Kat bijt duif dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 08:04

tamary schreef:
[ Daarnaast is een duif een erg grote prooi voor een kat, vraag me dus af wat er met de duif mis was.

Het doet er niet toe wat er mis was met de duif. Als hij ziek was, was het aan de eigenaar om te bepalen wat er mee zou gebeuren, niet aan de kat van de buren (of van twee straten verder).

050206051012

Re: Kat bijt duif dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:22

Vind het nogal rigoreus om de kat weg te doen om dit (TS, je hebt het over katten, meervoud?), maar ik ben wel -net als veel anderen- van mening dat je je katten bij je moet houden, zeker als anderen er last van hebben. Kan me dus heel goed voorstellen dat de buren boos zijn hierover.

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 21:53

hahha wat een ophef! wat mijn kat toch niet allemaal gevangen heeft! en ook ik ga mijn kat niet binnenhouden, er is al weinig natuurlijks aan laat ze dan ook gewoon lekker naar buiten! bij mij inde buurt zitten 4 duiven melkers. ze hebben wedstrijd duiven binnen zitten de rest buiten. word er een gewone dood gebeten, pech. De wedstrijd duiven worden express binnen gehouden omdat hier ook wilde katten zitten. De vogel was blijkbaar niet goed.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:11

mies_dummy schreef:
hahha wat een ophef! wat mijn kat toch niet allemaal gevangen heeft! en ook ik ga mijn kat niet binnenhouden, er is al weinig natuurlijks aan laat ze dan ook gewoon lekker naar buiten! bij mij inde buurt zitten 4 duiven melkers. ze hebben wedstrijd duiven binnen zitten de rest buiten. word er een gewone dood gebeten, pech. De wedstrijd duiven worden express binnen gehouden omdat hier ook wilde katten zitten. De vogel was blijkbaar niet goed.

Wat asociaal, dat jij te lui en te gemakzuchtig bent om rekening te houden met andere mensen en dieren. Je moet je kat bij je houden, op jou terrein! Het is namelijk JOU beest en niet dat van die anderen. Als je er geen verantwoordig voor wilt nemen dan doe het dier weg. Ik kan me er zo boos om maken, ik heb ook een kat maar ik zorg er wel voor dat die op MIJN terrein blijft en niet anere tot last is.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:15

En als jouw kat door een hond doodgebeten wordt mies_dummy, ben je dan ook zo laconiek?

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:34

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Mijn vader heeft ook postduiven, zowel jonge als oude duiven en nu is de kat van de buren zondag op een heel vreemde wijze het hok binnengekomen (de deuren waren allemaal dicht), hij heeft in het hok 1 duif van mijn vader doodgebeten & dat hadden er meer kunnen zijn als wij die kat niet uit het hok gejaagd zouden hebben..
Wij gaan nu echt heel vaak op een dag alle hokken controleren, omdat we gewoon bang zijn dat zoiets weer gebeurd, het is niet alleen een heel naar gezicht zo'n dode duif in je hok, het is ook nog eens een heel vervelend als je goede postduiven doodgebeten worden door de kat van de buren.

Ik kan me de reactie van die mensen dus best voorstellen, hoewel ze het wel iets netter had kunnen brengen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:47

mies_dummy schreef:

Sodeju! Wat een onverschilligheid....Imo zou jij geen kat mogen hebben....En inderdaad dezelfde vraag als IkbenEllen: Zou je ook zo reageren wanneer een hond jouw kat doodbijt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:54

Vind de post van mies_dummy nogal laconiek. Maar inderdaad, makkelijk roepen voor een ander!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:55

ManOee schreef:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Mijn vader heeft ook postduiven, zowel jonge als oude duiven en nu is de kat van de buren zondag op een heel vreemde wijze het hok binnengekomen (de deuren waren allemaal dicht), hij heeft in het hok 1 duif van mijn vader doodgebeten & dat hadden er meer kunnen zijn als wij die kat niet uit het hok gejaagd zouden hebben..
Wij gaan nu echt heel vaak op een dag alle hokken controleren, omdat we gewoon bang zijn dat zoiets weer gebeurd, het is niet alleen een heel naar gezicht zo'n dode duif in je hok, het is ook nog eens een heel vervelend als je goede postduiven doodgebeten worden door de kat van de buren.

