Herplaatshonden uit Spanje - ervaringen gevraagd *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 13:41

Dat is best kort door de bocht, Roosch. :+
Van alle honden die jaarlijks worden aangeschaft is maar een kleine 3% van herkomst uit het buitenland. Ruim 68% wordt gekocht via een commerciele fokker. Het merendeel van de Nederlandse asielhonden komt uit die hoek. Als mensen daar eens wat bewuster naar keken, zaten de asiels in Nederland niet met hun herplaatshonden in de maag.
Laatst bijgewerkt door Ann op 24-01-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Re: Herplaatshonden uit Spanje - ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:47

Klopt, weet dat het kort door de bocht is, had het er maar bijgezet. :))

Ik heb er ooit een essay over geschreven, over stichting PAWS en herplaatsers vanaf het buitenland.
Daardoor ben ik erachter gekomen dat ik nooit een hond uit het buitenland wil hebben, om verschillende redenen.
Wij zijn toen ook met andere oplossingen komen aandragen wat betreft de overvolle asiels in Nederland, maar ik ben bang dat het voorlopig nog niet opgelost is.

Mijn keuze zou het in ieder geval niet zijn om een hond uit Spanje te nemen.

Offtopic: Briljante ava heb je. :')

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:00

roosch

ik ben gek op windhonden en nu heb ik de keus

of een hond bij een fokker vandaan halen
of eentje uit een asiel maar die kunnen niet bij katten en ander klein pluimvee(zijn bijna altijd stropershonden die in de asiels zitten)
of eentje uit Spanje omdat hij gedumpt is vanwege slechte jachtdrift

de keus is bij mij simpel, doe de laatste catogarie maar

ik wilde er graag een spaanse mastin bij

of hond bij een fokker vandaan halen(zal moeilijk worden, grote kans dat ik bij een spaanse fokker uit kom)
of nederlands asiel, helaas daar zitten ze niet
of eentje uit Spanje en zowaar, daar zitten er genoeg in de asiels

keus is weer simpel

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:15

Nee dat is een lekker uitgangspunt, je kunt m altijd weer terugbrengen......het moet niet gekker worden! Als dat op voorhand je uitgangspunt is, zeg ik: Begin er maar niet aan! Er bestaan geen ideale dieren, daar moet je hard aan werken.....

En net zoals Ann zegt, een hond uit het buitenland komt als het goed is niet hier in het asiel. En voor wat betreft al die honden hier in NL in het asiel, als het in het buitenland dan volgens jullie zo makkelijk op te lossen is door er een paar te steriliseren, waarom gebeurt dat hier dan niet en zitten alle asiels overvol?

Zolang mensen ondoordacht aan een huisdier beginnen, blijven de asiels hier vol zitten. Dat is iets wat losstaat van een hond uit het buitenland halen.....

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:22

Roosch schreef:
Daar zit ook wat in. :j

Maar indirect zorgen ze er toch wel voor.
De mensen die een herplaatser uit het buitenland nemen, ontnemen een 'Nederlandse' asielhond de kans op een nieuw baasje.

Ja en dan... ? Een dier die in het asiel zit verdient een goed tehuis ... Of die nu in NL of buitenland zit... ieder dier zou hier recht op moeten hebben... Zijn allemaal lieve onschuldige beestjes... Om alleen in Nederland te kijken is in hokjes denken vind ik.. Een dier is een dier .. en ze hebben allemaal hulp nodig

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:24

daffodil schreef:
Nee dat is een lekker uitgangspunt, je kunt m altijd weer terugbrengen......het moet niet gekker worden! Als dat op voorhand je uitgangspunt is, zeg ik: Begin er maar niet aan! Er bestaan geen ideale dieren, daar moet je hard aan werken.....

En net zoals Ann zegt, een hond uit het buitenland komt als het goed is niet hier in het asiel. En voor wat betreft al die honden hier in NL in het asiel, als het in het buitenland dan volgens jullie zo makkelijk op te lossen is door er een paar te steriliseren, waarom gebeurt dat hier dan niet en zitten alle asiels overvol?

Zolang mensen ondoordacht aan een huisdier beginnen, blijven de asiels hier vol zitten. Dat is iets wat losstaat van een hond uit het buitenland halen.....

helemaal mee eens

MisterGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:48

Wat mij betreft is een hond gewoon een hond, of die nou in de Sahara woont op of de noordpool elke hond heeft recht op een warme mand.
Dat een buitenlandse hond in het asielwezen van Nederland terecht komt is vrijwel onmogelijk, de stichtingen zorgen er voor dat dit een afgebakend circuit is, een soort van niche, daarom zijn de adoptiecontracten ook zo belangrijk. Dat buitenlandse honden plaatsen innemen van Nederlandse asieldieren is ook een beetje gissen, want wie zegt dat die mensen dan überhaupt aan een dier waren begonnen? Je kiest een hond omdat je een band voelt, niet vanwege de nationaliteit. Een Nederlandse asielhond is namelijk in mijn ogen evenveel waard als een buitenlandse, maar er zijn natuurlijk factoren die kunnen meespelen dat je de ene liever hebt dan de ander.

