Kater heeft zus gedekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:03

anneliesdj, doordrammen en je zin willen krijgen is je niet vreemd?

Tjonge jonge zeg! TS, je bent niets en niemand iets verschuldigd om uit te leggen. Helaas hebben we vaak te maken met de kortzichtige tiepjes hier op bokt die graag hun zin door willen drammen. Ik heb zelf een poes van 6 maanden gehad die krols werd en kittens heeft gekregen. De bevalling zelf is helemaal goed gegaan maar de kittens zijn wel helaas dood gegaan. Bij een ander nest op die leeftijd overigens niet...
Ik zou even goed advies inwinnen bij een DA. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:03

De kittens laten komen (mocht ze zwanger zijn) blijft een gokje wat betreft inteelt.
De dierenarts kan ook niet weten van tevoren of de kittens gezond ter wereld komen.
Of dat het net gaat als bij het verhaal van Wietske100.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 16:05

Bedankt voor de alsnog begrijpende reacties :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:06

Wiki pedia:
Castratie is het bij een man of jongen of mannelijk dier verwijderen van de teelballen. Ook de verwijdering bij vrouwen van de eierstokken wordt wel castratie genoemd.

Sterilsatie
Bij de vrouw door het verbreken (of blokkeren) van beide eileiders. Sterilisatie van de vrouw is vergeleken met een vasectomie een relatief zware buikoperatie onder narcose, de eileiders liggen namelijk in de buik. Na de operatie moet de vrouw ook vele dagen tot weken rustig aan doen en duurt het veel langer voor alles genezen is en weer normaal aanvoelt.
Beide vormen van sterilisatie zijn in principe permanent, in sommige gevallen kan een uroloog of gynaecoloog proberen de vruchtbaarheid te herstellen. Meestal lukt dit niet.

Bij dieren wordt met sterilisatie voornamelijk castratie van het vrouwelijke dier bedoeld (bij mannelijke dieren is castratie gebruikelijker dan sterilisatie).

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:09

Bij ons is inteelt gebeurt met konijnen, zoon is op zijn moeder gesprongen, en daar hebben we 2 kleintjes van.
Allebei kerngezond. Overigens wilde we dit absoluut niet, zaten allebei apart, en als het hok werd verschoond zat er een in de gang en een in de woonkamer, iemand heeft dus een keer de deur opengelaten, ook een ongelukje. Konijntjes gaan straks lekker naar de dierenwinkel/bouwmarkt want we hebben er al 4.
Wat ik hiermee wil zeggen: t'is zo gebeurt, ongeluk zit in een klein hoekje en wij zijn ook maar mensen...

De TS doet dit niet met opzet.. waarom al die nare reacties en dat dan 10x herhalen, typisch Bokt weer, jakkes. :n

Alleen of inteelt bij katten ook niks uitmaakt.. geen idee.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:32

Ik zou vandaag nog naar de dierenarts gaan voor een morning-after prik. deze moet bij poezen binnen 40 uur na de dekking gezet worden. je poes is echt veel te jong voor kittens en ik zou dus aan haar gezondheid gaan denken.

Yogo

Re: Kater heeft zus gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:47

Je poes kan wel bevallen op deze leeftijd, maar gezond is een ander ding.
Ze is nog erg jong, en dit belemmert haar in haar verdere groei en ontwikkeling.
Zeker als je wel ooit nog een nest met haar wil is het belangrijk dat ze in goede conditie/gezondheid is.
Dan hebben we nog het evt broer-zus verhaal, is geen mooie combinatie, wil niet zeggen dat je hier zieke kittens van krijgt maar ook hier geldt weer, gezond is anders.

Daarbij heb je geen idee wat er bij je kittens voor zit aan ouders en heb je ze gevonden in een bedje van stro.
Er zijn al zoveel katten, en ook genoeg kruizingen. Laat fokken aan fokkers over. En zulke kruisingen waarvan je totaal niks weet lekker helpen en lekker poes wezen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:56

Je kunt de poes nu nog direct laten steriliseren, als je een echte dierenvriend bent dan zul je dit de verstandigste keuze vinden.
Bij inteelt kittens mankeert er vaak heel veel, je poes is nog te jong dus nu een nestje is heel zwaar en ongezond voor de poes!
Ook weet je niet wat de kater en poes bij zich dragen, mischien wel FIV-FeLV dan heb je kans dat de kittens ziek geboren worden.

Als je graag een nestje wilt, geef je dan op als opvanggezin bij een dierenasiel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:27

"als je een echte dierenvriend bent"

Echt, moeten zulke opmerkingen nou? Je kan je mening ook geven zonder te oordelen, toch?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 17:51

Stef, ik ben het helemaal met je eens.

Zoals TS al een paar keer heeft aangegeven heeft ze al een afspraak staan bij de dierenarts. Ik neem aan dat deze meer weet dan alle bokkers hier die geen dierenarts zijn en niet meteen begint met "als je een echte dierenvriend zou zijn..."

