Asieldier uit het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerfhondje uit het buitenland of niet?

Ja! Het zijn de leukste!
28 (15%)
Weet niet, in Nederland al zoveel asieldieren
97 (53%)
Absoluut niet! Je weet niet wat je in huis haalt!
22 (12%)
Ligt aan het dier, en waar het vandaan komt
34 (18%)

Totaal aantal stemmen: 181

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:06

Ik begrijp niet dat mensen zoiets doen.

In Nederland wachten nog zoveel dieren op een nieuw baasje, ik persoonlijk vind dat we die eerst moeten helpen.

Maar goed ieder zijn keus natuurlijk

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:14

ik heb een vergelijkbaar verhaal met shin/Ace. (hond ook leishmania positief,ziek en uitgemegeld)
echter is het hier gelukkig goed gekomen.
wel met een hele berg kosten en bloed zweet en tranen met geduld.
en toch zou ik er weer aan beginnen als ik zie hoe mijn hond nu is.

zo was het (wel al gewassen)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EA3W4UG7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IIGMCQFR.jpg
nog niet op het toppunt van haar ziekte.

hoe ze nu is zie profiel ;-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:45

Brainless schreef:
@Alane
Dat gaat over een onderzoek wat ze 2005 zijn gaan opzetten, dus dat was nog geen conclusie maar vermoedens.... wat belangrijk is: wat is de uitkomst van dat onderzoek??

Citaat:
Een voorbeeld hiervan is de mogelijke drager van de Babesia parasiet, de teek Dermacentor reticulatus. In 2005 is een screenend onderzoek gedaan naar het voorkomen van deze teek in Nederland. Dit onderzoek is opgestart omdat een aantal honden de ziekte babesiose kregen terwijl ze nooit in het buitenland geweest waren.

Door dit onderzoek is aangetoond dat deze teek inderdaad vaste voet aan de grond gekregen heeft in Nederland.

Maar er is geen conclusie getrokken dat het (alleen) door geïmporteerde honden komt, ook mensen die hun hond mee nemen op vakantie naar Frankrijk/Spanje/Italië lopen/liepen de kans een teek mee terug te nemen.
Geïmporteerde honden (vooral via een stichting) worden teek/vlovrij naar Nederland gestuurd...

Hier kun je verspreidingsgebied zien van de Dermacentor (even naar beneden scrollen en op het kaartje ernaast klikken), dan zie je dat de teek al in bijna heel Europa veelvuldig voorkomt.
http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=parasietenwijzer_hond_kat#de

je kun je A) afvragen hoe die teek zich heeft kunnen verspreiden (mischien klimaat veranderingen)
maar B) in geimporteerde hond kan wel vlo vrij lijken, maar zelf al besmet zijn waardoor hij in Nederland teken besmet en zo is de bal weer rond.

Ik kan niet begrijpen dat mensen menen te moeten wachten tot het kalf verdronken is en dan pas gaat roepen o en wee... Ik zou het risico niet willen lopen.
Jeetje Pinda_Dipje, wat een verhaal.

Brainless

Re: Asieldier uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:49

of c)
Mensen die hun hond terug van vakantie teken meenemen.

Het aantal honden dat mee gaat op vakantie is nog steeds veel groter dan het aantal honden dat geïmporteerd wordt.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:59

Ook wij hebben 2 honden geadopteerd via een stichting uit het buitenland.
En wel uit Spanje. Als je beseft hoe men daar honden letterlijk vernietigen.......dan hebben de honden in Nederlandse asiels de hemel op aarde! De procedure via onze stichting is zeer streng. Ook de selectie van de honden die in gastgezinnen worden geplaats is streng. Honden die in aanmerking komen voor adoptie worden medisch onderzocht, gechipt en gecastreerd.
Je kan niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van 1 hond. En daar werken wij heel graag aan mee.
Onze honden zijn geadopteerd via www.alas-rescueteam.nl

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je zo beter een hond kan aanschaffen dan al die overfokte pups die geinporteerd worden van broodfokkers uit Oostblok landen, waar men veel geld aan wilt verdienen. Een goedkope rashond..........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:18

