Hoe bevalt een Chinchilla?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:16

Ik had mijn chincilla's ook in een grote vogelkooi. Die was inderdaad groot zat en niet zo duur als die chinchillakooi. Als het woordje chinchilla ervoor staat is het ineens 2x zo duur, net als met paarden- en campingspullen :P .

Iris82

Re: Hoe bevalt een Chinchilla?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:27

Als je nog een voliere zoekt, ik heb er nog 1 waarin mijn degoes zaten :) (neefjes vd chinchillas ) ^^
Alleen ik kan er niets meer mee. Er zitten ook nog 4 plexieglasplaten bij, zodat alle snippers die eruit vallen bij elkaar blijven :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:28

Iris82 schreef:
Hier kijk eens: http://www.chinnies.nl/ daar zitten allerlei leuke chins met stamboom! Tis welliswaar Gelderland, maar met de trein kun je overal komen niet waar? :)

Ik vind die Abbey heel leuk maar dan moet ik ze nog zelf koppelen....

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:29

Je kunt zelf ook hele gave kooien maken! wij zijn van plan zo'n kooi te gaan maken:

Afbeelding

Op deze site staat trouwens ook ontzettend veel informatie, voor het geval je deze nog niet ontdekt had ;)
http://www.little-chinchilla.be
ik vind dat je vanuit belgie sowieso meer voor chinchillas hebt.. als je op google chinchilla intikt krijg je sites waar je lid van kunt zijn en je informatie binnenkrijgt over chinchillas, kooien, dierenartsen etc.. mijn dierenarts zei zelf al dat ie geen verstand had van chinchillas en als je met je chin naar de dierenarts ging het meestal het einde betekende.. raar dat ze daar in nederland niet wat meer mee bezig zijn..

Maar je hebt al leuke kooien enzo gevonden! hoop dat er nog een leuk maatje bij britt is die dan mee kan verhuizen of je een ander leuk koppeltje treft!

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:37

Rinske schreef:
Ik had mijn chincilla's ook in een grote vogelkooi. Die was inderdaad groot zat en niet zo duur als die chinchillakooi. Als het woordje chinchilla ervoor staat is het ineens 2x zo duur, net als met paarden- en campingspullen :P .

Ja indd! Ik heb vooral op chinchilla kooi gezocht op marktplaats.

Omdat ik dan iig zeker weet dat ie goed genoeg is in maten.

Iris die is indd heel gaaf en de afmeting dus goed anders zet je hem niet neer, helaas moet ie opgehaald worden denk niet dat vader dat wil.

Spruitjee schreef:
Als je nog een voliere zoekt, ik heb er nog 1 waarin mijn degoes zaten :) (neefjes vd chinchillas ) ^^
Alleen ik kan er niets meer mee. Er zitten ook nog 4 plexieglasplaten bij, zodat alle snippers die eruit vallen bij elkaar blijven :)

GAAF! Wat zijn de afmetingen? Heb je een foto? :)

car0linee schreef:
Je kunt zelf ook hele gave kooien maken! wij zijn van plan zo'n kooi te gaan maken:

Afbeelding

Op deze site staat trouwens ook ontzettend veel informatie, voor het geval je deze nog niet ontdekt had ;)
http://www.little-chinchilla.be
ik vind dat je vanuit belgie sowieso meer voor chinchillas hebt.. als je op google chinchilla intikt krijg je sites waar je lid van kunt zijn en je informatie binnenkrijgt over chinchillas, kooien, dierenartsen etc.. mijn dierenarts zei zelf al dat ie geen verstand had van chinchillas en als je met je chin naar de dierenarts ging het meestal het einde betekende.. raar dat ze daar in nederland niet wat meer mee bezig zijn..

Maar je hebt al leuke kooien enzo gevonden! hoop dat er nog een leuk maatje bij britt is die dan mee kan verhuizen of je een ander leuk koppeltje treft!

Ohja! Wat gaaf zo'n kooi!
Ik merkte indd wel vaak dat ik België voor mijn neus kreeg.
Wat belachelijk van de dierenartsen :\

Ja ik ga zo echt die vrouw van Britt mailen, heb ook nog niet echt antwoord gehad op mijn laatste mail dus kan ze ze misschien beiden tegelijk beantwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:40

Leuk dat je besluit om chinchilla's te nemen! En heel goed dat je informatie hebt gezocht. :)