Van dat laatste kan ik wel een voorbeeld geven. Voor mijn broer waren we op zoek naar een leuk, klein en aanhankelijk hondje. Omdat mijn broer gehandicapt is en zijn motoriek wat minder stabiel is zijn we verschillende asiels langs geweest in de buurt om te zoeken wat hij kon hebben. We hebben zelfs onze dierenarts gevraagd om eens rond te kijken aangezien hij mijn broer kent en ongeveer weet wat er bij hem past. Na een paar maanden hadden we nog niets kunnen vinden, maar kwamen we toevallig een advertentie tegen van een hondje uit Spanje. Op papier klonk het geweldig, maar ondanks dat we al een buitenlandse hond hadden geadopteerd, het had niet onze voorkeur want we zouden liever eerst zien wat voor vlees we in de kuip hadden omdat het natuurlijk wel in 1x goed moet gaan. Het toeval wilde dat ze echter al geadopteerd was geweest, maar dat liep uit op een zogenoemde "mis-match". Het klikte niet tussen de andere honden in het gezin en ze moest herplaatst worden. Omdat dat even kan duren werd ze door de stichting in een opvanggezin gezet hier in Nederland. Nou daar zijn we na een telefoontje naar toe gereden, en zijn we van alles te weten gekomen en het ging heel goed. Dus 2 weken later gingen we terug, en sinds dat moment woont ze gezellig bij ons mét andere hondjes en ondanks een beetje moeite in het begin is het nu een schat van een dier.

Wat dat betreft denk ik dat sommige mensen hier in dit topic zich een beetje laten meeslepen. Tenslotte heeft niemand gelijk of ongelijk, want geen enkele hond hoort überhaupt in een asiel thuis, of het nou in Nederland of in Timboektoe is. Een hond is net als ieder dier geen speelgoed, noch een mode accessoire. Een rashond koop je ook niet bij de fokker "omdat het een rashond is". Maar als ze te groot/lelijk/uit de mode raken dan kun je er wel zomaar vanaf. Als we daar iets aan konden doen waren de asiels binnen no-time een stuk leger. Maar om die omschakeling in de mentaliteit van mensen te maken hebben we een stabiele regering nodig. En laat die het nou net te druk hebben met bezuinigen om straaljagers te kopen.

In mijn ogen is iedereen die alleen al nadenkt over het adopteren van een asielhond een held. Want zolang de wil er is maakt het mij niet uit waar je je viervoetige soulmate vandaan haalt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:30

Even een update. N.a.v. een link via pb gekregen, heb ik me aangemeld op het buitenlandsehondenforum (aanrader!) om meer info te krijgen over alles wat er bij de adoptie van een herplaatser uit het buitenland komt kijken. En daar kwam ik een aantal foto's tegen van een hondje waar we erg door geraakt werden en meer dan prima in ons gezin gaat passen. Het adoptieproces werd in gang gezet en aanstaande zaterdag gaan we hondje Pippa ophalen bij het gastgezin in Nederland.

Afbeelding

quintusgl

Re: Herplaatshonden uit Spanje - ervaringen gevraagd *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:38

Wat een leukerd zeg!!! Dat bekkie!
Ik heb ook een hond uit spanje. Het heeft veel bloed, zweet en tranen gekost en anderhalf jaar 3x pw op cursus, maar ik heb nu een schat van een hond. Hij greep alle honden zonder waarshuwing, dan pas ging ie kijken wie die voor zich had. Was een echte angstbiter. Ook tegen mij pieste hij aan uit pure dominanite. Doninantietraining mee gedaan en Hij loopt nu lekker met het paard mee en met andere honden gaat het nu ook goed. hij is nu 8 jaar hier en ik zou hem niet meer kunnen missen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:57

wat een leuk hondje! Hoe oud en groot is ze?
En wat heeft ze, dat ze een truitje moet dragen?