Ik woon in het buitenland en vind het jammer dat de Hollanders denken dat ze de enige zijn die goed voor dieren kunnen zijn en alles maar overal moeten "redden".
Ja, er zijn hier ook volle asiels waar het niet allemaal even leuk is en er vinden ook afschuwelijke praktijken plaats, maar dat is niet anders in welk land, inclusief Nederland, dan ook.
Als asiels volraken worden er ook in Nederland dieren afgemaakt. Dus waarom niet eentje daar redden?
Omgekeerd heb je hier ook heel veel mensen met een hart die asieldieren willen en zwervers opvangen.
Daarbij zijn de meeste zwervers niet zo slecht af als men denkt en een heleboel zwervers zijn helemaal geen zwervers! Honden van eigenaren lopen ook zonder halsband vrij. Ik heb zelf meegemaakt hoe een hond werd gekidnapt onder het mom van die redden wel wel, dat arme mankende zwerfbeest. Toevallig kende ik de engelse kidnappers en kwam erachter, en zo kon het dier weer gewoon bevrijd, want deze had een baas, was mank geboren en liep dagelijks door het dorp zijn rondje om bij de diverse cafés een snack op te scharrelen. Het is afschuwelijk om te denken dat zo'n vrijbuiter in Engeland aan de riem en in een huis terecht zou komen.

Dus dat is even de ander kant van de medaille.
Je kunt je concentreren op de misstanden in een land, maar dat wil niet zeggen dat er in hetzelfde land ook dierenliefhebbers bestaan.
En je kunt denken dat iedereen in Nederland maar goed voor dieren is en je ogen sluiten voor de overvolle asiels daar.

Het is maar wat je wilt. Ik houd niemand tegen. Maar een hond uit het buitenland halen doe je niet voor dat dier, maar voor jezelf. Om je een held te voelen of om iets aparts te hebben.
Ik snap ook wel dat je een band op kunt bouwen met een zwerver als je hier op vakantie bent. Maar nogmaals, niet alles wat losloopt is een zwerver.

Het maakt mij verder niet zoveel uit, maar ik wordt wel altijd boos als men denkt dat het alleen maar ellende is in het buitenland en alleen maar goed in Nederland.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:21

Lusitana schreef:
Ik woon in het buitenland en vind het jammer dat de Hollanders denken dat ze de enige zijn die goed voor dieren kunnen zijn en alles maar overal moeten "redden".
Ja, er zijn hier ook volle asiels waar het niet allemaal even leuk is en er vinden ook afschuwelijke praktijken plaats, maar dat is niet anders in welk land, inclusief Nederland, dan ook.
Als asiels volraken worden er ook in Nederland dieren afgemaakt. Dus waarom niet eentje daar redden?
Omgekeerd heb je hier ook heel veel mensen met een hart die asieldieren willen en zwervers opvangen.
Daarbij zijn de meeste zwervers niet zo slecht af als men denkt en een heleboel zwervers zijn helemaal geen zwervers! Honden van eigenaren lopen ook zonder halsband vrij. Ik heb zelf meegemaakt hoe een hond werd gekidnapt onder het mom van die redden wel wel, dat arme mankende zwerfbeest. Toevallig kende ik de engelse kidnappers en kwam erachter, en zo kon het dier weer gewoon bevrijd, want deze had een baas, was mank geboren en liep dagelijks door het dorp zijn rondje om bij de diverse cafés een snack op te scharrelen. Het is afschuwelijk om te denken dat zo'n vrijbuiter in Engeland aan de riem en in een huis terecht zou komen.

Je kunt je concentreren op de misstanden in een land, maar dat wil niet zeggen dat er in hetzelfde land ook dierenliefhebbers bestaan.
En je kunt denken dat iedereen in Nederland maar goed voor dieren is en je ogen sluiten voor de overvolle asiels daar.

Het is maar wat je wilt. Ik houd niemand tegen. Maar een hond uit het buitenland halen doe je niet voor dat dier, maar voor jezelf. Om je een held te voelen of om iets aparts te hebben.
Ik snap ook wel dat je een band op kunt bouwen met een zwerver als je hier op vakantie bent. Maar nogmaals, niet alles wat losloopt is een zwerver.

Het maakt mij verder niet zoveel uit, maar ik wordt wel altijd boos als men denkt dat het alleen maar ellende is in het buitenland en alleen maar goed in Nederland.

Helemaal met je eens.

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:48

In Nederland worden honden niet vergast of verbrand in dodingsstations....of pups voor 5,- verkocht op de markt als speelgoed en als de pup te groot wordt gedumpt.
In NL. worden honden niet opgehangen of in de bergen achtergelaten.....Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is dus wel degelijk verschil. Ookal is het maar een druppel op een gloeiende plaat, wat geholpen kan worden, maar beter iets dan niets.
Ik zeg niet dat het in NL koek en ei is. Maar dodingsstations en dorpsfeesten om gezellig de jachthonden op te hangen........

