Een hond bij een 40urige werkweek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:37

Illusion schreef:
CK88 schreef:
Je kan prima een hond nemen als je 40 uur in de week werkt, maar idd wel een asielhond, en hij moet de hele dag met een maatje kunnen loslopen in de tuin. Heb je geen leuke nieuwe buur die even een blokje om wil met je honden in de middag? Dan heb je helemaal happy hondjes. Maar dat ze overdag lekker los in de tuin kunnen is echt super, veel honden hebben dat niet. Zie dat liever dan 3x per dag een blokje op en verder de hele dag in de bench of in huis.

Gewoon lekker doen joh!! :)

ik snap niet dat een asielhond wel goed is, en een andere hond niet?
een asielhond moet je vaak ook nog (deels)opvoeden, een asielhond heeft ook aandacht&tijd nodig, met een asielhond moet ook gewandeld worden.

Omdat asielhonden een baasje nodig hebben. Vastigheid, en niet moeten wegkwijnen in een asiel.
De TS geeft toch al aan vrij te willen nemen of de hond op te voeden? En als je geluk hebt en de achtergrond van een hond weet dan zijn asielhonden opgevoed, maar moeten nog naar eigen hand worden gezet.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:38

TS, moeilijke overweging. Ik geloof ook niet dat alle hondenbezitters iedere 4 uur thuis komen of uit te laten. Zelfde als er genoeg paarden minder dan 4 uur buiten staan. Alleen die reageren hier niet zo snel.

Ga eerst eens na waarom je een hond wil. Dus even los van de tijd die je hebt om eraan te besteden. Persoonlijk vind ik het erg veel impact hebben en denk dat ik als onze hond overleden is niet 123 een andere hond zou nemen.
Spontaan ergens blijven slapen na het stappen, kan niet hond is alleen. Na een gezellige middag op het terras nog hapje eten en blijven hangen, kan niet hond heeft nog geen eten gehad en is alleen. Eigenlijk moet je het zien als een kind. Het bindt je met handen en voeten. Overweeg eerst of je dat wil. Dan moet je kijken welke tijd je er aan WIL besteden (dus niet kan maar wil) want als je thuis komt na je werk is het ook heerlijk in de bank te ploffen en daarna te koken, zeker op de avonden dat je niet naar stal hoeft.

Zelf heb ik een kruising Bennersenner/Rotweiler. Hi is bij ons komen wonen na een scheiding van mijn ouders en daarmee verkoop vrijstaande huis met veel tuin.
Deze hond geeft zelf aan weinig beweging nodig te hebben, maar hij heeft wel veel aandacht nodig.
Ik heb destijds ook advies aan de dierenarts gevraagd en die gaf aan dat we niet te menselijk moeten denken met deze beslissingen. Het belangrijkste voor een hond is een ritme, hij weet dan goed waar hij aan toe is en kan daar dan vrede mee hebben. Alsdus de dierenarts.

Ik voelde me in het begin heel schuldig naar hem, maar na dat gesprek met de dierenarts geloof ik dat het goed is zo.

jorretje

Re: Een hond bij een 40urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:44

een niet al te jonge hond doet t vaak prima op 2x per dag uitlaten hoor (maar dan wel goed) en ik ken ook honden die in een schuur buiten slapen (kunnen ze zelf in en uit), kan prima. Maar je moet wel genoeg aandacht aan het dier geven. Als de 1 van 2 keer uitlaten bestaat uit mee naar stal,en je dan met de paarden bezig bent en de hond t maar zelf moet uitzoeken, dan is dat natuurlijk niet zo leuk voor de hond.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:48

Zoefff schreef:
Eigenlijk moet je het zien als een kind. Het bindt je met handen en voeten. Overweeg eerst of je dat wil.

Ik denk dat je daar een goed argument hebt Zoeff, Wanneer mensen hun kind 5 dagen in de week naar de opvang brengen is dat zielig en kan dat niet.

Ik persoonlijk vind dat dus ook voor een hond niet kunnen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:54

Naar mijn idee.. is er geen enkele hond geschikt.
Een hond neem je als je er tijd voor hebt, je laat dat beest toch niet 40 uur alleen zitten.
Sorry, maar dat vind ik persoonlijk egoistisch. "Ik wil een hond, maar ik heb er eigenlijk niet de tijd voor"

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:57

2 of geen een!
Je hebt een ruime tuin en als je daar een fijn hondenhok in maakt en een hoop speeltjes en kauwspullen neer legt dan zie ik niet in dat dit niet goed zou gaan.
Hier gaat de hond ook op hele verschillende tijden uit en dat is vaak wanneer ik ergens heen moet of naar de stal ga. Gewoon "dom" een rondje lopen daar doen we niet aan.
Of ik pak de fiets en we gaan lekker een flink eind de bossen in of rondje ijssel.

