Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:28

Urielle schreef:
jesito schreef:
Dan maar asociaal, ik hou rekening met mijn honden.

Maar andere mensen en dieren hoeven er toch geen last van te hebben dat jij bepaalde condities niet kunt scheppen voor je hond?

Van mijn honden heeft niemand last, ze blijven bij me en als er een andere hond aangelijnt komt lijn ik ook aan.
Als de andere hond ook los loopt blijven mijne ook los.
Maar niemand die daar last van heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:30

Die hondenlosloopgebieden die ts voor me vond liggen nogal een flink stuk uit de slag voor mij, maar in de dorpen en buiten de dorpen zijn ook kleine stukken losloopgebied die vind je niet op internet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:35

Ik kan me er ook wel aan ergeren. Mijn hond is nog in aanleerfase, heel enthousiast naar andere honden, dus bedoeling is dat hij rustig leert blijven als hij bij andere honden in de buurt komt. Paar dagen geleden, denk je rustig in de duinen te wandelen (aangelijnd, altijd trouwens zolang ik geen overzicht heb over de omgeving ivm andere honden, mensen, dieren,...), komt er een eerst nog vrolijke lab afgestormd richting mijn hond, die plots toch niet zo vrolijk lijkt, en grommend erbij staat, mijn hond die piepend wegspringt in de hoop gromding op afstand te kunnen houden, eigenaar die in de verte af komt lopen, zich afvraagt welke hond piept en waarom, verdorie hou dat ding aan de lijn, zo moeilijk kan dat niet zijn denk ik dan. Heb hem toch even met mn voet op afstand gehouden, eigenaar erbij of niet.
Ook leuk zijn van die eigenaars die hun honden willen laten snuffelen, sta je moeite te doen jou hond zn aandacht erbij te houden, weg van de andere hond, komen ze doodleuk op je afgelopen voor een snuffelpartijtje, zucht.... Onze andere hond is meerdere keren aangelijnd aangevallen door loslopende honden, gevolg vind andere honden niet meer leuk en zeker niet elke hond wat hem langs achter benaderd. Toch jammer vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 18:05

jesito schreef:
Maar andere mensen en dieren hoeven er toch geen last van te hebben dat jij bepaalde condities niet kunt scheppen voor je hond?

Van mijn honden heeft niemand last, ze blijven bij me en als er een andere hond aangelijnt komt lijn ik ook aan.[/quote]

Heel goed, maar het ging ook niet om jou persoonlijk.

Kijk, ik heb ook maar een prulweitje bij mijn huis, is ook niet hoe ik het graag zou zien, maar ik neem aan dat er niemand vreemd opkijkt als ik zeg dat ik geen paarden los ga laten grazen en uitrennen in het stadspark. En ik weet van een aantal paarden ook zeker dat ze braaf bij me blijven :P Het is een ander zijn probleem niet, dat ik geen facaliteiten heb. ;)

Als je (en dan bedoel ik niet 'jij' maar 'men') het zo sneu vindt dat je hond nergens in de buurt los kan, dan zijn er verschillende opties:
- je verhuist naar een regio waar een losloopregio in de buurt is of naar een huis waar je genoeg grond aan huis hebt om je hond uit te laten lopen.
- je rijdt amap met de auto naar plaatsen waar je hond los kan en zoekt voor doordeweeks veel andere bezigheden voor je hond zodat hij iig geestelijk ook zijn ei kwijt kan
- je accepteert dat het nu eenmaal niet anders is, ook al zou je het misschien anders willen zien.
- je doet je hond weg

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:18

Ik snap ook niet waarom een hond los MOET.

Onze hond kan niet los en we wonen in een appartement, die komt echt niks te kort. Sterker nog als ik zie hoe andere honden om me heen gehouden worden denk ik dat onze hond het behoorlijk getroffen heeft zelfs.

opisop_shop

Re: Loslopende honden (waar dat niet mag), zo'n ergernis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:19

dat dacht ik eerst ook LADPR maar nu we vrij wonen en met uitloopgebied naast huis zou ik niet anders meer willen voor onze honden :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:22

LADPR schreef:

Onze hond kan niet los en we wonen in een appartement, die komt echt niks te kort. Sterker nog als ik zie hoe andere honden om me heen gehouden worden denk ik dat onze hond het behoorlijk getroffen heeft zelfs.

