Altijd weerwoord van hond, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Altijd weerwoord van hond, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:13

Nee, een tweede hond zou ik hier ook niet bij zetten. Eerst maar eens het gedrag op een positieve manier ombuigen, en dan wellicht zou het helpen om aan de energiebehoefte te voldoen.

Maar als oplossing van het probleem? Nee, daar geloof ik niet zo in. Dikke kans ook dat de tweede het gedrag gaat overnemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:20

Als ik zo hoor wat voor leven deze hond heeft, zou ik twee opties weten: een hele goede persoonlijke trainer die jullie kan begeleiden, of de hond herplaatsen.
Ben benieuwd hoe jullie aan deze hond zijn gekomen en waarom jullie als onervaren hondeneigenaren kiezen voor een hond met een gedragsprobleem...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:43

anneliesdj schreef:
Als ts 1 hond al niet kan controleren, hoe denk je dat het met 2 gaat en dan ook nog een die een zelfde energielevel heeft?
Die breken de hele tent af man, dan heb je nooit meer rust!

Tja alternatief advies van mij dan maar ;)
Het moet niet altijd gedragstraining, therapie of hondeschool zijn, tweede hond + veel plaats is gewoon een beproefd recept recht van de boerebuiten (waar men ook al eens gek wordt van hyper boerefoxkruisingen).

Als je dat in huis gaat doen kan ik dat wel begrijpen, tent afbreken, maar je kan ze ook gewoon bewoon buiten houden, op het stuk land waar ik het over had.. dan heb je er geen last van. Goeie kans dat je na een week of twee met een normale(re) hond kan gaan trainen, en die daarna wel aangenaam in huis kan.
En inderdaad, een tweede aandachtsjunk/adhd-er zou ik er niet bij gooien, gewoon een normale vriendelijke hond van hetzelfde formaat.
Een hond is inderdaad een familiedier, die voelt zich maar goed als hij een duidelijke plaats heeft in de roedel, op een vaste stek, en niet het idee heeft dat hij op ieder ogenblik alleen achtergelaten kan worden. Niets zo goed daarvoor als een andere hond, die kent al hondetaal en gedrag, wat eigen ruimte, en een consequente baas die ermee komt oefenen als extraatje.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:37

anneliesdj schreef:
Rubya schreef:
Waar woon je? Wellicht is er een bokker in de buurt die je een paar handvatten kan geven.

Heb ik al meerdere keren aangeboden.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:08

Ook ik wil je helpen, zou zo ie zo eens beginnen met samen gaan wandelen met de hond, in plaats van de deur open te zetten in de hoop dat hij zich zelf vermaakt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:25

Héél jammer dat de ts-er niet reageerd.

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:36

Wanneer geef je je hond eten? Voor tijdens na jullie zelf eten? Ligt hij wel eens bij jullie op de bank of in bed? Wie gaat het eerst de deur uit als je hem uit laat jij of de hond?

Je moet duidelijke grenzen stellen, jij bent de baas niet hij. Jij eet eerst, dan krijgt de hond. Jij zit op de bank hij blijft laag. Jij gaat eerst de deur uit dan pas de hond (en het huis in het zelfde)

Ik zou gaan beginnen met klikker training. Misschien heb je er al eens over gehoord. Zorg voor een soort target stick en zodra hij het aan raakt met zijn neus klik je en geef je een snoepje. Dit breid je uit. Op deze manier kan je makkelijker commando's leren om bijvoorbeeld het blaffen af te leren. Let er op dat als je bezig gaat hiermee dat je niet klikt als hij blaft terwijl je oefeningen doet. Het sleutelwoord is consequent zijn.

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:52

secricible schreef:
Als ik zo hoor wat voor leven deze hond heeft, zou ik twee opties weten: een hele goede persoonlijke trainer die jullie kan begeleiden, of de hond herplaatsen.
Ben benieuwd hoe jullie aan deze hond zijn gekomen en waarom jullie als onervaren hondeneigenaren kiezen voor een hond met een gedragsprobleem...

Dat staat hier al omschreven. De zus van mijn vriend had deze hond. Ze heeft hem uit het asiel en in een halfjaar gen succes geboekt. Ze wilde hem terug brengen naar het asiel, en dat verdient hij niet. Daarom is hij nu hier. Wederom een enkeltje asiel verient hij niet daarom is hij hier. Het is een hartstikke lieve hond, maar ik ben inderdaad geen hondenmens, en mijn vriend schijnt het niet te interesseren. Hij is mijn verantwoordelijkheid, hoewel ik niet voor hem gekozen heb. Mijn vriend is degene die ervoor koos hem te nemen en nu heb ik hem en wordt alles aan mij over gelaten. Zoals ik zei zou ik graag ,met hem speuren oid, maar die discussie loopt nog. dus kan ik niet zeggen dat ik meteen met hem aan de slag ga. Ik heb niet vor hem gekozen, maar zit er wel mee, en heb medeleiden met hem. Maar is het dan zoveel gevraagd? Een hond die fatsoenlijk luisterd? Zodra hij luisterd, mag hij veel, maar luisterd hij niet, dan kan hij luisteren voordat ik hem een plezier doe. Ik ben echt niet doof voor zijn behoeften en doe mijn best, maar werkt hij niet mee, dan ik ook niet.