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:08

Ik vind het ook weer wat overdreven. De poes is jong en ik hoop dat deTS iig deze zwangerschap nog afbraakt (/af kan laten breken) vanwegen de leeftijd. Die inteeld, wij hebben ook jaren een gezonde inteeld poes gehad(dat was zo'n zelfde soortongelukje als de TS nu heeft). Bij inteeldleg je eigenschappen vast, alserdus iets van een resseviveziekte is die beide dieren dragen omdat zijn familie zijn heb je meer kansop afwijkingen, maar wanneer ze verder niet uit een lijn met veel inteeld komen is een zo'n ongelukje niet per definitie een ramp, omdat zij dan vaak nog voldoende genetische variatie in zich dragen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:09

stef schreef:
"als je een echte dierenvriend bent"

Echt, moeten zulke opmerkingen nou? Je kan je mening ook geven zonder te oordelen, toch?

Nou inderdaad... Als je een echte dierenvriend bent want als je hier niet de zin doet van de bokkertjes ben je uiteraard geen dierenvriend. :')

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:15

Dus je bent een dierenvriend als je er bewust voor kiest om mischien wel doodzieke kittens op de wereld te laten zetten en daarmee de gezondheid van je kat op het spel zet? omdat je het zelf leuk vindt zo'n nestje?

Dan hebben jullie hele andere ideeen over een dierenvriend zijn!
Voor mij betekend dat de juiste keuze maken voor je dier, zorgen voor zijn/haar gezondheid, denken uit het belang van het dier en niet jezelf!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:20

Ik ken een geval waarin een poes te jong kittens kreeg, beest heeft er een behoorlijk tik van overgehouden.
Alles was goed, totdat de bevalling geweest was, daarna loopt ze structureel rondjes, schud met haar koppie.
Op de 1 of andere manier heeft de bevalling veel teveel van haar gevraagd en is er in haar lichaam iets fout gegaan, waardoor ze zo 'gehandicapt' geworden is.

Ik zou het risico ten opzichte van mijn kittenpoes niet nemen.

Wel of geen nestje bemoei ik me verder niet mee, wil je alleen deze ervaring delen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:25

simone_1986 schreef:
Dus je bent een dierenvriend als je er bewust voor kiest om mischien wel doodzieke kittens op de wereld te laten zetten en daarmee de gezondheid van je kat op het spel zet? omdat je het zelf leuk vindt zo'n nestje?

Dan hebben jullie hele andere ideeen over een dierenvriend zijn!
Voor mij betekend dat de juiste keuze maken voor je dier, zorgen voor zijn/haar gezondheid, denken uit het belang van het dier en niet jezelf!

Dus jouw manier is de enige om een dierenvriend te zijn? Er zijn nog wel meer manieren hoor.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:43

Hoe je het draait.. links of rechtsom... 7 maanden is sowieso te jong! En broer zus is gewoon hardstikke fout...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:48

TS vindt het toch ook geen goede leeftijd? Het is ook jong maar er een kat kan in feite gewoon jongen. Ik kan me best voorstellen dat TS het een moeilijke keuze vindt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:54

zo wat een reacties mag wel wat vriendelijker hoor
een ongelukje zit in een klein hoekje
en het is niet zeker dat het broer en zus zijn
en het is al gebeurd
reageer wat vriendelijker met tips voor ts waar ze om vraagd(zeuren helpt toch niet ;) )
en ikzelf ben het met ts eens dat ze de dieren bij de 7 maanden pas castereerd.
de diertjes zijn daarvoor vrij jong en er is wanneer op een vrij jonge leeftijd grotere kans dat iets fout gaat maar je moet het ook niet te laat maken natuurlijk.
ts ikzelf zou in dit geval even de da bellen voor meer advies voor de poes
en gewoon de kater zoals op afspraak naar de da brengen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:17

kan zeggen dat er hier in de buurt ook zo iemand was. Per ongeluk gedekt. Poesje was 7 maanden. Maand later liep ze weg, per ongeluk (jajajaja) ontsnapt. 2 weken later hebben ze haar gevonden van de dierenambulance door tip. Al 9 (ja 9!!!!!!!!!!!!!!!) dode kittens geworpen en kat was in slechte conditie. Bij dierenarts bleek er nog 1 in te zitten. ABSURD voor een kat 10 kittens en dat zeker voor een baby. Gewoon triest. En de eigenaar? Zal niet meer gebeuren hoor, maar laten helpen dat kost teveel.......................

Katten bevallen graag ergens rustig en er lopen er behoorlijk wat weg tegen einde dracht en dan krijg je dit dus. Poesje nog zo jong, niet uitgegroeid, alles is nog nauw en ze weten totaal niet wat hun overkomt. Diverse gaan spelen met hun kittens en er is ook een deel dat ze op eet want bevallen doet pijn en wat pijn doet bij je moet eraan. Die hebben nog niet echt moeder gevoelens.
Ja, ik werk met dieren en wij krijgen op jaarbasis zo'n 300 á 350 kittens van straat al dan niet met moeder erbij.