En qua ras... Ik zou niet zo snel een werk hond nemen (hoe al wel, wij een zeer ijverige adhd herder hebben)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:13

Iedereen staat wel weer met grote mond zijn/haar mening te verkondigen he. Wees eens wat aardiger naar elkaar, dan krijg je ook geen modder gooien en hoeft niemand zich ook te verdedigen.

TS: haal eens een aantal hondenencyclopedieën uit de bieb ofzo en lees je in over de rassen. Er zijn een aantal hondenrassen die erg op zichzelf zijn (vaak de waak- en herdersrassen) en dus prima alleen kunnen die 8 uur. Dan zou ik wel zorgen dat ze ook daadwerkelijk naar buiten kunnen (goed afgezette tuin). En wat anderen zeggen: het liefst met z'n tweeën zijn.
Kijk ook alvast naar mogelijkheden over minder werken, uitlaatmensen, hoeveel inkomen je hebt (een hond kan ook vaak ziek zijn)..

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:13

Zoefff schreef:
Ik heb destijds ook advies aan de dierenarts gevraagd en die gaf aan dat we niet te menselijk moeten denken met deze beslissingen. Het belangrijkste voor een hond is een ritme, hij weet dan goed waar hij aan toe is en kan daar dan vrede mee hebben. Alsdus de dierenarts.

Ik voelde me in het begin heel schuldig naar hem, maar na dat gesprek met de dierenarts geloof ik dat het goed is zo.

Dit is inderdaad een goed punt :j

Een paard 23 uur per dag op stal maakt niets uit, maar een hond in veel ogen 8 uurtjes alleen is not done! Mijn hond is er niet minder gelukkig om, en heeft inderdaad dat ritme (al jaren ondertussen). Beestje krijgt ontzettend veel aandacht als we thuiskomen, gaat verder echt overal mee naartoe, op visite, naar de paarden, met vrienden en hun hond (die ook 40 uur p/w alleen thuis zit) naar het bos etc etc. Het kan prima als ze het gewend zijn, én je ze na werktijd veel aandacht en beweging geeft.

Vraag ik me af of de mensen met honden die niet 40 uur werken elke minuut van de dag besteden aan de hond(en)? In het asiel zijn ze bijv ook niet continue bezig met alle honden wat er daar zit.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:19

Dat andere mensen het doen in je appartement, wil niet zeggen dat jij het ook moet doen. ;)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:20

Miracle_ schreef:
Dat andere mensen het doen in je appartement, wil niet zeggen dat jij het ook moet doen. ;)

???

wat doen in een appartement???

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 17:26

Maar ik neem juist geen hond in een appartement.. Maar wil er 1 als we verhuis zij ,
Grote woning, grote tuin!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:28

Ik denk dat je prima een hond kan nemen! maar denk wel goed na over het ras, sommige honden zijn ontzettend mensenlievend en die kan je beter niet lang alleen laten. ze kwijnen dan helemaal weg. en misschien is 2/3 keer per week een uitlaatservice wat?

en ik zou geen jachthond nemen (of schapendrijver) deze moeten, over het algemeen, veel lopen en gaan niet zo lekker samen met katten.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:30

Als je 40 uur per week werkt ben je per dag (pauzes en reistijd meegerekend) ongeveer 10 uur afwezig. Dan ben je nog weg voor de boodschappen, visite, paard. Dat moet je echt meetellen. Ik weet niet of je nog graag uitgaat, maar slapen doe je vast ook en ook die tijd ben je niet bij jouw kameraad. Eerlijk gezegd wordt dt een eenzaam leven voor een hond. Ik raad je dan ook af om een hond te nemen in deze omstandigheden.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:43

Moeilijke overweging TS , eigenlijk zou ik denken , beide fulltime werken dan geen hond.
Ik ben van mening dat iedere hond genoeg beweging en stimulans moet hebben in zijn leven.
Als je de hele dag hard gewerkt hebt heb je geen zin meer om dan ook nog eens uitgebreid met je hond aan de wandel te gaan en ook heel belangrijk hem aan het "werk " te zetten. Iedere hond wil meer dan alleen maar nutteloos wandelen en met werk bedoel ik dan ook , spelen , zoekspelletjes , training enz.
De 1e maand denk je dat je het allemaal goed kan en is het allemaal nieuw en leuk maar het is voor minstens 10 jaar dat je iedere dag na het werk ook nog je hond hebt te onderhouden.
En dat is lang en ik zie om me heen dat mensen de 1e paar maanden heel fanatiek zijn en dat verzwakt , terwijl de hond juist dat zo nodig heeft. Zeg natuurlijk niet dat jij dat ook doet ! Is alleen om aan te geven dat je echt je levens stijl moet veranderen met een hond in je leven.
Wel heel fijn om te lezen dat je je goed wilt laten informeren wat een hond betekent in je leven en hoeveel je er eigenlijk voor moet doen , of laten natuurlijk ;)

