De moeizame sfeer op BB

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:27

Ik denk dat een punt heus wel nogmaals aangehaald moet kunnen worden mits de boodschap goed, duidelijk en onderbouwd is en de TS daar iets aan heeft.. ik vond een uitleg van respectvol discussieren een site. Als mensen dit eens meenamen voor ze een hatelijke/niet-inhoudelijke/kwetsende opmerking plaatsen zou het al een hoop schelen!

bron: http://logates.com/tag/ad/
Citaat:
Vanzelfsprekend zijn er geen officiële regels voor het voeren van een discussie in het dagelijks leven, maar bij het voeren van een officiëel debat (bijvoorbeeld in een debat-wedstrijd) bestaan er wel spelregels. Die regels zijn er niet om de sprekers te beperken in hun expressie, maar juist om er voor te zorgen dat er kernachtig wordt gedebatteerd met goede argumenten. Als die regels zouden worden toegepast in dagelijkse discussies zou dat zonder twijfel de discussies ten goede komen. Het toepassen ervan voorkomt persoonlijke en beledigende aanvallen, zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk “to-the-point” wordt gesproken en misschien wel het belangrijkste gevolg: het bevordert de algehele communicatie tussen de gesprekspartners.

Misschien mag er op BB wel eens strenger gemod worden. En dan heb ik het natuurlijk niet over reacties die TS niet uitkomen, maar wel over reacties als dat je een dierenbeul bent als je kat buiten loopt bijvoorbeeld. Hier mag van mij best een OW voor gegeven worden, want ik zie dat soort reacties gewoon als persoonlijke aanval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:44

Loiz schreef:
Mag ik trouwens vragen waarom een topic opslot word gegooit als er herhalingen in zijn of een discussie over bijzaken?
Waarom niet die vervelende posts verwijderen en TS nog een kans geven betere/andere reactie's te krijgen?

Er is meestal wel meerdere keren een groene hulk geplaatst hoor, en veel berichten zijn ook weggehaald (Dat kan je in je tems weer terugzien) kan me dan wel voorstellen dat er op een gegeven moment een grens is behaald en er een (tijdelijk) slotje op komt.

Helaas zetten de discussies weer elders voort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:49

BB is soms een erg frustrerend forum.
Men stelt een vraag bijv:
Konijn sloopt hok en valt aan, ik noem maar iets.
Men geeft als antwoord, dat een maatje misschien wel goed zal gaan werken.
Ts wil dit niet een geeft aan dat dit onzin is.
Dan zegt een ander, mijn konijn doet het alleen ook prima hoor en is erg gelukkig.
Dan zegt TS, "kijk, aan zulke antwoorden heb ik nu iets".
Soms is dit totaal niet in belang van het dier en daar komen de reacties op, logisch.
Men zoekt bevestiging van eigen ideeen en niet altijd raad en advies. Het is niet altijd ten gunste van het dier en daar wordt dan vanzelf op gereageerd.

Als je wilt dat er netjes op kinderen wordt gereageerd, verplicht dan een leeftijd in het profiel. Je ziet ook vaak kinderen reageren met oh wat sielugh, dat draagt ook niets bij en werkt vaak ook discussie in hand.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:36

Chiqa schreef:
Ik vind het goed als mensen temmen om de sfeer in het topic positief te houden, dit hoeft ook helemaal niet gemeld te worden, gebeurd gewoon achter de schermen. Krijg je helemaal niets van mee dus ik zie het punt niet zo.
Ik zie dat liever dan een bokker die met 'een rode waas voor de ogen' (Zoals eerder in dit topic werd genoemd) zijn frustraties afreageert.

Net als appelen peren, paarden die vergeleken worden met andere dieren vind ik zo'n nutteloze inzet om een reactie te bekrachtigen, dat ik daarop tem. Wat bokt ermee doet is hun zaak, ik probeer alleen op dat moment een punt aan te halen wat eventueel een discussie zou kunnen doen omslaan.

Je zou ook de mensen eens rustig een discussie kunnen laten voeren ipv altijd maar weer op die tem-knop te hangen..
Wat is appels met peren vergelijken? voor de een wel en de ander niet, jij hebt toevallig alleen katten en honden, meeste hier op bokt hebben daadwerkelijk paarden en komen daarvoor op bokt..
Wat is het verschil tussen je dieren dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:29

Echwel schreef:
Je zou ook de mensen eens rustig een discussie kunnen laten voeren ipv altijd maar weer op die tem-knop te hangen..

