Koop GEEN dieren in een dierenwinkel!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Koop GEEN dieren in een dierenwinkel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:15

En jij ging daarvan uit. Het geslacht is bij die kleine beestjes lastig te zien, dus als je het zeker wilt weten laat je een ander, of jezelf een nacontrole doen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:19

sorry ts
maar ikvind het nbog al beledigend dat jij dit zegt
ik heb namelijk een opleiding moeten doen om uberhout in een dierenwinkel te mogen werken
en ook zijn niet alle dierenwinkels het zelfde
en de beestjes die zoals jij zegt vermeerderd worden
zijn meestal bedoeld voor de slangen
zoals muizen ratten hamsters en konijnen

wn het slacht is meestal bij die kleine beestjes indd moeilijk te zien
vooral als ze nog jong zijn (op het moment dat mensen ze willen hebben
en dan kan het wel een keer gebeuren dat je per ongeluk een mannetje tussen de vroutjes zet

ik vind dus niet dat je alle dierenwinkels het zelfde moet benaderen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:42

robert45 schreef:
nou als er iets is wat een totaal verkeerd beeld geeft is dit het wel. er is geen enkele controle. alleen een stel zelfbenoemde inspecteurs die dus dingen gaat noteren en schrijven over je.

Je kan iemand totaal zwart maken terwijl er in werkelijkheid niets van waar is. Als je een hekel hebt aan een eigenaar plaats je een slecht bericht.

Lekkere site is dat!

Nou inmiddels is dit topic al genoeg bronvermelding he ;)
als je ziet hoeveel slechte ervaringen tegenover de goeie
zegt meer dan genoeg!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:54

ikdoemaarwat schreef:
robert45 schreef:
nou als er iets is wat een totaal verkeerd beeld geeft is dit het wel. er is geen enkele controle. alleen een stel zelfbenoemde inspecteurs die dus dingen gaat noteren en schrijven over je.

Je kan iemand totaal zwart maken terwijl er in werkelijkheid niets van waar is. Als je een hekel hebt aan een eigenaar plaats je een slecht bericht.

Lekkere site is dat!

Nou inmiddels is dit topic al genoeg bronvermelding he ;)
als je ziet hoeveel slechte ervaringen tegenover de goeie
zegt meer dan genoeg!

Nee hoor, de bronvermeldingen zijn waardeloos hoor..
Met name de eerder genoemde websites gaan nergens over!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:02

Ik ben ook niet zo'n fan van de dierenwinkels hier in de buurt. Vooral op gebied van knaagdieren en vogels. Daarentegen hebben wij hier een dierenwinkel die wel veel zorg bied voor de vissen*, en dat is dan weer iets waar het bij de mensen thuis nog al eens aan mankeert!

Wij hebben een kat uit een dierenwinkel. Hoe die er bij zat vond ik eigenlijk niet normaal, zij zat met 6 broertjes en zusjes in een caviakooi. Ze was als kitten nog al lelijk en zat op een gegeven moment 2 weken helemaal alleen. Doordat mijn zusje heel veel verdriet heeft gehad van het overlijden van onze vorige kat heeft ze deze kat gekregen voor haar verjaardag. Helemaal niks mis met het beestje, ze is een prachtkat geworden. Dus wij hebben mazzel gehad dat we een netjes gefokt beestje hadden, alleen die huisvesting was ik het écht niet mee eens!
Zelf zou ik ook niet zo snel een dier uit de dierenwinkel halen.

* @ ikdoemaarwat: faunaland in 't stadje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:05

Katten uit een dierenwinkel? Mag dat?
:+

Hoe zit dat uberhaupt eigenlijk, met dieren verkopen? Mogen ze een bepaald aantal verkopen, bepaalde soorten dieren? Hoe zijn de voorschriften.

