Welzijn konijnen in Nederland!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leeftijd konijn beïnvloed door omgang/verzorging?

Ja
132 (86%)
Nee
8 (5%)
Misschien (Leg uit)
10 (6%)
Ik weet het niet (Leg uit)
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 152

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:20

c_alsemgeest schreef:
ok, maar avonden en nachten lang graven in een plastic hok, vind ik niet normaal ;) Daar ging het topic over :)

O dat topic....zal eens bij gaan lezen morgen. Mijn konijn zit ook alleen, omdat ze al verschrikkelijk oud is
en ik bang ben dat ze bezwijkt. Mijn volgende konijnen zitten gewoon weer in een koppeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:20

x_Marr schreef:
Het zou wel heel knap zijn als mensen een konijnenvriendje konden vervangen...
Mijn konijnen zitten 22 van de 24 uur dicht bij elkaar. Zelfs met het warme weer liggen ze nog het liefst tegen elkaar aan....

En jouw konijnen zijn hetzelfde als alle andere konijnen in deze wereld? Lijkt me niet. Dan heb ik daar namelijk ook wel een mooi verhaaltje over. Ik was vorig jaar een week op Landal Rabbit Hill, en daar heb ik dus ook uren die konijntjes zitten observeren. Die waren lang niet zo sociaal hoor ;) De meeste lagen alleen, ver van andere konijntjes af :D Niet elk konijn is dus hetzelfde, dat blijkt maar weer..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:21

Sizzle schreef:
x_Marr schreef:
Mijn konijnen zitten 22 van de 24 uur dicht bij elkaar. Zelfs met het warme weer liggen ze nog het liefst tegen elkaar aan....

Ik ben het er volledig mee eens, maar waarom wordt dit nooit geroepen over honden en katten?
Maatschappelijke acceptatie?

Ja denk het wel... maar ik moet er ook meteen bij zeggen dat ik ook die dieren nooit alleen in huis wil hebben :o
Ik heb twee katten en mijn ouders hadden altijd 2 honden :P
En tot voor kort had ik ook twee paarden... maar die van mij moet het nu doen met zijn andere maatjes aangezien mijn merrie in sep overleden is.
Maar ik denk dat het van mij een dwangneurose is :Y) Ik wil van alles 2 en altijd een mannetje en een vrouwtje :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:22

Ik moet trouwens ineens denken aan het topic van de zwangere pony en het Lotharinger konijn. Dat waren echt heel gave foto's.
Het konijn was net zo groot als het veulen.

Wat het graven betreft heb ik me oook een keer zitten bescheuren in de wei. Ik zat destijds uren lang in de 'wei' mijn kreupele paard gezelschap te houden en voor ontploffen te behoeden.
OP een zekere dag kwam een wild konijn voorbij gehupst en liep de buitenbak in. Zodra hij het rulle zand onder de voetjes voelde ging er een knopje om en begon als een bezetene te graven. Helaas voor het konijn was dit een erg slechte mulle stoffige bak en viel zoals op een strand ieder putje accuut weer dicht.
Pas toen hij volledig buitenadem was hupste hij onthutst maar weer verder.

Ondertussen zat ik te stikken van de lach die ik probeerde in te houden om hem niet te storen.

typisch gevalletje holle walnoot daar in dat konijnen hoofdje :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-07-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:23

x_Marr schreef:

Bij ons hebben ze echt alle ruimte, maar ook hier liggen ze het grootste deel van de dag tegen elkaar aan of zelfs over elkaar heen. :j Ze wassen elkaar en als ze ergens van schrikken verstoppen ze zich samen. Wij hadden eerst ook één konijn en echt ongelukkig zag hij er niet uit (maar hoe ziet een ongelukkig konijn eruit?) maar ik denk dat niets het gezelschap van een ander konijn kan vervangen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:24

Sizzle schreef:
Ik moet trouwens ineens denken aan het topic van de zwangere pony en het Lotharinger konijn. Dat waren echt heel gave foto's.
Het konijn was net zo groot als het veulen.

Ja dat topic was echt geweldig :+:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:24

Katten zijn altijd nog solitair, alhoewel sommigen het niet verkeerd vinden om toch een maatje te hebben. Die van ons hebben een haat-liefde relatie :+ En daar merk je toch wel uit dat ze voor een groot deel solitair zijn.

Honden kun je ook niet vergelijken met konijnen omdat honden je (als het goed is) als roedelleider zien. Maar ik vind het belachelijk als mensne hun hond nooit laten spelen met andere honden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:29

x_Marr schreef:
Katten zijn altijd nog solitair.