Maar waarom een hond vast houden terwijl hij prima los kan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 18:38

Nikki__ schreef:
Maar waarom een hond vast houden terwijl hij prima los kan?

Omdat die regels over aanlijnen er gekomen zijn omdat er dus veel overlast veroorzaakt werd en omdat je niet kunt zeggen die mag wel en die mag niet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:47

opisop_shop: Wij hebben genoeg losloopgebieden maar onze hond kan gewoon niet los. Natuurlijk vind hij het leuk om ergens los te rennen, dat zal hij dus maar in een tuin of iets dergelijks moeten doen en niet in losloopgebieden die niet afgesloten zijn. Buiten dat is er voor hem geen verschil tussen los in het bos of aan de lijn. Hij zit dan aan een lijn van 10 meter lang en kan dus alle kanten op. Enigste verschil is dat hij niet kan gaan jagen en geen andere mensen lastig kan vallen.

Nikki__ : Waar zeg ik dat dan? Als je mijn reacties terug leest zeg ik juist dat ik er geen probleem mee heb als mensen hun honden los hebben. Van mij mogen alle honden los mits mensen hun hond bij zich houden en dat gebeurd zelden. Die regels zijn er niet voor niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:53

Ik laat mijn hond los in een losloopgebied, daar is het immers toegestaan en vind het heerlijk als mijn hond zich even kan uitleven. Zie ik mensen naderen met een kind, of een hond aan de lijn roep ik dr bij me.
Maar aan de andere kant, je loopt in een losloopgebied dus weet je dat je het risico loopt, dat er wat losloopt. :)

LADPR schreef:

Nou omdat ik het wel zo gezond vind dat een hond even hond kan zijn, lekker rennen, rollen snuffelen als ze vrij is, en ik dr geen commando op heb staan. Ding staat grotendeels onder commando maar ze heeft ook recht op vrijheid dus geen druk. Maak ik dr gelukkig mee en dat neemt niemand haar af :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:56

Ja oke dat is prima, maar ik krijg reglematig naar mn hoofd gelsingerd dat mijn hond los MOET en dat het sneu is dat hij niet los mag. Ik negeer dat soort mensen maar die weten niet wat voor hond ik heb en weten dus al helemaal niet waar ze over praten.

Waarom zou een aangelijnde hond geen hond kunnen zijn?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:57

Ja inderdaad ik vind zelf ook dat er in een losloopgebied, de honden lekker los mogen dan moeten de mensen die er komen met een kindje, zelf oppassen en niet de baasjes van de honden die in dit gebied loslopen, want het is een losloopgebied, dan gaan de mensen met kindjes maar ergens anders heen hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:59

Ja dat is sowieso onhandig van mensen om te doen. Ik sla dat soort gebieden bewust over omdat die van mij niet los kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:01

LADPR schreef:
Ja oke dat is prima, maar ik krijg reglematig naar mn hoofd gelsingerd dat mijn hond los MOET en dat het sneu is dat hij niet los mag.

Vind ik niet gek dat je dat regelmatig te horen krijgt, het is immers ombetaalbaar een hond die zich echt even lekker heeft kunnen uitleven in een losloopgebied, daar kan jij niet tegenop met je lijntje.
Ik heb hier nu een heerlijk tevreden hond liggen die de hele middag in prut en bagger heeft kunnen rollen, rennen spelen met andere dieren, wegspurten crossen.
Onbetaalbaar daar kan ik van genieten.

Ik zou het ontzettend vinden als een hond dat zou missen.

Heb je je hond niet onder appèl dat hij niet los kan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:04

Ragdollcat schreef:
Ja inderdaad ik vind zelf ook dat er in een losloopgebied, de honden lekker los mogen dan moeten de mensen die er komen met een kindje, zelf oppassen en niet de baasjes van de honden die in dit gebied loslopen, want het is een losloopgebied, dan gaan de mensen met kindjes maar ergens anders heen hoor.