Ik kan me de reactie van die mensen dus best voorstellen, hoewel ze het wel iets netter had kunnen brengen..

idd!
Als de kat in het duivenhok is geweest om ze te vangen, dan mag daar best iig een vergoeding tegenover staan.
Echter als de duiven losvliegen en buiten het hok zijn gevangen, dan vind ik dat he als duiveneigenaar ook de risico's moet accepteren dat het fout kan gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:57

En wat als een kat in andermans tuin (dood)gebeten wordt door hun hond??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:59

Brainless schreef:

Risico voor de katteneigenaren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:01

Mijn kat krijgt straks weer een bandje met dikke kienbel eraan. Helemaal voorkomen doe je het niet maar het helpt zeker wel!! (wij hebben zelf duiven die de kat niet pakt hoor, maar wel huis tuin en keuekn vogeltjes)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:03

Adil schreef:
Brainless schreef:

Vind ik wel, zo ook met doodgereden worden door een auto - al vind ik het wel "normaal" om te kijken of het diertje dood is en als het kan de eigenaar te achterhalen. (zou ik ook doen als mijn kat een postduif met ring zou vangen - gelukkig alleen maar postduiven gered die vermoeid waren en hun eigenaar achterhaald)

[edit] hier trouwens weinig buren die of zelf katten hebben of geen problemen hebben met loslopende katten. Periode last gehad van een wilde kater in de buurt en toen heb ik mijn katten ook binnen gehouden....
Laatst bijgewerkt door superwoman op 07-04-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:04

superwoman schreef:
Adil schreef:

Vind ik wel, zo ook met doodgereden worden door een auto - al vind ik het wel "normaal" om te kijken of het diertje dood is en als het kan de eigenaar te achterhalen. (zou ik ook doen als mijn kat een postduif met ring zou vangen - gelukkig alleen maar postduiven gered die vermoeid waren en hun eigenaar achterhaald)

Eens :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:06

Het risico dat de katten wat overkomt, neem ik ook bewust.
Mijn katten komen ook altijd buiten als ze dat willen (kattenluikje) en ik woon in het centrum van een stadje.
Beide katten zijn nu al oud en er is ze nog nooit wat overkomen dus ze hebben heel goed geleerd hoe ze zich moeten aanpassen.

Maar dat risico neemt een duivenmelker ook als hij zijn duiven los laat vliegen. De kans dat ze iets overkomt bestaat altijd. Een gezonde duif laat zich trouwens echt niet vangen door een kat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:07

Maar als een duif in de tuin van de buren zit heeft een kat hem toch niet te pakken?

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:13

mies_dummy schreef:

Bah wat een nare reactie dit zeg :n Heb je er ooit aan gedacht dat andere mensen ook van hun duiven/konijnen/kippen houden en dat het voor hen heel erg is als die door de kat van de buren doodgebeten wordt? Jij bent als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor de daden van je kat en ik vraag met ook af hoe jij zou reageren als jou kat door een bijvoorbeeld een hond doodgebeten wordt.

@TS: het minste wat jullie kunnen doen is even je excuus aanbieden aan de buren :) Het is voor hen ook heel vervelend en bovendien is het nooit weg om een beetje goed contact met je buren te hebben.

ManOee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:40

@ Superwomen; Wij zijn van plan om het wel even bij de buren te melden, maar we hoeven er verder geen vergoeding voor te hebben ofzo!

En verder; mensen die postduiven hebben die laten ze alleen los om ze te laten vliegen, die duiven zitten dan ook vrijwel nooit op de grond of iets dergelijks. Bij ons in de buurt zijn de katten sowieso wel erg brutaal.. Is ook moeilijk om er iets aan te doen, we willen die katten ook niets aan doen ofzo! We hebben ze wel eens met een waterpistool weggejaagd, alleen heeft dat weinig indruk achter gelaten. Ze zijn er nog steeds en blijven komen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:01

Waarom maakt iedereen de vergelijking dat 'als je kat door een hond wordt doodgebeten vind je het ook erg'?
In principe gaan honden niet achter katten aan. Sommige honden hebben het niet zo op katten, nee, maar de meeeste honden (die ik ken) vinden katten niet eens interessant.
Nu, katten. Het jachtinstinct van katten is bij deze dieren nog veel sterker aanwezig. Dat valt er niet uit te krijgen, dat lukt je gewoon niet. Een belletje werkt ook niet altijd. Daarnaast moet een duif echt wel ziek/oud zijn geweest wil een kat hem te pakken krijgen.
En ja, ik zou het erg vinden als mijn kat door een hond dood werd gebeten. Gelukkig weet ik dat mijn katten niet zo stom zijn om zich te laten pakken door een hond, en dat zij veel sneller zijn dan die honden hier en zo een boom inklimmen oid. En mocht het toch gebeuren.. tja. In de natuur is het héél normaal dat zwakkere dieren het niet overleven.. (Dit zou ik ws niet zeggen als dit me daadwerkelijk zou overkomen, maar het is wel de waarheid.)

Overigens weet ik niet hoe het met deze mensen zit, maar de duiventillen die ik heb gezien zaten zodanig vol dat de eigenaar het niet zo snel zou merken al zou er eentje weg zijn. Had de kat die duif meegenomen ergens heen, dan was het misschien niet eens opgemerkt of was het afgedaan als een natuurlijke dood.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:06

Ik heb ook een hond met een zeer sterk jachtinstinct die laat ik dus ook niet los in het bos.

