Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:12

Lalidan schreef:
Het idee eráchter vind ik goed, het idee voor uitvoering minder. Eerlijk gezegd vind ik het nogal inbreuk op mijn eigen beslissingrecht over wat er wel en niet met mijn beesten gebeurt (overigens zijn beide katers hier gecastreerd, no worry's!). Godzijkdank woon ik dus nu niet in België, maar ook nederland krijgt steeds meer van dit soort betuttelende regeltjes. Bah. En ik maar denken dat we in een vrij land leefden...

Een paard moet toch ook gechipt zijn als hij het erf wil verlaten?

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:17

Quellian schreef:
Lalidan schreef:
Het idee eráchter vind ik goed, het idee voor uitvoering minder. Eerlijk gezegd vind ik het nogal inbreuk op mijn eigen beslissingrecht over wat er wel en niet met mijn beesten gebeurt (overigens zijn beide katers hier gecastreerd, no worry's!). Godzijkdank woon ik dus nu niet in België, maar ook nederland krijgt steeds meer van dit soort betuttelende regeltjes. Bah. En ik maar denken dat we in een vrij land leefden...

Ik denk idd dat als het chippen van katten verplicht gaat worden, dat al een hoop kan schelen. Chippen & castreren/sterilisteren voor een speciaal tarief? :)*

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:18

Quellian schreef:

Wat heeft dat met het verplicht laten helpen van je kat te maken?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:20

Lalidan schreef:
Quellian schreef:

Wat heeft dat met het verplicht laten helpen van je kat te maken?

Ik doelde op deze zin:
Lalidan schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het nogal inbreuk op mijn eigen beslissingrecht over wat er wel en niet met mijn beesten gebeurt

Het is gewoon dat je je aan bepaalde regels dient te houden. Een hond houd je aan de lijn en daar betaal je hondenbelasting over, een paard laat je chippen als hij van het erf gaat en ent en ontworm je als hij met anderen in contact komt, een kat laat je vanaf nu neutraliseren. Als dat de regelgeving wordt, dan is er op dat gebied geen eigen beslissingsrecht meer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:23

Ja, je moet je aan bepaalde regels houden. ALleen sommige regels vind ik daarin veel en veel te ver gaan. Nog even en we mogen zelf niet eens meer beslissen wat voor dier we nemen.
Chippen is voor mij van heel andere orde dan castreren of steriliseren. Dan heb je het wel ineens over een operatie die een dier moet ondergaan.

Dat er bepaalde regels zijn die zorgen dat we met zijn allen op dit kleine stukje aarde kunnen leven, daar heb ik geen moeite mee. Maar sommige regels vind ik echt te ver en zoals gezegd aantasting van mijn eigen beslissings recht. Of gaan we naar een wereld waarin we niks meer mogen beslissen?

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:28

Lalidan schreef:
Ja, je moet je aan bepaalde regels houden. ALleen sommige regels vind ik daarin veel en veel te ver gaan. Nog even en we mogen zelf niet eens meer beslissen wat voor dier we nemen.
Chippen is voor mij van heel andere orde dan castreren of steriliseren. Dan heb je het wel ineens over een operatie die een dier moet ondergaan.

Dat er bepaalde regels zijn die zorgen dat we met zijn allen op dit kleine stukje aarde kunnen leven, daar heb ik geen moeite mee. Maar sommige regels vind ik echt te ver en zoals gezegd aantasting van mijn eigen beslissings recht. Of gaan we naar een wereld waarin we niks meer mogen beslissen?

Ben ik het op zich wel met je eens. Jij hebt wel de verantwoording genomen voor je dieren samen met vele anderen, maar kijk eens naar alle andere mensen die al die pretnestjes krijgen en GEEN verantwoording nemen? De asielen puilen uit met hele lieve katten die ooit kitten waren uit waarschijnlijk wel een pretnest.

Misschien moeten mensen er meer van bewust worden, minder laks en minder makkelijk, maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat alle mensen hun dieren laten helpen? Ik denk dat als er geen druk achter zit, de meeste het laten varen en dat er niks gebeurt.

050206051012

Re: Kattenpopulatie: Belgie eindelijk wakker, nu NL nog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:32

Lalidan, ik denk dat in deze net zoals in veel andere situaties geldt: 'de goeden moeten onder de slechte lijden'.