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:02

Ann zou je mij die link ook kunnen pb-en, wij zijn namelijk op zoek naar een hondje en hebben er 1 op het oog maar wachten nog op antwoord of hij ook met katten kan.
Wel een leuk beestje waar je verliefd op ben geworden, heerlijk koppie.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:05

Ze wordt in april een jaar en ze is rond de 35 cm hoog (schofthoogte). Het truitje was voor de vliegreis. Dat is net wat behaagelijker voor de honden. Het is een echte Mestizo Espana. <3 :P
bijoekimmie, de link komt eraan!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:10

Ze is leuk! (en wat heeft ze een leuke naam, hihi zo heet de spanjaard van mijn ouders ook.)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:14

Haar originele naam was Anita, zelf hebben we er Pippa van gemaakt. (Een Engelse meisjesnaam met 'houdt van paarden' als betekenis.) Zo heeft ons Spaanse hondenmeisje weer een link met paarden. :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:31

wat leuk, wij hebben ook een spaanse pipa gehad
als ze net zo lief en parmantig is als onze pipa heb je er een wereldhondje aan
veel succes met haar

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:58

Ik heb naast mijn 2 nederlands honden (Chow*Duitse Herder en een Jack) ook een hondje uit Spanje, een podenco andaluz van 2 genaamd Jara, een enorm lief hondje maar ook heel erg bang door haar voorgeschiedenis, nu heb ik altijd meerdere honden gehad en ook de moeilijkere rassen, maar een rescuehond neemt wel heel veel van je aandacht, je moet ze met alles vertrouwt maken en dit kost veel tijd, het is wel zo dat als ze je eenmaal als baasje zien waar ze mogen blijven dat ze heel veel teruggeven, mijn Jara is echt dol op me nu ze goed doorheeft dat ze echt mag blijven. Ik zou ook vooral goed kijken waar er nog vanuit de stichting een soort van nazorg word gedaan, waar je ervaringen mee kan uitwisselen als je het hondje al in huis hebt. Bij sommige stichtingen is dit niet vaak omdat ze het geld en de tijd hier niet voor hebben. vb waar het wel goed gaat zijn http://www.arcanoah.eu/ en http://dogsinneed.nl/index.php/adoptieh ... t-la-linea Bij een pup uit Spanje heb je al die bijverschijnselen natuurlijk een stuk minder.

overigens zijn er ook genoeg verhalen over asiels in Nederland die bv zo een pitbull meegeven aan een gezin die nog nooit een hond hebben gehad of fokkers die als je pup wat blijkt te hebben ineens niet thuis geven

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:14

sjorsie, dat stadia zijn we al voorbij. :P
Maar een goede stichting met de mogelijkheid voor nazorg is inderdaad een hele belangrijke keuze voordat je met een adoptie begint. :)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:16

Roosch schreef:
Daar zit ook wat in. :j

Maar indirect zorgen ze er toch wel voor.
De mensen die een herplaatser uit het buitenland nemen, ontnemen een 'Nederlandse' asielhond de kans op een nieuw baasje.

bij de asiels hier in de buurt zitten met name pittbulls, staffords en andere kruisingen hiermee en ja een enkele vaak neurotische Jackrussel, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten, de enkele keer dat er een normale gezinshond is, is die vaak binnen een paar dagen al geplaatst.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:20

Ann schreef:
sjorsie, dat stadia zijn we al voorbij. :P
Maar een goede stichting met de mogelijkheid voor nazorg is inderdaad een hele belangrijke keuze voordat je met een adoptie begint. :)

sorry had nog niet alle 4 de pagina's gelezen, gefeliciteerd met je aanwinst, spannend bijna ophalen.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:00

Ann bedankt voor de pb ik ga even kijken.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:04

Wij hebben via podenco in nood een hond uit Portugal geadopteerd. Gekregen toen hij 5 maanden was. Deze hond is echt een schat van een beest voor ons gezin, maar heeft toch een tik meegekregen van zijn tijd in Portugal. Hij heeft een hekel aan een bepaald type man, en zodra deze bij ons in huis zou komen dan verdedigt hij ons met hand en tand. Is goed rekening mee te houden. Over deze stichting ben ik niet zo te spreken. Ze zijn geweest voor een intake gesprek, heb een contract getekend en verder nooit weer wat gehoord.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:50

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:15

lekker joh, ziet er al vertrouwd uit :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:27

wat een leukerd!

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:44

Ann schreef:
Even een update. N.a.v. een link via pb gekregen, heb ik me aangemeld op het buitenlandsehondenforum (aanrader!) om meer info te krijgen over alles wat er bij de adoptie van een herplaatser uit het buitenland komt kijken. En daar kwam ik een aantal foto's tegen van een hondje waar we erg door geraakt werden en meer dan prima in ons gezin gaat passen. Het adoptieproces werd in gang gezet en aanstaande zaterdag gaan we hondje Pippa ophalen bij het gastgezin in Nederland.

Afbeelding

Wat een leukerd! ( fotos zijn ook leuk in de links :D ) Van welke stichting komt ze?