puppy's verkopen - ik snap sommige mensen echt niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: puppy's verkopen - ik snap sommige mensen echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:37

Tuurlijk is het belangrijk om de prijs te weten, vind ik. Maar niet als 1e ding dat je vraagt. Ik heb ook rondgevraagd en eerst alle vragen over huisvesting, opvoeding, sport en noem maar op en pas een tijd later een richtprijs gevraagd

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:51

Ja, had ik ook gedaan. En daardoor verliefd geworden op een pup etc voordat ik de prijs wist... En toen erg geschrokken. Achteraf misschien toch liever eerst de prijzen geweten, dan hadden we denk ik een andere, goedkopere, kleur gekozen bv... Dat zal voor een BC ook wel gelden toch? Dat er verschil zit in prijzen kwa kleur?

Maar ach, natuurlijk is mijn hond de beste, en is hij het geld waard hoor ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:53

Mja, ik ben Duitse Herder gek, dus qua kleur weinig te kiezen en volgens mij maakt dat niet uit qua prijs bij DH _O-

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:00

Toch vind ik het vreemd dat er bij honden zo een taboe ligt op de prijs. Bij paarden is het toch ook logisch dat je er naar vraagt? Een goed paard van een gemiddelde afstamming zal minder kosten dan een goed paard van een super afstamming. Maar als je alleen maar recreatief wilt rijden ga je toch eerst naar de prijs kijken.
Zo ook met honden, als je niet wilt fokken is een goede hond met stamboom toch net zo goed als een goede hond met stamboom met allemaal ouders die veel prijzen gewonnen hebben? Kwa prijs zal het zeker schelen, maar kwa hond toch niet? Vind ik toch fijn om te weten, want al je eenmaal bij een nest met puppy's staat en alles is kwa fokker in orde, is het moeilijk om alleen door de prijs nee te zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:03

Dat snap ik wel :j Ik heb het ook gevraagd voordat we gingen kijken, maar ik bedoel meer dat je niet je mail begint met: Hallo, wat kost een pup? ;)

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:11

Op dit moment hebben wij ook een nestje rottweilers. Morgen worden ze 6 weken, maar als er Zo'n stel komt verkopen wij absoluut geen pup aan hun. Ons nest bestaat uit 7 en we hebben er nu 3 verkocht en 1 houden we er zelf. De mensen die er nu voor zijn geweest en een pup hebben gekocht zijn mensen die al een hond hebben. Er zijn ook 2 stellen wezen kijken en daar wisten we al gelijk van dat het hem niet zou worden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:49

Ik bedoel eigenlijk net wat MyWishMax zegt: door de jaren heen krijg je ook een zekere "feeling" vwb. potentiele pupkopers, en een mail die begint met de vraag wat ze kosten neem ik (helaas) niet serieus. De mensen die mailen/bellen en van alles en nog wat vragen en als laatste bv..ohja..de prijs :D daar kan ik mee praten! ;)
Onze honden zijn zeker niet goedkoop, maar we hebben ook weleens pups weggegeven aan mensen die we ze echt gunden. (Ik weet het, is niet erg commercieel gedacht maar wel de voldoening dat mens en dier gelukkig met elkaar waren)
We fokken maar 1 nestje per jaar (en als de dekking niet lukt, 1 nestje in 1.5 a 2 jaar) dus er ligt ook geen druk op; tegen de tijd dat we een nestje plannen vult de wachtlijst zich altijd weer, en heb je nog altijd "afvallers". Maar gelukkig kunnen we onze pups eigenlijk altijd goed plaatsen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:04

onze pup zal uiteindelijk ook wel goed terecht komen, daar zorgen we wel voor!
Gelukkig zitte alle 8 andere pups echt super goed, dus heb ik toch al redelijk wat intuitie ontwikkeld.
Op dit moment lijkt het als of onze andere teef ook richting de bevalling gaat... (nestje was niet gepland en toen we er achter kwamen dat ze zwanger was (7dg geleden) was het al te laat om iets aan te doen)
dus het worden hier spannende uren.
daarna zal het " ik fok een nestje avontuur" voorlopig in de koelkast komen, want ik hoef echt niet ieder jaar twee nesten, wat een werk heb je er aan :P

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:47

Jeetje, dat klinkt allemaal lekker... Sommige mensen... Fijn dat je de pups toch terug genomen hebt, ze gaan vast een liefdevol thuis vinden. Hopelijk voelt Kayla zich snel op haar gemak weer terug thuis. Wat een dotje op de foto!