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 21:54

R.X. schreef:
Héél jammer dat de ts-er niet reageerd.

De tser reageerd morgen. Die heeft ook meer e doen dan de hele dag achter de pc te zitten ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:55

Echt een heel foute instelling als je met een dier werkt wat een boel meegemaakt heeft.

Jij gedraagt je totaal en dan ook echt totaal niet als baas maar verwacht wel dat de hond doet wat je zegt. Je geeft de hond geen leiding, je geeft hem alleen af en toe op zijn kop(nekvel pakken) en verder geef je hem vooral veel zijn zin(oppakken als hij doldwaas doet) en daarnaast geef je hem geen taak.

Op basis waarvan precies denk jij dat de hond jou vertrouwt en dat hij naar je moet luisteren vanuit zijn oogpunt gezien?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:34

Sorry TS maar met dit denkbeeld zal het tussen jou en je hond nooit maar dan ook nooit wat worden, een hond denkt niet als een mens maar jij zal als hond moeten gaan denken. Als je vriend het niet interesseert en jij het gevoel hebt dat je met hem zit opgescheept kun je je afvragen of de hond niet beter af was geweest in het asiel waar hij in ieder geval de kans krijgt om een baas te treffen die wel voor de volle 100% voor hem gaat. Zou jij in een huis willen wonen waar je eigenlijk niet welkom bent? Maak een beslissing, of je gaat er voor de volle 100% voor en je maakt er een fijne hond van of je geeft de hond op voor herplaatsing, en er zijn meer mogelijkheden dan een asiel !!!!! Ik vind deze houding echt niet kunnen en je maakt het de hond onnodig moeilijk, begin echt een beetje boos te worden om je houding. :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:52

Bandida schreef:
Tja alternatief advies van mij dan maar ;)
Het moet niet altijd gedragstraining, therapie of hondeschool zijn, tweede hond + veel plaats is gewoon een beproefd recept recht van de boerebuiten (waar men ook al eens gek wordt van hyper boerefoxkruisingen).

Als je dat in huis gaat doen kan ik dat wel begrijpen, tent afbreken, maar je kan ze ook gewoon bewoon buiten houden, op het stuk land waar ik het over had.. dan heb je er geen last van. Goeie kans dat je na een week of twee met een normale(re) hond kan gaan trainen, en die daarna wel aangenaam in huis kan.
En inderdaad, een tweede aandachtsjunk/adhd-er zou ik er niet bij gooien, gewoon een normale vriendelijke hond van hetzelfde formaat.
Een hond is inderdaad een familiedier, die voelt zich maar goed als hij een duidelijke plaats heeft in de roedel, op een vaste stek, en niet het idee heeft dat hij op ieder ogenblik alleen achtergelaten kan worden. Niets zo goed daarvoor als een andere hond, die kent al hondetaal en gedrag, wat eigen ruimte, en een consequente baas die ermee komt oefenen als extraatje.

Tjah als je een boerderij hebt met grote stallen en flink groot erf dan heb je er misschien geen last van zolang je maar niet in je stallen komt, maar heb je daar een hond voor?
Ik heb begrepen dat TS in een 'gewone' nieuwbouw woning zit en dan is dit zowieso geen optie, al was het maar omdat je het je buren niet kunt aandoen de hele dag naar een stel hysterische honden te moeten luisteren.
En met een beetje pech steekt de gestoorde de 'normale' aan en zit je na 2 weken met 2 mafketels en die kans lijkt me groter dan dat ze beide normaal gedrag gaan vertonen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 00:57

Rubya schreef:
Maar is het dan zoveel gevraagd? Een hond die fatsoenlijk luisterd? Zodra hij luisterd, mag hij veel, maar luisterd hij niet, dan kan hij luisteren voordat ik hem een plezier doe. Ik ben echt niet doof voor zijn behoeften en doe mijn best, maar werkt hij niet mee, dan ik ook niet.