Kijk ook eens hier: http://www.opvangaaenhunze.nl/

Zij hebben regelmatig chins zitten en helpen je ook maar al te graag verder.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:43

zelfgemaakte kooien zijn geloof ik ook niet zo duur.. had het al eens eerder in een topic hier op bokt gezien dat mensen ze gewoon van 2 keukenkastjes bij de ikea maakten.. en je bent veel goedkoper uit dan een echte chinchillakooi.. maarja, dan moet je nog wel een handige papa hebben :P (ben blij dat mijn papa heel erg handig is, alleen heeft hij nooit zoveel zin om zulke dingen te maken.. :\)

wat grappig spruitjee, je woont vlakbij mij zie ik net! (bij sneek toch? :D)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:50

Zit ff druk op mp te kijken naar voliere te kijken.
Mijn vader is EN niet handig EN heeft nergens zin in, mij vooruit helpen niet , dingen voor een beest maken al helemaal niet , heb me enkel zwaar gekneusd, maar moet wel de husky's uitlaten , want hij heeft daar geen zin in , ga zo maar door.....

Plaudar op die site kijk ik zo ook even dank je wel :) Ikea kastjes, dat is ook een idee zeg! Maar heb dus geen handige pa haha en die wil er al helemaal geen geld aan uitgeven, als ik naar Zeeland verhuis gaan mijn dieren gewoon mee, incl paarden, maar de kat mag niet mee want die wil ie wel houden :\

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 17:51

Spruitjee schreef:

Hee spruitje, ik zie in je profiel dat je ook knaaghout hebt ?? Waar vandaan?
Of heb jij ook een handige pa _O-

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:02

oh knaaghout haal ik hier in groningen ook wel bij de dierenwinkel! hebben ze van die takjes bij elkaar in een verpakking! maar die hebben ze zomaar opgegeten! nu hebben ze een grote tak van onze appelboom erin.. deze doen ze wat langer mee :) ook houten huisjes, huiten plankjes etc worden hier snel opgegeten! heb ook al veel 'speciaal' chinchilla speelgoed voor ze gehaald en dat hebben ze ook elke keer weer in een nacht opgegeten.. (was wel eetbaar, maar alsnog, 1 nacht :p ) dus als je iets van hout in je kooi wilt hebben zal het snel verdwenen zijn! :D

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:09

Allereerst even je zoektocht naar een tweede chin; die witte chinchilla die je op internet had gezien, zo te zien heeft de verkoopster meerdere chinchilla's te koop. Misschien dat daar er wel eentje tussen zit?

Mijn zus heeft op haar 12e een chinchilla gekregen van een collega van mijn tante. Meneer is ondertussen 13/14 jaar oud, en dus al aardig op leeftijd. Hij is ook niet meer zo fit en jong als dat ie vroeger was, grote kans dat 2011 zijn laatste jaartje wordt. Dat is natuurlijk wel iets wat je jezelf moet afvragen; wil je zo lang aan een huisdier 'vastzitten'?

De kooi die wij hebben, is door een oom gemaakt. Grote onderbak van (soort) kunststof, rooster als 'omheining', en dan houtplankjes (geen idee of dat een speciale soort is) vastgemaakt waar ie op kan zitten. Deze laatste zijn wel af en toe vervangen, omdat een chin nu eenmaal een knager is.

Een vriendin van mij vond onze chinchilla zo geweldig leuk, dat ze een aantal jaar geleden na goed nadenken ook een chinchilla heeft aangeschaft. Deze heeft een grote vogelkooi als thuisbasis, en mag iedere avond rond 10/11 uur (dat weet ie ook heel goed ;) ) even uit de kooi.

Onze chinchilla houdt er overigens ontzettend veel van om lekker in het zonnetje te zitten :j

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:18

car0linee schreef:
oh knaaghout haal ik hier in groningen ook wel bij de dierenwinkel! hebben ze van die takjes bij elkaar in een verpakking! maar die hebben ze zomaar opgegeten! nu hebben ze een grote tak van onze appelboom erin.. deze doen ze wat langer mee :) ook houten huisjes, huiten plankjes etc worden hier snel opgegeten! heb ook al veel 'speciaal' chinchilla speelgoed voor ze gehaald en dat hebben ze ook elke keer weer in een nacht opgegeten.. (was wel eetbaar, maar alsnog, 1 nacht :p ) dus als je iets van hout in je kooi wilt hebben zal het snel verdwenen zijn! :D

Ja maar ik bedoel de plankjes waar ze op kunnen zitten uit spruitjes profiel, daarin zie je dat het knaag hout is :j die takjes had ik indd gevonden :D Appelboom heb ik zo niet in de buurt, ga me qua hout ook even wat inlezen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:24

MoonWencke schreef:
Allereerst even je zoektocht naar een tweede chin; die witte chinchilla die je op internet had gezien, zo te zien heeft de verkoopster meerdere chinchilla's te koop. Misschien dat daar er wel eentje tussen zit?