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:02

Mijn mening:

Ik denk dat je prima een buitenlandertje kunt hebben (heb er zelf ook 2 naast een Nederlandse hond), maar je moet je verdiepen in de aard van de honden. Een Spaanse vrijbuiter zoals Luna en Biotxa (zie profiel) vraagt een baas die gevoel voor humor heeft (anders heb je stress van de verrassingen) en die respecteert dat de hond nogal een eigen mening heeft. Die van mij gaan dagelijks meerdere uren uit! 's Morgens 3 kwarttier tot een uur, tussen de middag idem, begin van de avond mee naar de boerdereij (los in de velden: 2 tot 3 uur) en 's avonds voor het slapen een p & p rondje.

We zijn inmiddels een Europese unie dus per definitie alleen een NL hond een kans geven dat begrijp ik niet zo. Dat is imo hetzelfde als je schouders ophalen over onrecht in de wereld, omdat je eerst alle probelemn in egen land wilt oplossen. Belangrijk is dat je een adoptiestichting kiest die niet alleen honden helpt die het nu moeilijk hebben, maar die ook in het land van herkomst helpt om een beter beleid op dierengebied te krijgen... En natuurlijk is het fijn om een hond te helpen die een tweede kans verdient! Of dat nu een NL hond is of een buitenlandertje! En ook heel belangrijk: je moet bij elkaar passen. Dan is afkomst toch niet meer belangrijk? Als je maar een weloverwogen beslissing hebt genomen :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:07

annetmulder schreef:
In Nederland worden honden niet vergast of verbrand in dodingsstations....of pups voor 5,- verkocht op de markt als speelgoed en als de pup te groot wordt gedumpt.
In NL. worden honden niet opgehangen of in de bergen achtergelaten.....Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is dus wel degelijk verschil. Ookal is het maar een druppel op een gloeiende plaat, wat geholpen kan worden, maar beter iets dan niets.
Ik zeg niet dat het in NL koek en ei is. Maar dodingsstations en dorpsfeesten om gezellig de jachthonden op te hangen........

Dodingsstations hebben ze in NL dan wel niet maar de rest................. Ik denk dat sommige mensen niet beseffen dat in NL zulke dingen helaas ook gebeuren.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:09

Wilawander schreef:
annetmulder schreef:

Dodingsstations hebben ze in NL dan wel niet maar de rest................. Ik denk dat sommige mensen niet beseffen dat in NL zulke dingen helaas ook gebeuren.

En dat klopt helaas en ook in NL krijgen niet plaatsbare dieren in sommige asielen een spuitje. Heb op dierenambulance gewerkt dus helaas.... ook in NL komt ellende voor!

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:19

ik vind het aan 1 kant heel goed de honden in de nederlandse asiels hebben in vergelijking met de buitenlandse een super honden leven.
maar aan de andere kant vind ik het niet goed om dat ned. genoeg honden heeft en de buitenlandse ook weer ziektes mee kunnen brengen die we hier nog niet hadden.
dus ja hetr is een beetje dubbel eingelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:37

wollie27 schreef:
ik vind het aan 1 kant heel goed de honden in de nederlandse asiels hebben in vergelijking met de buitenlandse een super honden leven.
maar aan de andere kant vind ik het niet goed om dat ned. genoeg honden heeft en de buitenlandse ook weer ziektes mee kunnen brengen die we hier nog niet hadden.
dus ja hetr is een beetje dubbel eingelijk.

Ik vraag me af waar die gedachtes wegkomen dat honden het goed hebben in asiels?

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:47

Twee kennissen van ons hebben honden uit het buitenland gehaald en beide dieren zijn niet te vertrouwen. Eentje heeft zelfs het baasje gegrepen, (die toch al 16 jaar honden heeft en alle trainingen met ze doorloopt). Helaas dus moeten laten inslapen gezien er ook kinderen in huis wonen of kwamen spelen.

Andere geval is belachelijk gevaarlijk en wordt zelfs in de tuin gehouden wanneer er visite komt. Helaas ziet het baasje dit zelf niet in en wil ze er ook geen energie insteken om de hond wat bij te brengen. Ik zie het hier ook nog een keer verkeerd aflopen en vaak is de hond dan de dupe.