Even voor opgesteld, ik tem alleen als een discussie uit de hand dreigt te lopen, off topic gaat of appelen peren. Vind ik verder niet nodig om daar op in te gaan, dat is ook niet aan mij, boeit mij ook niet, ik zie liever een constructieve discussie waar je wat van op kan steken. gekissebis kan ook per PB

Appelen peren, heel simpel, een paard zal nooit een kat hond of konijn worden dus compleet offtopic.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:39

Chiqa schreef:
Appelen peren, heel simpel, een paard zal nooit een kat hond of konijn worden dus compleet offtopic.

Welnee, een voorbeeldsituatie met een ander dier kan prima als basis worden gebruikt om een argument te ondersteunen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:45

Zo zie je, zoveel mensen zoveel meningen. Ik vind het overdreven om te temmen als iets uit de hand dreigt te lopen. Want we lezen allemaal op ons eigen manier. Tevens krijg je dan op een gegeven moment al een ingreep door een mod terwijl dat nog niet eens nodig is. Geen sfeerverbetering in mijn ogen. Ook gekissebis moet openbaar kunnen. Dat hoeft mijns inziens niet stiekum per pb. Tenzij het een opmerking betreft die inderdaad het verloop van een topic kan beïnvloeden.

Met alle respect Chiqa, ik lees heel vaak stukjes van jou die bij mij op een totaal andere wijze binnenkomen dan dat jij ze typt. Tenminste, daar ga ik vanuit want ze zijn in mijn ogen niet altijd allemaal even vriendelijk. En dat bedoel ik alleen als voorbeeld. Dat zullen meer mensen, met anderen ook hebben.
Als we daarop moeten gaan temmen gaan we echt op alle slakken zout leggen.

Naar mijn idee hoeft er dus niets te veranderen. Pak gewoon de mensen aan die een topic verzieken, desnoods gelijk met een OW, door de OW-regels op BB wat strenger te maken. Geen idee eigenlijk wat de criteria daar nu voor zijn. Ik heb geen ervaring met OW's. Als je een paar keer een ban krijgt, leer je het misschien wel af. En uitzonderingen zullen er blijven, sommige mensen leren gewoon echt nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:46

Chiqa schreef:
Echwel schreef:

Even voor opgesteld, ik tem alleen als een discussie uit de hand dreigt te lopen, off topic gaat of appelen peren. Vind ik verder niet nodig om daar op in te gaan, dat is ook niet aan mij, boeit mij ook niet, ik zie liever een constructieve discussie waar je wat van op kan steken. gekissebis kan ook per PB

No offence hoor Chiqa, maar jij zelf bent ook niet altijd het voorbeeld voor constructieve discussie. Leuk dat je dat nu zo brengt, maar je bent zelf ook vaak iemand die in een topic de knuppel in het hoenderhok gooit. Dat werkt ook niet altijd sfeerbevorderend. Maar goed, ik word nu vast op getemd vanwege een persoonlijk aanval :+

Laika

Re: De moeizame sfeer op BB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:48

Zie hier een duidelijk voorbeeld van de manier waarop je dingen kunt verpakken :P
Mindim en ik zeggen eigenlijk in grote lijnen hetzelfde, maar ik verpak het op een andere manier. Misschien is dat wel de reden dat ik nog nooit een OW heb gehad :D

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:52

Dit is inderdaad een heel goed voorbeeld :j

Mensen zullen de reactie van Laika heel anders lezen dan de reactie van Mindim, terwijl er eigenlijk hetzelfde staat. Waarschijnlijk wordt er toch feller op de reactie van Mindim gereageert, omdat Laika het heel netjes verpakt ;)

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:24

En dat is precies het hele probleem op BB.. je hoeft er geen doekjes om te winden, maar je kan wel op een respectvolle manier reageren met niet altijd een scherpe tong.. op beide manieren komt je mening over hoor, geloof me. Waarschijnlijk als je het iets respectvoller brengt zelfs beter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:48

Laika schreef:
Naar mijn idee hoeft er dus niets te veranderen. Pak gewoon de mensen aan die een topic verzieken, desnoods gelijk met een OW, door de OW-regels op BB wat strenger te maken.