Mijn zus heeft op haar 12e een chinchilla gekregen van een collega van mijn tante. Meneer is ondertussen 13/14 jaar oud, en dus al aardig op leeftijd. Hij is ook niet meer zo fit en jong als dat ie vroeger was, grote kans dat 2011 zijn laatste jaartje wordt. Dat is natuurlijk wel iets wat je jezelf moet afvragen; wil je zo lang aan een huisdier 'vastzitten'?

De kooi die wij hebben, is door een oom gemaakt. Grote onderbak van (soort) kunststof, rooster als 'omheining', en dan houtplankjes (geen idee of dat een speciale soort is) vastgemaakt waar ie op kan zitten. Deze laatste zijn wel af en toe vervangen, omdat een chin nu eenmaal een knager is.

Een vriendin van mij vond onze chinchilla zo geweldig leuk, dat ze een aantal jaar geleden na goed nadenken ook een chinchilla heeft aangeschaft. Deze heeft een grote vogelkooi als thuisbasis, en mag iedere avond rond 10/11 uur (dat weet ie ook heel goed ;) ) even uit de kooi.

Onze chinchilla houdt er overigens ontzettend veel van om lekker in het zonnetje te zitten :j

Moonwecke dat was indd mijn idee om die vrouw even te vragen of ze ook een (Standaard kleur) maatje bij die witte heeft :j want dat koppelen heb ik gewoon te weinig ervaring voor.

Zo lang aan een huisdier vast zitten is geen probleem een kat gehad die rond de 15 werd een konijn die werd 15 en een hond van 18 :)

Ja daarom wil ik oppassen met welk hout, maar misschien loop ik wel ongelooflijk moeilijk te doen en zijn houten plankjes gewoon te koop bij de dierenzaken hier, maar zit momenteel nog met straatangst.

Haha ja ik benn ook druk bezig met een vogelkooi nu :j via mp, die word wel eerst goed uitgeboend , als ik die heb gaat de frettenkooi de deur uit :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:04

Wij hadden de onze vroeger inderdaad ook in zo'n vogelvoliere op wieltjes. Dat was best OK qua ruimte, zeker als ze dan ook nog een dagelijks mogen vrij lopen.

Ik vind die zelfgemaakte kooien uit oude kasten ook geweldig. Kost niet veel en het voordeel is dat je weinig gaas/tralies hebt en ze er dus niet zo'n zooi van kunnen maken. Een kleerkast is bijvoorbeeld een goede basis. Maar goed, je moet er inderdaad wat handig voor zijn (of iemand kennen die zo handig is en je even wil helpen).

Voor de zitplankjes hebben we gewoon hout uit de bouwmarkt genomen. En onze chins zijn allebei meer dan 14 jaar dus zal het wel niet giftig zijn. :o

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:06

Mail terug van het meisje met de witte, heb haar gevraagd of die witte al gekoppeld is en zo ja of dit met een standaard kleurtje is, en of ie dan ook 50 kost of niet.
Heb haar uitgelegd dat omdat ik nog beginnend ben het liefst dan 1 koppel koop.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 21:08

soesita schreef:
Wij hadden de onze vroeger inderdaad ook in zo'n vogelvoliere op wieltjes. Dat was best OK qua ruimte, zeker als ze dan ook nog een dagelijks mogen vrij lopen.

Ik vind die zelfgemaakte kooien uit oude kasten ook geweldig. Kost niet veel en het voordeel is dat je weinig gaas/tralies hebt en ze er dus niet zo'n zooi van kunnen maken. Een kleerkast is bijvoorbeeld een goede basis. Maar goed, je moet er inderdaad wat handig voor zijn (of iemand kennen die zo handig is en je even wil helpen).

Voor de zitplankjes hebben we gewoon hout uit de bouwmarkt genomen. En onze chins zijn allebei meer dan 14 jaar dus zal het wel niet giftig zijn. :o

Nou ben bang dat als ze gaan stuiteren dat die kooi mee rolt haha of iig wiebelt op zijn wieltjes.

Diegene die handig is heeft het uitgemaakt in december dus dat word hem niet, maar wil zelf ook proberen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:33

Die kooi gaat niet stuiteren, wees maar gerust. Die staat stabiel op zijn wieltjes en het is best handig dat de kooi zich om bijvoorbeeld te poetsen laat wegrollen. Moet je echt niet bang voor zijn.