De godganze dag alleen thuiszitten vind ook een solitair dier niet leuk :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:30

even geheel offtopic :P
katten zijn eigenlijk niet solitair, wilde katten leven ook in groepen. Lijken daarin meer op leeuwen dan op tijgers :D
Die van mij zijn gewoon twee plakkerds :P
Afbeelding

Afbeelding

c_alsemgeest

Re: Welzijn konijnen in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:31

zoals op de onderste foto ligt ze ook met het konijn boven op d'r ipv de kat _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:31

Wat ik me ook nog serieus afvraag: Is het niet zo dat een konijn dat vanaf de leeftijd van 8 weken al alleen zit en dus bijna niet beter weet er minder/ geen problemen van ondervindt, dan een konijn dat jaren een maatje gehad heeft en dan opeens niet meer? Dat ze het dus soort van gewend zijn? Of is de natuurlijke drang naar gezelschap gewoon heel sterk aanwezig? Want als dat laatste zo is, dan zou je dat toch veel duidelijker in het gedrag van een alleenzittend konijn moeten merken zou ik denken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:37

weet ik niet... ik weet wel dat koppelen gewoon heel lang kan duren, ook bij een jong konijn :)
Ze zien het andere beestje toch als indringer en zullen hun hok verdedigen. Daarom kan je het beste koppelen op vreemd terrein (badkamer oid, waar het konijn nog nooit geweest is).
De eerste keren zullen ze altijd wat op elkaar kruipen en kijken wie er de baas is, maa r daarna gaat het goed en zijn ze vriendjes voor het leven :j

Mis en frum waren de 1e keer ook erg fel, vooral het vrouwtje... wat een grommend hoopje ellende was dat :')
Maar daarna zijn ze wel 7 jaar onafscheidelijk geweest :j
Afbeelding

Het schijnt ook het ras te zijn geweest, kleurdwergjes zijn altijd fel zei mijn DA :P
En MIs had ook het nodige meegemaakt voordat ze in het asiel terrecht kwam.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:45

Sizzle schreef:
x_Marr schreef:
Katten zijn altijd nog solitair.

De godganze dag alleen thuiszitten vind ook een solitair dier niet leuk :n

Je moet een dier ook niet de godganze dag thuis laten zitten, dan ben je sowieso al fout bezig.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:21

Mjay schreef:
ik heb al een heleboel konijnen gehad op 2 na allemaal oud geworden...

heb nu een vlaam hardstikke leuk dier! vermogen uitgegeven aan hout voor enorme hokken en buitenrennen :') ik hoop dat ie oud wordt en dat het niet zo gaat als met grote en kleine honden..... maar goed hij is nu 3.... van mij mogen er nog 10 jaar bij!

Oei, maar ik geloof juist dat vlamen niet zo oud worden. Net als grote honden.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:01

Chiqa schreef:
Wat ze hier krijgen;
Elke dag hooi, groenvoer en paar keer in de week bix, als ik genoeg groen heb dan krijgen ze helemaal geen bix. Water alleen als ze geen groen hebben gekregen en bij bloedhete dagen, maar dan hangt het er ook maar een uurtje.
Ik ent niet.

Krijgt jouw konijntje enkel water bij te weinig groenvoer of bij bloedhete dagen? Naar mijn weten en mening hoort elk huisdier onbeperkt vers water te krijgen.

Mijn 2 konijntjes zijn beide 10 jaar geworden.
Eentje hebben we moeten laten inslapen door ouderdom en de ander hebben we moeten laten inslapen door baarmoederkanker.

Het konijntje wat aan ouderdom is overleden is nooit 1 dag ziek geweest. Was toen ook schrikken toen ze van de ene op de andere dag niet meer kon staan en maar apatisch voor zich uit bleef staren.