Dat vind ik dan ook weer overdreven. In Brabant zit bijv. de Loonse en Drunense Duinen, da's 3500 hectare ;)

Afbeelding
Afbeelding

Dat is toch wel iets unieks, wat voor elke recreant gewoon gaaf is, of het nu ruiters zijn of hondenliefhebbers of gezinnen. Is het zeker op mooie dagen ook heel druk en persoonlijk vind ik dat als je hond vervelend reageert of niet onder appel staat dat je oerstom bent als je hem in zo'n gebied loslaat, toegestaan of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:10

Urielle ik begrijp niet waarom je hier zo over valt, het is toch een losloopgebied? Dat verklaard toch alles?
Ben jij niet gediend van loslopende honden zoek je toch een gebied op waar dit verboden is?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:10

Urielle schreef:
Misschien idd toch tijd om mijn bescheiden maat 38 een keer tegen zo'n hond te gooien. Voel me alleen bezwaard tegenover het dier, want die kan er niet aan doen.

Man man man, ben ik blij dat ik niet meer in NL woon wat dat betreft. Je hebt volkomen gelijk. Ik heb altijd al hard geroepen dat je even moet vragen of je hond mag snuffelen of spelen, dat is gewoon beleefdheid. Belletje aan je hond is ook al zoiets, dan hoor je hem in elk geval komen en kan 'ie niet zomaar uit het niets op je hond duiken. Muilkorf zou heel gewoon moeten zijn -waarbij die dus niet altijd om MOET- en inderdaad er moeten alternatieve gebieden zijn waar je voor kunt kiezen of niet om er met je hond (of zelf, als je er bang voor bent) kunt komen en waar ze los kunnen.

Hier zijn op de plaatsen waar je opruimplicht hebt ook echt genoeg plekken waar je een zakje kunt pakken. Vrijwel iedereen doet het, het is echt een enkeling die er lak aan heeft. Beetje off topic misschien tenzij het kader van 'omgangsnormen' wat groter mag.

*loonse en drunense duinen zijn niet helemaal vogelvrij toch? Zover ik weet (kan veranderd zijn) mag je hond niet overal los daar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:16

Chiqa schreef:
Urielle ik begrijp niet waarom je hier zo over valt, het is toch een losloopgebied? Dat verklaard toch alles?
Ben jij niet gediend van loslopende honden zoek je toch een gebied op waar dit verboden is?

ik val niet over loslopende honden op een route maar ik val over de attitude 'als ik hier ben, moeten anderen maar opletten.' :)
Een hondenlosloopgebied is niet uitsluitend voor honden, het is voor alle recreanten, en wij als hondeneigenaren hebben de mazzel dat we onze viervoeters er ook nog los mogen laten lopen. Dus beleefdheid en elkaar een beetje in acht nemen voor iedereen.
Als ik dingen lees als dat andere recreanten dan maar moeten opzouten, want daar komt het op neer, dan mogen ze wmb het hele gebied gelijk afsluiten. Dat is geen attitude :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:18

balance schreef:
*loonse en drunense duinen zijn niet helemaal vogelvrij toch? Zover ik weet (kan veranderd zijn) mag je hond niet overal los daar.

Klopt, niet overal. Er is een route, er is een losloopgebied en volgens mij mogen ze op de zandverstuiving ook los (daar waar je ook op moet letten voor al die galopperende paarden :P )

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:28

Chiqa schreef:
Heb je je hond niet onder appèl dat hij niet los kan?

Onze hond luisterd super maar zodra het jachtknopje om gaat hoort hij je niet meer.

Buiten dat is hij nu zo vaak gebeten door lieve loslopende honden dat hij niet meer met andere honden kan (enkele uitzondering daar gelaten).

Maar ook dan snap ik nog steeds niet waarom los lopen in een bos een must is.