Ik neem toch aan dat dierenwinkels aan bepaalde voorschriften moeten voldoen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:06

Goh ja..
Dierenwinkels kunnen misleidend zijn en soms niet informatief genoeg, maar vlak kwekers/fokkers ook niet uit. Uiteindelijk gaat het bij de meeste mensen voornamelijk om het geld.
Zo heb ik net 2 grasparkieten gekocht en die blijken onder de wormen te zitten. Het popje heeft zo'n 120 spoelwormen in zich gehad! Eigenlijk had ze allang dood moeten zijn.
En de kweker: "ach, kom maar weer een nieuwe halen! Ontwormen is me te duur hoor".

:Z :Z

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:10

saskiakefie schreef:
Waar kun je dan knaagdieren/konijnen kopen?

-Bij mensen thuis, bijvoorbeeld via marktplaats, maar let op: Neem daar geen jonge dieren want zo motiveer je dat mensen gaan vermeerderen zomaar voor de lol als ze makkelijk te verkopen zijn. Het beste is om volwassen dieren over te nemen, waar mensen om een bepaalde reden niet meer voor kunnen zorgen

Ik vraag me af waar dit op slaat.
Moet ik mijn pups dan maar gaan verkopen als ze 2 jaar oud zijn? En mijn konijnen ook?
Ik heb raskonijnen. Ze hebben zelfs tattoo's in de oren. Moet ik de nakomelingen dan maar verkopen als ze volwassen zijn?
Beetje raar.

En ik ben het zoiezo al niet met je eens. Ik heb in verschillende dierenwinkel gewerkt en alles daar was in tegenstelling van wat jij zegt.

Ik heb 1 van mijn honden bij een fokker vandaan, maar ben daar flink bedonderd. Dus kopen bij een fokker zegt niks.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 14-11-10 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:11

Chaos schreef:

ow dus de ervaringen hier in het topic zijn waardeloos?

dan durf je heel wat te stellen zeg.....

Slucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:12

heb al meerdere keren meegemaakt en van mensen gehoord dat de tanden vaak slecht zijn door inteelt enz daardoor zijn er hoge dierenarts kosten omdat de tanden iedere keer geslepen moeten worden enzo.
Mijn hamster is ook laatst dood gegaan bleek ook door inteelt:(
mijn konijn heb ik bij een goede dierenwinkel gekocht en die is nu bijna 7 en nog nooit problemen meegehad. (afkloppen)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:13

Negerzoen schreef:
* @ ikdoemaarwat: faunaland in 't stadje.

oja , breek me de bek niet open over die winkel! :(
maar er zijn er helaas zoveel......meer slechte als goede!
en nogmaals....durf er een test tegenaan te gooien dat de meeste dierenwinkels verkeerd adviseren en zomaar wat doen en alleen denken aan hun verkopen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:14

Ik heb een hele nare ervaring met de discus ben ik heel eerlijk in en daar ga ik dus ook geen dieren meer kopen.
Bij de pets place bij ons heb ik weer hele goede ervaringen mee, en durf ik wel een huisdier te kopen. Hangt van af bij wie en hoe en wat. Er zullen slechte zijn er zulle goede zijn.
Maar toch als koper moet je zelf ook kijken vind ik. Vraag of je het beestje even mag vasthouden. Mag het niet, dan weet jij al genoeg. Mag het wel, dan kun je zelf zien wat je koopt of hij gezond is ja of nee.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:16

ikdoemaarwat schreef:
Chaos schreef:

ow dus de ervaringen hier in het topic zijn waardeloos?

dan durf je heel wat te stellen zeg.....

Wat een onzin kraam jij uit zeg.
Ervaringen zijn geen bronvermelding, als zou je dat blijkbaar graag willen.
Die genoemde websites zijn geen betrouwbare bronnen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:19

Om nog even verder erop in te gaan. Ja veel ervaringen vind ik idd onzin.

Tuurlijk zijn er niet alleen maar goede dierenwinkels. Er zijn ook niet alleen maar goede fokkers. Zou het wel een stuk makkelijker maken overigens.

