Actie ten behoeve van de dierenambulance?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:54

kamsel schreef:
San 87: omdat ze er niet goed over nagedacht heeft.
Net als de gedachte dat je met een bus met met een volle tank diesel een dierenambulance kunt runnen.

Dat was al wat ik dacht inderdaad 8-)

Anoniem

Re: Actie TEGEN de dierenambulance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:56

Kamsel jij bent erg belachelijk bezig. Heb ik gezegt dat alleen een bus met een volle tank moet hebben nee? De bus ombouwen, hokken etc. medicatie, vangstokken/netten. En verzekering etc natuurlijk maar wat heb je dan wel echt nog nodig? niet veel toch of denk ik nou maar zo simpel?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:58

_Chanel_ schreef:
Kamsel jij bent erg belachelijk bezig. Heb ik gezegt dat alleen een bus met een volle tank moet hebben nee? De bus ombouwen, hokken etc. medicatie, vangstokken/netten. En verzekering etc natuurlijk maar wat heb je dan wel echt nog nodig? niet veel toch of denk ik nou maar zo simpel?

Weet je wat dat allemaal kost? Alleen het ombouwen al kost al duizenden euro's.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:00

Zoals ik al zei:
- een stichting oprichten, dit notarieel vast laten leggen
- notulen opstellen
- een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, verzekering voor je auto en bedrijfsmiddelen
- een telefoonnummer en mensen die deze telefoon op willen nemen
- een ingerichte auto met allerlei hulpmiddelen
- een chauffeur en een bijrijder met dier-EHBO
- contacten met alle dierenartsen in de regio
- contacten met de gemeenten in de hele regio
- contacten met sponsoren, donateurs
- een dagelijks bestuur

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:02

Ondanks de rare titel lees ik uit dit topic dat je de dierenambulance wil helpen TS?

Je kan de dierenambu wel helpen door een certificaat in dieren-EHBO te verkrijgen (ik heb nog wel boeken voor je). En vragen bij welke centrale van de dierenambulance je daarna terecht kan. Mensen die geen opleiding dierverzorging of certificaat dieren-EHBO hebben kunnen niet altijd als hulp dienen bij de dierenambulance. Daar komt (helaas) nog wat meer bij kijken. Een tekort aan *goed opgeleide* vrijwilligers is er volgens mij wel.

Ik heb twee jaar als vrijwilliger bij de dierenambulance gewerkt. Het is inderdaad niet altijd makkelijk werk. In veel gevallen komt de theorie van pas om goed te kunnen handelen.
Hoe ga je bijvoorbeeld om met een dier in shock, wat is de normale ademhaling en temperatuur van dat dier? Hoe hanteer je een wilde kat? En hoe zorg je dat een angstige hond jou, of degene die deze hond plaatselijk behandeld aan zijn verwondingen, niet kan bijten?

Niet alleen de liefhebberij, het hebben van een rijbewijs en tijd om voor de dierenambu te werken (ook s'nachts) komen hierbij kijken, maar ook kennis. En veel regelgeving.

TS heb je al gekeken of het legaal is om als individu (zonder certificaat o.i.d.) de handelingen van de dierenambulance over te nemen?

In mijn ogen denk je -ondanks dat ik je motivatie wel waardeer- te simpel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:35

_Chanel_ schreef:

Iris82 heeft op de eerste blz al een aantal zaken opgenoemd, die ze zojuist herhaald heeft.
Daarnaast heeft Sabin_e nog een aantal praktische zaken.
Hoe staan jouw 5 vrijwilligers er tegenover om, uit eigen zak (of heb je de sponsoren en donateurs al geregeld) een cursus dieren EHBO te betalen?
Ik heb al eerder gevraagd hoe de 5 vrijwilligers die je eerder noemde er tegenover om dag en nacht bereikbaar te zijn zonder vergoeding?
Heb je enig idee wat voor impact een bereikbare dienst op je dagelijkse leven heeft?
Heb je ook al een idee hoe je dienst 24/7 wil gaan coveren? Of werken die 5 vrijwilligers geen van allen en zijn ze altijd inzetbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:44

kamsel jij doet echt raar zeg. Heb ik het erover gehad om zelf een DA te starten?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:54

Chanel waar lees jij dan dat Kamsel denkt dat je zelf een DA wil starten?