Een gehoorzame hond krijg je door consequent te zijn en niet door steeds andere regels te maken. Een perfekte opvoeding help je in een paar uur naar de knoppen door ineens dingen toe te staan die normaal niet mogen.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:06

Zelfs ik kreeg het voor elkaar om van onze hond een luisterende hond te maken.
Okee we zijn er nog niet, maar het is al een heel eind beter.
Naar mij luisterd hij beter dan naar mijn moeder, simpel want ik ben consequent. Ik maak geen uitzonderingen op wat hij wel en niet mag.
Als ik nee zeg is het nee en klaar.
Dat zit er dus ook al goed in.
Meneertje was echt niet opgevoed. Gelukkig verder niet vals of zo als deze van jou erg blafferig.
Maar hij wandelde over de banken heen. Nu snapt hij dat hij alleen op de bank mag als er een dekentje over heen ligt en dat hij wel op de leren bank mag.
Hij plast niet meer in huis, goddank.
Los lopen gaat vooruit. Hij komt steeds vaker als ik hem roep. Hij wacht netjes voor de stoeprand als ik dit van hem vraag en hij gaat lopen als ik toe maar zeg.
Dit heb ik gewoon zelf bereikt, door wat te lezen. Weetje wel, zon vervelende puber van maar 16...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:12

Dat zijn geen gedragsproblemen, dat is gewoon een onopgevoede hond.

Heel even wat anders dus.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:18

I'm sorry...

Al vind ik een hond die angstig is voor willekeurige mensen wel gedragsproblemen hebben.
En iemand die vaker over de vloer komt nog steeds argwanend aan kijkt en blijft grommen..

Maar goed. Ik probeer ook enkel te helpen en bedoelde te zeggen dat het ook heel belangrijk is om consequent te zijn. Want als wi dat nu niet hadden gedaan hadden we duidelijk een hond met meer gedragsproblemen. Er is namelijk ook wel meer aan het handje dan ik net heb gepost.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 01:23

Ach dan had je dat allemaal op moeten schrijven. Met halve info kan niemand iets.

Wel goed dat je zo met je hond bezig bent. Zou TS ook moeten doen, dan zijn de problemen snel minder, of opgelost.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 02:11

Eerste vraag even nu; wat is er zo erg aan een asiel?
Denk dat dat beter voor een hond is dan geen leiding krijgen en niet 100% gewenst zijn :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 02:25

BarbaLala schreef:
Eerste vraag even nu; wat is er zo erg aan een asiel?
Denk dat dat beter voor een hond is dan geen leiding krijgen en niet 100% gewenst zijn :)

Dit dus. Of zelf een ander huisje zoeken, waarbij je wel eerlijk bent over de problemen natuurlijk. Zoek een ervaren hondenbezitter die helemaal weg is van je hondje.
Mocht je deze weg inslaan, en dat is helemaal zo verkeerd niet, echt niet. Je kan je vergist hebben simpelweg in het hebben van een hond.

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:51

Rubya schreef:
secricible schreef:

Dat staat hier al omschreven. De zus van mijn vriend had deze hond. Ze heeft hem uit het asiel en in een halfjaar gen succes geboekt. Ze wilde hem terug brengen naar het asiel, en dat verdient hij niet. Daarom is hij nu hier. Wederom een enkeltje asiel verient hij niet daarom is hij hier. Het is een hartstikke lieve hond, maar ik ben inderdaad geen hondenmens, en mijn vriend schijnt het niet te interesseren. Hij is mijn verantwoordelijkheid, hoewel ik niet voor hem gekozen heb. Mijn vriend is degene die ervoor koos hem te nemen en nu heb ik hem en wordt alles aan mij over gelaten. Zoals ik zei zou ik graag ,met hem speuren oid, maar die discussie loopt nog. dus kan ik niet zeggen dat ik meteen met hem aan de slag ga. Ik heb niet vor hem gekozen, maar zit er wel mee, en heb medeleiden met hem. Maar is het dan zoveel gevraagd? Een hond die fatsoenlijk luisterd? Zodra hij luisterd, mag hij veel, maar luisterd hij niet, dan kan hij luisteren voordat ik hem een plezier doe. Ik ben echt niet doof voor zijn behoeften en doe mijn best, maar werkt hij niet mee, dan ik ook niet.

Jij hebt WEL voor hem gekozen, anders woonde hij toch niet bij jou? In dit geval heb je gekozen vanuit medelijden, wat te begrijpen is, maar ook dat is een keuze...

Ga op zoek naar een asiel waar hij in iedergeval op een herplaatsingslijst komt, de hond hoeft dan toch niet per see in het asiel te bivakeren? Je kunt wel op zoek gaan naar een baasje terwijl hij nog bij jullie woont.
Dit is niet eerlijk naar jezelf, je gezin, en naar de hond toe, en dat is moeilijk om toe te geven, maar wel het dapperste besluit wat je kunt maken denk ik. Ik zou je echt adviseren om actief op zoek te gaan naar een andere baas, mocht de hond in de tussentijd toch zo positief veranderen (maar dan moet je wel wat gaan doen) dat je hem wilt houden, kan dat altijd nog toch?

