welke keuze heb ik voor oude hond? Update: overleden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:05

gohya schreef:
Samm schreef:
Hmm, ik snap je gedachtengang heel goed TS.
Jij kent je hond en alleen JIJ weet wanneer het genoeg is, krijgt je hond pijnstillers voor haar artrose?
Is er een kans dat de hond uitzaaiingen heeft?

Om deze moeilijke beslissing toch zo goed mogelijk te kunnen nemen moet je jezelf de volgende vier vragen stellen:

Is de hond vrij van ernstige pijn?

Heeft de hond nog plezier in zijn leven ?

Is de hond nog zindelijk in huis?

Heeft de hond nog eetlust?

Als het antwoord op één of meer vragen een duidelijk NEE is, en de dierenarts hier ook op termijn niets meer aan kan doen, is de tijd gekomen om definitief afscheid van de hond te nemen. Onder pijn versta ik dan ook benauwdheid etc. Onder zindelijkheid ook het vrij zijn van hinderlijke stank of bloedverlies etc.

Ja. De hond is vrij van pijn.[dat weet ik echt heel zeker].Benauwd is ze niet constant,alleen tijdens een hoestbui als ze slijm moet ophoesten.
Ja ze heeft zeker nog plezier in het leven,ze slaapt alleen wel veel,maar das de leeftijd lijkt me?
Ook is ze nog steeds waaks,ze kwispelt als er iemand thuis komt.Gromt nog tegen de kat als die langs loopt.
Ja ze is super zindelijk.Soms laat ik haar in de tuin om een palsje te doen,doet ze dus niet.Ze wil persé naar het bosje toe,ze wil niet eens in het openbaar zitten poepen,altijd achter struiken.
Ze stinkt niet en er is ook geen bloedverlies.Ontlasting is ook normaal.
Ja ze eet voor 2 als het aan haar ligt.Maar ze zal niet zomaar eten pikken,ze "vraagt" altijd netjes of ze de kattenbrokjes mag hebben.

Alles is dus een duidelijke JA zonder enige twijfel.
En daarom vind ik dit zo moeilijk!

Het is alleen dat gezwel.Uitzaaingen zijn er volgens mij niet.
Ze heeft 1 kleinere bult op haar bil zitten,maar ben ermee naar de D.A. geweest.Was geen kwaadaardig gezwel.Pijnstillers heeft ze nooit gehad en ook niet nodig gehad.D.A. had ze anders vast wel uit geschreven.Wel heeft ze antibiota ooit gehad en plaspillen.

@uniekhorse. Ze is nu 11½ jaar oud.

Persoonlijk, als ik dit lees, zeg ik: geef haar de kans de operatie te overleven, lukt dat niet dan komt dat op hetzelfde neer als wanneer je haar nu zou laten inslapen.
Zelf zou ik het dan wel enorm triest vinden als ze binnen korte tijd ná de ingreep zou overlijden. Vandaar dus mijn eventuele overweging of de zwaarte van de ingreep nog opweegt tegen de tijd die ze nog kan hebben en kans op geheel herstel. (van het gezwel uiteraard, niet de overige kwaaltjes waar blijkbaar heel goed mee te leven valt)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:10

Wat betreft buikoperaties bij oudere honden, vaak herstellen ze sneller dan je denkt. Ik heb een ernstig verzwakte hond gehad die een laparatomie heeft ondergaan en die was na een paar dagen toch alweer aardig aan de sjouw. Ik stond er zelf van te kijken. Ook in mijn omgeving heb ik honden met buikoperaties gezien en herstel viel me eigenlijk altijd mee.

gohya

Re: welke keuze heb ik nu nog voor mijn oude hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-10 21:35

Al die andere "kwaaltjes"die ze heeft,daar heeft ze totaal geen last van.Ze is niet continu benauwd,alleen als ze wat hoest heeft ze het effe benauwd omdat het slijm eruit moet.Is het slijm opgehoest,heeft ze nergens last van.
Artroseheeft ze geen pijn of last van,ze loopt niet kreupel,helemaal nix,ze kan alleen niet meer voetballen [rennen].
Haar hart heeft ze geen last van,ook alleen maar als ze gaat rennen.Dat mag ze dus allang niet meer van mij,ik voetbal dus niet meer met haar.Haar passie is nog steeds voetballen.
Het braken,daar kreeg ze last van na de hele zware operatie toen ze 6 jaar oud was.Nu laat ik haar liggend eten en doe water bij haar brokken.Dan braakt ze niet en krijgt alles binnen.

