Stukje bos. Wat voor dieren er in doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Stukje bos. Wat voor dieren er in doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:22

even een klein weetje,maar je kan niet zomaar vreemde varkens bij andere varkens zetten,dat worden geheid knokpartijen,dus of meteen zoveel nemen als je wil,óf het er bij 2 houden...

en je moet echt zorgen voor een goed nachtverblijf met veel stro waar ze warm in kunnen liggen,zeker in de winter...

maar ik zou wat kippen en varkentjes erop laten lpen,de kippen kunnen mooi in de bomen slapen en de varkentjes houden de benedenboel wel schoon :j

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:35

Ik heb mijn biggen ong. een half jaar na elkaar gehad. Ons borgje was toen ong. 8 mnd. en het heeft idd. even geduurt voordat hij ons zeugje accepteerde. We hebben ze echt heel langzaam aan elkaar laten wennen. Eerst 2 verblijven naast elkaar, later onder toezicht samen los in de tuin. Ze hebben idd. best wel gevochten. Nu zijn ze onafscheidelijk en doen alles samen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:40

[quote="Zilvermoon"]@ trennie

bedankt. Ik had die site idd ook al ontdekt. En had die strenge regelgeving ook al iets van gelezen. Ik ga het eerst allemaal goed uitzoeken. Ook hoe het zit als er weer 1 of andere ziekte uibreekt hoe het dan zit met mijn paarden als er geruimt moet worden omdat je dan varkens op je erf hebt.

Dit wil ik ook wel graag weten.

Wij hebben de oormerken overigens er ook niet in, die liggen gewoon in de kast met de bijbehorende papieren.

Er worden ook veel biggen op MP aangeboden zonder de benodigde papieren, wij hebben wel bewust gezocht naar dieren waarbij de papierwinkel in orde was.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:01

Je kunt gerust varkentjes van MP nemen.
Want of je er nou ergens 1 van een "fokker" neemt of via MP.
Vervoeren moet je ze toch, (illegaal, want het is bijna ondoenlijk om dat anders te doen)
Eenmaal thuis alsnog oormerken aanvragen en het is in orde.
De AID zal geen vragen stellen over waar ze vandaan komen, enkel controleren of alles in de huidige situatie correct volgens wet is.

Wat betreft als er een ziekte uitbreekt:
Op het moment dat het een varkensziekte betreft en je zit in het gebied wat geruimd moet worden:
Dan ben je je varkens kwijt.
Je mag zelf kiezen hoe je ze wil laten inslapen: via veearts of via de AID.
Daarnaast zul je met je paarden niet van je terrein mogen tot nader order. Dit valt onder het verbod op veevervoer.

Wil je dit allemaal "voorkomen" dan is de enige manier je varkens illegaal houden en dat kan alleen als ze niet in zicht zijn van de buitenwereld en je verder geen andere dieren geregistreerd hebt staan. (bijv geiten of schapen)
Ik had zowel mijn geiten als varkens op mijn eerste adres wel geregistreerd, maar op het huis erna hield ik ze illegaal.

Op het moment dat de AID zou komen controleren, kun je het in eerste instantie gooien op onwetendheid.
Uiteraard wel heel overtuigednd brengen he? ;)
Je krijgt van hen dan de gelegenheid om de zaken alsnog in orde te maken en het blijft bij een waarschuwing.
Bij hercontrole en het niet in orde gemaakt hebben, krijg je een fikse boete.

Ik had trouwens wel de entingen goed op orde!!!
Zo ben je ingedekt voor nalatigheid, mochten er ziektes uitbreken.
Enten bij hobbyvarkens hoeven op dit moment niet.
Dit kan in de toekomst altijd veranderen.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:31

Trennie; duidelijke info!

Mijn varkens komen ook van MP maar incl. oormerken etc. (ik dacht dat aanvragen naderhand een lastige toestand was)

Gelukkig bevestig je mijn kennis omtrent ziekte en de paarden (ik zou het vreselijk vinden om ze te verliezen, maar als het moet wil ik dat er niet mee gesleept wordt, en ben blij dat de eigen DA dat ook mag doen, ik was bang dat ze in beslag genomen zouden worden)

Ik heb komende week een afspraak met de DA omdat ik de varkens weer wilde ontwormen, en het leek hem beter om de ontworming te injecteren achter het oor, heb jij hier ervaring mee? (Kunnen ze gelijk geent worden want dat zijn ze nog niet)

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:17

Sommige varkens kunnen zich flink verzetten tegen injecties.
Alleen al omdat ze vast gepakt worden.
Kunnen ook echt gillen dan.
Dat is meer drama dan dat er echt iets aan de hand is.

