Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 09:17

Ok, voordat ik neer word "gesabeld" om iets waar ik pas 3 dagen mee bezig ben ;)

Ik heb in mijn diepvries het volgende liggen:

- kippennekken
- orgaanvlees
- spiervlees

een berg tinlo barfmenu worsten in de smaken kip, konijn, makreel, rund en eend.

Ik heb het advies gekregen EERST te beginnen met barfmenu worsten om de zuren van de maag op peil te brengen. Dus dat hebben ze de afgelopen 2 dagen gehad. Daar zit namelijk alles in wat ze nodig hebben. :)

ECHTERRRRR.. omdat mijn 13 jarige de worsten niet eet, kreeg ik het advies het spiervlees te proberen, dit eet beppie helaas ook niet, maar die andere 2 wel, dus die aten het op vanmorgen.

Vanavond krijgen ze weer een portie uit een worst.

Maar middenkat moet ik dus even wat anders voor gaan verzinnen, want die wil de worsten niet en het spiervlees niet. Wat ze echter wél eet is kipfilet en hart. Dus om ervoor te zorgen dat poezel niet het loodje legt aan leververvetting kan ik 2 dingen doen: weer dagelijks brokken neerzetten, of kijken wat ik wel naar binnen krijg en ondertussen even op hart/kipfilet blijven zitten tot ik datgene vind wat ze wél eet.. :)

Dus van een menu is in zoverre te spreken dat we nu aan het opbouwen zijn omdat je niet direct zonder enkele vorm van "voorbereiding" over kunt gaan op voeren van vers :) Je moet opbouwen zogezegd :D

Is het zo ietsjes duidelijke Chiqa?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 10:40

Tallie, je bent hartstikke goed bezig! +:)+
Het kan ook helemaal geen kwaad om over een paar dagen gezien eventueel níet volledig te voeren.

Ik stuur je een pb met een oplossing voor de kat die nog twijfelt ;)

Anoniem

Re: Mijn katjes gaan over op vers vlees!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:39

Zo is het idd wat duidelijker. Ik hoop dat het gaat lukken maar probeer niet te lang met zo'n oudje, voor je het weet knijpen ze dr tussenuit. Dr Gijtenbeek van Anyanimal uit Heiloo die zelfs vlees info avonden over heel de wereld geeft raad het af oude dieren over te zetten om die reden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:45

Anoniem schreef:
ik heb geprobeerd vers te voeren en doe het af en toe nog maar.
mijn katten kregen enorme diarree,en ik ook (besmetting?). dit was van carnibest.
af en toe krijgen ze het nog(heb nog wat over)of ze krijgen een kippestrotje.
verder krijgen ze Porta21 brokjes(zonder granen)en heb ik net blikvoer besteld met puur vlees en zonder troep erin..

OK, blijkt dus niet altijd zo'n succesverhaal te zijn.... mocht de kat het überhaupt wel willen eten vers vlees ;-)
Ik was ook lange tijd heilig van overtuigd dat vers vlees gewoon echt beter moest zijn. Theorieën hieromtrent waren zo helder en goed. Praktijk bewijst (voor sommigen) dus echt anders.
Ik ben ook overgegaan op zetmeelloos brokvoer en zetmeelloos blikvoer ;-) Qua hygiëne toch veiliger, denk ik... wel stukken duurder.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 11:53

Ik probeer het op advies vanavond even met de orgaantjes, kijken of poezel dat wel lust.. :P En ik heb er voor de zekerheid ook een kipfilet uitgegooid :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:16

Natuurlijk werkt het niet voor iedere hond of kat. Net zo min als dat brokken voor elk dier de uitgelezen voeding zijn. Vooralsnog hoor ik meer problemen over brokgevoerde dieren dan over vleesgevoerde dieren, terwijl ik absoluut gezien meer vleesgevoerde dieren tegenkom tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:47

ik kan nog steeds achter het concept versvlees staan overigens.
alleen ik doe het niet meer,althans,niet meer volledig.
maar ik zoek wel zo goed mogelijk 'normaal'voer en ze krijgen nog steeds regelmatig een stukje vlees erbij..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:50