Nou dan zijn we het daar toch mee eens? En hoe breng je een uit de hand gelopen topic onder de aandacht bij het team van bokt, juist temmen ik heb dr niets meer over te vertellen, en heb ook meer te doen dan mijn energie te verspillen aan her en der gekissebis en doordrammen van een mening.

Ik kom liever op bokt om ervaringen op te doen, te delen.

((En hoe wat waar van mijn manier van reageren, zullen we dat ook aan bokt overlaten? Als er klachten zijn hoor ik dat wel, nou mss verassend....Krijg ze zelden tot nooit, dus zal het wel meevallen, bovendien is dit zwaar offtopic en heeft dit niets meer met het verbeteren van de sfeer op Bokt te maken. :) ))

Chubby schreef:
Welnee, een voorbeeldsituatie met een ander dier kan prima als basis worden gebruikt om een argument te ondersteunen.

Waarom wordt dit dan structureel gemodereerd? of weggehaald? :7

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:58

Chiqa schreef:
((En hoe wat waar van mijn manier van reageren, zullen we dat ook aan bokt overlaten? Als er klachten zijn hoor ik dat wel, nou mss verassend....Krijg ze zelden tot nooit, dus zal het wel meevallen, bovendien is dit zwaar offtopic en heeft dit niets meer met het verbeteren van de sfeer op Bokt te maken. :) ))

Misschien begrijp je dan toch de intentie van dit topic niet helemaal. Het is juist ontopic. Want een manier van reageren bepaald wel degelijk de sfeer op bokt. Daar was het Nickeltje juist om te doen, om te komen tot een oplossing. Niet alleen de reactie op zich, dan wel de manier waarop. Want als er niet meer gereageerd zou mogen worden, is het snel over met een forum.

Ik zie hier trouwens ook weer een voorbeeld van verkeerd lezen/typen. Jij zou dus getemd hebben omdat we offtopic gaan, maar dat is dus helemaal niet zo. ;)

Daarbij noemde ik mijn manier van lezen, en jouw manier van schrijven slechts als voorbeeld, geen persoonlijke aanval. Misschien lezen sommigen mijn berichten ook wel anders dan dat ik ze bedoel. Hoewel ik dat altijd probeer te voorkomen door ze zelf ook altijd eerst terug te lezen alvorens te plaatsen, van voor naar achter en van boven naar beneden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:00

Chiqa schreef:
Waarom wordt dit dan structureel gemodereerd? of weggehaald? :7

Omdat jij er steeds op TeMt :D

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:23

Laika schreef:
Chiqa schreef:

Misschien begrijp je dan toch de intentie van dit topic niet helemaal. Het is juist ontopic. Want een manier van reageren bepaald wel degelijk de sfeer op bokt. Daar was het Nickeltje juist om te doen, om te komen tot een oplossing. Niet alleen de reactie op zich, dan wel de manier waarop. Want als er niet meer gereageerd zou mogen worden, is het snel over met een forum.

Ik zie hier trouwens ook weer een voorbeeld van verkeerd lezen/typen. Jij zou dus getemd hebben omdat we offtopic gaan, maar dat is dus helemaal niet zo. ;)

Daarbij noemde ik mijn manier van lezen, en jouw manier van schrijven slechts als voorbeeld, geen persoonlijke aanval. Misschien lezen sommigen mijn berichten ook wel anders dan dat ik ze bedoel. Hoewel ik dat altijd probeer te voorkomen door ze zelf ook altijd eerst terug te lezen alvorens te plaatsen, van voor naar achter en van boven naar beneden.