Mijn VA had een speciaal ding.
Een soort lange pijp / houder waarmee hij op afstand nog kon prikken.
Superhandig ding.
Meestal is het vlot gebeurd en ontwormen via injectie werkt heel goed.
Zo deed ik dit ook. De VA dan he? :P

Waar worden ze tegen geent?
Ik weet niet beter of op dit moment gelden geen verplichte entingen?
De laatst verplichte was voor de ziekte van Aujeszki en dat is alweer een paar jaar geleden.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:21

En nog iets wat ik steeds vergeet te zeggen:
varkens en ander klein vee moet je erg mee uit kijken.
Als een klein dier zwak is, kan hte zijn dat een varken deze te pakken krijgt en eet hem op.
Het zelfde geldt voor dode dieren in het verblijf.
Als het varken er eerder bij is dan jij, is het ook weg.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om dit samen te zetten.
Daarentegen zaten mijn honden wel samen met de varkens en mn shet als ik van huis was.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:37

Hey Zilvermoon,

Wat gaaf hey, zo´n stukje bos!

Wij hebben pas geleden ook een huis in het bos gekocht met 6500 m2 grond. En zelf zit ik ook nog te verzinnen wat voor dieren ik er allemaal nog bij wil nemen.
Ik heb nu twee pony´s aan huis staan en binnenkort komt mijn andere paard ook aan huis te staan.

We gaan zondag kijken op de vogeltjesmarkt voor 8 kippies want mijn man wil graag eitjes rapen, hahah.
Gelukkig hebben we al een enorm groot kippenhok met heel veel ruimte maar als ze eenmaal gewend zijn dan
wil ik ze los laten lopen... lijkt me gezellig. Ze helpen ook zeker een handje mee met het schoonhouden en het platlopen van het bos.

Hangbuikzwijntjes zit ik ook nog over te dubben maar dat zal zomers geen probleem zijn omdat het in het bos
koel voor ze is maar ben er nog niet helemaal overuit.

Koppeltjes van geitjes en schaapjes zijn ook erg leuk.

Ook had ik mini ezeltjes in mijn achterhoofd maar daar ben ik toch van terug gekomen ivm longworm van ezeltjes en de constante ontwormingen om de 6 weken.

Maar sowieso ga ik eerst voor de kippies en dan kijk ik verder.

Laat wat horen welke dieren je hebt genomen! Lijkt mij erg leuk zo´n gezellige beestenboel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:40

trennie dat is mijn ervaring totaal niet
ik had een kuiken wat lelijk was toegetakeld door de andere kippen maar varkens bleven er gewoon vanaf
de mijne krijgen ook nooit vlees , ook geen vleesafval van de keuken
het enige wat ze wel eet zijn eieren als ze er bij kan
zelfs de nageboorte van de schapen lieten ze liggen, de schapen bevielen ook altijd op het kleine weitje en vooral julia was een bezorgde tante voor de lammetjes
alles slaapt ook op en tegen haar aan
de kippen slapen vaak op haar rug, lekker warm

om een varken stil te laten staan hoef je alleen maar het staartje vast te houden
dan stoppen ze met lopen en gillen ook vaak niet meer

je moet ook op de hoefjes letten, soms is het nodig om die wat bij te kappen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 08:48

TS, even snel het topic doorgelezen en ben blij daar al te zien dat je je keuze verstandig wil maken. Er komt inderdaad meer bij kijken bij het houden van hobby varkens. Gelukkig ben je daar al over aan het lezen. Denk inderdaad goed aan de risico's bij het uitbreken van dierziektes en nog een tip: vrouwelijke varkens worden "berig" en gaan dan graag aan de wandel op zoek naar een geschikte partner.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:18

Jessix schreef:
TS, even snel het topic doorgelezen en ben blij daar al te zien dat je je keuze verstandig wil maken. Er komt inderdaad meer bij kijken bij het houden van hobby varkens. Gelukkig ben je daar al over aan het lezen. Denk inderdaad goed aan de risico's bij het uitbreken van dierziektes en nog een tip: vrouwelijke varkens worden "berig" en gaan dan graag aan de wandel op zoek naar een geschikte partner.