Maar echt, je hondeninstelling is echt verkeerd. Je schrijft, werkt hij niet mee dan ik ook niet. Zo werkt dat niet bij honden... Je kunt een hond zit, poot en af leren, allemaal zo moeilijk nog niet, dat is geen opvoeding. De echte opvoeding komt pas als je hond gaat staken, of besluit niet te luisteren. Om hem dan toch zo ver te krijgen dat hij doet wat je vraagt, dát is hondenopvoeding.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:01

je instelling klopt echt van geen kanten, het is echt heel duidelijk dat je geen hondenmens bent. Daar is niets mis mee, wellicht heb je een voorkeur voor andere dieren. Maar beginnen aan een hond met problemen moet je echt alleen doen als je 100% voor wilt gaan.

Een hond denkt niet zoals jij wilt dat hij denkt, ze begrijpen namelijk niet dat jij het beste wilt voor ze. Hij verstaat geen Nederlands, dus je kan niet met een hond argumenteren. Een hond is van mening dat er een baas moet zijn in de roedel. Jij kan die baas niet zijn voor de hond, dus zal hij zelf die rol op zich nemen. Hij vind dus dat hij de baas is in huis en dat hij alles moet regelen. Veel honden willen dat niet eens, volgen is immers makkelijker dan leiden, maar als niemand anders het doen, dan zullen de meeste honden het toch op zich nemen. Jou taak is dus om de rol op je te nemen. Dat zul je moeten doen door aan je hond te bewijzen dat jij die taak beter op je kunt nemen dan dat de hond dat kan. Door consequent te zijn, duidelijk te zijn en grenzen te stellen en die ook vol te houden, ook als de hond daar tegenin gaat.

Blijf toch echt bij mijn mening: zoek een goede andere baas, of ga aan de slag met een goede trainer die je intensief kan begeleiden. Maar als je daar voor kiest zul je er 100% voor moeten gaan, je in moeten gaan lezen in het wezen hond, net zoals je dat met paarden hebt gedaan waarschijnlijk. En ik denk niet dat jij daar echt behoefte in hebt, als ik zo je posts lees.
Nogmaals: dat geeft niets, ieder zijn keuzes, maar dan kun je het beste de hond, jezelf en je gezin een plezier doen en de hond een fijn ander plaatsje geven. Dat hoeft niet via een asiel te zijn, maar een advertentie op marktplaats of hier op bokt kan al wonderen doen :) Misschien kan je dan in de toekomst op de hoogte blijven van het beessie, als je je het lot zo aantrekt...

Heel veel succes...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:06

Ik denk dat TS zich gewoon ernstig heeft verkeken op het hebben van een niet opgevoede hond met wat probleemgedrag! Misschien wel helemaal verkeken op wat het hebben van een hond nou helemaal inhoudt.

Jammer dat ik niet in de buurt woon, ik had je wel willen helpen en eventueel de hond van je willen overnemen of tijdelijk in huis nemen om de rakker wat manieren te leren.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:42

Het laatste wat ik hier nog kwijt wil is.

Zoek een goed thuis voor hem waar hij 100% gewenst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:07

Rubya schreef:
Mijn vriend is degene die ervoor koos hem te nemen en nu heb ik hem en wordt alles aan mij over gelaten.

Dát is stap 1: zorgen dat je állebei werkt aan een consequente opvoeding.
Het werkt niet als maar 1 van z'n baasjes mee wil werken. Je moet daar beiden mee aan de slag gaan, anders heeft 't geen zin om überhaupt iets te proberen. Als de hond bepaald gedrag van het éne baasje wel mag (omdat die niets doet) en van de ander niet (omdat die probeert de hond consequent op te voeden), dan weet een hond niet waar hij aan toe is...

Kunnen jullie je niet allebei inzetten voor de hond, dan zou ik inderdaad overwegen om een ander thuis voor hem te vinden, waar hij wél de consequente baas krijgt die hij blijkbaar heel hard nodig heeft... :j

Mijn eigen hond is ook een behoorlijk pittige tante met haar dominante momenten...
En ik herken je situatie, want mijn vriend wilde aanvankelijk ook niet strenger optreden en consequent zijn (hij vond het "zielig").
Maar nu ik hem overtuigd heb dat samen een consequente opvoeding belangrijk is, hebben we de makkelijkste/liefste hond van de wereld :) *\o/*

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:07

Ts is geband zie ik!