Chiqa schreef:Wat ze hier krijgen;
Elke dag hooi, groenvoer en paar keer in de week bix, als ik genoeg groen heb dan krijgen ze helemaal geen bix. Water alleen als ze geen groen hebben gekregen en bij bloedhete dagen, maar dan hangt het er ook maar een uurtje.
Ik ent niet.
Krijgt jouw konijntje enkel water bij te weinig groenvoer of bij bloedhete dagen? Naar mijn weten en mening hoort elk huisdier onbeperkt vers water te krijgen.
Mijn 2 konijntjes zijn beide 10 jaar geworden.
Eentje hebben we moeten laten inslapen door ouderdom en de ander hebben we moeten laten inslapen door baarmoederkanker.
Het konijntje wat aan ouderdom is overleden is nooit 1 dag ziek geweest. Was toen ook schrikken toen ze van de ene op de andere dag niet meer kon staan en maar apatisch voor zich uit bleef staren.
Het andere konijntje is altijd een kwakkelkonijntje geweest: 2 x onderkoeld, een keertje uitgedroogd ... jaja, daar zit een gouden randje om heen qua dierenarts kosten haha
. Wel altijd direct met het diertje naar de dierenarts geweest, beestje heeft aan het infuus gelegen, hebben we dwangmatig moeten voederen maar heeft de laatste jaren in uitzonderlijk goede conditie doorgebracht.
Afgelopen mei begon ze ineens bloed te plassen, dus weer naar de dierenarts.
De dierenarts kon niet precies uitsluiten wat het was (blaasontsteking of een tumor in de baarmoeder), waardoor ik voor 2 keuzes stond: of in laten slapen, of een echo laten maken om uitsluiting te geven, en vanuit daar weer nieuwe opties te bekijken.
Ik heb voor het laatste gekozen, om het beestje toch nog een laatste kans te geven.
Wanneer het een blaasontsteking zou zijn, zou ze behandeld worden met antibiotica.
Bij baarmoederkanker zou ze worden ingeslapen. (IMO een zware operatie bij een 10 jarig konijntje is niet relevant). Het bleek uiteindelijk baarmoederkanker te zijn en we hebben haar laten inslapen.
Dit was echter zo tegen mijn gevoel in, juist omdat ze er nog goed uitzag, haar hartje en andere organen het nog prima deden, ze lekker fit en actief was etc. De dierenarts vroeg bij binnenkomst dan ook direct hoe oud ze was, en toen ik de leeftijd noemde sloeg ze zowat stijl achter over, haha
. Ze complimenteerde ons met het feit dat het beestje toch nog zou 'fit' oud was geworden en dat we haar de kans gaven wat betreft meerdere keuze opties. Ook zei ze dat ze het waardeerde dat we met een best oud beestje toch nog naar de dierenarts kwamen; veel mensen laten hun konijn maar wat verpieteren in hun hok.
Mijn konijntjes waren trouwens beide handtam. Had ze beide al vanaf klein meisje, dus ze hebben heel wat knuffel-uren moeten doorstaan
.
Beestjes kregen elke dag schoon water, onbeperkt hooi, standaard om de 2 dagen een dikke winterpeen, afgewisseld met een appeltje, peer, komkommer, oud brood etc. Als lekkernij heel soms een mueslie-knaagstengel. Ook kregen ze om de 3 dagen een half bakje bix. Hokken werden eenmaal per week verschoont en tussendoor opgestrooid met schoon stro. Op mooie dagen mochten ze aan een tuigje met daaraan een riem van ruim 10 meter op het grasveldje lopen, en dat is altijd prima gegaan. Verder mochten ze binnen in huis onder toezicht vrij rondlopen.
Waren echt 2 lieverds, kwamen altijd naar je toelopen, gingen languit op je schoot liggen, je hand likken etc. Was er zeer aan gehecht en mis ze dan ook ontzettend. Blijft raar dat ik er nou niet meer elke dag even heen moet om te kijken of alles goed gaat, ze een aaitje te geven etc.