Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:06

Ik heb gister toevallig smuldier(compleet) gekocht, de dierenwinkel had 2 soorten. Ik geef hem nu 1 bakje en vanavond krijgt hij nog een pensburger van Rodi. Maar ik ben nu bij mijn ouders in friesland, dus ik moet even kijken straks in Groningen wat ze daar allemaal aan te bieden hebben. Ik kocht daar sowieso steeds pens van Duck, maar dat is nog best prijzig.

Ik denk dat het dan verder wel moet lukken, al lijkt alsof 1 zo'n bakje zo weinig is. Ik gaf hem hiervoor echt enorm veel brokken van Cavom, en zelfs dan blijft hij nog mager, terwijl elke hond die ik tot nu toe van Cavom heb zien eten ontzettend uitdijde. := Het is ook wel een beetje zijn bouw (is voor de helft windhond).

Laika

Re: Hoe de hond overzetten van brok naar versvlees...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:40

Een hond van 20 kilo heeft ongeveer 500 gram vlees per dag nodig. Ongeveer natuurlijk, de één iets meer, de ander iets minder. Voeren doe je voornamelijk op zicht. Te dik, minder voeren, te dun meer voeren. Het kan zijn dat wanneer je overstapt je hond juist wat meer nodig heeft. Zijn spijsvertering staat namelijk nog op brokken ingesteld, lijkt het wel. Na een poosje weet je hond schijnbaar alle voedingswaarden van het vlees juist te kunnen verteren, en dan worden ze vanzelf iets dikker van de hoeveelheid waar je dan op staat. In dat geval kun je dus op dat moment gaan minderen.

@Axel, het klopt inderdaad dat de spieropbouw beter wordt als je hond versvlees eet :j

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:32

Okay! Bedankt voor je uitleg.

Noah doet trouwens ontzettend mieperig met zijn eten.. :roll: Pure pens vindt ie heerlijk, maar het compleet voer van Smuldier krijg ik er met moeite in, pas na een heleboel aandringen etc. := Ik heb nunet het compleet voer van Smuldier geprobeerd waar ook pens doorheen zat, dat gaat ietsjes beter maar dan nog is het een hele kunst om hem zover te krijgen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:09

Marloez, ik heb er hier 2 waar ik wat vlees betreft alle diersoorten in kan stoppen, maar dat smuldier weigeren ze echt te eten hoor. Persoonlijk vind ik het er ook niet uitzien :r Ik had eens de kipvariant gekocht en dat leek mij net een bakje kattenkots brrrrr

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 12:33

hier smullen ze van smuldier....echt...ze schrokken het naar binnen,vind het er dan ook niet anders uitzien als lotgering of ahv...zie niet zo het vieze erin,moet ik eerlijk zeggen..

daarnaast volgens mij kijkt een hond niet hoe het eruit ziet,als ik zie wat ze hier opvreten als ze de kans krijgen ,zeg kots van een andere hond of vogelstrond en weet ik wat allemaal, maak ik me als laatste druk of het vlees wat ik voer er "lekker" uitziet.... :D

hier vinden ze zowel de pens als vleesvariant van smuldier errug lekker,lekkerder als AHV en lotgering,nah dan krijgen ze smuldier... :D ,ik ben niet zo moeilijk hoor,bakkie leegkieperen en klaar...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:56

Hm ik denk dat Noah gewoon moet wennen aan andere vleessmaken, want toen ik hem net had ging pens er ook niet zo makkelijk in (en moet je 'm nou zien :x ). Maar ik blijf het wel vreemd vinden dat hij het niet naar binnen schrokte, onze andere hond verwildert al als ze het alleen al ruikt. :))

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:53

Ow leuk, een topic over versvlees voor de hond.
Toen onze herderspup met zo'n 12 weken last kreeg met brokken eten ivm wisselen zijn wij overgestapt. Eerst hebben wij 2 weken de carnibest worsten gegeven (waar alles in zit en dan al fijngehakt). Daarna hebben wij hem er een kippennekje bij gegeven om het kraken te leren (dat ging snel) en nu eet hij van alles en nog wat. Hij vindt het heerlijk, glanst, zit goed in zijn vel en hij heeft ook geen huidschilfers meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:17

Ze leren het rap hoor, maar ja, 't zit erin he, 't is hun natuur :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:04

Wauw het valt me echt enorm op dat Noah veel minder kak produceert nou. :D Ik geef hem nu alleen nog maar KVV, van Duck, Rodi en voornamelijk Smuldier. Alleen bij de AH wordt het schap meteen leeggeroofd waar Smuldier ligt, dus ligt er steeds alleen nog vlees, geen compleetvoer. :(

Noah begint echter nog meer af te vallen, hij was al zo mager. := Hij krijgt per dag een pakje Smuldier en een pensburger van Rodi of Duck. Hij weegt ongv 20 kilo, maar dat zal nu iets minder zijn. Ik hoop maar dat zijn lichaam zich gauw instelt op alleen vlees. :P Verder geen spuitpoep problemen etc! *D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:06

marloez,je kan bij de appie gewoon dozen smuldier bestellen,doen wij ook :) ..

