkers krijgen zwaarder wegen dan het nare gevoel van behandelen.
Maar joh, is het nu nog niet minder geworden? Met die zalf die ik had was het binnen een week helemaal ingedroogd en zo goed als genezen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 16:44

Hij krijgt inderdaad na elke behandeling een stukje kaas, maar het is echt een strijd om het voor elkaar te krijgen. De laatste keer lukte het pas met zijn 3en na 5 pogingen..
Ik ben er de afgelopen dagen niet geweest, heb het nogal druk gehad. Ga er vanavond weer heen. Zaterdag was de wond wel al mooi opgedroogd, maar dit was het de dag voordat we naar de DA gingen ook, de dag erna was de wond weer open. Ben benieuwd hoe het er vandaag uit ziet. De eerste dag kon ik zijn wond gewoon alleen behandelen, op zich is de wond niet eens zo'n probleem maar zijn oren wel.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 21:47

Net even een foto gemaakt van hoe het er nu uit ziet. De wond is mooi dicht en de korst begint al los te laten. Heb net weer de oplossingsmiddel er in gedaan, ging zonder problemen! Lekker in de buitenlucht en de kap af, enige nadeel was dat hij even lekker ging schudden na de tijd en dat er een stuk korst mijn kant op kwam vliegen. Smaakte volgens Diesel erg lekker! :r Haha.

Foto van de wond:
http://i183.photobucket.com/albums/x299 ... 0012-1.jpg

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 16:37