De orgaanstukjes gaat ietsjes beter, ze nam een paar happen en liep toen alsnog weg, maar het is al meer dan alleen ruiken en dan weglopen! _O-

Ik laat het nog even staan, eet ze het straks niet verder op dan krijgt ze kipfilet! :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:52

Waarom kook je het vlees niet gewoon.Wat maakt dat nou uit?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 07:57

Waarom zou ik koken als het vlees/het menu juist samengesteld is om rauw te geven? :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:23

Tallie1979 schreef:
Waarom zou ik koken als het vlees/het menu juist samengesteld is om rauw te geven? :)

Die ene eet het toch neit zo graag? Dan zou ik persoonlijk het ff koken, kijken of ie het dan wel eet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:45

Je kan kijken om het heeeel even in kokend water te gooien wat de poes er dan meedoet. Mijn moeder heeft dit ook gedaan met orgaanvlees wat in het begin rauw niet gewaardeerd werd. Even een tijdje in heet water smijten, zodat het buitenste randje wat dichtgekookt is en dan steeds korter in heet water gooien. Uiteindelijk eten de meesten het wel rauw :j

Eten ze wel kuikens tallie? Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Onze kat wilde ze eerst ook niet, dus heb ik ze een paar keer opengeknipt, zodat ze weten wat er binnen dat pakje veren zit :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 07:56

Ik heb nog geen kuikens geprobeerd, dat doen we volgende keer! :D Gisteren had ik een wortsje met rund en dat ging erin als koek bij 2 en nummer 3 likte er alleen wat aan.. Die geef ik nog steeds hart en kip.. :+

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:02

Ik heb niet alle pagina's gelezen,
maar denk er al een tijdje over om over te stappen naar vers, of kvv,
Wat zijn de kosten per kat per maand ongeveer?
:)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 08:04

Ik ben voor 3 katten straks 28 euro per maand kwijt, dat is dus minder dan een euro per dag voor 3 katten tesamen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:08

Ok, bedankt!
Is het te koop bijde dierenwinkel of moet je het ergens halen?
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:12

vraagje, nummer drie is toch de oudtste kat? Of vergis ik mij.
Klopt het dat die al een paar dagen slecht eet of voer je brokken bij?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:31

Ha, leuk topic, ik ben ook een week of drie geleden begonnen met de Tinlo worstjes, eerst gemengd met een visje en dat ging redelijk goed, uiteindelijk gestopt omdat ze het niet meer aten,
nu ben ik sinds afgelopen zondag toch weer begonnen, en ik moet zeggen, het gaat tot nu toe goed!
Kat 1, een slanke zeer actieve jager, eet na 2 dagen mengen nu met smaak de rauwe worstjes, hij bedelt om meer en ik geef hem dan nog wat extra.
Toen ik het dus voor het eerst introduceerde ging het niet maar nu opeens wel.
Kat nr. 2 de liever-lui-dan-moe-iets-dikkere-kat, vind het gemengd nu wel lekker, ik meng 40 gram vlees met 30 gram vis van whiskas, want dat vind hij het lekkerste wat er is, hij eet dit met smaak op, ik ga vanaf zondag dan weer een week 50/20 voeren en kijken hoe dat gaat, langzaam aan maar de vis weg laten.
Hij eet wel gewoon rauwe kipfilet in stukjes gesneden, heb ik ook al geprobeerd dus ik denk dat we op de goede weg zijn.