Ik wilde nog even inhaken op kinderen die de honden eng vinden bij het komen kijken voor een pup. Wij hebben onlangs ook een pup gekocht met 2 kids van 2 jr en 4 jr. Beiden zijn met honden en paarden opgegroeid en thuis daar absoluut niet bang voor, maar vreemde honden vinden ze toch eng. Sommige fokkers hebben natuurlijk meerdere honden in huis en ik kan me best voorstellen dat dat voor hen wel beangstigend overkomt, voor een kind zijn ze best groot. Sommige honden blaffen wanneer je binnen komt, dat verwachten de kids van te voren dan al soms. Mijn dochters zijn vanaf dat de pup 2 weken was wekelijks mee geweest om te kijken, en de pup wilden ze ook graag zien en knuffelen, maar de grote honden bleven ze wel eng vinden. Thuis hangen ze om net zo'n grote hond rustig heen hoor (die is best druk en blaft ook wel eens, maar dat is eigen) en met de pup zijn ze ook zo leuk bezig, maar dat kan best aan de situatie liggen, sommige kids zijn buiten huis gewoon wat verlegen en geen durfallen. Ik ben erg blij dat wij onze pup wel mee hebben gekregen en de kids ook, ze staan er mee op en gaan er mee naar bed om het zo maar te zeggen. Maar met een paar grote honden bij iemand achter een hek willen ze toch wel graag door papa of mama even voor de zekerheid opgetild. Misschien is dat niet de situatie zoals het bij jullie was, weet niet hoe oud de kinderen waren die niet durfden te kijken, maar zag mezelf met mijn dochters een aantal weken terug toch even staan in jullie verhaal, haha, terwijl de kids er toch zo blij mee zijn, vandaar de reactie wellicht van de andere kant.

Succes gewenst met je tweede teefje! Een mooie ervaring lijkt mij!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:51

peugotje schreef:
Ja, had ik ook gedaan. En daardoor verliefd geworden op een pup etc voordat ik de prijs wist... En toen erg geschrokken. Achteraf misschien toch liever eerst de prijzen geweten, dan hadden we denk ik een andere, goedkopere, kleur gekozen bv... Dat zal voor een BC ook wel gelden toch? Dat er verschil zit in prijzen kwa kleur?

Een goede fokker hanteert voor het hele nest dezelfde prijs hoor? Het enige wat de prijs zou moeten drukken is een schoonheidsfoutje.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 08:00

@ mightymike, ik snap best dat kinderen " vreemde / drukke" honden wat spannend vinden, en daar heb ik ook begrip voor. Maar deze kinderen rende al gillend twee straten verder en wilde niet eens naar de pup komen kijken. Dat vond ik raar.

@ de rest...
vannacht is onze Izzy bevallen van 6 pups, 3 merle en 3 zw, ik moet zelf nu weg (groepsuitje efteling), maar mijn vriend is thuis. Ik zal vanavond of morgen wat meer vertellen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:52

O praat me er niet van.
Wij verwachten einde van de zomer ons eerste nestje, maar jeetje wat krijg je een email zeg.

