Geheime opnames proefkonijnen doen stof opwaaien. Schokkend!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:34

_Tara_ schreef:
Gek iets is dat eigenlijk, proefdieren worden beter behandeld dan eetdieren.

Niet alleen als "eetdieren", maar ook als vele huisdieren. Mensen denken vaak zo goed voor hun dier te zijn, maar vergeten vaak wat een dier is en wat zijn/haar dier hoort te eten...

De proefdieren krijgen wat ze nodig hebben, niet meer en niet minder.

Daarnaast aanvullend op Yamcha, wie gebruikt er geen paracetamol of asprine? Die zijn ook gewoon op dieren getest!!! En gebruikt iedereen (in meer of mindere maten, maar toch).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:38

Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-05-11 12:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Geheime opnames proefkonijnen doen stof opwaaien. Schokkend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:41

Is een uitstekend voorbeeld.

Er is ook een logische reden dat proefdieren alles krijgen wat ze nodig hebben: testen op dieren die niet kerngezond zijn geeft geen betrouwbare, herhaalbare resultaten.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:46

Huertecilla: zijn dat proefpaarden? Of bedoel je er iets anders mee? :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:49

Magnummm schreef:
Huertecilla: zijn dat proefpaarden?

Nee, die worden gewoon voor de hobbylól/-ambitie van de individuele ruiter zo behandeld :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:52

Proef paarden leven vaak in groepsverband, mogen naar buiten, worden goed gevoerd, omdat stress de resultaten behoorlijk kan beïnvloeden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:53

Proefdieren hebben het zo slecht niet!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:06

Yamcha schreef:
Proef paarden leven vaak in groepsverband, mogen naar buiten, worden goed gevoerd, omdat stress de resultaten behoorlijk kan beïnvloeden.

Vooral voor serum tegen slangengif wordt veel van paarden gebruik gemaakt.
Bv; A simplified explanation of how the snake antivenoms are produced, is that extremely small amounts of say, tiger snake venom are injected into huge Percheron horses on a regular basis over a long period of time. The amounts are so small that the horses are not affected except that produces antibodies to counteract the foreign substance in its system. After some 10-12 months of this immunological 'conditioning', a small proportion of each horse's blood is removed and the plasma is extracted.
Deze paarden lopen gewoon buiten op weides/ruime paddocks in een groep, met beschutting en al.
Inderdaad zo paardgericht mogelijk opdat ze geen stress hebben.
Het enige wat ze hoeven ´doen´ is een bloedafname toestaan die helemaal vergelijkbaar is met die welke ik als bloeddonor geef.

Het is beslist zinvol dat de modale ruiter zich eens wat afvraagt over de ethiek van een paard als een laboratoiumrat te houden voor alleen diens loldoel.
Idem de zeepaardjes-training voor race-ambities.

´Geheime opnames manegepaarden doen stof opwaaien. Schokkend!´ :)*

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:24

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:30

saskiakefie schreef:
Wat is er mis met het eerste filmpje? Tweede vind ik dan weer niks omdat het paard alleen moet proberen boven te blijven en niet weet wanneer het stopt.

Tenzij voor doelgerichte medicinale therapie is er geen argument om een paard kunstmatig te dwingen om te zwemmen.

Het loopdwingen in een tredmolen op zich is al absurd en het extra zwaar maken van lopen op een tredmolen door deze te vullen met water is zowat gelijk aan martelen.

Dit allemaal voor een fitter paard dat sneller de mens in díens sport dient?

Ga zelf in zo´n bak lopen om je partner voor diens lol sneller rond te kunnen dragen.
Let wel, geen regelknop aan de binnenkant, maar aan de buitenzijde bepaalt die ander hoe hard jij moet werken :)*

Afbeelding

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:28

Huertecilla schreef:
Magnummm schreef:
Huertecilla: zijn dat proefpaarden?

Nee, die worden gewoon voor de hobbylól/-ambitie van de individuele ruiter zo behandeld :)*

Oh, dat was de enige link die ik kon leggen, aangezien dit topic over proefdieren gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:29

Magnummm schreef:
Oh, dat was de enige link die ik kon leggen, aangezien dit topic over proefdieren gaat.