Als de D.A. zegt:dit zou ik niet opereren,dan leg ik me daar bij neer.
Maar je kan niet nu al zeggen:laat haar inslapen.
Je zou de hond in RL moeten mee maken,dán zeg je miss. ook;nee nog niet inslapen, geef haar een kans.

[gaat ff 2de helft kijken].

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:48

Ach ts weet je ? Luister goed naar de DA zijn adviezen en maak daarin je overweging.
Jij moet met jezelf recht aan kunnen blijven kijken, als jij denkt dat je de hond er een groot plezier mee doet en hij nog een goed hondwaardig leven kan leiden zou ik zeggen: probeer de operatie :)
Als je naar de adviezen zou luisteren van verschillende bokkers en daaruit je keuze zou maken tot inslapen, zou je altijd spijt kunnen krijgen.
Maar het belangrijkst is dus gewoon goed naar de hond kijken.
Succes !

(wel zou ik vragen of je bij de narcose zou kunnen blijven, mocht er toch onverhoopt iets gebeuren ben je nog een beetje bij hem)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:53

uniekhorse schreef:
Als je naar de adviezen zou luisteren van verschillende bokkers en daaruit je keuze zou maken tot inslapen, zou je altijd spijt kunnen krijgen.

Zo heb je ook de tegengestelde, als je niet naar de adviezen luisterd en je keuze maakt tot opereren, kan je ook spijt hebben
omdat je de hond er niet mee geholpen hebt.

Het is heel moeilijk, maar je moet goed de kansen van de hond overwegen.
Een hond kan niet praten, en daarom word jij als eigenaar verantwoordelijk voor zijn of haar pijn,
zichtbaar of onzichtbaar. Daarom moet je zeker naar de hond kijken, zal ie t redden en zal ie dr blij mee zijn?

Niemand zegt hier trouwens volgens mij direct inslapen ;)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:57

Loiz schreef:
Niemand zegt hier trouwens volgens mij direct inslapen ;)

Dan zou ik de afgelopen pagina's nog maar eens goed doorlezen ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:01

Waardan? En dan heb ik het over direct inslapen, niet over nadenken, overwegen ed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:04

Billy schreef:
Ik hoop dat je ogen opengaan, en dat je je hond de rust geeft die ze zo hard nodig heeft.
Ik vind dit enorm triest voor het dier....

Lijkt er wel op.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 23:27

En dan nog, zoiets kun je enkel als eigenaar beslissen, hier kun je tips geven, advies meer niet. Dat iemand gelijk aan inslapen denkt kan ik begrijpen, elk heeft er z'n eigen mening over. Zoiets is echt heel persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 07:19

Je moet idd de keuze maken die voor de hond het beste is.

Ik heb mijn Tibeau vorig jaar laten inslapen, omdat hij een sporter was in hart en nieren, en door zijn artrose niet meer kon doen wat hij zo graag wilde..... in zijn kop is die hond nooit ouder geworden dan 6, maar zijn lichaam was wél ouder, en ik heb hem veel frustratie en pijn willen besparen.

Maar de ene hond vindt het prima om op een haardkleedje oud te worden, en voor de ander is het een hel. Dat verschilt per hond. Een ding weet ik wel: je moet nooit wachten op het moment dat jij eraan toe bent, dat moment komt namelijk niet. De keuze zul je altijd met je verstand moeten maken, je gevoel werkt niet mee.