Het andere konijntje is altijd een kwakkelkonijntje geweest: 2 x onderkoeld, een keertje uitgedroogd ... jaja, daar zit een gouden randje om heen qua dierenarts kosten haha :P. Wel altijd direct met het diertje naar de dierenarts geweest, beestje heeft aan het infuus gelegen, hebben we dwangmatig moeten voederen maar heeft de laatste jaren in uitzonderlijk goede conditie doorgebracht.
Afgelopen mei begon ze ineens bloed te plassen, dus weer naar de dierenarts.
De dierenarts kon niet precies uitsluiten wat het was (blaasontsteking of een tumor in de baarmoeder), waardoor ik voor 2 keuzes stond: of in laten slapen, of een echo laten maken om uitsluiting te geven, en vanuit daar weer nieuwe opties te bekijken.
Ik heb voor het laatste gekozen, om het beestje toch nog een laatste kans te geven.
Wanneer het een blaasontsteking zou zijn, zou ze behandeld worden met antibiotica.
Bij baarmoederkanker zou ze worden ingeslapen. (IMO een zware operatie bij een 10 jarig konijntje is niet relevant). Het bleek uiteindelijk baarmoederkanker te zijn en we hebben haar laten inslapen.
Dit was echter zo tegen mijn gevoel in, juist omdat ze er nog goed uitzag, haar hartje en andere organen het nog prima deden, ze lekker fit en actief was etc. De dierenarts vroeg bij binnenkomst dan ook direct hoe oud ze was, en toen ik de leeftijd noemde sloeg ze zowat stijl achter over, haha :P . Ze complimenteerde ons met het feit dat het beestje toch nog zou 'fit' oud was geworden en dat we haar de kans gaven wat betreft meerdere keuze opties. Ook zei ze dat ze het waardeerde dat we met een best oud beestje toch nog naar de dierenarts kwamen; veel mensen laten hun konijn maar wat verpieteren in hun hok.

Mijn konijntjes waren trouwens beide handtam. Had ze beide al vanaf klein meisje, dus ze hebben heel wat knuffel-uren moeten doorstaan :).

Beestjes kregen elke dag schoon water, onbeperkt hooi, standaard om de 2 dagen een dikke winterpeen, afgewisseld met een appeltje, peer, komkommer, oud brood etc. Als lekkernij heel soms een mueslie-knaagstengel. Ook kregen ze om de 3 dagen een half bakje bix. Hokken werden eenmaal per week verschoont en tussendoor opgestrooid met schoon stro. Op mooie dagen mochten ze aan een tuigje met daaraan een riem van ruim 10 meter op het grasveldje lopen, en dat is altijd prima gegaan. Verder mochten ze binnen in huis onder toezicht vrij rondlopen.

Waren echt 2 lieverds, kwamen altijd naar je toelopen, gingen languit op je schoot liggen, je hand likken etc. Was er zeer aan gehecht en mis ze dan ook ontzettend. Blijft raar dat ik er nou niet meer elke dag even heen moet om te kijken of alles goed gaat, ze een aaitje te geven etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:42

x_Marr schreef:
Je moet een dier ook niet de godganze dag thuis laten zitten, dan ben je sowieso al fout bezig.

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat dit echter wel het geval is voor het gros van de honden en katten. Daar hoor je echt zelden iemand over piepen.
Maar bij konijnen gaat iedereen doorgaans wel vol in de aanval. Zijn konijnen mensen anders dan honden en katten mensen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:25

Sizzle schreef:
x_Marr schreef:

Ik heb een donkerblauw vermoeden dat dit echter wel het geval is voor het gros van de honden en katten. Daar hoor je echt zelden iemand over piepen.
Maar bij konijnen gaat iedereen doorgaans wel vol in de aanval. Zijn konijnen mensen anders dan honden en katten mensen?

Ik ben het in de praktijk nog niet veel tegengekomen, dus dan valt er inderdaad minder over te piepen. Maar niemand heeft beweert dat slechtbehandelde katten en honden dan minder erg is.
Het is juist altijd zo dat konijnen gigantisch achterop gesteld worden omdat het ''maar van die kleine dieren zijn''.
Op elk gebied kwa dieren mag er veel meer juiste kennis komen.

Ik zie zogenaamde konijnenmensen niet sneller in de aanval schieten dan honden of katten mensen?
En waar val ik dan onder? We hebben een hond, twee katten en twee konijnen... uuh?

Maar ik vraag me af wat je dan let om een topic over het welzijn van honden en katten te openen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:37

Ik denk niet dat het anders is met honden, katten of paarden, overal zijn mensen met verschillende meningen over hoe de dieren gehouden moeten worden. En juist binnen 'nieuwere opvattingen' of extremere standpunten zijn nog al eens mensen die erg ver gaan in hun mening en de manier waarop ze dat brengen en het omgaan met andersdenkenden, zie ook de naturals-topics hier op bokt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:45

In mijn ogen is het vooral de onwetendheid.
Van de dierenwinkel leer je dat een klein hokje en maar 1 konijn en knaagstenen ed. normaal zijn....
Bij paarden leer je door (slechte) instructie dat je moet spelen/kneden in de teugels om je paard ''aan de teugel'' te krijgen...

Etcetera etcetera....
Er wordt gewoon niks gedaan met het gezond verstand wat we gekregen hebben.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:50

Onwetendheid is inderdaad de grote boosdoener vermoed ik zo. Tevens de onwetendheid van dierenwinkelmedewerkers die hun eigen fabeltjes geloven.