Daarom heb je als koper onderzoeksplicht. Aan jou de taak ook te kijken of het beestje in goede gezondheid verkeert. Of het het juiste geslacht is.

Jullie noemen het zelf al, een dierenwinkel ADVISEERT, meer als dat kunnen en mogen ze niet. Dat jij als koper alles klakkeloos aanneemt ligt dus niet bij de winkel, maar bij jezelf.

Daar komt nog bij dat veel mensen komen met argumenten waarvan ik denk, yea right, overtuig mij maar eens met harde feiten en bewijzen dat een dierenwinkel op zo'n moment schuld heeft.

En zoals ik al zei, het kan niet overal goed zijn en gaan. :)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:29

ik heb toen ik een konijn ging kopen ook een aantal dierenwinkels bekeken, en niet voor de eerste de beste konijn gegaan.
heb hier en daar wel konijntje laten bewaren tot half uur voor suitings tijd mocht ik geen andere leuke vinden dan was nijn in iedergeval niet weg.

heb ook gevraagt of ik een boekie erbij kreeg waarop een dierenarts heeft gestempelt dat nijn de nodige injecties heeft gehad.
vaak zat boekje er niet bij.

bij mijn nijntje heb ik een boekje gekregen waar instaat welke injecties enzo hij heb gehad, en ook een foto van bij de fokker. daarnaast ook een e-mail adres van de ffokker, deze heb ik later opgezocht en het zag er allemaal netjes uit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:32

Chaos schreef:
Wat een onzin kraam jij uit zeg.
Ervaringen zijn geen bronvermelding, als zou je dat blijkbaar graag willen.
Die genoemde websites zijn geen betrouwbare bronnen.

je mag best wel wat netter blijven hoor, ik kraam niet, ik typ, en ik heb een eigen mening
ik stel jou een vraag waar je geen concreet antwoord op wilt geven....

ik vind juist ervaringen de beste bronvermeldingen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:35

Chaos schreef:
Jullie noemen het zelf al, een dierenwinkel ADVISEERT, meer als dat kunnen en mogen ze niet. Dat jij als koper alles klakkeloos aanneemt ligt dus niet bij de winkel, maar bij jezelf.

een dierenwinkel die adviseerd moet wel weten wat die adviseerd en daar gaat het nou vaak fout, want ze adviseren fout!
ze verkopen rustig een goudvis met een kleine ronde kom
als ze het geld maar opstrijken he ....

als je als leek naar een dierenwinkel gaat ,zou je er van uit moeten kunnen gaan dat hun daar weten waar ze over praten ,ze verkopen het tenslotte
zou toch wel heel vreemd zijn als de opticien tegen je zou zeggen: " nou mevrouwtje nee ik weet het niet welk glas u nu moet hebben, misschien moet u het even googlen?"

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:37

Welke vraag geef ik geen concreet antwoord op dan? :+
Nee, ervaringen zijn officieel geen bronvermelding. Dus dat is onzin uitkramen. :) Is niet vervelend bedoelt, maar zo is het.

En het zijn dus adviezen, die kun je natrekken, betwijfelen of opvolgen.
Als koper ben je er altijd zelf bij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:39

Chaos schreef:
Welke vraag geef ik geen concreet antwoord op dan? :+
Nee, ervaringen zijn officieel geen bronvermelding. Dus dat is onzin uitkramen. :) Is niet vervelend bedoelt, maar zo is het.

En het zijn dus adviezen, die kun je natrekken, betwijfelen of opvolgen.
Als koper ben je er altijd zelf bij.

nee dat is JOUW mening dat het onzin kramen is.....dat is geen FEIT...

ik laat mij ook adviseren bij de pearl......mag er toch vanuit gaan dat die gasten weten wat ze doen
nou zo werkt het met een dierenwinkel ook.....