Weet ook dat mensen zelden hun dieren te vroeg laten inslapen. Te laat komt wel heel veel voor, veel te veel. Wees wijs, kijk goed naar je hond. Ik denk dat het vreselijk is als je je schuldig voelt dat je te laat bent geweest, zelf.

Ik persoonlijk zou een hond van 11 niet meer laten opereren, om het risico, en omdat je het misschien een paar maanden kunt rekken....... Ik zou in het geval van TS de hond misschien al eerder ingeslapen hebben. Nogmaals, dat is persoonlijk, en dit is hoe ik het zou doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:55

Tuurlijk gaat het welzijn van de hond voorop. Onze lab van 11 heeft dus zo'n twee maanden geleden een baarmoederoperatie gehad. Hond was heel erg ziek op dat moment. Eigenlijk al twee weken. Meer dood dan levend. De AB kuren sloegen niet aan.....

Onvoorstelbaar maar de dag na de operatie rende ze al weer de wei in... Het geluk wat je dan voelt...... kippenvel. En al had ze nog maar 'n maand geleefd..... dan had ik er geen spijt van gehad. Dat was dan 'n geweldige maand geweest.

Maar als ik ze zo zie.... kan ze wel 15 worden :j :D Oh en ze heeft ook allerlei gezwellen onder haar buik. Een eerdere punctie leert dat het zgn. vetbulten zijn... ze heeft er nog geen last van.... maar ook dan zal ik wss besluiten tot operatie. Als de verdere condities nog goed zijn.

Mijn ervaring leert dat je DA het prima in kan schatten....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:08

hmm moeilijke keuze.. vergeet niet dat je al veel voor dr hebt gedaan he ts.. Je kan even kijken wat nog mogelijk is, maar de hond door een enorme zware operatie slepen, terwijl het sowieso al niet gezond is ( heeft meerdere kwaaltjes ) zou ik persoonlijk niet doen. Ik heb t zelf ook meegemaakt, het dier wil nog zoveel, zo graag, is nog zo vrolijk.. maar je WEET dat het dier pijn heeft, en niet meer is als vroeger. Ik kan niet geloven dat een hond zoveel kwalen heeft, amper wat voelt.. Ze kunnen het wel zo laten lijken, dieren zijn heel sterk... Als ik het zo lees zou ik de hond heerlijke verwennen, een mooie laatste dagen geven.. dat kun je voor de hond doen:) Gaat om de levensinhoud, niet om het verlengen ervan. Maar, als er een redelijke kans is dat de hond echt nog een aantal jaren ECHT weer zichzelf kan zijn.. ondanks al die kwalen.. ja dan raadt ik je het aan om het wel te doen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 09:34

pinuts schreef:
hmm moeilijke keuze.. vergeet niet dat je al veel voor dr hebt gedaan he ts.. Je kan even kijken wat nog mogelijk is, maar de hond door een enorme zware operatie slepen, terwijl het sowieso al niet gezond is ( heeft meerdere kwaaltjes ) zou ik persoonlijk niet doen. Ik heb t zelf ook meegemaakt, het dier wil nog zoveel, zo graag, is nog zo vrolijk.. maar je WEET dat het dier pijn heeft, en niet meer is als vroeger. Ik kan niet geloven dat een hond zoveel kwalen heeft, amper wat voelt.. Ze kunnen het wel zo laten lijken, dieren zijn heel sterk... Als ik het zo lees zou ik de hond heerlijke verwennen, een mooie laatste dagen geven.. dat kun je voor de hond doen:) Gaat om de levensinhoud, niet om het verlengen ervan. Maar, als er een redelijke kans is dat de hond echt nog een aantal jaren ECHT weer zichzelf kan zijn.. ondanks al die kwalen.. ja dan raadt ik je het aan om het wel te doen