Overigens, poezen zijn vanaf 5 maanden al vruchtbaar

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:25

@dierenfan: zou dat ook niet kunnen komen omdat er veel op straat bevallen? Ik heb het hier ook een keer meegemaakt met een zwerver, die kittens waren al aangevreten. Echt heel sneu, dus buiten bevallen is zoiezo niet een succes.
TS, ik denk dat het met jouw kat er ook aan zal liggen in hoeverre het inteelt is. Als mams en paps al familie waren van elkaar dan zal het erger zijn dan andersom.
Ik zou even afwachten wat de dierenarts zegt en dat advies aannemen. Vertrouw je het dan alsnog niet helemaal kun je altijd een second opinion vragen aan een andere dierenarts.
Het advies op bokt is vaak erg beïnvloed door eigen gevoelens en ervaringen. Een dierenarts ziet het dan net iets objectiever.
Dit is overigens geen belediging voor bokkers, het advies wat wordt gegeven is ook zeker goed voor TS om te horen, maar ik vind dat het soms wel iets mooier geformuleerd mag worden (om het netjes te zeggen). Er zitten soms nogal kwetsende woorden in.
Succes met je kat, ben benieuwd wat de dierenarts zal aanraden en ik hoop dat het goed komt.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:34

Ik heb mijn mannen pas met een jaar gecastreerd (of laten doen) Waarom? Omdat ze lekker uit te laten groeien. Tot die tijd hield ik ze wel binnen zodat ze zich niet konden voortplanten. Het vrouwtje dat ik nu 1.5 jaar heb hem ik wel met 6 maanden laten helpen. Er zijn al genoeg poezen zonder baas en kon niet alleen haar binnen houden en de rest naar buiten laten. De mannen waren het kattenluik al gewend dus die dicht doen is geen optie meer. Ik heb haar optijd geholpen om kittens te voorkomen.

Ik heb met een vorige kat gehad die in januarie een dag weg was wel een jong nestje gehad. Het was echt totaal geen seizoen, hartje winter en mevrouw was al zwanger. We zijn er te laat achter gekomen. Als ik kijk wat het met haar lijfje gedaan had die tijd doe ik zoiets nooit meer. Zeker niet als ik het voor kan zijn. Beestje was broodmager. 5 kittens waren veelste veel voor haar. Ik kon er ook niet tegen op voeren. Het is wel goed gekomen met haar en het was een heel goed moedertje, maar dit wil ik nooit meer het was echt heel zielig voor het katje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:41

nee hoor ook al meerdere keren mee gemaakt dat ze niet op straat bevielen en toch de kittens op aten. Kan ook zijn dat er iets niet in orde was met de kittens. Katten zijn heel dichtbij de natuur en als hun een kitten niet accepteren dan is mijn ervaring dat je als mens het beste maar heel goed betreffend kitten/kittens goed kan laten onderzoeken bij DA want 9,9 van de 10 keer is er idd iets aan de hand.

Echter op de leeftijd van 6 á 7 maanden zijn het gewoon nog kinderen en vind het absurd die een nest te laten krijgen!!

En waarom uberhaupt een nest nemen? Vrijwel alle asielen werken met pleeggezinnen dan kan je een nest wat door nalatigheid van iemand geboren is opnemen en verzorgen. Helaas is zo'n nest toch al op de wereld en dan is het veel beter op te laten groeien dan maar afmaken (dat zou ik echt bizar vinden als een asiel dat doet). Als je dan toch wil genieten van een opgroeiend nest kittens dan zou ik het zo doen.

Echter met zo'n groot kattenoverschot gaan fokken met een kat omdat het zo leuk is zonder dat het wat toevoegd (immers je kan geen klonen fokken alleen op zichzelf staande individuen dus het feit "wil een kat van mijn poes omdat die zo gaaf is" gaat helemaal niet op) vind ik niet kunnen.

Zou deze poes dus ook laten steriliseren nu als het mijn kat geweest was. Erger nog: had mijn kater al veel vroeger laten helpen en de poes vanaf 5 maanden al de pil gegeven tot 6 á 7 maanden en dan laten helpen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:56

sunny_l0ve schreef:
TS, ik denk dat het met jouw kat er ook aan zal liggen in hoeverre het inteelt is. Als mams en paps al familie waren van elkaar dan zal het erger zijn dan andersom.

Dat zat ik net ook nog te bedenken. Moeder kan ook door broer, vader of zoon gedekt zijn.
Dan denk je nu broer en zus is niet zo erg...maar je weet niet wat ervoor nog zit. Die onzekerheid
lijkt mij niets. Daar kunnen veel nare dingen van komen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:59

Ik snap waarom je de poes wil laten dragen, maar maak me een beetje zorgen over de kittens en hun toekomstige eigenaren, de kans op ziektes en dus hoge dierenarts rekeningen en zielige katjes is niet heel klein op deze manier. Mochten de kittens levensvatbaar zijn.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:12

Ja het is inderdaad een groter risico dan normaal als je er wel voor besluit te gaan. Maar goed, dat is echt helemaal je eigen keus. Om eerlijk te zijn zou ik echt niet in jouw schoenen willen staan, ik weet niet of ik het zou kunnen om de kittens te aborteren. Dat vind ik ook enorm heftig.