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:45

wopkelover schreef:
sorry ts
maar ikvind het nbog al beledigend dat jij dit zegt
ik heb namelijk een opleiding moeten doen om uberhout in een dierenwinkel te mogen werken
en ook zijn niet alle dierenwinkels het zelfde
en de beestjes die zoals jij zegt vermeerderd worden
zijn meestal bedoeld voor de slangen
zoals muizen ratten hamsters en konijnen

wn het slacht is meestal bij die kleine beestjes indd moeilijk te zien
vooral als ze nog jong zijn (op het moment dat mensen ze willen hebben
en dan kan het wel een keer gebeuren dat je per ongeluk een mannetje tussen de vroutjes zet

ik vind dus niet dat je alle dierenwinkels het zelfde moet benaderen

inderdaad helemaal mee eens.
en ik ben caviafokker geweest, nu nog alleen heel kleinschalig.
maar ik had ook een paar dierenwinkels, waar ik af en toe wat heen bracht.
dus cavia's in een dierenwinkel kunnen ook bij een goede fokker vandaan komen.
en bij een erkende fokker kan je ook slechte cavia's kopen en veel ouder dan gezegd wordt!!!
dat is bij zelf toen ik net begon ook overkomen. en dan zeggen dat die cavia een jaar oud is waar nog goed mee gefokt kan worden.
en achteraf al een jaar of 4a5 bleek te zijn.
maar die fokker was er wel vanaf.

ik vind dus dat niet alle dierenwinkels slecht zijn, maar ook lang niet alle fokkers zijn goed.
je hebt er wel goeie tussen.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:48

Ik heb bij een super dierenwinkel stage gelopen. Daar kreeg ik automatisch in de eerste week al een soort testje. Ik moest namelijk zeggen welk konijn mannelijk en vrouwelijk was en zo ook bij de muizen, ratten en gerbils. Ik geloof dat ik bij de gerbil moeite had en het dus fout had. De week erop weer het zelfde gedaan en nu had ik het wel goed.
Zo ook met de ronde kom dat werd me al gauw verteld toen ik op de vis afdeling mocht helpen.
Het ligt echt aan de winkel, maar met deze heb ik een goede ervaring.
Ook het zomaar fokken van dieren werd hier niet gedaan, en kregen ze konijntjes van jonger dan 8 weken, werden ze zonder pardon geweigerd. Dan hadden ze maar geen konijnen om te verkopen.
Niet elke winkel hoeft slecht te zijn.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:54

Er zitten helaas veel slechte dierenwinkels tussen op het gebied van knaagdieren verkopen en houden. Maar er zitten natuurlijk ook heus wel wat goede tussen, alleen ben ik die nog niet tegengekomen. Bij ons in de stad kocht ik toen een hamster, leuk ding, maar ik zocht een kooi. Nou goed, verkoper laat mij een kooi zien en zei wel 100x dat deze echt goed was voor de hamster en dat dit de meest verkochte kooi was. Ik keek en vond het al knap dat de hamster 3 stapjes kon zetten om zich te bewegen. Toen wist ik al genoeg, heb mijn nichtje ter plaatse opgebeld of zij nog een kooi voor tijdelijk had (en die had ze), dus heb de hamster en nog wat kleine dingetjes afgerekent en ben er nooit meer teruggekomen. Heb uiteindelijk mijn hok op marktplaats gekocht (een joekel waar makkelijk 3 hamsters inkonden) en ook nog is goedkoper dan in de dierenwinkel zelf.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:09

Citaat:
een dierenwinkel die adviseerd moet wel weten wat die adviseerd en daar gaat het nou vaak fout, want ze adviseren fout!
ze verkopen rustig een goudvis met een kleine ronde kom
als ze het geld maar opstrijken he ....