Ik wil ook alleen maar een operatie als ze daarmee weer een aantal jaren mee kan,niet om haar leven te rekken.Omdat ik denk dat als dat gezwel weg is ze weer een hele andere hond word,ik daarom een operatie wil overwegen.Ik bedoel,het is zo makkelijk inslapen.Ik heb dit 1x meegemaakt met een pony en heb er nu nog spijt van.Op advies van kennissen en veearts laten inslapen.
De pony ging veel liggen stond met de voorbenen gekruist,veearts zegt; zou haar inslapen [diagnose wist die niet eens zeker],pony hoort het woord,staat op en rent keihard weg.Tot 3 x toe na het woord inslapen rende ze keihard weg.OOk hinnikte ze bij het laatste woord inslapen op een hele verdrietige/angstige manier.Net of ze wilde zeggen:Doe het niet!Laat me a.u.b. leven!Ze kón de nacht goed door komen maar kon ook de hele nacht pijn hebben,volgens veearts.Mijn verstand zei:niet inslapen,geef haar die kans,het komt goed deze nacht.Maar ik luisterde naar de veearts en kennissen
en heb daar tot op heden nog spijt van.Ik vergeet die dag nooit meer,had ik naar mezelf geluisterd,was ze er nu nog steeds.Dat weet ik echt zeker,hoe kon ik zo stom zijn!
En daarom ook vind ik dit bij mijn hond ook zo moeilijk,ze wil nog niet gaan.
Als ze duidelijk pijn zou hebben,lusteloos,niet meer wil eten,enz. ja dan is de keuze niet moeilijk.Dan laat ik haar gaan.Ze maakt het me heel moeilijk zo.
Maar miss. begrijpen jullie nu,na het verhaal v.d. pony waarom het zo moeilijk is?

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:50

Mijn ouders hebben een hond van inmiddels 15 jaar (herder kruising), Die zit ook onder de gezwellen maar is fitter dan welke hond ook. Op 11 en 12 jarige leefdtijd hebben ze een paar gezwellen weggehaald die voor problemen zorgden en steeds groter werden en waarbij de operatie ook een risico was. Inmiddels zijn ze 4 jaar verder en is de hond echt superfit. De bulten die er nu nog zitten laten ze ook gewoon zitten want daar heeft ze geen last van. Ik vind het het proberen waard als de hond verder nog goed is. Misschien rek je er een maand mee maar misschien ook een paar jaar. Dat is het risico.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:10

gohya,bij een 11 jarige hond moet je reeel zijn en niet meer hebben over "jaren" rekken,zowiezo ga je tijd rekken met een operatie,maar so what??

jij kent jou hond,en als jou meisje nog een hoop lol heeft in haar leven en zonder die tumor kan ze nog een poosje lol hebben,ga er dan gewoon voor...

ik zou laten opereren,als ik weet dat mijn hond nog een berg lol heeft in zijn leven,en of dat voor 1 maand of 2 jaar is,dat zie ik dan wel weer... :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:31

ts.. dat van je paard moet je loslaten.. de veearts weet wat hij doet, echt waar.. het is goed geweest, je weet niet wat het dier denkt, en een veearts probeert zo goed mogelijk zijn werk te doen.. je moet je hond nu weer anders bekijken. Ik ben benieuwd wat de DA nog aanbiedt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:46

Inslapen doet pijn, altijd. En een veearts of DA heeft ervoor geleerd en ziet en voelt meer dan iemand anders.
De pony zal geestelijk nog fit zijn geweest en nog gewild hebben, maar lichamelijk kon ie niet meer, en dan is het ook
niet eerlijk een pony te laten leven die wel wil, maar niet kan.

Jaren zal deze hond niet meer gaan redden heb ik 't idee, en daarom vraag ik me af of je nog moet gaan opereren.
Je rekt er dan weldegelijk haar leven mee, want ook met 2 jaar rek je dr leven nog. Het is zo makkelijk, inslapen,
dat klopt, maar het is ook zo makkelijk om de oudere hond door een zwaar traject te slepen met weinig resultaat,
waarna je alsnog moet inslapen, terwijl ze mogelijk in een veel slechtere conditie is.. Dan sla je jezelf ook voor je
kop dat je haar dit allemaal hebt laten meemaken op deze leeftijd en in deze algehele conditie.

