Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Brainless schreef:@Alane
Dat gaat over een onderzoek wat ze 2005 zijn gaan opzetten, dus dat was nog geen conclusie maar vermoedens.... wat belangrijk is: wat is de uitkomst van dat onderzoek??Citaat:Een voorbeeld hiervan is de mogelijke drager van de Babesia parasiet, de teek Dermacentor reticulatus. In 2005 is een screenend onderzoek gedaan naar het voorkomen van deze teek in Nederland. Dit onderzoek is opgestart omdat een aantal honden de ziekte babesiose kregen terwijl ze nooit in het buitenland geweest waren.
Door dit onderzoek is aangetoond dat deze teek inderdaad vaste voet aan de grond gekregen heeft in Nederland.
Maar er is geen conclusie getrokken dat het (alleen) door geïmporteerde honden komt, ook mensen die hun hond mee nemen op vakantie naar Frankrijk/Spanje/Italië lopen/liepen de kans een teek mee terug te nemen.
Geïmporteerde honden (vooral via een stichting) worden teek/vlovrij naar Nederland gestuurd...
Hier kun je verspreidingsgebied zien van de Dermacentor (even naar beneden scrollen en op het kaartje ernaast klikken), dan zie je dat de teek al in bijna heel Europa veelvuldig voorkomt.
http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=parasietenwijzer_hond_kat#de
Lusitana schreef:Ik woon in het buitenland en vind het jammer dat de Hollanders denken dat ze de enige zijn die goed voor dieren kunnen zijn en alles maar overal moeten "redden".
Ja, er zijn hier ook volle asiels waar het niet allemaal even leuk is en er vinden ook afschuwelijke praktijken plaats, maar dat is niet anders in welk land, inclusief Nederland, dan ook.
Als asiels volraken worden er ook in Nederland dieren afgemaakt. Dus waarom niet eentje daar redden?
Omgekeerd heb je hier ook heel veel mensen met een hart die asieldieren willen en zwervers opvangen.
Daarbij zijn de meeste zwervers niet zo slecht af als men denkt en een heleboel zwervers zijn helemaal geen zwervers! Honden van eigenaren lopen ook zonder halsband vrij. Ik heb zelf meegemaakt hoe een hond werd gekidnapt onder het mom van die redden wel wel, dat arme mankende zwerfbeest. Toevallig kende ik de engelse kidnappers en kwam erachter, en zo kon het dier weer gewoon bevrijd, want deze had een baas, was mank geboren en liep dagelijks door het dorp zijn rondje om bij de diverse cafés een snack op te scharrelen. Het is afschuwelijk om te denken dat zo'n vrijbuiter in Engeland aan de riem en in een huis terecht zou komen.
Dus dat is even de ander kant van de medaille.
Je kunt je concentreren op de misstanden in een land, maar dat wil niet zeggen dat er in hetzelfde land ook dierenliefhebbers bestaan.
En je kunt denken dat iedereen in Nederland maar goed voor dieren is en je ogen sluiten voor de overvolle asiels daar.
Het is maar wat je wilt. Ik houd niemand tegen. Maar een hond uit het buitenland halen doe je niet voor dat dier, maar voor jezelf. Om je een held te voelen of om iets aparts te hebben.
Ik snap ook wel dat je een band op kunt bouwen met een zwerver als je hier op vakantie bent. Maar nogmaals, niet alles wat losloopt is een zwerver.
Het maakt mij verder niet zoveel uit, maar ik wordt wel altijd boos als men denkt dat het alleen maar ellende is in het buitenland en alleen maar goed in Nederland.
annetmulder schreef:In Nederland worden honden niet vergast of verbrand in dodingsstations....of pups voor 5,- verkocht op de markt als speelgoed en als de pup te groot wordt gedumpt.
In NL. worden honden niet opgehangen of in de bergen achtergelaten.....Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is dus wel degelijk verschil. Ookal is het maar een druppel op een gloeiende plaat, wat geholpen kan worden, maar beter iets dan niets.
Ik zeg niet dat het in NL koek en ei is. Maar dodingsstations en dorpsfeesten om gezellig de jachthonden op te hangen........
Wilawander schreef:annetmulder schreef:In Nederland worden honden niet vergast of verbrand in dodingsstations....of pups voor 5,- verkocht op de markt als speelgoed en als de pup te groot wordt gedumpt.
In NL. worden honden niet opgehangen of in de bergen achtergelaten.....Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er is dus wel degelijk verschil. Ookal is het maar een druppel op een gloeiende plaat, wat geholpen kan worden, maar beter iets dan niets.