Dat deed dus mijn Donna ook.
Kon als ze berig was uitbreken als de beste.
Ze is zelfs 1 x geeindigd op het politiebureau.
Had het halve korps haar hun lunch gegeven en waren helemaal weg van d'r.
En ik zwaar in de zenuwen omdat de regelgeving zo streng is... :+
Ik heb uiteindelijk betongaas 20 cm diep de grond in om haar verblijf (30 x 60 m) gezet, met een stroomdraad aan de binnenkant tegen wroeten.
Zij was echt heeeeeeeeeeeel erg!
Ik heb heel wat mee gemaakt met haar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:14

hier worden ze uitbrekerig in het najaar als de 80 eiken op mijn perceel de eikels laten vallen
ik heb treinbielzen rondom liggen en vast gemaakt aan het herashekwerk, dat kregen ze niet aan de kant

grappig verhaal van donna :D

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:26

Trennie; wat beteft het enten, ga ik hem even vragen. Ik heb nu eindelijk de entschema's van de paarden en de honden naar elkaar toegetrokken, zodat alles tegelijk geent kan worden en de DA maar 1 keer hoe te komen en ik niet met de honden naar de praktijk hoef. Toen heb ik hem gevraagt de varkens ook te doen. Maar goed DA moet nog komen dus ik vraagt het even na.

Varkens mogen geen vlees (vlgns. de wet) Ze lusten het wel graag. Als mijn varkens los lopen is hun eerste doel de keuken, eerst worden de voerbakken van de honden gecheckt op restje, daarna de vuilnisbak. Als ze zich ervan verzekerd hebben dat al het ranzige & smeuig voedsel niet beschikbaar is gaan ze mijn kippen hokken terroriseren. Ik denk dus dat ze een kadaver idd. ok wel opeten.

Ik heb mijn zeugje met een borgje samen en ik heb nog niet meegemaakt dat ze wegloopt. Als het perongeluk gebeurd dat de kinderen het hek niet goed hebben gesloten dan staan ze in de keuken. (ze hebben ook beide de 1e periode in huis gewoond toen ze net bij ons kwamen, Lizzie; het zeugje was pas 5 weken toen ze door omstandigheden bij ons kwam. Zij heeft 2 mnd. in huis gewoond tot ze sterk genoeg was.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:08

Als ik een tip mag geven :D bij dierenasiel canina in Essen in de buurt van roosendaal (www.dierenasiels.com dan BE, essen, canina) zit Suzy, een vleesvarken wat verloot is tijdens een dorpsfeest, supertam 8mnd oud

en als je de foto's bekijkt ben je gelijk verliefd !

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:00

Varkens eten echt ALLES.
Dus ook vlees idd:

Wil je de perfecte moord plegen en je wil het lijk echt kwijt zonder dat er ooit nog iets inclusief botten is terug te vinden, dan voer deze aan een varken.

Zo is er ooit iemand niet mee weg gekomen.
Ze vonden kronen van het slachtoffer terug in de mest.
Zo kon alsnog identificatie worden uitgevoerd en bewezen worden dat er op deze manier een lijk was "opgeruimd". :P

Mist schreef:
Als ik een tip mag geven :D bij dierenasiel canina in Essen in de buurt van roosendaal (http://www.dierenasiels.com dan BE, essen, canina) zit Suzy, een vleesvarken wat verloot is tijdens een dorpsfeest, supertam 8mnd oud

en als je de foto's bekijkt ben je gelijk verliefd !

Heb je enig idee hoe zwaar en groot deze worden? ;)
Je hebt het dan algauw over 200 kg.
Het kan trouwens wel en ze zijn idd prima tam te krijgen.

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:20

Hey Zilvermoon, ben erg benieuwd of je al weet welke dieren je gaat plaatsen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:47

je zou er emoe's (soort struisvogels) in kunnen doen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:14

En TS? Ben je er al uit? :D

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:39

wij hebben ook een bosje (heel klein eigelijk een boomhaartje) en daar zit onze gans ze houd het gras mooi krot
binnenkort komen er kippen bij :p

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:27

Ganzen,kippen en leuke sierfazantjes! Ganzen zijn ook nog goede bewakers van het erf.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:31

Ik zou voor een aantal kippen gaan. Die eten ook echt alles (tenminste die van ons wel :D ) en je hebt dan ook een alternatieve mestbult ;)