Vind t trouwens wel apart dat hier meerdere zeggen dat hun hond ook gezwellen heeft?
Die van ons kan nog geen knikkerformaat knobbeltje hebben en we gaan naar de DA.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:35

Loiz schreef:
maar het is ook zo makkelijk om de oudere hond door een zwaar traject te slepen met weinig resultaat,
waarna je alsnog moet inslapen, terwijl ze mogelijk in een veel slechtere conditie is.. Dan sla je jezelf ook voor je
kop dat je haar dit allemaal hebt laten meemaken op deze leeftijd en in deze algehele conditie.

Waarom nu inslapen als je je hond nog een leuke tijd kunt bieden? Na een operatie krijgt de hond pijnstilling voor de wondpijn dus hoeft ze geen pijn te hebben. Als na de pijnstilling nog duidelijk slechte conditie en pijn te merken is dan is euthanesie toch altijd nog een mogelijkheid?

Loiz schreef:
Vind t trouwens wel apart dat hier meerdere zeggen dat hun hond ook gezwellen heeft?
Die van ons kan nog geen knikkerformaat knobbeltje hebben en we gaan naar de DA.

Onze hond ontwikkelde 3 knobbels toen ze een jaar of 8 was. Ben idd ermee naar de DA gegaan die er punctie van nam. Bleken zgn vetknobbels te zijn die idd langzaam groeien. Hond heeft er geen last van. Mocht dat zich wel voor gaan doen dan gaat er het mes in. Niet onnodig nu al voor de mooiigheid....

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:49

slimmerik schreef:
Loiz schreef:
maar het is ook zo makkelijk om de oudere hond door een zwaar traject te slepen met weinig resultaat,

Waarom nu inslapen als je je hond nog een leuke tijd kunt bieden? Na een operatie krijgt de hond pijnstilling voor de wondpijn dus hoeft ze geen pijn te hebben. Als na de pijnstilling nog duidelijk slechte conditie en pijn te merken is dan is euthanesie toch altijd nog een mogelijkheid?

Onze oude hond hebben we ook op oudere leeftijd laten opereren en daarna ging het alleen maar bergafwaarts, vandaar.
Inslapen is heel rot, maar ik zou zeker overwegen aangezien oudjes niet altijd even fijn uit een operatie komen, en om daarna
dan nog in te slapen vind ik persoonlijk rotter dan in betere conditie. Want dan ben je, naar mijn idee dan, immers al te laat.
Plus dat het dan ook nog eens een flinke smak geld gekost heeft.

Edit; ik zeg overigens helemaal niet direct inslapen hoor, maar het is te overwegen met deze leeftijd & lichamelijke conditie.
Wil alleen duidelijk maken dat het na een operatie niet altijd beter gaat en dan zou ik persoonlijk vinden dat ik te laat ben geweest
en de operatie dan niet had moeten doen. Daar doe je immers de hond dan ook geen plezier meer mee. Maargoed, wij zien de hond
zelf niet en de TS moet daar dus geheel zelf over beslissen ;) Mogelijk een telefoontje richting Utrecht of Amsterdam?
Een tip, laat niet opereren in Utrecht, dat kost je klauwen met geld, terwijl het veel goedkoper en net zo goed ergens anders gedaan kan worden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:55

dat is dus de overweging die je moet maken...maar opereren doe je altijd vanuit het idee dat je hond er beter van wordt,mocht het dan niet zo mag uitpakken na operatie dan vind ik dat persoonlijk beter te verwerken,als dat ik het én niet geprobeerd hebt,en een hond moet laten inslapen waar naar mijn gevoel nog wél iets aan gedaan had kunnen worden...

daar kan ik dus zelf niet mee leven,zou me altijd schuldig blijven voelen...

bij die eerste rottweiler met die bult,had ik zo het gevoel dat ik haar vermoorde met inslapen,ipv helpen...toen ze geopereerd was en haar hart het 2 dagen later begaf,toen was het voor mij ook klaar en heb naar eer en geweten geprobeerd haar te helpen,en niet ervanuit gegaan dat ze zo kort daarna zou komen te overlijden,maar dat risico zit er wel in,en toch,zou het zo weer doen...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:20