Ik zelf heb 6 konijnen, 4 zitten er in een groep en 2 zitten er samen. Ze hebben een enorm hok waarop mijn zus zich afvroeg of het hok niet te groot was. Naar mijnes inziens kan een hok niet groot genoeg zijn, nee dus!
Ik heb een konijn van 5 jaar, 2 van een jaar, en 2 van bijna een jaar en eentje van 3 a 4 maanden. Schatten van konijnen, krijgen dagelijks brok te eten en afwisselende groentes. Hok krijgt wekelijks een grote schoonmaakbeurt, de ren om de dag of iedere dag als ze weer eens met hun voerbakken aan het gooien zijn geweest.... Dagelijks vers water, zo nu en dan wat wilgentakken. Ze doen het prima tot zover!
Verder zijn en blijven het konijnen, ik knuffel af en toe met ze, ik aai ze als ze dat prettig vinden, maar verder laat ik ze met rust. Ze vinden elkaars gezelschap toch altijd prettiger dan dat van mij.

Ik heb 2 dode konijntjes gehad, 1 waarvan ik niet weet hoe oud deze was, ik had hem gevonden, verzwakt, onder het ongedierte en schimmel... Hij knapte goed op, maatje voor hem gezocht en gekoppelt, ging uitstekend! De volgende dag helaas is hij dood gegaan... Waaraan? De dierenarts dacht aan een maagbloeding.
En een tijdje terug echt nog een jong konijntje... Achteraf nooit een gezond konijn geweest. Weken mee aan het kwakkelen geweest en uiteindelijk heeft ze het niet gehaald.

En dan neem ik nog regelmatig konijnen mee uit dierenwinkels met diarree... Opmerkelijk hoeveel dierenwinkeleigenaar beweren dat 'het konijntje dat vanmorgen nog niet had'. Ja vast, sommige zaten aan de grond vast geplakt door de grote hoeveelheid opgedroogde diarree.. Dat gebeurd niet in een dag. Helaas overleven de meeste konijntjes dit al niet meer... Veel te jong zijn ze als naar de dierenwinkel gaan...
En dan nog het enorme aanbod van mensen die graag hun konijntje kwijt willen omdat ze het toch niet meer zo leuk vinden als ze dachten...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:57

Joyckuh, haal jij ze dan op uit dierenwinkels of hoe moet ik zoiets voor me zien?

En mailen mensen jou met dat ze hun konijn kwijt willen?

Ik heb er zelf ook 4 in een grote ren zitten, zijn ook niet echt knuffelkonijnen. Je kunt ze met voertijd wel een keer aanhalen maar oppakken vinden ze vreselijk en doe ik dus ook niet.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:06

Ik ga regelmatig in dierenwinkels kijken en ik zie ze dan zitten. Ik bied de eigenaar aan ze mee te nemen, de meeste werken hieraan mee.

Ze mailen niet, ze spreken me aan. Ze weten dat ik konijnen heb en er nogal gek mee ben. Alleen zelden neem ik ze mee, of ik moet zeker weten dat ik er zelf ook weer snel een goed ander huis voor heb gevonden!

Nee hier inderdaad ook zo, 1tje is wel een knuffelkonijn, die vind het zalig om op schoot te zitten, maar de rest is een keer aaien en verder liever niet :D En toch zijn ze leuk he :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:25

Overigens zijn er ook dierenartsen die totaal niet konijnkundig zijn.. Hoe vaak wordt er niet gezegd dat een konijn een hersenbloeding heeft gehad en maar moet worden ingeslapen... 9 van de 10 keer is het E.cunniculi en valt er nog wat aan te doen.

En laatst belde er een vrouw naar de opvang... konijn was een paar maand oud en ''aggresief'', dierenarts zei: acht het is al weer bijna kerst.
Echt ongeloofelijk :\

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:50

Ja, die geintjes over kerst en konijnen altijd...

Overigens nog een mooi voorbeeld, ik volg de opleiding dierverzorging. We moesten een verkoopgesprek houden. Hierin adviseerde een klasgenoot eerlijk waar om 2 rammen samen te houden. Tevens adviseerde ze een knaagsteen. Ik had moeite om niks te zeggen...
Maar dit zijn dus de dierenwinkelmedewerkers in spé. En niet denken dat het nog goed gaat komen, onderdeel konijn hebben wij al lang en breed gehad...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:04

Wat dat betreft zijn de opleidingen ook nog niet mee gegroeid met alle ontwikkelingen.. Of is dit nu wel veranderd Joyce?