Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jong konijntje en wennen aan nieuw verblijf, beetje onzeker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 08:00

Eind goed, al goed :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:31

Foto foto foto .... babynijntjes <3

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:02

Heb dit topic net helemaal doorgelezen, ben heel blij dat het nu goed gaat met de konijntjes! Ben nu wel heel erg benieuwd naar een leuke foto, ben dol op Tan konijnen :D

Ik vind wel dat je een aantal (voor mij) vreemde dingen doet qua verzorging. Ik zit ook al een hele tijd in de konijnen maar heb over sommige dingen toch hele andere ideeën. Geen water geven bijvoorbeeld, ik heb niet het idee dat diarree door teveel vocht veroorzaakt wordt. Eerder door volle bakken gemengd voer, en hele stukken wortel en fruit die er in de hokken gegooid worden. Ik lees dat jij meer in het fokkerswereldje bent opgegroeid, daar leven inderdaad hele andere en ouderwetse ideeën. Maar zolang het goed gaat is het toch prima, snap niet dat er zo'n ophef over gemaakt wordt. Juist mooi om kennis uit te wisselen, een mens is nooit te oud om te leren of wel? Ik ben ook van mening dat een konijn best veel groenvoer mag hebben. In combinatie met veel hooi en een afgemeten portie biks geeft dit hier nooit problemen.

Qua zindelijkheid, heb je een wc bak staan? Bij konijnen wil het nog wel eens helpen om een grote rechthoekige bak neer te zetten met een lekkere laag stro, en daarboven een hooiruif. Ze keutelen namelijk graag tijdens het eten :D Vooral als je de rest van het hok tijdelijk zonder bodembedekking doet (eventueel alleen een laag kranten en wat zaagsel) heb je ze waarschijnlijk zo zindelijk.

sitaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:28

Chiqa schreef:
sitaenik schreef:
Tenzij
je ze liever dood wilt
hebben!

Ik heb iets langer konijnen om mij heen dan jij rondloopt op aarde, doe dit al 30 jaar (Weet niet beter) en konijnen halen met gemak de leeftijd van 14 jaar en ouder.
Als ik iets verkeerds zou doen zouden ze met bosjes sterven, nou dat is niet het geval dus maak je geen zorgen en let even op wat je meldt en hoe ;)

liedje89 schreef:
Wanneer je gedroogde planten gaat geven is het natuurlijk wel een ander verhaal.

Klopt, maar ze krijgen hier elke dag groenvoer, dus zal dr weinig water staan, ik wil geen diarree.
Nooit gehad ook trouwens en dat wil ik graag zo houden.

Net even gekeken bij ze, maar het gaat echt super. Ze hadden al het groen opgegeten en heb nu een ander schaaltje voor de korrels neergezet die kiepert, daar kunnen ze dus niet in kakken of piesen.
Broodkorstje was ook op, net als de peentjes.
Kortom ze gaan het wel redden bedankt voor de goede adviezen.

Hoezo mijn ouders fokten ook al konijntjes en nu nog steeds wij doen dit ook al lang,(Nederlandse hangoordwerg, poolkonijn, franse hangoor en dwergkonijn)
en ze krijgen bij ons geen sla (al helemaal geen kropsla want dat mogen ze niet)
en ze hebben altijd water bij ons.
Mijn konijnen worden ook oud en gaan kerngezond
bij ons weg als ze oud genoeg zijn. (de jongen)
Moet je niet zeggen dat ik er geen verstand van heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:44

mltex schreef:
Qua zindelijkheid, heb je een wc bak staan? Bij konijnen wil het nog wel eens helpen om een grote rechthoekige bak neer te zetten met een lekkere laag stro, en daarboven een hooiruif.

Wat een goeie tip van je, dat had ik idd nog niet. Viel mij idd op dat ze graag in bakjes kakten :D
Nu gooi ik de keutels steeds in een hoek, zo heb ik al mijn nijnen zindelijk gekregen, maar zoals ik al zei dti kleine grut ben ik al tijdje uit.
Ervaringen uitwisselen kan idd nooit geen kwaad, ligt alleen aan de manier waarop dat verteld wordt, en iemand die mij in de schoenen schuift 'dat ik ze liever dood wil hebben' neem ik niet serieus.
Geef jullie als het goed is niet de intentie, heb het allerbeste met mijn dieren voor.

Ze maken het overigens erg goed, ze gaan van de winter naar het grote hok met de ren. Ik geniet alle dagen van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:47

Heeft je familie geen adviezen? Die fokken toch ook konijnen, hebben vast ook vaak jong spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 23:13

Zoals beloofd de twee foto's van de konijntjes zoals ze nu zijn;

Afbeelding

Het gaat super met ze, ze zijn al helemaal gewent en eten goed.
Is het toch nog goed gekomen, alleen kakken ze nog door het hele hok en hun voerbak,
maar denk dat dit straks wel vanzelf overgaat als ze wat ouder zijn.
Ze zijn nu 8 weken.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:33

Het zijn 2 dames toch chiqa? Heb begrepen dat het soms gebeurd dat ongeholpe konijnen niet zindelijk te krijgen zijn.
Moet trouwens wel zeggen, toen mijn dame en heer kleinere gehuisverst zaten (in een kippenhok, voorrdat iedereen denkt dat ze in een minikooi zaten), poepte ze keurig in hun poepbak.
Nu ze een compleet buitendeel hebben, met zand, en maar een klein binnendeel, poepen ze gewoon buiten overal.

Ach, i don't mind. Pak mn bladhark, veeg de keutels bij elkaar, doe ze op het blik en in de prullebak, klaar is kees :D

Ze zijn trouwens wel echt heel mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:15

Mag ik vragen wat voor groen dat is? Zijn dat pispotjes? Mogen ze dat hebben? Mijn hele tuin staat er vol mee namelijk.

Prachtige konijntjes hoor.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:16

Ze zijn nu 8 week ? .....
Sommige konijnen zijn niet zinnelijk te krijgen, andere weer wel
Tis erg handig als ze zinnelijk zijn, maar als je een konijn hebt die dat niet wil, kun je proberen wat je wil maar dan helpt het niet

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:43

Wat een prachtige konijntjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:56

Thanks. Ik heb altijd voedsters gehad die wel gewoon zindelijk waren, dus vandaar dat ik zo nu mijn vraagtekens had, maar mss moet ik wat geduld hebben. (Zijn nooit geholpen)
Ik laat het wel even zo, zie het wel. Die plant is idd hagewinde, en konijnen zijn dr dol op net als melkdistels. Ruimt meteen weer op in je tuin :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:06

Weegbree vinden ze ook lekker, of ganzentongen.

Leuke foto, schattige knijntjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:11

Ze zijn wel erg leuk :D
Heb je ook een foto van het hok ? gewoon uit nieuwschierigheid :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:13

Nee daar heb ik geen foto's van.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:17

ahh wat een schatjes!! Fijn dat het goed gaat :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:48

oeh hagenwinde! Kan ik je nijnies niet even lenen? :D Tuin staat er vol mee!