Volgens mij heeft België een zelfs groter zwerfkattenprobleem dan Nederland. Van mij mogen hier in NL de boeren en de onverantwoordenlijken worden aangepakt, maar ik blijf erbij dat dat onbegonnen werk wordt. Volgens mij is het niet haalbaar.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:49

Quellian schreef:
Van mij mogen hier in NL de boeren en de onverantwoordenlijken worden aangepakt, maar ik blijf erbij dat dat onbegonnen werk wordt. Volgens mij is het niet haalbaar.

Iedere poes is er weer 1! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:40

Belachelijke actie, waar zijn ze mee ebzig. Dit gaat ze nooit lukken of willen ze bij iedere kat die ze vinden gaan controleren of ze al geholpen zijn laat staan dat je de eigenaresse vindt?

En wat willen ze gan doen met alle raskatten? (Heb ik meer mensen zien afvragen in dit topic)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:41

Chiqa, juist van jou verbaast deze reactie me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:06

Quellian schreef:
Chiqa, juist van jou verbaast deze reactie me.

En waarom dan als ik vragen mag?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:07

Omdat ik dacht dat jij tegen vermeerdering van rasloze dieren bent, maar dat haal ik niet uit deze post en dit is wel de opzet van de actie; het reduceren van het aantal zwerfdieren.

Vind je wel regelmatig nogal inconsequent qua posts, dat ik me oprecht afvraag wat nou eigenlijk je mening is in veel kwesties.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:10

tamary schreef:
Lauratje_88 schreef:
Eindelijk goed nieuws voor de katten en ik denk dat ze het enkel over de gewone htk kat hebben en niet over de raskatten. Ik vind ze een systeem moeten invoeren dat alle katten gechipt moeten worden (verplicht net zoals bij honden en paarden) en als ze een kat vinden die niet gesteriliseerd is, baasjes boete.
Enkel mensen die een speciale fokvergunning hebben mogen katten kweken de rest moet verplicht katten laten steriliseren. Dit zou ook betekenen dat ziekten zoals kattenaids en andere soa's bij katten bestreden zouden kunnen worden.

Eigen verantwoordelijkheid afpakken zorgt echt niet voor een volwassen bevolking. Eigenaar moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn/haar dieren, niet de overheid.

Nog afgezien van het feit dat genetische basis van raskatten smal is (idem bij honden en paardenrassen als Fell en Fries) het nog meer beperken van de genetische basis komt het toekomstige welzijn nooit ten goede.

Wat wel mogelijk zou moeten zijn is een permanent programma om zwerfkatten te steriliseren en dieren met onbehandelbare besmettelijke ziektes als kattenaids in te slapen. Daarnaast kan je de kosten van sterilisatie fors omlaag brengen door de overheid mee te laten betalen aan de kosten, zodat het voor eigenaren makkelijker wordt om dit te doen. Ook mensen uit de omgeving, zoals inderdaad pensionklanten kunnen dan makkelijker (met toestemming!) stalkat laten helpen.

Blijkbaar is de bevolking nog niet volwassen genoeg dan om zelf verantwoordelijkheid te nemen, ik vind ook dat er gewone htk-katfokkers kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:58

Quellian schreef:
Omdat ik dacht dat jij tegen vermeerdering van rasloze dieren bent, maar dat haal ik niet uit deze post en dit is wel de opzet van de actie; het reduceren van het aantal zwerfdieren.
.

ben idd tegen vermeerderen, maar om nu alle dieren aan te pakken vind ik naast dat het te ver gaat ook niet kunnen. je heb altijd weer nieuwe dieren nodig om vers bloed aan te zetten, dus vind ik het nodig dat alles de dupe wordt.
Er is ook een middenweg daar ga ik persoonlijk liever voor dat vind ik onrealistisch.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:06

Ik vind het idee wel goed, omdat tegenwoordig veel katten bij het asiel terecht komen en je beter daar weer een kat weg kan halen dan nog meer fokken. En waarschijnlijk komen die nieuwe katjes ook grotendeels bij een asiel of worden in de steek gelaten. Maar zo is het ook met honden toch :P Zodra ze ouder worden wil niemand ze nog hebben en gaan ze naar een asiel of worden aan een boom geknupt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:10

Chiqa schreef:
Quellian schreef:
.

ben idd tegen vermeerderen, maar om nu alle dieren aan te pakken vind ik naast dat het te ver gaat ook niet kunnen. je heb altijd weer nieuwe dieren nodig om vers bloed aan te zetten, dus vind ik het nodig dat alles de dupe wordt.
Er is ook een middenweg daar ga ik persoonlijk liever voor dat vind ik onrealistisch.