Tuurlijk zitten er schatigge en lieve dieren bij, maar mijn ervaring met honden uit het buitenland halen is niet positief. Het stikt hier van de honden die ook een baasje zoeken, dus kijk eerst of er in NL wat voor je bij zit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:34

Wilawander schreef:
Lusitana schreef:

Niet echt met je eens, ik wilde niet de "held" uithangen met de aanschaf van mijn hondje. Ik smolt voor die lieve ogen en die grote oren! Boeit me niet waar ze dan vandaan komt, ik doe het al helemaal niet om dieren te redden. Dan doneer ik wel geld aan de WSPA ofzo... ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:41

Er vervelend om te horen dat sommige mensen zulke slechte ervaringen hebben met buitenlandse honden, maar goed hoe vaak ik al niet (tijdens mijn opleiding voor gedragstherapeute) bij gewoon nederlands gefokte rashonden ben geweest die ook totaal verknipt waren geworden door, nou ja wat voor reden dan ook. Dat is niet per se omdat het toevallig een buitenlander was.

Overigens, hier een kleine greep uit onze importhondjes, die overigens allemaal een fijn thuis hebben.
Afbeelding
Afbeelding
Dit herdertje is zoo vreselijk mooi geworden, niet normaal meer.
Afbeelding
Deze kwam met zijn 7 broertjes en zusjes en zijn graatmagere moeder. Allemaal geweldige honden geworden.
Afbeelding
Deze werd in Turkije met pas afgesneden oren over het hek van het asiel gegooid. Onder de wonden en bloed, nu een heerlijk dier die het liefst kopjes geeft.
Afbeelding
Kissy, zo genoemd omdat ze het liefst de hele dag kusjes gaf. Ook een geweldige hond geworden.
Afbeelding
Afbeelding

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:06

Ik vind het eigenlijk nogal shockeerderend hoeveel mensen voor een ander durven te bepalen waar ze hun dier horen vandaan te halen.

Waar haal(t) je/men het recht vandaan om te oordelen over de keuze van iemand anders, waar van je de motivatie helemaal niet kent.

Je hoort mij niet oordelen over de keuze van iemand om een pup van hier in huis te nemen, waarom word het dan omgekeerd wel gedaan?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:09

BraveSpots schreef:
Ik vind het eigenlijk nogal shockeerderend hoeveel mensen voor een ander durven te bepalen waar ze hun dier horen vandaan te halen.

Waar haal(t) je/men het recht vandaan om te oordelen over de keuze van iemand anders, waar van je de motivatie helemaal niet kent.

Je hoort mij niet oordelen over de keuze van iemand om een pup van hier in huis te nemen, waarom word het dan omgekeerd wel gedaan?

_/-\o_ Amen!

rockwitch

Re: Asieldier uit het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:17

Ben ik het mee eens BraveSpots. Ik ben dan misschien wel iemand die dieren uit het buitenland hierheen haalt, maar je zal mij nooit iemand horen veroordelen als die gene wel een pup voor 1000 euro koopt of hier een hond uit het asiel haalt (vooral doen overigens, want alle honden hebben recht op een fijn thuis) Toch jammer dat je dan wel commentaar krijgt als je ze uit het buitenland haalt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:26

rockwitch schreef:
Er vervelend om te horen dat sommige mensen zulke slechte ervaringen hebben met buitenlandse honden, maar goed hoe vaak ik al niet (tijdens mijn opleiding voor gedragstherapeute) bij gewoon nederlands gefokte rashonden ben geweest die ook totaal verknipt waren geworden door, nou ja wat voor reden dan ook. Dat is niet per se omdat het toevallig een buitenlander was.

en dat rechtvaardigd om probleemhonden uit andere landen naar Nederland te halen? Bedenk dan eens een pup in verkeerde handen (leek) die verknipt raakt en een hond die begeleiding nodig heeft een geschiedenis heeft die in diezelfde handen terecht komt... moet er niet aan denken.
Daarbij is het lijf en leven van mijn kids nog net even belangrijker.