Onze hond gaat 2 dagen per week naar de oppas een volledige dag , daar krijgt hij aandacht , wordt uitgelaten en komt altijd blij terug de rest van de week gaat hij overal met mij mee naar toe , mits dit mogelijk is.
Wandelen doen we op mijn vrije dagen standaard 1 wandeling van 2 uur en 2 keer een uur daarnaast en tijdens de wandeling veel spelen . Ook veel naar het bos en strand voor een extra lange wandeling .
Wij hebben met familie en vrienden ook de mazzel dat we hem overal heen kunnen brengen als we een dagje weg willen , meestal op vakantie gaat hij mee ( veluwe ) en als we naar het buitenland gaan kunnen we uiteraad ook bij familie en vrienden terecht.
En ja ook mijn hond zit iedere week een dag van 4 en half uur alleen thuis , en volgens mij vindt hij dat heerlijk , hij komt altijd de slaap kamer uitgesjeest als ik dan thuis kom dus die zal wel heerlijk hebben liggen slapen op bed :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:51

mickydo schreef:
En ja ook mijn hond zit iedere week een dag van 4 en half uur alleen thuis , en volgens mij vindt hij dat heerlijk , hij komt altijd de slaap kamer uitgesjeest als ik dan thuis kom dus die zal wel heerlijk hebben liggen slapen op bed :D

Maar een dag van 4,5 uur alleen zitten is nogal een verschil met 5 dagen van 10 uur alleen zitten toch?

Kijk als de TS nou een uitlaatservice erbij doet, voor de middag wandeling dan wil dat wel, maar anders vind ik dat het toch echt te lang is om alleen te zijn.

En iemand maakte de opmerking over asielhonden die ook niet 24/7 bezig gehouden worden, nee dat klopt maar er is genoeg bedrijvigheid in en om de kennels heen van en door personeel, en op die manier hebben die honden toch gezelschap en aanwezigheid van mensen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:53

Ik vindt een 4,5 uur alleen zitten heel wat anders als 8 a 9 uur per dag en dat dag in dag uit.

mijn jop is ook regelmatig wat langer alleen maar nooit een hele dag. als mijn ouders op vakantie zijn en ik moet
werken dan regel ik iemand die tussendoor een keer heen gaat en hem uitlaat en eten geeft. Daarnaast
neem ik dan nog wat uurtjes op zodat ik wat later begin om de tijd wat te korten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:11

Je neemt toch niet alleen een hond omdat je gewoon een hond wil, het moet ook kunnen...
Het is geen goudvis..beestje heeft gevoel en aandacht nodig en is ook nog eens een roedeldier.
Neem een hond als je er voor kan zorgen en het een ''goed'' eerlijk en waardig leven kan geven.
Kan je dat niet dan moet je geen hond nemen.
Een hond kan je geen hele dagen achtereen alleen thuis laten(ook niet met een uitlaatservice die in de middag een keertje komt)
Dan heb je alleen een hond omdat jij zo nodig wat leuks wil als je thuiskomt.
Erg egoistisch vind ik dat..maar ja wie ben ik?

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:18

Ik kan het er totaal niet mee eens zijn, dat je een hond neemt als er zoveel uren in de week (40+!!) niemand thuis is. Wat heb je zo een beestje dan te bieden?

Als je dan toch de aanschaf van een hond overweegt, zou ik een voor een volwassen exemplaar gaan wat veel slaap nodig heeft (dus overdag lekker slapen). Bijvoorbeeld een Amerikaanse Bulldog, om maar iets te noemen. Absoluut geen border collie! Border Collies zijn werkhonden met een enorm grote "will to please". Ze zijn diep ongelukkig als de baas er niet is!! Mijn border collie laten we maximaal vier uur 'alleen' (samen met de katten) thuis (en dit gebeurt hoogstens 1x per week). Hij kan goed alleen zijn hoor. Maar geloof me, dan is hij wel vier uren lang, DIEP ongelukkig! Hij zit dan vol smart op ons te wachten en gaat pas slapen als we weer thuis zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:45

Heb je niet ergens de mogelijkheid een leenhond te nemen ofzo?
Zo een van een tante als die een week op vakantie gaat?

