Konijn laten dekken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:48

Geryon schreef:
Ruby1995 schreef:
Fijn trouwens dat hier word gezegt dat ik onderhand geen dierenliefhebster ben omdat ik er even aandacht en om info vroeg , ik weet echt wel wat van konijnen af , maar helaas niet op dit gebied nee , en daarom vraag ik info.
Ik heb vandaag aan mijn BIO lerares gevraagt die zegt dat het nog prima kan, ook met het mannetje en als die het niet doet , dan is te toch te oud..... Maar 2 jaar , volgens mij is dat niet te oud hoor :) dat is wel met cavia's maar of het ook met konijnen is?

Er was een opmerking geweest en ze gaan boven mij toch door? beetje jammer hoor.

En het vrouwtje is wel een ras ;) (tan)
En anders was dat mannetje toch nooit gezond geboren , want jullie beweren dat het slecht is met rasloze konijnen te fokken.
Er worden ook zat rasloze katten honden cavia's enz gefokt.

Welk niveau doe jij zeg? Jeetje.. Dat een konijn een ras is wilt NIET zeggen dat er niks mee aan de hand is. En dat komt met name door alle broodfokkers, die maar doorfokken etc. En ook niet elk rasloos konijn hoeft niet ongezond te zijn of afwijkingen te hebben. Je weet niks van zijn ouders en grootouders af. Zij kunnen namelijk dingen doorgeven die jouw rasloze konijntje alleen maar 'draagt' zonder er last van te hebben, maar dit wel kan doorgeven aan zijn jongen waar dit WEL naar buiten komt. Bij rasloze konijnen is de kans op afwijkingen gewoon veel groter.

heb ik ook gezegt dat ik niets van de ouders af wist ? nee.

WinSel

Re: Konijn laten dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:52

Je moet nu niet alles gaan verdraaien he
Gewoon niet fokken, is beter voor iederen ;)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:55

Ruby1995 schreef:
ik ga trouwens niet meer in op onzin reacties , ik vroeg hier om algemene kennis en niet van er bestaan er al zo veel , er bestaan ook zat paarden,katten en honden enz.

precies! er zitten ook honderden honden en katten in een asiel en die worden ook nog steeds gefokt, en paarden ... kunnen we net zo goed met alles ophouden vinden jullie niet? En wij ook , want wij zijn ook al met zo veel :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 17:56

acera1991 schreef:
Ruby1995 schreef:
ik ga trouwens niet meer in op onzin reacties , ik vroeg hier om algemene kennis en niet van er bestaan er al zo veel , er bestaan ook zat paarden,katten en honden enz.

precies! er zitten ook honderden honden en katten in een asiel en die worden ook nog steeds gefokt, en paarden ... kunnen we net zo goed met alles ophouden vinden jullie niet? En wij ook , want wij zijn ook al met zo veel :D

Ja inderdaad :P al had ik een topic geopend wat voor hengst bij mijn merrie welk ras , dan waren echt niet deze reacties gekomen ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:57

Wel als beide paarden alleen een paspoortje hebben ;)
Maar goed het maakt jou toch niet uit wat wij zeggen, je gaat toch wel fokken
Dus ik wens je er veel succes mee en mag hopen voor je voedster dat alles goed gaat

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:15

Ruby1995 schreef:
Fijn trouwens dat hier word gezegt dat ik onderhand geen dierenliefhebster ben omdat ik er even aandacht en om info vroeg , ik weet echt wel wat van konijnen af , maar helaas niet op dit gebied nee , en daarom vraag ik info.
Ik heb vandaag aan mijn BIO lerares gevraagt die zegt dat het nog prima kan, ook met het mannetje en als die het niet doet , dan is te toch te oud..... Maar 2 jaar , volgens mij is dat niet te oud hoor :) dat is wel met cavia's maar of het ook met konijnen is?

Er was een opmerking geweest en ze gaan boven mij toch door? beetje jammer hoor.

En het vrouwtje is wel een ras ;) (tan)
En anders was dat mannetje toch nooit gezond geboren , want jullie beweren dat het slecht is met rasloze konijnen te fokken.
Er worden ook zat rasloze katten honden cavia's enz gefokt.

Koop een boek erover

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:56

zou jezelf er eerst eens in verdiepen. Je wilt wel een nestje maar zelf fatsoenlijk inlezen en uitzoeken is er dus niet bij. Laat mensen op een forum maar met tips komen veel makkelijker he dan hoef je zelf niets te ondernemen.
Het ras: tam konijn. Weet niet hoe oud je bent maar als je dit al een ras vind dan.........