Ik lees hier nergens dat iemand geen dieren mag halen uit het buitenland, ik adviseer het niet en onderbouw mijn redenatie daarachter.
Ik zou ook geen hond bij 'zomaar' een fokker halen als ik een hond wil hebben en kies evenmin een hond uit om zijn koppie, vlekjes of wat dan ook, maar verdiep me in het ras en kies een ras die bij ons (gezin) past qua karakter en aard.
Ga dan op zoek naar een fokker.
Daarnaast zou ik, vanwege kinderen, geen 2e hands hond willen hebben, wat een ander doet of wil prima.
Echter voor katten doe ik het weer anders, daar heb ik mijn droom laten varen voor een asielkat, heb dan geen volwassen kat gekozen ivm andere kat, vogel en de hond en het feit dat ik de kat binnen wil houden.
en nee voel me niet aangesproken maar ben tegenstanders van het verslepen van honden/katten/paarden onder het mom van redden die handel.

en ben het verder geheel met Lusitana eens, is echt iets om over na te denken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:40

Alane schreef:
en nee voel me niet aangesproken maar ben tegenstanders van het verslepen van honden/katten/paarden onder het mom van redden die handel.

Niet iedereen neemt een hond uit die motivatie. Daarom kan je ook niet oordelen over iedereen.

Om mezelf als voorbeeld te geven. Ik neem een hond omdat ik er 'iets' mee heb. Maakt niet uit waar die hond vandaankomt. Degene die ik nu heb is nu toevallig een (herplaatser) van hier. De volgende kan prima uit het buitenland komen, dat zie ik op die tijdstip dan wel.

Ik neem ook geen hond om een (wereld)probleem op te lossen, maar omdat ik graag een leuk maatje wil waar het mee klikt :j.

Edit: Dat hij/zij daarmee van een slecht leven is gered, is wel een leuke bijkomstigheid natuurlijk. Maar dat heb ik nu met mijn huidige hond ook, die had (ook) geen leuke toekomstperspectieven voordat ik ze kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:53

BraveSpots schreef:

Beter had ik het niet kunnen verwoorden....Ofdat de keus hond uit een asiel/buitenalnd verheven staat boven de eigen keus elders. Kon even de juiste woorden niet vinden, dankjewel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:59

@Alane
Veel honden gaan eerst naar een gastgezin.
Die bekijkt os het karakter van de hond.
Leert ook de basis dingen en van daaruit wordt een hond verder geplaatst.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:06

annetmulder schreef:

Nee, wij nederlanders pleuren ze gewoon uit rijdende auto's, binden ze in het bos vast aan een boom (al dan niet op een hete zomerdag) kopen een schattige pup voor kerst, om hem met de eerste de beste vakantie weer te dumpen...zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

Mensen moeten zelf weten wat ze doen, maar ik zou niet speciaal een hond uit het buitenland opvangen.
- asiels zitten hier vol!
- wat denk je op te lossen met 1 hond uit het buitenland ophalen? Het probleem daar verandert er niet mee hoor.
- je weet inderdaad niet wat je in huis haalt, wat de hond al heeft mee gemaakt

Ken je de hond, en ga je voor díe ene hond, dan zou ik hem ook mee nemen. Maar ik persoonlijk zou niet speciaal voor een buitenlandse hond opvangen kiezen ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:34

Het is niet zo dat iedereen "speciaal" voor een hond uit het buitenland kiest. Dat je wilt weten waar de hond vandaan komt (fokker etc.) is prima, maar ik vind hier af en toe een toon die zegt dat het net is alsof mensen die een hond uit het buitenland hebben een criminele actie uitvoeren ofzo. Sommige mensen hoeven geen rekening te houden met andere huisdieren in huis, of (kleine) kinderen. Ik persoonlijk wil niks "oplossen", door een hond uit het buitenland te halen, en heb ook geen kleine kinderen, ik wil gewoon een maatje for life. Dat is gelukt, en het gaat goed. Tuurlijk zijn er ook niet zulke positieve verhalen, maar geldt dat ook niet voor honden die wel bij een fokker vandaan komen?

Voorbeeld: Collegaatje van mijn pa had een Ierse Setter. Supermooie en lieve hond, tot 'ie op een dag zijn baasje aanvalt en ernstig verwondt. Na onderzoek bleek de hond een hersentumor te hebben, een gevaar te zijn en is afgemaakt. Moraal? Probleemhonden zijn overal, ongeacht een goede bloedlijn of niet!

En natuurlijk zijn hier ook dierenmishandelaars, of mensen die hun hond "zat" zijn en aan een boom binden, maar in het buitenland gebeurd dit soms op grote schaal. Ik ken dit soort plekken in Nederland niet, help me als die wel bestaan...

Verder staat natuurlijk voorop dat iedereen vrij is te kiezen welk ras of waarvandaan men een hond haalt. Belangrijk is, (en corrigeer met als ik fout zit) dat we allemaal een viervoeter hebben om lekker te vertroetelen en te verwennen, omdat we nou eenmaal van beestjes houden! ;) <3