En hier ben ik het volkomen mee eens _/-\o_

Laila geeft een goed voorbeeld van een goede manier van reageren.
Ze onderbouwt haar mening goed, zegt niet alleen wat zij vindt maar legt dit ook duidelijk uit, en het belangrijkste is dat ze netjes blijft, hoe een andere bokker ook reageert.
Toppie, zo zouden meer bokkers moeten discussiëren :j

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:52

Ben het eens met Laika, de manier waarop je iets aangeeft, al is het negatief, kan je op een subtiele maar duidelijke manier aangeven,
ook met iets vriendelijk erbij, desnoods zet je erbij Leuke .., of Succes!, Maakt het al veel gezelliger en gerichter op de TS ;)
Daarnaast vind ik reacties als 'een konijn alleen is zielig' of 'fokken zonder stamboom is slecht' niet goed, deze berichten mogen van
mij ala direct verwijderd worden. Als diegene aangeeft waarom, dus er een verhaaltje van maakt, is het voor TS ook veel informatiever om te lezen en kan hij/zij er teminste iets mee.

Ik moet persoonlijk toegeven dat ook ik de reactie's van Chiqa af en toe wat bot uit de hoek vind komen, dit zal je zo zeker niet
bedoelen, want ergens anders vind ik dat dan weer totaal niet van jou posts, maar zo komt het bij mij over, en mogelijk ook bij
TS en andere gereagerende. Dit heeft immers wel temaken met de sfeer op BB, want reactie's maken die sfeer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:16

Nickeltje schreef:
Verder wat betreft OP, als die aanzet tot een akelige discussie, wordt iemand daar zeer zeker op aangesproken.

En zo is er weer een topic geopend,weliswaar niet op BB , maar toch...heb getemd, ben echt heel benieuwd of jullie dit op gaan lossen

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:35

Ik heb nog nooit een topic kunnen openen zonder dat er van een mug een olifant gemaakt werd of ik allemaal negativiteit naar mijn hoofd geslingert werd. Het zij zo!

Zoals ik bokt zie is: bijvoorbeeld, je zet een foto neer van zadel te koop, iets waar je op de foto met je billen op zit en 5 min later gaat de discussie ineens over dat je je handen niet goed houd of je tenen niet naar binnen.

Mensen weten het altijd beter, het is ook niet altijd makkelijk om 50 pagina's door te lezen voor je een juist antwoord plaatst, maar ik vind de sfeer hier meestal niet gezellig.

De manier waarop mensen andere aanspreken is meestal onbeschoft, je kan dingen echt subtieler brengen of pb iemand gewoon!

Waarom ik hier wel ben? Omdat ik info kan vinden over dingen die ik me af vraag en dat ik foto's kijken erg leuk vind, daarnaast kom je nog eens dingen te weten over dingen zoals of een instrutrice wel goed les geeft en daarom kom ik hier terug :D

en het grappige is dat als ik een positief onderwerp heb het wel weer gaat over mijn schrijffouten waar ik echt niets aan kan doen en dan denk ik echt BOEIEND!! Get a life!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:18

kladruber schreef:
Ik heb nog nooit een topic kunnen openen zonder dat er van een mug een olifant gemaakt werd of ik allemaal negativiteit naar mijn hoofd geslingert werd. Het zij zo!

Ik heb die ervaring dus niet, heb hier heel wat topics geplaatst onlangs nog over mijn hond en alleen maar leuke reacties gekregen. PB's om mij een steuntje in de rug te geven, echt iets waar ik wat aan heb.
Toch wel opvallend dat jij die ervaring niet heb.

ik ben van mening dat je als TS ook grotendeels zelf in de hand heb hoe je topic loopt.
Vlieg jij als TS met het minst geringst boven op de kast, sta je niet open voor positieve kritiek, is het niet vreemd dat zo'n topic tot een rel uitloopt. Daarnaast zal dat altijd weer een vaste groep rellers aantrekken.
Kan je als TS twee dingen doen, even rustig kijken wat er nu geschreven wordt en dán pas reageren of het topic laten voor wat het is.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:56

Wat gaat dit topic snel.

Kunnen jullie iets rustiger doen? Zal aardig zijn hé tegen elkaar.
Voorderest wil ik me der niet meebemoeien!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:08

Helaas merk ik dat dit niet alleen een probleem is op het BB forum...
Laatst was er een meisje dat hulp zocht omdat een shetlander die zij verzorgde plotseling ziek was geworden.
Ze werd echter helemaal niet serieus genomen (uitgescholden voor dom penny meisje) terwijl er dus wel een ernstig probleem was!