en van kvv hebben ze meestal iets meer nodig als brokken,dus gewoon meer voeren... :j

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:08

Mja mijn probleem is dat ik alleen een minivriezertje heb, dus ik kan geen hele doos kwijt.:D Had bij de dierenwinkel ook gevraagd om Smuldier, maar daar kon ik ook alleen hele dozen bestellen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:11

ja dan is het onhandig ja :D

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:59

Ben net nog ff langs de AH geglipt en heb toch wat compleetvoer kunnen bemachtigen. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:08

IK ben na al die topics toch ook wel nieuwsgierig geworden en wil misschien toch wel overstappen.
Dus misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb een calavier king charles spanier (8 kilo) teefje van 2 jaar oud die heel veel beweging krijgt.
Daarnaast woon ik op een flatje met vloerbedekking en heb ook maar een kleine vriezer.
Nou vroeg ik me af: versmeert dat vers vlees niet mijn hele vloerbedekking (dat doet ze met mergpijpjes namelijk wel)
En wat zou ik haar dan het beste kunnen geven?

Zelf heb ik een hekel aan botjes tenzij het allemaal schoon en wel is (mergpijpjes), liefst de dieren die gevoerd worden ook onherkenbaar.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:13

Ik was al langer aan het denken om over te stappen. Vooral omdat mijn hond brokken gewoon echt niet graag eet.
Maar weet je adressjes in Belgïe waar ze versvlees verkopen?
Is het echt goedkoper? Ik betaal nu ongeveer €28 voor 15 kg waar die meestal een maand en een half mee doet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:45

norski,gewoon kvv gaan voeren,en daar zijn verschillende merken van te vinden...

en het vlees geef je in haar voerbakje,en als het goed is schrokt ze het binnen 2 tellen op,dus ligt het niet op je vloerbedekking :)

lauratje,geen idee voor adresjes in belgie?maar zijn vast mensen die daar wonen die weten waar je kvv kan kopen...

en ja,je moet het ook zo zien,dat als je vlees gaat voeren dat je 100% voert wat een hond gebruikt en nodig heeft,met brok,is dat al snel maar 20% de rest is brokopvulmiddel wat een hond uitpoept...

zowiezo ga je hoe dan ook voor je geld zoveel beter voeren :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:09

kimmie261 schreef:
vragen mag natuurlijk altijd,maar ik hoop een heleboel mensen zo een beetje op weg te helpen...

Wat een interessante info :) Ik vraag me af of je referenties hebt? Ik zou graag wat literatuur willen lezen hierover (liefst wetenschappelijk). Ben benieuwd :)

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:20

Ga maar naar de site van http://www.joopsnatuurlijk.nl en dan bij de linken carnivoer aanklikken, kun je het zo wetenschappelijk krijgen als je wilt. *\o/*

succes lida

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:22

Dankje!! :) *heb gezocht en gezocht maar niets gevonden :') *

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:10

Het is volgens mij niet de bedoeling om dit topic weer op te krikken...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:25

Nu ik eindelijk 2 lades aan vriesruimte heb ipv 1 klein vakje in de koelkast ben ik ook weer aan het kijken om volledig over te gaan op vlees.
Ze krijgt nu wel regelmatig KVV (smuldier), stukjes runderhart en kuikentjes, de laatste voornamelijk bevroren in de zomer, ben er mee begonnen om haar te laten wennen dat het niet meer hap klaar is.
Het enige wat ik me afvraag is wat jullie ongeveer betalen voor bijv een nek of vuile pens?
En kan KVV met vers gecombineerd worden? En dan in de zin van voornamelijk KVV maar af en toe gewoon lekker stuk vlees/bot?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:45

Nijn schreef:
Nu ik eindelijk 2 lades aan vriesruimte heb ipv 1 klein vakje in de koelkast ben ik ook weer aan het kijken om volledig over te gaan op vlees.
Ze krijgt nu wel regelmatig KVV (smuldier), stukjes runderhart en kuikentjes, de laatste voornamelijk bevroren in de zomer, ben er mee begonnen om haar te laten wennen dat het niet meer hap klaar is.
Het enige wat ik me afvraag is wat jullie ongeveer betalen voor bijv een nek of vuile pens?
En kan KVV met vers gecombineerd worden? En dan in de zin van voornamelijk KVV maar af en toe gewoon lekker stuk vlees/bot?

Je kan KVV en Barf wel combineren, maar dan zul je op de dagen dat je barf geeft er wel voor moeten zorgen dat je een compleet menu samenstelt.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 17:56

De combi kan op zich wel, maar dan zul je wel veel moeten gaan rekenen. Ik vond het zelf te lastig en daarom ben ik volledig op barf over gegaan.

Nekken zijn hier op de markt een euro voor een kg.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 18:39

Nekken haal ik hier bij de slager, 50cent per kilo.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 19:09