Ts, niemand zegt dat inslapen makkelijk is. Ik heb vorig jaar mijn oude Labrador in laten slapen.
Zij had artrose, had al jaren pijnstillers, ik merkte er niks aan tot ze opeens kreupel van het strand kwam.
Toen dat na een paar dagen rust en verhoging van de pijnstilling niet beter werd, ben ik met haar naar de da gegaan.
De da bewoog haar voorpoot, en zei: IK voel haar helemaal kraken, dr poten zijn erg slecht.
Ik heb Festa mee naar huis genomen, rot verwend, en de volgende dag ben ik teruggegaan naar de da om haar te laten inslapen. Ze was binnen een paar seconden na de fatale spuit dood, ze had totaal geen weerstand of vechtlust meer.
Tot die bewuste zondag, dat ze kreupel van het strand kwam, heb ik niet aan haar gemerkt dat ze pijn had. Ik dacht dat het goed onder controle was met de pijnstilling die ik haar gaf.
Pas toen het echt niet meer ging, gaf ze toe dat ze pijn had.
Ik dacht dat ik haar zo goed in de gaten hield, en nog heeft mijn hond met veel pijn gelopen.
Daar heb ik nog elke dag last van. Ik heb altijd gezegd dat mijn dieren niet hoeven lijden, en dat ik ze lijden zal besparen.
Een hond is een roedeldier. Op het moment dat een hond een last wordt voor de roedel, en dus gevaar oplevert, wordt hij uit de roedel gestoten.
Een hond zal zich dus altijd veel beter voordoen als hij is.
Hou daar asjeblieft rekening mee als je naar je hond kijkt.
Het is niet zo dat inslapen het makkelijkste is, het is juist het moeilijkste wat je voor je hond moet besluiten.
Ik heb het gedaan in november, en ik kan me wel voor mn kop slaan dat ik het niet veel eerder gedaan heb.
Vandaar mijn pleidooi voor een zachte dood voor je hond.
Ik hoop dat jij achteraf niet met het schuldgevoel hoeft lopen dat ij nu nog steeds heb omdat ik Festa niet eerder de rust heb gegeven die ze zo hard nodig had....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:15

Billy, ik heb kippevel van je verhaal.....

Dat schuldgevoel, dat is het ergste....... Ik hoop dat je het jezelf op een dag kunt vergeven, meid.....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:19

gohya schreef:
Met een operatie zou ze een kans krijgen toch?En wat "franka75" ook zegt,mocht ze gaan tijdens de operatie merkt ze dat zelf toch niet.Laat ik haar inslapen weet ze echt wel wat er gaat gebeuren.

Nee hoor, dit is niet juist. In beide gevallen krijgen ze dezelfde verdoving, alleen wordt ze bij de ene in haar slaap geopereerd en komt ze bij, waar ze bij de andere optie tijdens haar verdoving een 2e spuit krijgt met een fataal middel. Voor de hond geen enkel verschil.

Sterkte met je besluit. Kies voor wat het beste is voor de hond.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:24

Yamcha schreef:
Billy, ik heb kippevel van je verhaal.....

Dat schuldgevoel, dat is het ergste....... Ik hoop dat je het jezelf op een dag kunt vergeven, meid.....

Helemaal vergeven zal ik het mezelf nooit.
Ik kan ook niet garanderen dat het nooit weer gebeurt, honden zijn enorm hard voor zichzelf....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:32

Klopt, ze laten het echt pas merken als ze écht écht pijn hebben....

Daarom snap ik mensen ook niet die zeggen: de hond is niet rad, maar hij heeft geen pijn hoor..... een hond die kreupel loopt heeft pijn.

Juist omdat honden zo hard zijn voor zichzelf vind ik ook dat je iets moet doen als de hond pijn laat zien......

Overigens begrijp ik heel goed dat je het jezelf nooit helemaal zult vergeven, ik zou dat ook niet kunnen :(:)