. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

(neefjes vd chinchillas ) ^^

Iris82 schreef:Hier kijk eens: http://www.chinnies.nl/ daar zitten allerlei leuke chins met stamboom! Tis welliswaar Gelderland, maar met de trein kun je overal komen niet waar?

Rinske schreef:Ik had mijn chincilla's ook in een grote vogelkooi. Die was inderdaad groot zat en niet zo duur als die chinchillakooi. Als het woordje chinchilla ervoor staat is het ineens 2x zo duur, net als met paarden- en campingspullen.
Spruitjee schreef:Als je nog een voliere zoekt, ik heb er nog 1 waarin mijn degoes zaten(neefjes vd chinchillas ) ^^
Alleen ik kan er niets meer mee. Er zitten ook nog 4 plexieglasplaten bij, zodat alle snippers die eruit vallen bij elkaar blijven

car0linee schreef:Je kunt zelf ook hele gave kooien maken! wij zijn van plan zo'n kooi te gaan maken:
Op deze site staat trouwens ook ontzettend veel informatie, voor het geval je deze nog niet ontdekt had![]()
http://www.little-chinchilla.be
ik vind dat je vanuit belgie sowieso meer voor chinchillas hebt.. als je op google chinchilla intikt krijg je sites waar je lid van kunt zijn en je informatie binnenkrijgt over chinchillas, kooien, dierenartsen etc.. mijn dierenarts zei zelf al dat ie geen verstand had van chinchillas en als je met je chin naar de dierenarts ging het meestal het einde betekende.. raar dat ze daar in nederland niet wat meer mee bezig zijn..
Maar je hebt al leuke kooien enzo gevonden! hoop dat er nog een leuk maatje bij britt is die dan mee kan verhuizen of je een ander leuk koppeltje treft!

(ben blij dat mijn papa heel erg handig is, alleen heeft hij nooit zoveel zin om zulke dingen te maken..
)
) 
Ikea kastjes, dat is ook een idee zeg! Maar heb dus geen handige pa haha en die wil er al helemaal geen geld aan uitgeven, als ik naar Zeeland verhuis gaan mijn dieren gewoon mee, incl paarden, maar de kat mag niet mee want die wil ie wel houden

Spruitjee schreef:Als je nog een voliere zoekt, ik heb er nog 1 waarin mijn degoes zaten(neefjes vd chinchillas ) ^^
Alleen ik kan er niets meer mee. Er zitten ook nog 4 plexieglasplaten bij, zodat alle snippers die eruit vallen bij elkaar blijven
ook houten huisjes, huiten plankjes etc worden hier snel opgegeten! heb ook al veel 'speciaal' chinchilla speelgoed voor ze gehaald en dat hebben ze ook elke keer weer in een nacht opgegeten.. (was wel eetbaar, maar alsnog, 1 nacht :p ) dus als je iets van hout in je kooi wilt hebben zal het snel verdwenen zijn!
) even uit de kooi.

car0linee schreef:oh knaaghout haal ik hier in groningen ook wel bij de dierenwinkel! hebben ze van die takjes bij elkaar in een verpakking! maar die hebben ze zomaar opgegeten! nu hebben ze een grote tak van onze appelboom erin.. deze doen ze wat langer meeook houten huisjes, huiten plankjes etc worden hier snel opgegeten! heb ook al veel 'speciaal' chinchilla speelgoed voor ze gehaald en dat hebben ze ook elke keer weer in een nacht opgegeten.. (was wel eetbaar, maar alsnog, 1 nacht :p ) dus als je iets van hout in je kooi wilt hebben zal het snel verdwenen zijn!
die takjes had ik indd gevonden
Appelboom heb ik zo niet in de buurt, ga me qua hout ook even wat inlezen. 
MoonWencke schreef:Allereerst even je zoektocht naar een tweede chin; die witte chinchilla die je op internet had gezien, zo te zien heeft de verkoopster meerdere chinchilla's te koop. Misschien dat daar er wel eentje tussen zit?
Mijn zus heeft op haar 12e een chinchilla gekregen van een collega van mijn tante. Meneer is ondertussen 13/14 jaar oud, en dus al aardig op leeftijd. Hij is ook niet meer zo fit en jong als dat ie vroeger was, grote kans dat 2011 zijn laatste jaartje wordt. Dat is natuurlijk wel iets wat je jezelf moet afvragen; wil je zo lang aan een huisdier 'vastzitten'?
De kooi die wij hebben, is door een oom gemaakt. Grote onderbak van (soort) kunststof, rooster als 'omheining', en dan houtplankjes (geen idee of dat een speciale soort is) vastgemaakt waar ie op kan zitten. Deze laatste zijn wel af en toe vervangen, omdat een chin nu eenmaal een knager is.
Een vriendin van mij vond onze chinchilla zo geweldig leuk, dat ze een aantal jaar geleden na goed nadenken ook een chinchilla heeft aangeschaft. Deze heeft een grote vogelkooi als thuisbasis, en mag iedere avond rond 10/11 uur (dat weet ie ook heel goed) even uit de kooi.
Onze chinchilla houdt er overigens ontzettend veel van om lekker in het zonnetje te zitten
want dat koppelen heb ik gewoon te weinig ervaring voor.
via mp, die word wel eerst goed uitgeboend , als ik die heb gaat de frettenkooi de deur uit

soesita schreef:Wij hadden de onze vroeger inderdaad ook in zo'n vogelvoliere op wieltjes. Dat was best OK qua ruimte, zeker als ze dan ook nog een dagelijks mogen vrij lopen.
Ik vind die zelfgemaakte kooien uit oude kasten ook geweldig. Kost niet veel en het voordeel is dat je weinig gaas/tralies hebt en ze er dus niet zo'n zooi van kunnen maken. Een kleerkast is bijvoorbeeld een goede basis. Maar goed, je moet er inderdaad wat handig voor zijn (of iemand kennen die zo handig is en je even wil helpen).
Voor de zitplankjes hebben we gewoon hout uit de bouwmarkt genomen. En onze chins zijn allebei meer dan 14 jaar dus zal het wel niet giftig zijn.

maar is Hetero E-Bony dan geen standaard? 

Citaat:Hetero ebony is geen standaard, want ebony's hebben geen witte buik. Ze kunnen van grijs tot zwart variëren, dus ik weet niet hoe donker ze is. De ebony's zijn ook erg leuk en redelijk gewild, zeker als ze zwart zijn. Ik had 2 ebony jonge, de éne is echt zwart (die hebben we zelf gehouden) en de andere zit tussen grijs en zwart in. Datzelfde vrouwtje van deze jonge is dus nu waarschijnlijk weer zwanger, die is echt gitzwart.
.