Ik vind het erg jammer en hoop dat we Bokt een vrolijk forum kunnen houden en elkaar met respect kunnen behandelen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:14

Chiqa schreef:
ik ben van mening dat je als TS ook grotendeels zelf in de hand heb hoe je topic loopt.
Vlieg jij als TS met het minst geringst boven op de kast, sta je niet open voor positieve kritiek, is het niet vreemd dat zo'n topic tot een rel uitloopt. Daarnaast zal dat altijd weer een vaste groep rellers aantrekken.
Kan je als TS twee dingen doen, even rustig kijken wat er nu geschreven wordt en dán pas reageren of het topic laten voor wat het is.

dat ben ik helemaal met je eens, ik heb ook wel eens een BB topic geopend waar dus niet normaal in gereageerd werd of niet goed gelezen
maar heb dat vriendelijk maar doch vrij rap de mond gesnoerd op een waardige manier, zonder ow's te krijgen maar wel in duidelijke taal...

het is idd hoe je er zelf ook mee omgaat

Maar, ben het met andere bokkers eens dat jij zelf ook niet altijd zo genuanceerd uit de hoek komt ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:12

Dit topic is niet bedoeld om persoonlijke opmerkingen te maken of specifieke gevallen te noemen.
Het gaat om de sfeer in het algemeen.

Tot zover in ieder geval bedankt voor de input!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:30

Amanda schreef:
Dit topic is niet bedoeld om persoonlijke opmerkingen te maken of specifieke gevallen te noemen.
Het gaat om de sfeer in het algemeen.

Tot zover in ieder geval bedankt voor de input!

Ik denk dat dat wordt gedaan omdat er mensen zijn die in andere topics behoorlijk fel of lomp zijn, hier vrede prediken. Dat is soms wat moeilijk met elkaar te verenigen en misschien ook wat moeilijk serieus te nemen. Daarom wordt het genoemd denk ik.

Trouwens, ik vind het moelijk om kwalijke inhoud netjes te verpakken hoor, ik ben niet altijd zo diplomatiek. Ik ben liever kort en duidelijk. Vooral op BB, omdat ik het schrijnend vind hoe sommigen met hun dieren om gaan. Maar ook buiten BB hoor, waar vooral in politieke discussies en topics over kinderen, zeer groffe uitspraken worden gedaan en waar ik persoonlijk liever wat meer groen had gezien. Niet om een discussie te sturen, maar om de rotte appels er uit te vissen, zodat er weer een fatsoenlijke discussie kan ontstaan.

Onlangs was ik op een topic over rodeo, gind er best fel aan toe, maar uiteindelijk kwam het wel tot een discussie, komt er iemand langs met een oneliner 'poedersuiker', zonder toevoeging, onderbouwing, zonder het topic te hebben gelezen schijnbaar, dit soort mensen kan met 1 woord een soms een moeizaam opgebouwde nette discussie onder uithalen. Daar baal ik wel eens van. Dar vind ik vervelender dan dat iemand die zijn kat rot behandeld een krab over zijn neus krijgt van medebokkers.

Ik heb een berichtje ontvangen van een mod, waarin ik op mijn gedrag werd gewezen, nadat te hebben terug gelezen, vond ik er weinig schokkends in terug en reageerde ik alleen op vorige posts, ik heb dus niets gezegd wat een ander niet al voor mij had gezegd. Dat vind ik persoonlijk betutteling en dan zijn er wel andere topics waarin steviger gemod kan worden. Kleine dingen aanpakken terwijl er grotere dingen zijn die meer aandacht behoeven.

Ik ben trouwens ook voor het openbaar maken van leeftijd bij je avatar, zodat je kunt zien met welke je leeftijdscategorie je te maken hebt en zodat je daar je reactie op aan kunt passen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-10 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:32

Net als sommige mensen die aangeven dat woorden van bokkers (ja zal geen naam noemen) mensen heel erg kunnen kwetsen en deze bokker het gewoon blijft doen...
Dan heb ik zoiets van waarom moet je willens en wetens mensen kwetsen dat is gewoon niet netjes en dat doe je ook niet...
Misschien zou het wijs zijn als iedereen eens hand in eigen boezem zou steken en bedenken dat wat ze hier schrijven ze zelf ook moeten uitvoeren