Hier wil ik even op inpikken...
wie koopt dat ?
Denk je nu echt dat zelf op verkoopsvlak we niet liever een bak van minstens 40 euro verkopen bij zo een vis (liefst 2)?
Maar nee dat willen de mensen niet het is maar voor eventjes even de kleine een plezier doen.
Bij ons in de winkel worden die snertdingen standaard afgeraden.
Ze staan op't hoogte schap achterin.
En je wilt niet weten hoeveel er toch verkocht worden ondanks dat we ruim een half uur een hele preek geven over hoe en waarom.
En als je dan zegt sorry dan verkopen we hem niet
tja dan komen ze een paar dagen later terug bij een collega van je en zeggen ze dat ze al een aquarium hebben nemen de vis mee en kopen nadien elders zo een bol of komen weer terug als er iemand anders werkt.
Zo makkelijk is het dus echt niet.
Dierenwinkels hebben geen goede naam maar de mensen die dieren daar kopen zijn vaak velen malen erger ! Geloof mij.
Ik had laatst een leeraares lager onderwijs ze wilde een visje voor de kids in de klas.
En wat denk je ze neemt zo een mini klein kweekbakje zo een 4kante.
Ik zeg meteen sorry maar das echt te klein en 1 vis alleen is echt jammer voor dat dier.
Tja maar we krijgen geen bujet hiervoor van de school dus het moet zo maar, ik moet t zelf betalen.
Ik zeg
sorry maar als leeraares vind ik toch dat u een voorbeeldfunctie hebt.
Volgende week staan hier 10 kids die een vis willen is zo een prutsbakkie want de juf heeft ook zo een vis?
Ik kan je zeggen dat ze mijn preek niet echt in dankbaarheid opnam.
Maar ik heb wel mijn slag gewonnen de dag erna kwam ze terug kocht een grotere bak en 2 visjes :D
Ik was helemaal happy.
Maar de meeste nemen die raad dus niet aan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:41

Dieren in een dierenwinkel of asiel zijn eindprodukten, en niet om verder mee te fokken.

helaas gebeurd het wel eens dat het niet echt duidelijk is of het betreffende dier een mannetje of vrouwtje is, en zelfs DA's kunnen er compleet naast zitten. (en niet alleen met knagers maar ook met katten, is mijn ervaring)
De dierenwinkel waar we vroegah wel eens een dier kochten bood je dan de mogelijkheid om de jongen terug te doen als het een keertje mis gelopen was.

Onlangs hebben we in Duitsland hamsters gekocht en daar krijg je een pas bij, moet je tekekenen dat ze je uitgelegd hebben wat de verzorging inhoudt en aan welke voorwaarden je als koper/houder moet voldoen om het dier een goed leven te bieden.

Het probleem met kopen van een particulier is dat je geen poot hebt om op te staan als je daar wat koopt, en dat je dan ook maar moet vertrouwen op de mooie ogen en verhalen van de verkoper.

Cavia's hebben we ooit altijd opgehaalt van de knaagdieren opvang, meestal drachtige dieren, die dan bij ons de jongen kregen met de bijbehorende verzorging en nadien als alles goed en wel was, de jongen groot, oud genoeg en gezond ze terug gingen voor bemiddeling via de knaagdieren opvang. Later had ik er helaas geen tijd meer voor.

Of een dierenwinkel per definitie goed of slecht is? ligt aan de winkel zelf, overal heb je goeden en slechten.

@Quinzy: ik denk dat daar ook het grote probleem ligt, een koper zal geneigd zijn te denken dat een verkoper die duurdere bak wil verkopen om zo meer winst te maken ipv te geloven dat het gaat om dierenwelzijn en het beter voor het dier is dan alleen maar voor de bankrekening van de verkoper. Immers waarom hebben ze die bakken die zo slecht zijn voor de dieren anders in hun assortiment?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:43

Chaos schreef:
En jij ging daarvan uit. Het geslacht is bij die kleine beestjes lastig te zien, dus als je het zeker wilt weten laat je een ander, of jezelf een nacontrole doen.

Ik was 5 ofzo :')....