Wat je niet wil horen is mijn antwoord: niet doen, er zitten 100den konijnen in opvangcentra en je maakt met jou nestje weer minder plaats voor opvangers. Daarnaast getuigt je vragen al dat je er 0,0 verstand van hebt. Bovendien kan je beter je rammetje laten castreren en bij je voedster zetten 3 weken na castratie. Een konijn is een groepsdier en zo te lezen zitten die van jou alleen. En nee!!!! geen 2 voedsters of 2 rammen samen zetten altijd minimaal 1 voedster en 1 gecas. ram. Maximaal 3 voedsters op 1 ram.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:53

Moderatoropmerking:
Het topic wordt heropend onder voorbehoud dat de discussie ontopic blijft.
Dit houdt vooral in dat reeds geposte bekende standpunten niet herhaald hoeven worden, evenals de bekende discussie omtrent fokken, hier is een speciaal centraaltopic voor: [BB] [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren
Bij voorbaat dank voor jullie medewerking. :)

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:59

Ik zou het niet doen, nu nog fokken 2 jaar is echt te oud

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:56

2 jaar kan gewoon hoor , heb het aan alle ervaren mensen gevraagt.
maar jullie mogen een feestje gaan vieren,
we doen het niet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:01

Ik ben ook ruim ervaren, maar heb ook ruim ervaren bevallingen vanaf 2 jaar mis zien gaan dus dan hebben anderen wellicht geluk en het gaat uiteraard om het 1e nest, 1 maal een nest gehad is het geen probleem.
Ik vind het super dat je het niet doet, als je in de buurt had gewoond had je best een keer een mogelijk zwangere dame uit de opvang mogen hebben als pleeggezin, want ik sta te schreeuwen om pleeggezinnen, maar helaas die zijn er zo weinig..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:03

KarinW86 schreef:
Ik zou het niet doen, nu nog fokken 2 jaar is echt te oud

kan makelijk hoor,
een konijn kan 13 worden.
dus ze is dan nog relatief jong

TS een feestje zullen we er niet om vieren :n
maar denk wel dat je de juiste keus maakt :j

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:10

Ze is nog wel jong, maar nogmaals voor het eerste nest te oud. Idem cavia's moeten voor een jaar, maar daarna kunnen ze op oudere leeftijd ook nog jongen, maar puur om het eerste nest.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:24

mij is juist altijd geleerd tussen 1ste en 3de levensjaar.
maar ga het nu ook niet meer doen.
ze kunnen het bijde ook niet meer.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:32

Er was inderdaad eerst ook niet zoveel over bekend, maar er word steeds meer bekend en ik nu een aantal nesten bij opvangkonijntjes gehad die ouder dan 2 jaar waren waarbij het mis ging. Trouwens ook 1 keer bij een konijn dat te jong was.. echt verschrikkelijk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:34

oke ja is voor mij ook al 5 jaar geleden.
vreselijk voor de konijnen ook.
deze hebben ook geen waarde om mee te fokken.
zijn gewoon lieve knuffel konijnen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:39

Sorry jongens niet het hele topic doorgelezen al vind ik ook dat je met papierloze konijnen niet moet willen fokken.

Maar TS, bedoel je nou echt dat je konijn's ras TAM is? := http://nl.wikipedia.org/wiki/Tam_(biologie)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:41

xSiep schreef:
Sorry jongens niet het hele topic doorgelezen al vind ik ook dat je met papierloze konijnen niet moet willen fokken.

Maar TS, bedoel je nou echt dat je konijn's ras TAM is? := http://nl.wikipedia.org/wiki/Tam_(biologie)

ja is het nieuwste ras :')
sorry beetje flauw

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:42

hanny_jelke schreef:
xSiep schreef:

ja is het nieuwste ras :')
sorry beetje flauw

Haha sorry this topic soo made my day :D

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:01

Volgens mij was het Tan met de N, dat is inderdaad wel een ras, maar als de moeder zilvervos is, is het konijn sowieso geen tan meer, want dat zijn 2 rassen die met elkaar niet matchen. En dan het ras zilvervos is ook behoorlijk aan de maat. Je hebt ook de kleur zilvervos of otter of tan, maar dan hoeft het weer geen ras te zijn. :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:03

Dat kan natuurlijk dat de TS dat bedoeld, maar in de OP staat toch echt tam :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:08

Het baat mij vooral zorgen dat je er zo weinig over weet. Ga eerst in ieder geval veel meer informatie opdoen, naar fokkers gaan, daar vragen stellen enzovoort. Het liefst ook een aantal bevallingen mee maken zodat je de basis weet. Ik vind het ook jammer als je het doet en hoop dat je er nog een keer overna wilt denken. heb je een foto van je voedster en je ram?
Wat geef je ze te eten?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:33

saskiakefie schreef:
Het baat mij vooral zorgen dat je er zo weinig over weet. Ga eerst in ieder geval veel meer informatie opdoen, naar fokkers gaan, daar vragen stellen enzovoort. Het liefst ook een aantal bevallingen mee maken zodat je de basis weet. Ik vind het ook jammer als je het doet en hoop dat je er nog een keer overna wilt denken. heb je een foto van je voedster en je ram?
Wat geef je ze te eten?

lees even deze pagina door :')
ze gaat het niet doen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:37

oow whaha ik zie het! Ik heb alles helemaal doorgelezen heb ik net daarover heen gelezen, ja hoor typisch mij :')

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:09

geeft verder ook niet ben het wel geheel met je eens hoor