Pas met iemand heel veel zitten mailen, mensen hadden heel veel vragen en het klonk helemaal super.
Ze wilden komen kijken om de moeder te zien tuurlijk geen probleem, want ze was helemaal weg van de combinatie.
Kreeg ik nog een mailtje wanneer de pups nou ongeveer geboren zouden worden, dus ik terug gestuurd dat we
haar eind mei loops verwachten en als alles dan goed gaat begin aug de pups geboren worden (dit wisten ze al aangezien het op de site staat en ik het al door had gegeven.
Oke dat is wel jammer we willen eigenlijk een pup over 2 maanden, ja kom zeg dat wist je al voor dat je met me ging mailen.
2 dagen later kreeg ik nog een mail dat ze al een pup hadden.

Krijg ook genoeg mails waar alleen maar in staat wat is de prijs, nou die beantwoord ik ook niet.
Als je dan een pup wilt en je mailt een fokkker dan vertel je toch een leuk verhaaltje over je zelf ofzo.
Kijk dat er dan aan het einde staat wat de prijs is oke maar niet alleen dat.

Gefeliciteerd met de pups.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:04

Gefeliciteerd met de pups *\o/*

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:41

Ohw leuk!!! Gefeliciteerd *\o/*
Vertel ons gauw hoe het met ze is en foto's natuurlijk :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:43

Uit de OP

Citaat:
Er is veel broodfok wat niet door de beugel kan, maar er zijn ook veel mensen die eigenlijk geen hond moeten kopen.

Zo mee eens

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:24

Ik schreef al, weet niet hoe de situatie bij je was, maar 2 straten verder is wel raar.

Gefeliciteerd met je nestje! Geniet van al je pups!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 11:27

MightyMike schreef:
Ik schreef al, weet niet hoe de situatie bij je was, maar 2 straten verder is wel raar.

Gefeliciteerd met je nestje! Geniet van al je pups!

Terughoudendheid bij vreemde honden moedig ik eigenlijk alleen maar aan...
En dan in het bijzonder dat ze de eigenaren vragen of ze een hond mogen
benaderen/aaien. Maar dit gaat wel heel erg ver. Dat kan nooit goed zijn.

Deze kinderen waren blijkbaar echt bang en niet zoals jou meiden meer verlegen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:21

Ben ik helemaal met je eens chichiba. Mijn meiden waren overigens wel echt bang voor de ouderdieren hoor, onze dochter van 4 wil dan best even alles bij elkaar gillen als de hond te dicht bij komt (hebben we het wel over een enorme hond). Maar thuis zou de hond bij wijze van wel mee naar bed mogen, ook wel model bakbeestje. Ze zetten zich alleen wel over hun angst heen omdat ze de pups wel heel graag wilden zien. Meestal vertrekken de honden na een kennismaking wel en dan is het bij hen helemaal prima.

Ik kan me dus de angst van de kinderen wel voorstellen, maar het is misschien ook maar net hoe ouders er mee omgaan.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:54

Dat denk ik ook hoor...Je kunt de angst ook voeden.
Mijn zusje heeft een klein asielhondje met een verleden wat er zo lief en schattig
uitziet...Nodigd dus echt uit om te aaien...heel gevaarlijk...Liever wat angstig en
voorzichtig dan dat ze denken dat alle honden net zo zijn als thuis.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:03

MightyMike schreef:
Ben ik helemaal met je eens chichiba. Mijn meiden waren overigens wel echt bang voor de ouderdieren hoor, onze dochter van 4 wil dan best even alles bij elkaar gillen als de hond te dicht bij komt (hebben we het wel over een enorme hond). Maar thuis zou de hond bij wijze van wel mee naar bed mogen, ook wel model bakbeestje. Ze zetten zich alleen wel over hun angst heen omdat ze de pups wel heel graag wilden zien. Meestal vertrekken de honden na een kennismaking wel en dan is het bij hen helemaal prima.

Ik kan me dus de angst van de kinderen wel voorstellen, maar het is misschien ook maar net hoe ouders er mee omgaan.