Ja, een schánde is het, die proefdieren.
Bij paarden is dat normaal. Dat is óók een schande.
Dat is de koppeling die ík legde; perspectief bij het vingerwijzen :)*

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:21

Yamcha schreef:
_Tara_ schreef:
Gek iets is dat eigenlijk, proefdieren worden beter behandeld dan eetdieren.

Ja, daarom koop ik nog altijd liever een eyeliner van L'Oreal dan dat ik een frikandel koop in een snackbar (nog afgezien van dat er varkensvlees zit in een frikandel)

Ik snap dat proefdieren wel nodig zijn, maar dat filmpje dan, dat gaat toch veels te ver?
En als je op die site proefdiervrij kijkt of meer van dat soort sites, dan zie je de meest afschuwelijke beelden van dieren met wonden en gezwellen. Dat is echt absurd vind ik. Die dieren moeten toch veel pijn hebben of krijgen die soms pijnstilling?

En als zo'n proef nou mislukt door een verkeerde samenstelling of iets en zo'n dier krijgt toch brandwonden of weet ik veel wat meer, dan lijdt dat dier toch ook?

Ik vind het dubbelzijdig in elk geval, het is wel nodig, maar er kunnen in 2011 toch wel vervangbare methodes gebruikt worden?

En over eetdieren gesproken, das ook zielig. Soms zie ik van de vrachtwagens met kippen voor de slacht. De helft is al dood of aan het lijden. BAH! Ik zou ook zo stoppen met vlees eten als ik alle dieren kon redden. MAAR er komen steeds meer mensen, steeds meer vraag en dan moeten ze wel naar de megastallen en al die ellende. Ik eet gelukkig al niet elke dag vlees en als ik zoiets ziet dan kots ik zowat.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:29

Veel van de foto's en filmpjes waar in Nederland mee gestrooid wordt en mee op TV gedaan wordt en dergelijke zijn oude foto's en fimpjes.
Het is in Nl inderdaad ook heel slecht en barbaars geweest voor proefdieren. Maar de regels zijn hier zo enorm aangescherpt. Niet alleen om toestemming te krijgen voor proefdieren voor een bepaald experiment, maar ook over huisvesting en voeding en behandeling.
Zoals het er nu aan toe gaat is echt compleet anders dan de jaren '70 en '80 filmpjes die je op anti-proefdier sites tegenkomt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:41

erg voor die konijnen en muizen echttriest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:46

Bij zo'n soort topic vraag ik me altijd stiekum af hoeveel van de felle tegenstanders in bijvoorbeeld in het topic over afrikaanse paarden pest ook principieel TEGEN de ontwikkeling van een vaccin zijn. Die post ben ik namelijk nog niet tegengekomen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:56

Wat ik mij heel erg afvraag is wat de situatie in nederland is. Is daar wel eens undercover werk naar gedaan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:25

@ Huertecilla, ik heb zelf in een vergelijkbare situatie op een lopende band gelopen, maar zonder water. Verder was de situatie vergelijkbaar: een chagrijnige sportschool geo-driehoek zou mijn conditie wel even verbeteren middels een strak schema op de lopende band. Ik heb een behoorlijk sport-verleden, maar zelfs ik voelde me op een gegeven moment letterlijk een tredmolen-gevangene, en dan zat ik nog niet eens vastgebonden aan korte touwtjes, zoals de paarden in je filmpjes.

Het duurde niet lang of het gezonde verstand brak bij me door: ik kapte er resoluut mee en het interessante is, dat ik nu precies meen te voelen hoe die paarden in je filmpjes zich voelen.
Dat onderwater zetten in een krappe ruimte zonder uitwijkmogelijkheden, en dat bij een dier dat min of meer claustrofobisch is en niemand vertelt ze hoe lang het duurt en hoe ver het water uiteindelijk komt... en ja, ze kunnen er aan wennen, maar die eerste keren die angst door moeten maken, zonder dat iemand die paarden wat meer ruimte of vrijheid geeft, de link met de proefdieren is gelegd... En al zijn de paarden eraan gewend, zo kort vastgebonden, geen enkele keuze-mogelijkheid in een element dat potentieel dodelijk is, nee, voor hun lol zullen ze het zelden doen...