Als je toch liever "zelf" knutselt is er misschien een handige (school)vriend(in) of familielid in de buurt?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 23:04

Oké :j
Nou ik heb het voor elkaar, heb een koppeltje, ik vroeg haar of de witte een vriendje had, dit vatte ze natuurlijk op als mannetje haha, dus ze had al het 1 en ander uitgelegd dat het pas met 8 maanden verstandig was een bokje erbij te doen.
Nou heb haar dus even het misverstand doorgegeven dat ik eigenlijk doelde op vriendinnetje/maatje, dat ik het verkeerd had geformuleerd.

een deel van de mail, want ze begon zelf al over dat de witte wel met een ander vrouwtje zit:

ik heb hier nog een hetero ebony meisje zitten die nu ook al bij het witte meisje zit dus dan zou je ook niet meer hoeven koppelen. de 2 meiden mogen samen weg voor 75euro. ook heb ik nog een standaard duitsvioletdragend vrouwtje zitten maar deze is al weer wat ouder. deze mogen ook samen weg voor 75 euro. je kunt natuurlijk ook gewoon even kijken wat je vind als je hier bent.

Dat klinkt allemaal heel leuk :j maar is Hetero E-Bony dan geen standaard?
En duits violet dragend , is wel gewoon standaard maar dat is het bloed/kleur die ze meedragen?

Sorry voor de vele vragen :o
Ook zei ze dat zij vurenhout haalt bij bouwmarkten en ze daar op maat laat maken.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 00:05

Heb haar nog maar even erachteraan gemaild of ze nog wat foto's van de witte heeft en van de andere 2 :):)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:31

Nog geen antwoord haha en wat houd dat hetero en homo enzo eigenlijk in (Voel me ongelooflijk dom nu)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:39

Ik kan je niet direct een goede uitleg geven maar homozygoot betekend eigenlijk gewoon 100%, dus bv: 100% de zwarte kleur dragend. Stel je hebt een wit beestje, maar is heterozygoot, dan kan er toch een ander kleurtje qua kleintjes uitkomen (pfieuw, ik leg het moeilijk uit ^^). Stel je hebt een homozygoot zwart en je kruist dit met homozygoot zwart, dan heb je zowiezo zwart. Kruis je met heterozygoot, KAN je een ander kleurtje krijgen, op voorwaarde dat zwart niet dominant is op andere kleurtjes (er zijn bv dieren die als ze een bepaald kleurtje homozygoot erven, dood geboren worden)

Okeej, ik leg het heel warrig uit maar misschien snap je het nu al iets beter :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:37

Hmm ik begin het te snappen, maar Ebony is dus niet standaard ,begreep ik net uit iets anders?
Citaat:
Hetero ebony is geen standaard, want ebony's hebben geen witte buik. Ze kunnen van grijs tot zwart variëren, dus ik weet niet hoe donker ze is. De ebony's zijn ook erg leuk en redelijk gewild, zeker als ze zwart zijn. Ik had 2 ebony jonge, de éne is echt zwart (die hebben we zelf gehouden) en de andere zit tussen grijs en zwart in. Datzelfde vrouwtje van deze jonge is dus nu waarschijnlijk weer zwanger, die is echt gitzwart.

Ben benieuwd, maar denk dat ik als leek ze zie als standaard?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:48

Ik heb de topic niet doorgelopen, maar misschien is het al gezegd.
Ik wil er wel even op wijzen dat Chinchilla's erg oud kunnen worden. Vorige jaar is mijn oudste vrouwtje overleden en die is 18 jaar geworden. Ik heb nu nog 2 zoons van haar en die zijn al 15 jaar. Hou daar wel rekening mee. Ik heb ze in een niet te hoge kooi zitten, maar eigenlijk zijn chinchilla's geen klimmers (ze hebben geen klauwen) ze donderen ook best wel vaak van hun slaapplankjes. Maak je hok dus niet te hoog.
Voor de rest zijn ze best leuk. Ik heb een zwarte gehad die niet bij de anderen in de hok kon..... ze hadden slaande ruzies. En die is erg tam geworden en was heel goed af te richten. Deze is niet oud geworden ... jammer genoeg... ze heete Black Betty :-).

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 17:16

Hallo, ik weet indd dat ze oud kunnen worden maar eigenlijk altijd dieren gehad ie heel oud geworden zijn.
Konijn van 12 , hond van 16 , kat van 19.

Nee ze klauteren stond ergens op internet, maar ik kijk gewoon beetje rond heb nu vooral een lange brede kooi niet heel hoog.

Black Betty gaaf ! :D
Jammer dat ze niet oud geworden is .

Ik heb extra gekozen voor een stel wat al bij elkaar zit, omdat ik nog beginnend ben en ik weet niet goed wat ik moet als het misgaat oid.

Zo heb net een aantal inkopen gedaan voor de chins :j