Ook al is de duif ziek/zwak/misselijk, een kat heeft bij een ander in de tuin geen beest dood te bijten.
Wat nu als die buurman leuke kipjes in de tuin heeft lopen?
Die zijn kinderspel voor een kat. Is dat dan ook de natuur?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:17

Mijn kat (pers) is doodgebeten door een hond.
Vlak voor onze verhuizing was er een gat in de heg ontstaan, waardoor hij uit de tuin kon.
Want jawel, normaal hou ik mijn katten in mijn tuin.
Nu was de pers er dus doorheen gegaan en die was echt niet bang voor honden.
(die was er mee opgegoried bij ons)
De meeste honde stoppen wel als een kat niet wegholt maar juist een poot optilt om te meppen.
Helaas kwam mijn kat een hond tegen die niet terug deinsde en beet haar dood.
Natuurlijk was ik er stuk van.
Maar het was super stom om de kat naar buiten te laten met het gat in de omheining.
Dit is het risico van je dieren los laten buiten je eigen terrein en dat is heel zuur als het je overkomt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:18

Kipjes? Echt niet hoor, die zijn veel te groot voor zo'n kat. Teveel herrie maken ze ws ook. Katten die ik ken beginnen daar echt niet aan hoor :P. Ik weet niet hoeveel katten je kent, maar dit is een beetje een raar statement vind ik zelf.

Hoor eens, het zou dierenmishandeling zijn als ik mijn katten niet naar buiten zou laten. En daar ken ik er nog wel meer van. En die maatregelen om je eigen tuin zo te maken dat je kat er niet uit kan zijn je reinste onzin, want als een kat echt wil klimt/graaft ie er toch wel langs. Plus, het wemelt in Nederland ook van de zwerfkatten. Die bijten net zo goed een duif dood. Als je je dieren wil beschermen, zorg dan dat katten uit jouw tuin wíllen blijven, of leg schrikdraad aan voor mijn part.. Mijn katten jagen niet (meer), dus ik laat ze gewoon lekker los..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 00:24

??
Dus ik moet stroom aanleggen om mijn kuikentjes/jonge konijnen oid te beschermen tegen jouw katten???

Bij ons vorige huis hadden wij stroom op de schutting zodat onze katten er niet uit konden.
Nu heb ik een sloot waar ze ook niet overheen kunnen.
Zwerfkatten pakken een beest om op te eten... een huiskat krijgt genoeg te eten.

Daarnaast zeg jij al dat een kat toch wel overal overheen klimt.. dus ook bij een ander in de tuin komt.
En hoezo is het dierenmishandeling om je eigen kat bij je te houden?
Je kan toch zelf ook een stroomdraadje om je tuin trekken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:15

Een kat kan een volwassen vogel wel degelijk te pakken krijgen.
Ik zag van de week een filmpje op youtube over een kat die een Vlaamse gaai zo uit de lucht plukte, en ja de vogel was wel gewoon kerngezond. Het ligt maar net aan de omstandigheden van het moment.

En ook ik ben van mening dat je je katten gewoon op eigen terrein moet houden. Hier hebben we ook ontzettend veel last van loslopende katten. Ik kan mijn vogelkooi nieteens meer in mijn eigen tuin zetten omdat er direct 3 katten omheen zitten. Dat vind ik dus gewoon onder overlast vallen.
En dan roept de hele buurt dat de katten los kunnen omdat iedereen het doet. Ja, daar los je het probleem niet mee op :roll: Om vervolgens te gaan miepen dat er zoveel katten doodgereden worden. Ja, daar stel je je kat toch zelf aan bloot?

Maar goed, wat er in het geval van TS ook is gebeurd. Feit blijft wel dat je je kat zelf buiten laat lopen en dan loop je dit soort risico's om beschuldigd te worden. Wel heel vervelend, vooral voor de mensen van de duif.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:45

oke, de vergelijking met honden en katten is krom

die met het ratje zoals ik eerder beschreef?
Onze hondjes zijn gefokt als rattenvangers. Wat als mijn kleine buurmeisje met haar ratje voor op het grasvels zit met vriendinnetjes, trots op haar beestje
laat ik dan mijn hond maar los, mét het instinct om die kleine wriemelbeesten op te sporen en om te leggen?
en dan zeg ik tegen mijn buurmeisje?? wat?? ''meis, dat is natuuuuur''

ga toch fietsen..
Dan denk ik bij mezelf, kijk nou, dat meiske met haar beestje, brr vind hem maar eng hoor. En houd ik de hond aangelijnd/loop ik verder. (fictief beschreven, geen lief buurmeisje hier, geen ratje :+ )

ik snap werkelijk niet dat mensen midden in een dichtbevolkt gebied zichzelf zo superieur voelen dat hún beest LOS mag, want da's natuur

lieve mensen, weinig natuur in een stadscentrum...
Ondanks dat wij zelf katten hebben overigens, gaan er emmers water, tuinslangstralen, trossen rammelende blikjes en andere doodengrammelende materialen naar die krengen die in onze tuin durven komen..
En nu is het afgelopen met al die natuurlijke katten in onze tuin, want onze Ries vindt kat-jagen geweldig :D