Ik vind het nogal egoïstisch om een hond te nemen for your own goods. Zo'n beest moet ook nog een beetje een leven hebben.

En dan zeker het ras wat jij hebt.

Maargoed. Meestal doen mensen iets als ze het eenmaal in hun hoofd halen, dus veel succes met je hond.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 18:59

@upendo.. Ik heb geen hond :s lees de openingspost eerst goed!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:00

Zeg ik dat ergens dan? :Y)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:05

Als je beiden 40uur werkt ben je wat mij betreft egoistisch als je een hond neemt. Een hond vraagt veel meer dan 3 of 4 keer per dag naar buiten gaan. Lang meenemen in de avond maakt niet goed dat hij dagelijks 8uur alleen zit.

Wellicht kan je dan denken aan een opvangadres

Vind sowieso dat een hond niet langer dan enkele uren alleen moet zijn

ze kunnen het best, maar ze worden er doorgaans niet gelukkiger van. Da's de afweging die je moet maken. Ga je alleen voor je eigen plezier, of ook voor die van de hond.

Citaat:
Een paard 23 uur per dag op stal maakt niets uit, maar een hond in veel ogen 8 uurtjes alleen is not done! Mijn hond is er niet minder gelukkig om, en heeft inderdaad dat ritme (al jaren ondertussen). Beestje krijgt ontzettend veel aandacht als we thuiskomen, gaat verder echt overal mee naartoe, op visite, naar de paarden, met vrienden en hun hond (die ook 40 uur p/w alleen thuis zit) naar het bos etc etc. Het kan prima als ze het gewend zijn, én je ze na werktijd veel aandacht en beweging geeft.

Vraag ik me af of de mensen met honden die niet 40 uur werken elke minuut van de dag besteden aan de hond(en)? In het asiel zijn ze bijv ook niet continue bezig met alle honden wat er daar zit.

een paard 23 uur in een box is ook not done, ook dat is puur egoisme van de ruiter en niet welzijn voor het paard.

Wij werken 32 uur en 24 uur, geen kinderen en hebben alsnog oppas voor de hond als we langer dan 3/4 uur weg zijn.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:14

Loiz schreef:
Naar mijn idee.. is er geen enkele hond geschikt.
Een hond neem je als je er tijd voor hebt, je laat dat beest toch niet 40 uur alleen zitten.
Sorry, maar dat vind ik persoonlijk egoistisch. "Ik wil een hond, maar ik heb er eigenlijk niet de tijd voor"

Vindt dit altijd zo typisch :)
Ik heb drie honden, die op sommige dagen van 9 tot 4 alleen thuis zijn. En weet je wat ze doen? Ze slapen, ze genieten van de ruimte, ze doen hun eigen ding :)
Wie zegt dat ik geen tijd voor mijn honden heb als er 40 uur wordt gewerkt? Jij? Je kent heel de situatie niet, dus kan je ook niet oordelen ;)
Mijn honden komen niks te kort. Sterker nog, ik denk dat ze een beter leven hebben dan Fifi aan de overkant, die 10 minuten per wandelingtje mag lopen, terwijl baasje wel de hele dag thuis is ;).

Ik heb drie ex-asielhonden. Waarvan 2 particulier bij mij terecht zijn gekomen, die anders beide naar het asiel zouden zijn gegaan... Geloof me dat ze die paar uur per dag voor lief nemen.
Honden die langer alleen thuis zijn, zijn niet per defintie zielig. Zeker niet als ze met meerdere zijn.

En trouwens, alle mensen die elke 4 uur met hun hond gaan wandellen, gaan die er ook s'nachts uit dan? :')

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:02

upendo schreef:
Zeg ik dat ergens dan? :Y)

upendo schreef:
En dan zeker het ras wat jij hebt.

:P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:20

Ik lees ook een paar keer dat je een hond uit het asiel kunt nemen, omdat die hond dan in ieder geval beter af is.
Maar besef wel dat een groot deel van de honden daar juist zit omdat ze niet alleen kunnen zijn!
Allemaal mensen die graag een hond wilden maar waar het eigenlijk niet kon.
En daar terecht zijn gekomen vanwege sloopgedrag/blaffen etc.
Dan moet je er echt heel veel tijd insteken om dat aan te leren bij een hond.
Maar als je al 40 uur werkt allebei is dat eigenlijk onbegonnen werk.

Goede tips zijn: twee honden
Uitlaatservice elke dag: dan wandelen ze een uur 's middags en zijn daarna echt wel moe.