EN de fokker! Toen wij bij de fokker van onze hond zijn gaan kijken (teefje was toen net gedekt) liet de fokker haar hele roedel in de tuin. Toen we rustig binnen waren liet ze de honden 1 voor 1 binnen komen, op een bepaalde volgorde van rang en rustig zijn. En de drukste (een jonge hond van een half jaar) als laatste zodat mijn kinderen door elke hond afzonderlijk werd begroet en geaccepteerd als visite. En waardoor de roedel dus langzaam groeide. Nu hadden zij op dat moment dus ik gelood 8 of 9 Labradors in huis, dus dat is best indrukwekkend :D Zeker als je 2 bent en ze dus echt op ooghoogte langs komen ;) Dit vond ik echt meteen heel fijn hoe de fokker dat deed, had er een goed gevoel bij :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:07

Pfff wat een stelletje onbeschofte mensen, hup eruit.

Hoe durven ze, als ze geen geld betalen wil en contract willen, dan zijn ze niet te vertrouwen en hebben ook geen geld om de hond behoorlijk te kunnen onderhouden, als het hun niet bevalt dan gaan ze maar gerust ergens anders goedkoper hondje kopen hoor.

Wel erg sneu zeg.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:12

Zilfstar schreef:
MightyMike schreef:

EN de fokker! Toen wij bij de fokker van onze hond zijn gaan kijken (teefje was toen net gedekt) liet de fokker haar hele roedel in de tuin. Toen we rustig binnen waren liet ze de honden 1 voor 1 binnen komen, op een bepaalde volgorde van rang en rustig zijn. En de drukste (een jonge hond van een half jaar) als laatste zodat mijn kinderen door elke hond afzonderlijk werd begroet en geaccepteerd als visite. En waardoor de roedel dus langzaam groeide. Nu hadden zij op dat moment dus ik gelood 8 of 9 Labradors in huis, dus dat is best indrukwekkend :D Zeker als je 2 bent en ze dus echt op ooghoogte langs komen ;) Dit vond ik echt meteen heel fijn hoe de fokker dat deed, had er een goed gevoel bij :j

Dat is echt super...
Niet alleen bij de fokker he...ook op straat...

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:31

Sancha schreef:
peugotje schreef:

Een goede fokker hanteert voor het hele nest dezelfde prijs hoor? Het enige wat de prijs zou moeten drukken is een schoonheidsfoutje.

Niet bij elk ras hoor, bij duitse doggen bv is de harlekijn kleur vaak duurder omdat die weinig geboren worden. Zwart komt meer voor en dat die je terug in de prijs. In dat zelfde nest heb je vaak ook pups die dezelfde tekening hebben als harlekijn maar dan met grijs onderlegd, ipv wit. Die kleur is niet erkend (wat je ook een schoonheidsfoutje kunt noemen) dus daar kun je niet verder mee fokken, dus die zijn goedkoper.

Ik heb een wit-zwarte newfoundlander, die je niet veel ziet. Duurder dan de zwarte en de bruine, want daar zijn veel meer fokkers en honden van.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:46

Het is echt normaal dat de fokker simpelweg dezelfde prijs hanteert voor elke pup. Je zoekt immers een hond niet uit op kleur maar op karakter. Vaak beslist de fokker met een week of 6 welke pup naar welke baas gaat. Overleg is wel mogelijk maar als de combinatie pup-baas niet gaat werken, gaat het niet door.
Dat is hoe goede fokkers het doen. Over huis tuin en keuken fokkers heb ik geen idee.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:52

volgens mij speelt kleur vaak wel mee hoor... maar goed. (en als het niet klikt tussen goed gekleurde pup en toekomstige baas, kan er toch een nestje gewacht worden?)
Er zijn toch maar genoeg mensen die kiezen tussen een zwarte bruine of blonde labrador? Ik vind dat niet zo heel erg vreemd, en huis tuin en keuken achtig klinken...
Er zal toch ook iets te kiezen moeten zijn? Je kunt toch ook kiezen tussen reu en teef? Waarom dan niet tussen verschillende kleuren in een nest?