TS, zou je eens op een rijtje kunnen zetten op welke manier(en) jij in staat bent (en het ook wil) de dierenambulance te helpen?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:40

Het probleem ligt niet altijd bij de dierenambulance ook bij de asiels.
Dierenambulance's zijn afhankelijk van het asiel omdat de dieren die zij vinden naar het asiel gebracht moeten worden.
Ik heb vroeger bij de dierenambulance gewerkt, toen ging alles nog redenlijk soepel maar nu wordt alles steeds slechter.

Slechte leidinggevende, slechte communicatie tussen het asiel en de dierenambu.
De vrijwilligers die er werken kunnen vaak weinig doen, die voeren uit wat er door hun leidinggevende gezegd wordt.

Zelf iets opzetten kost heel veel tijd en geld, daar heb ik ook aan gedacht maar het is gewoon bijna onmogenlijk.
Ik vindt ook dat mensen zelf meer dingen moeten gaan doen inplaatst van afwachten op de dierenambulance.
Als ik bijvoorbeeld een gewonde kat zou vinden dan zou ik naar een dierenarts rijden en niet gaan wachten op een dierenambu.
En zo zijn er ook al redenlijk veel mensen die mij bellen inplaats van de dierenambu als ze jonge kittens hebben gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:43

Ik zou naar meldingen kunnen gaan met een bus ( diesel kost niet zo erg veel en is erg zuinig), vervoersbakken en vangstokken, lijnen en riemen heb ik allemaal wel, voer etc ook.

En dan niet elke dag en dagelijks zoals Kamsel ervan maakt maar zoals ik al eerder zei 1avond per week bijvoorbeeld. Er zijn in Vlaardingen meerdere mensen waarvan ik zeker weet dat die kunnen en willen helpen.

Als andere mensen dat nu doen in hun eigen regio en dan steeds een dagdeel dan is er toch een auto of bus meer op de weg en meerdere auto's/bussen betekenen dat er op meer meldingen afgegaan kan worden.

dat is wat ik steeds bedoel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:45

Maar waarom sluit je je dan niet aan bij de dierenambu? Als zij al zeggen dat ze geen nieuwe mensen op dit moment nodig hebben, kun je eventueel op de wachtlijst.

Jouw plan is leuk maar onmogelijk, je bent niet verzekerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:46

En ik denk ook dat er wel veel neppe meldingen tussen zitten of meldingen die direct opgelost kunnen worden zodat de echte medewerkers naar de ernstige meldingen kunnen gaan. Ik zou bijvoorbeeld op een melding af kunnen gaan als er ergens al uren een hond alleen loopt en de chip kunnen checken en direct contact op kunnen nemen met de eigenaar en ga zo maar door.

Ik heb het dus echt over simpele dingen die elke gek wel kan doen maar die de DA wel erg veel tijd kost die ze al niet hebben.

Iris: Je snapt het denk ik niet. Er is hier maar 1 bus die rijdt met 1 persoon erin. Die man kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn. Ik pleit dus eigenlijk voor meerdere bussen en medewerkers. Dat ik ook bij de huidige DA ga heeft geen zin want dan nog is het maar 1 bus die overal tegelijkertijd moet zijn wat niet mogelijk is.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:55

Iris82 schreef:
Zoals ik al zei:
- een stichting oprichten, dit notarieel vast laten leggen
- notulen opstellen
- een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, verzekering voor je auto en bedrijfsmiddelen
- een telefoonnummer en mensen die deze telefoon op willen nemen
- een ingerichte auto met allerlei hulpmiddelen
- een chauffeur en een bijrijder met dier-EHBO
- contacten met alle dierenartsen in de regio
- contacten met de gemeenten in de hele regio
- contacten met sponsoren, donateurs
- een dagelijks bestuur

Daarnaast moet de dierenambulance ook de kosten voor de dierenartsen betalen als er een dier wordt gebracht + de kosten voor het brengen van een dier bij vele opvangcentra (dat kost namelijk ook vaak geld!).

Ik ben heel lang vrijwilliger geweest bij de dierenbescherming en er was ook een dierenambulance, maar wat er allemaal bij komt kijken om die ambulance rijdende te houden...daar hebben veel mensen geen weet van.

Onze bus was bijna op, maar moest gewoon elke dag rijden - 7 dagen per week en van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat-.
Omdat er absoluut geen geld was voor een nieuwe (of zelfs 2e hands bus) hebben we reparatie na reparatie gehad met nota's van duizenden euro's.

We hebben zelfs een brandbrief naar de diverse autodealers in de buurt gestuurd met de vraag of we een bus met korting konden krijgen of dat ze ons wilden sponsoren maar zij hadden helaas ook te maken met de recessie.