Ik heb het opgehaald bij Chubby ;) ( grappig dat je dan weer op bokt iedereen tegen komt)
nog bedankt voor je advies!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:50

Wat ik me wel afvraag is of ze naast het rauwe vlees dan niets missen aan vitaminen/mineralen of zit dat allemaal voldoende in het vlees/botjes wat in de worstjes en vlees pakketjes zit.
Vanaf half volgende week ga ik de grotere stukken introduceren, ik ben echt benieuwd of ze dat ook goed gaan eten, ik verwacht van wel want ze vangen zelf ook graag eens wat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 10:30

Chiqa schreef:
vraagje, nummer drie is toch de oudtste kat? Of vergis ik mij.
Klopt het dat die al een paar dagen slecht eet of voer je brokken bij?

Nee, dit is middelkat, de ouste eet als een dijker en de jongste ook! :D

Middelkat eet al een paar dagen hart en kip. :) En ze heeft van de week ook wat van het orgaanvlees op :) Ik hou haar wel in de gaten dat ze eet hoor ;) Als ik het neerzet blijf ik erbij staan om te kijken wie er wel en wie er niet eet ;)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:00

Ik ga mijn kat binnenkort ook helemaal over zetten op vers. Ze wordt nu echt te vadsig. Geef haar tussendoor al soepkip, kipfilet, rundvlees en vis. Ik kook het trouwens wel eerst. Eerst de blik en brokjes op maken, dan wordt het ook invriezen.

Mag ik vragen waarom je niet vers in de supermarkt koopt, maar iets 'speciaals?' Wat is het verschil precies?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:29

mijn kat krijgt regelmatig vers, maar niet als 'enige vorm' van maaltijd. In mijn geval zorg ik ervoor dat ze 1 a 2 x in de week vers krijgt, gewoonweg omdat ze het erg lijkt te waarderen, de ene keer is dat runderhart, een eendagskuiken (die ik weer van iemand anders krijg lol, 3kg is wat veel in mijn vriezer), wijting etc.

Daarnaast voer ik persoonlijk orijen, dit heeft 75% vleesgehalte en 25% groenten/fruit/grassen.
En dus geen granen, geen soja oid.

Hiervoor voerde ik Royal Canin, orijen is niet duurder, ongeveer dezelfde prijsklasse, echter in royal canin zit maar ong. 40-50% dierlijk eiwit, daarnaast ook mais, bietenpulp en soja, dingen waar een kat in het wild toch echt niet mee in aanraking komt.

Waarschijnlijk ga ik in de toekomst wel meer 'vers' voeren echter mijn vriezer ruimte is maar beperkt plus dat ik het 'uitvogelen' van een compleet menu toch wat veel van het goede vind (iig op het moment), de worsten zijn ook een optie, maar ik vind het persoonlijk juist 'zo leuk' (hoe bedoel je, voor wie doe je het nu, voor jezelf of voor de kat? :+ ) om iedere keer wat anders aan te bieden.

Ook vraag ik me af hoe het zit met tandsteenontwikkeling als je over zou gaan op bijv alleen de worsten?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:32

Leuk om te lezen!
Ik voer mijn katten nu ook ruim twee jaar rauw.
Dit omdat een van mijn katten (Frits de aanloopkat) een erge allergie heeft en ons toenmalige kitten (Skoll) veel te klein en mager was voor haar leeftijd.
De andere katten zijn vanaf dag 1 op vers overgegaan. Ze eten alles met smaak (stel zelf samen) en ondertussen hebben we er twee vriezers bij.. Vriendlief is vaak jaloers op het kattenmaal (wild en exotisch vlees). Ik merk dat de tanden er super goed van zijn geworden en ook de vachten en condities flink zijn verbeterd!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:34

Lustten jullie katten het wel meteen?
Ben ik een beetje huiverig voor,
vlees als hart eten ze dus echt niet op bij mij...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 23:11

Bij een van de katten duurde het even voordat ze ook echt bot at. Verder heeft iedere kat zo z'n voorkeuren. Hier eten ze wel allemaal heel graag (en grommend) konijn, kip, struis en wildmix.
Lamshart vinden ze ook allemaal erg lekker. Vaak moeten ze even wennen aan de smaak. Vooral bij goedkopere merken kattenvoer worden er veel geur- en smaakstoffen gebruikt.