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:28

Sizzle schreef:
Bij zo'n soort topic vraag ik me altijd stiekum af hoeveel van de felle tegenstanders in bijvoorbeeld in het topic over afrikaanse paarden pest ook principieel TEGEN de ontwikkeling van een vaccin zijn. Die post ben ik namelijk nog niet tegengekomen.

Ik heb een paar pagina's terug wel een bericht gepost over de proefpaarden en -honden die gebruikt worden voor het ontwikkelen van vaccins voor onze lieftallige viervoeters.
Ik heb bij dierproeven altijd een heel dubbel gevoel. Enerzijds wil je het liefst alle ellende van de wereld verjagen. Maar anderszijds snap ik ook wel dat sommige dierproeven nodig zijn.
Ik vind het een erg lastig onderwerp. Veel mensen denken met hun gevoel. Zo dacht ik vroeger ook, maar begin me er steeds meer van bewust te worden dat sommige doelen gewoon niet te bereiken zijn. Dus dat GEZOND verstand ook belangrijk is. En tja, als ik gebruik maak van mijn verstand kom ik idd tot de ontdekking dat we helaas niet zonder proefdieren kunnen.

En het is precies wat jij (en ik eigk ook al) zegt: wel klagen over de muizen, ratten, konijnen en weeet ik het wat, maar ondertussen worden er ook paarden gebruikt voor de ontwikkeling van vaccins. Ik ken toevallig iemand wiens vader op zo'n bedrijf werkt. Niet leuk dat er dieren voor moeten sterven, maar zodra het bedrijf inziet dat een dier ergens onder lijdt, wordt het gelukkig gelijk uit zijn lijden verlost. En o.a. díe resultaten worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de vaccins.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:29

Sizzle schreef:

@Sizzle: Inderdaad, ik ben die post ook niet tegengekomen...

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 14:32

Zoolgangster schreef:
Sizzle schreef:

@Sizzle: Inderdaad, ik ben die post ook niet tegengekomen...

Tweede pagina schreef ik:
Citaat:
Maar bokkers, denk er ook eens aan hoe de entingen van jouw paard of hond ontwikkeld worden? Die worden ook getest op proefdieren (ja, ook gewoon paarden ja!) En daar hoor ik jullie ook niet over klagen! Terwijl dat precies hetzelfde is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:19

ninajojo schreef:
Wat ik mij heel erg afvraag is wat de situatie in nederland is. Is daar wel eens undercover werk naar gedaan?

Dit brengt me op een idee.
Ik ga eens kijken of je nog onderwerpen op kan geven voor Undercover in Nederland met Alberto Stegeman! Dan komt het ook gelijk onder het 'grotere' publiek.

Als meer mensen dit nou willen weten zou ik ook even kijken :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:25

Ik hoef het niet te weten, ik weet het immers al.

Je kan best Undercover in Nederland mailen met dit onderwerp, lijkt me juist een heel goed plan. Dan ziet de bevolking dat die extreme en overdreven foto's en filmpjes gewoon niet waar zijn!!!
Alle filmpjes en foto's die op site staan van partijen die er tegen zijn, zijn of minstens een tig jaar oud of komen niet uit nederland. Het is zo gemakkelijk om de bevolking te manipuleren en het domste is nog, iedereen gelooft er maar in (en dat is niet alleen zo met het onderwerp "proefdieren"). Het is gewoon een techniek om zieltjes te winnen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:39

idd undercover in nederland mag wel wat meer aandacht krijgen.

ik gebruik nooit make up. en verder alleen shampoo de beesten worden niet ge ent.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:50

Voor mij zijn een paar dingen heel duidelijk: Als ik moet kiezen tussen een aap en mijn vader, is die keuze niet zo heel moeilijk.. dan gaat die aap eraan. Toch komt er een hele grote MAAR...
Als iedere onderzoeker die een proef met dieren wil doen, nu eens verplicht zou worden om de onderzoeksresultaten openbaar te maken, zou dit enorm veel dierproeven schelen. Te vaak komt het voor dat in laboratoria dezelfde proeven steeds opnieuw gedaan worden.