Omdat de egelopvang waar er mee samen werd gewerkt het niet meer aankon sloot die de deuren, gevolg was dat we moesten uitwijken naar een egelopvang een stuk verder weg en die ook nog eens veel geld per egel vroeg. Omdat er echter geen andere optie was zijn we toch met hun in zee gegaan.

Wat je wel kan doen is (als je zelf iets wilt opzetten) je aanmelden bij Stichting Dierenlot.
Zij stellen een paar keer per jaar een nieuwe ambulancebus beschikbaar als je kan onderbouwen dat je dieren echt kan helpen en dat het geld dat je van de donateurs binnen krijgt direct naar de dieren gaat.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:02

@ chanel: weet je wat je moet doen als een hond een gebroken poot heeft, of een schouder uit de kom. Weet jij wat de regels zijn van wanneer je een dier mee mag nemen. Weet je wat je moet doen als iemand belt die denkt dat een vogel zijn vleugel heeft gebroken?

Als de mensen van de DA eerst moeten uit zoeken of een "leek" het kan doen, zijn ze er zelf al inmiddels geweest.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:04

Iris82 schreef:
Maar waarom sluit je je dan niet aan bij de dierenambu? Als zij al zeggen dat ze geen nieuwe mensen op dit moment nodig hebben, kun je eventueel op de wachtlijst.

Jouw plan is leuk maar onmogelijk, je bent niet verzekerd.
En niet (juist) opgeleid/bevoegt om dergelijke taken uit te voeren.

Ik met mijn dieren-EHBO certificaat werk al een tijdje niet meer voor de dierenambulance, omdat ik me volledig inzet voor mijn huidige studie. Maar als ik een groep jonge eendjes zie waarvan de moeder langs de weg ligt (3 weekjes geleden) breng ik deze naar de vogelopvang. Zie ik een straatkat die krols is, breng ik deze naar 'mijn' dierenarts (daar waar ik werk) en castreren we haar. De kosten hiervan zijn dan voor mij, maar niet hoog (vaak alleen kosten van de anesthesie en antibiotica), omdat ik ervoor kies om deze poes te laten casteren. Ik voel me verplicht om dat te doen, sinds ik mijn dieren-EHBO heb.

TS wat doe jij al je een vrouw in paniek aan de telefoon krijgt die verteld dat haar hond pure chocola heeft gegeten? Of als een ander baasje in paniek belt dat de slijmvliezen van zijn hond erg wit zijn, toen deze hond weer aan kwam lopen nadat hij was ontsnapt?

Simpele dingen die elke gek wel kan doen? Een chip controleren? Daarvoor heb je al een chiplezer nodig (enig idee hoeveel die dingen kosten?).

Maar 1 bus met 1 persoon erin? Dat klinkt als een personeelstekort. De dierenambulance is (bijna altijd) met twee personen. Als jij wil helpen kun je een gift naar deze centrale sturen met daarbij het idee om een bus erbij aan te schaffen. Plus jezelf beschikbaar stellen als die bijrijder - MET een certificaat dus.

Wat je nu doet kan mogelijk niet legaal zijn. Toelichting: Als ik wil kan ik ook wel boeven gaan vangen of auto's die te hard rijden gaan flitsen, maar dan ben ik niet legaal bezig, want dit zijn zaken van de politie (ookal vind ik dat er veel te weinig boeven worden gevangen en ik wel graag wil helpen - bij wijze van- ). Ik ben hiertoe niet bevoegt.
TS kijk eerst of dit überhaupt wel toegestaan is en (tip!) doe het in overleg met de plaatselijke dierenambulance.

Ik denk dat je niet op de hoogte bent van wat er allemaal bij komt kijken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:10

_Chanel_ schreef:

Om eerlijk te zijn denk je inderdaad erg simpel erover ;-). Wat dacht je van:

- de trainingen die chauffeurs nodig hebben
- de diverse vangtechnieken bij diverse soorten dieren die je moet leren
- de regels waar je je aan moet houden
- eventuele agressie bij klanten (en ja dat komt HEEL VEEL voor. Er is bij ons zelfs iemand het ziekenhuis ingeslagen)
- de ontzettend veel loze meldingen (ik zie een hele magere kat lopen...eenmaal daar aangekomen blijkt het beestje prima gezond en in orde)
- de planning van de ritten

Afijn, helaas is het allemaal niet zo simpel als veel mensen denken ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:36

Hmmm mijn laatste reactie is verdwenen. Vanavond laat zal ik nog even uitgebreid reageren hier.