Onze hond komt heel vaak buiten, altijd wandelingen in een flink tempo, hij draaft dus altijd, kan tot 5 meter om me heen dartelen en mag altijd snuffelen. Ik zie dan nog steeds niet in wat hetzelfde zonder riem voor extra geeft voor de hond.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:34

Ik heb dan een probleem dat ik een hond heb die echt niet poept als ze aan de lijn vastzit (en heb echt alles al geprobeerd om haar dat te leren).... Ik moet haar wel los laten om haar te laten poepen. Gelukkig woon ik dan net een beetje aan de grens buitengebied/bewoond gebied, waardoor ik haar langs een afgelegen fietspad waar weinig fietsers komen kan uitlaten (netjes in de berm). Ook ga ik 3 a 4x per week een boswandeling maken hier in Apeldoorn in een bos waar honden los kunnen lopen. 1 bos heet dan ook echt honden los bos en is helemaal omheind. Ander bos waar ik nu heenga is megagroot (ben al een keer verdwaald..), en is ook voor honden die daar los kunnen. Gemeente Apeldoorn heeft dat gelukkig allemaal speciaal voor honden opengesteld! Toch komen daar ook veel fietsers en gewone wandelaars doorheen, dat houdt je toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:40

Urielle schreef:
k val niet over loslopende honden op een route maar ik val over de attitude 'als ik hier ben, moeten anderen maar opletten.' :)

Vice versa, jij neemt een risico door je in een losloopgebied te treden kan je niet verwachten dat de honden aangelijnd worden :)
Begrijp wel je irritatie dat mensen meer zouden moeten opletten met wát ze los hebben laten lopen,
agressieve honden horen daar niet los te lopen, dat risico is te groot. Aan de andere kant kan je niet altijd voorspellen of iets misgaat of niet blijven dieren, en daarom weet je dat als ej zo'n gebied betreed.

LADPR schreef:
Maar ook dan snap ik nog steeds niet waarom los lopen in een bos een must is.

Sorrie ga ik niet weer herhalen.
Succes met je hond die hoort idd vast en niet met andere honden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:45

@ Chiqa: Ja ik lees heus je bericht wel maar ik snap het gewoon niet. Als ik de hond mee neem naar een grote tuin rent hij een paar rondjes en snuffelt en dan is hij het zat en wil hij naar huis. Hij doet dus eigenlijk niks anders los dan aan de riem, daarom snap ik dus niet wat je bedoeld.

Ja los in het bos zou hij geweldig vinden maar dan enkel omdat hij kan jagen en dat is nou net niet de bedoeling.

Een losloopveld loopt hij een rondje om te snuffen en dan is hij ook klaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:49

Chiqa schreef:
Vice versa, jij neemt een risico door je in een losloopgebied te treden kan je niet verwachten dat de honden aangelijnd worden :)
Begrijp wel je irritatie dat mensen meer zouden moeten opletten met wát ze los hebben laten lopen,
agressieve honden horen daar niet los te lopen, dat risico is te groot. Aan de andere kant kan je niet altijd voorspellen of iets misgaat of niet blijven dieren, en daarom weet je dat als ej zo'n gebied betreed.

Ik ga met mijn hond ook geen losloopgebied in. :n
En ik verwacht ook niet dat andere mensen hun hond aanlijnen, maar wel dat je een dier wat je loslaat onder appel hebt. Als iemand daar gaat wandelen met een kindje, te paard voorbij komt of daar gaat hardlopen hoort dat geen trigger meer te zijn voor een hond om erop af te gaan. Ik vind echt dat je dat voor die tijd al eruit getraind moet hebben en zo niet, dan is het pech en niet los. Dan ga je niet stellen dat dat gezin, die ruiter, die hardloper of wat dan ook maar op moet zouten. Die heeft even veel recht om daar te zijn als iemand met een hond. Het is niet zo dat het omdat honden er los mogen, het dus een hondenvoorrangsgebied is. Nee, naast alle andere mensen die er mogen komen, mogen er ook honden loslopen. En ik vind het niet meer dan normaal dat daarachter in gedachten volgt MITS de hond zich gedraagt en luistert naar zijn baas.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:53

Zo zijn de regels ook in losloopgebieden Urielle alleen weten of trekken weinig mensen zich daar iets van aan.

In een losloopgebied hoort je hond onder apel te staan en geen overlast aan andere dieren/mensen te veroorzaken.

EDIT: Ik mag dus prima met mijn aangelijnde hond in een losloopgebied wandelen en verwachten dat andere mensen hun hond bij zich houden. Ik doe het bewust niet omdat bijna niemand de regels weet blijkbaar of zich er aan houd.