Ik zeg niet dat het in NL koek en ei is. Maar dodingsstations en dorpsfeesten om gezellig de jachthonden op te hangen........
Dodingsstations hebben ze in NL dan wel niet maar de rest................. Ik denk dat sommige mensen niet beseffen dat in NL zulke dingen helaas ook gebeuren.
wollie27 schreef:ik vind het aan 1 kant heel goed de honden in de nederlandse asiels hebben in vergelijking met de buitenlandse een super honden leven.
maar aan de andere kant vind ik het niet goed om dat ned. genoeg honden heeft en de buitenlandse ook weer ziektes mee kunnen brengen die we hier nog niet hadden.
dus ja hetr is een beetje dubbel eingelijk.
Wilawander schreef:Lusitana schreef:Ik woon in het buitenland en vind het jammer dat de Hollanders denken dat ze de enige zijn die goed voor dieren kunnen zijn en alles maar overal moeten "redden".
Ja, er zijn hier ook volle asiels waar het niet allemaal even leuk is en er vinden ook afschuwelijke praktijken plaats, maar dat is niet anders in welk land, inclusief Nederland, dan ook.
Als asiels volraken worden er ook in Nederland dieren afgemaakt. Dus waarom niet eentje daar redden?
Omgekeerd heb je hier ook heel veel mensen met een hart die asieldieren willen en zwervers opvangen.
Daarbij zijn de meeste zwervers niet zo slecht af als men denkt en een heleboel zwervers zijn helemaal geen zwervers! Honden van eigenaren lopen ook zonder halsband vrij. Ik heb zelf meegemaakt hoe een hond werd gekidnapt onder het mom van die redden wel wel, dat arme mankende zwerfbeest. Toevallig kende ik de engelse kidnappers en kwam erachter, en zo kon het dier weer gewoon bevrijd, want deze had een baas, was mank geboren en liep dagelijks door het dorp zijn rondje om bij de diverse cafés een snack op te scharrelen. Het is afschuwelijk om te denken dat zo'n vrijbuiter in Engeland aan de riem en in een huis terecht zou komen.
Dus dat is even de ander kant van de medaille.
Je kunt je concentreren op de misstanden in een land, maar dat wil niet zeggen dat er in hetzelfde land ook dierenliefhebbers bestaan.
En je kunt denken dat iedereen in Nederland maar goed voor dieren is en je ogen sluiten voor de overvolle asiels daar.
Het is maar wat je wilt. Ik houd niemand tegen. Maar een hond uit het buitenland halen doe je niet voor dat dier, maar voor jezelf. Om je een held te voelen of om iets aparts te hebben.
Ik snap ook wel dat je een band op kunt bouwen met een zwerver als je hier op vakantie bent. Maar nogmaals, niet alles wat losloopt is een zwerver.
Het maakt mij verder niet zoveel uit, maar ik wordt wel altijd boos als men denkt dat het alleen maar ellende is in het buitenland en alleen maar goed in Nederland.

BraveSpots schreef:Ik vind het eigenlijk nogal shockeerderend hoeveel mensen voor een ander durven te bepalen waar ze hun dier horen vandaan te halen.
Waar haal(t) je/men het recht vandaan om te oordelen over de keuze van iemand anders, waar van je de motivatie helemaal niet kent.
Je hoort mij niet oordelen over de keuze van iemand om een pup van hier in huis te nemen, waarom word het dan omgekeerd wel gedaan?
Amen! rockwitch schreef:Er vervelend om te horen dat sommige mensen zulke slechte ervaringen hebben met buitenlandse honden, maar goed hoe vaak ik al niet (tijdens mijn opleiding voor gedragstherapeute) bij gewoon nederlands gefokte rashonden ben geweest die ook totaal verknipt waren geworden door, nou ja wat voor reden dan ook. Dat is niet per se omdat het toevallig een buitenlander was.
Alane schreef:en nee voel me niet aangesproken maar ben tegenstanders van het verslepen van honden/katten/paarden onder het mom van redden die handel.
.BraveSpots schreef:Ik vind het eigenlijk nogal shockeerderend hoeveel mensen voor een ander durven te bepalen waar ze hun dier horen vandaan te halen.
Waar haal(t) je/men het recht vandaan om te oordelen over de keuze van iemand anders, waar van je de motivatie helemaal niet kent.
Je hoort mij niet oordelen over de keuze van iemand om een pup van hier in huis te nemen, waarom word het dan omgekeerd wel gedaan?
annetmulder schreef:In Nederland worden honden niet vergast of verbrand in dodingsstations....of pups voor 5,- verkocht op de markt als speelgoed en als de pup te groot wordt gedumpt.