ALLE dieren zal ze ook niet lukken, dus mocht deze regel succesvol zijn, dan is de middenweg gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:02

Quellian schreef:
ALLE dieren zal ze ook niet lukken, dus mocht deze regel succesvol zijn, dan is de middenweg gevonden.

Dit stond anders wel in het nieuwsbericht;

Citaat:
BRUSSEL - Alle katten in België moeten in 2016 gesteriliseerd zijn. Daarmee moet een einde komen aan de overbevolking van de dierenasiels.

Vandaar mijn opmerking hierover, en hoe zit dat dan met de raskatten?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:03

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:06

Chiqa schreef:
Vandaar mijn opmerking hierover, en hoe zit dat dan met de raskatten?

Lijkt me van een heel andere gradatie wanneer je met je kat bent aangesloten bij een rasvereniging.
Ik weet hoe de zaken ervoor staan in België en dat is nog beroerder dan hier in NL, dus ik kan dit alleen maar toejuichen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:08

Joline_ schreef:
Adil18 schreef:
Weet je, weet je, ik heb pas een goed idee! Als nou alle katteneigenaren verantwoording gaan nemen over hun beesten en hun katers of krolse poessies gewoon bij huis houden, dan scheelt dat al een hele boel! :D

Maar dan is het weer zielig dat die katten niet buiten mogen :+

Dan zorg je ervoor dat ze alleen in je tuin kunnen :)*

je hond laat je ook niet op straat zwerven en je andere dieren ook niet ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:10

Ik juich dit ook toe.

Maar ALLE katten moeten we denk ik niet zo serieus nemen. Dat is nogal een rigoreus besluit. Ze beginnen (volgens mij) met de de straat- en asielkatten - tenminste, dat hoop ik want daar ligt ook het grootste probleem.

Tuurlijk moet er gecastreerd worden om vermeerdering te voorkomen!

Even over de titel e.d.: A.u.b. wel castreren en niet steriliseren! :+ :Y)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:11

*Voelt zich genegeerd :+*
Er staat in het andere bericht dat het alleen om asielkatten gaat.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:14

veerledec schreef:
Alleen asielkatten? - Ook graag de straatkatten please! :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:19

Sabin_e schreef:
veerledec schreef:
Alleen asielkatten? - Ook graag de straatkatten please! :j

Ok, ze stoppen niet bij asielkatten :D. Ander bericht hierover:

Alle Belgische katten in 2016 gesteriliseerd
BRUSSEL - Alle katten in België moeten in 2016 gesteriliseerd zijn. Daarmee moet een einde komen aan de overbevolking van de dierenasiels.

Dat staat in een plan van de Belgische overheid dat volgend jaar in werking moet treden. Een woordvoerder heeft dat woensdag bevestigd tegenover de Vlaamse publieke omroep VRT. Eerst worden de katten die nu al in een asiel verblijven, 'geholpen'. Daarna komen ook de poezen bij dierenwinkels en de huiskatten aan de beurt. Behalve gesteriliseerd worden de beesten ook geïdentificeerd en geregistreerd.

Dat de huiskatten er ook aan moeten geloven, staat volgens de woordvoerder nog niet helemaal vast. „We evalueren de situatie over enkele jaren.”

Het Belgische parlement moet nog groen licht geven voor het plan.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/7425 ... buitenland

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:24

Dus na het castreren van alle asiel- en straatkatten in Belgie, wordt er geëvalueerd of ook de huiskatten (en katten die te koop zijn bij dierenwinkels) gacastreerd moeten worden?

In de titel staat: Nu NL nog! Maar voor zover ik weet zijn (of worden, bij binnenkomst) alle asielkatten in Nederland gecastreerd.
Daarnaast zijn er steden (zoals o.a. Enschede) al bezig met het castreren en daarna weer uitzetten van straatkatten (deze worden weer uitgezet omdat asiels vol zitten).