Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:01

Rytir schreef:
Wel is het handig om de hond te laten testen op de zwakke punten van het ras (en ik doe dat het liefste bij onze eigen da) :D . Succes met je zoektocht!

Een pup kan je nog niet testen, en ik geloof dr niets van dat er nu ineens wel geld over is voor allerlij testen terwijl dit niet voor de aanschaf kan worden gegeven, :)* Toch fijn dat een fokker dit allemaal voor jou heb gedaan.

Rytir schreef:
Wij hebben vroeger onze eerste hond (Friese stabij) bij een boerderij in friesland gehaald.

Klein detail we leven nu anno 2010 +:)+

Ragebol1977

Re: Pup kopen;nog wat tussen "echte" fokkers en broodfokkers in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:12

De keuze is natuurlijk helemaal aan jou TS maar ik zal proberen uit te leggen waar een stamboom goed voor is.

Alle generaties op een stamboom zijn getest op erfelijke aandoeningen.
De meeste aandoeningen gaan een eind terug in de voorouders.
Neem bijvoorbeeld HD, de moeder en de vader van de pups kunnen wel HD A (dat is vrij) zijn maar je weet niet hoe het met de opa en oma van je pup zit. Die zouden zonder papiertje wel HD D (ergste graad HD) kunnen zijn.

Dat kan je niet nagaan zonder papier. Bij een hond met stamboom kan je alles opvragen en veel informatie staat al op de stamboom zelf.

Als de opa of oma van de pup HD D zou hebben, is er een kans dat jouw pup ook een flinke HD afwijking heeft. En een hond met HD of ED behandelen is duur! Erg duur!!!

Daarom lijkt 900 Euro een flinke smak geld, maar je betaalt in feite voor alle gezonde generaties.
Ik heb bijvoorbeeld een Bullmastiffteef (ehm 900 euri was een koopje vergeleken bij haar).
Voordat ik uberhaupt naar de pup heb gekeken , heb ik aan de fokker de stambomen van zowel pa als moe opgevraagd.
Die heb ik helemaal nageplozen, aan de hand hiervan kon ik zien hoe gezond de lijn was.

Als er een slechte lijn in had gezeten had ik mijn hond dus niet gekocht.

Vergis je ook niet in de onderzoeken die gedaan moeten worden. Een gewone dierenarts mag de HD foto's niet eens maken , laat staan beoordelen. Je moet naar een speciaal aangewezen kliniek en die sturen de foto's op naar de Raad van Beheer en daar worden ze beoordeeld.

Het is natuurlijk helemaal jouw keuze, maar als je voor een hond gaat waar zo intensief mee gefokt wordt als de labrador dan zou ik voor een stamboomhond gaan.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:25

Ik wilde even opmerken \
-dat veel mensen 900 euro voor een hond te veel vinden maar vaak geeft de club een adviesprijs voor pups en dekkingen.
-De adviesprijs voor een Jack Russell is 600 euro en dat is een klein ras Rottweiler is geloof ik 800-900 euro.
-er een groot verschil is tussen honden met stamboom en honden met stamboom en pupinfo.
Als je ene hond hebt met stamboom en je fokt met een andere hond met stamboom heb j puppy's met stamboom.
Als je pupinfo erbij wil dan en alleen dan ben je verplicht de ouderhonden na te laten kijken op vaak voorkomende erfelijk aandoeningen zoals bijv. HD. en moeten beide honden minimaal 2x het predikaat Zeer Goed op de show hebben behaald en moet de teef minimaal 16 maanden oud zijn, max 5 nestjes in haar helen leven krijgen en moeten er een bepaald aantal maanden tussen het nestje en de volgende dekking zitten. Omdat je minder mag dekken en je aan al die regels moet houden en je de onderzoeken moet betalen zijn de pups duurder, als dat niet het geval was is het voor fokkers niet interessant om een hond af te leveren die aan al deze eisen voldoet. En heb je dus meer kans dat meer mensen zonder pupinfo gaan fokken en dus meer kans op gezondheidsproblemen en dat wil jeniet als rasvereniging. Je krijgt ook nest controle. En als je een kennel begint moet je aan een heleboel eisen voldoen zoals bijv. de vloer van het hok. Als de ouderhonden niet aan deze eisen voldoen of je kennel kan je er alsnog een hond met stamboom mee fokken maar niet meer met pupinfo! Er zijn nog meer regels maar dis zijn zo'n beetje de belangrijkste!!! Natuurlijk kan je een hond die alleen stamboom heeft zelf ook onderzoeken op gezondheid bij de raad van beheer maar dan moet je dat zelf doen..

Bovendien zou ik een populaire hond zoals de labrador/retriever etc. niet kopen zonder pupinfo omdat je een geweldig slachtoffer bent als je op een vreemd adres komt. Als je toch geen 800-900 euro uit wil geven en dat snap ik aan een kant ook wel dan moet je bij de DA in de buurt kijken, op de hondenschool en via kennissen en familie en vooral niet op marktplaats iets kopen zonder pupinfo of stamboom.

Bovendien heb je grotere kans op een mooi(ere) hond en het is toch leuk als je op straat loopt en je de show steelt met je hond.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:27

En dan, wat als je nu een hond hebt die toch HD heeft en bij een goede fokker vandaan komt? Of is de fokker dan opeens niet goed?

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:31

apple01 schreef:
Bovendien heb je grotere kans op een mooi(ere) hond en het is toch leuk als je op straat loopt en je de show steelt met je hond.

Ik steel ook de show met mijn hond, die beter wil luisteren dan een politiehond waarvan de opvoeding is mislukt en veel tegen geschreeuwd wordt/werd. Die moet kort aan de lijn en ik fiets er vrolijk langs: "Casper, eventjes naast?" En hopla, Casper loopt naast... Zonder bombarie... Die hond maar blaffen naar Casper...
Ach, hij is niet de mooiste, maar wel de liefste, iedereen is gek met hem. En dat is me meer waard dan een mooie hond om de show mee te stelen op straat. Want eerlijk gezegd, kan me dat geen reet schelen.

Ik ga verder maar niet meer in op Chiqa, ik vrees dat wij niet overeen komen, Chiqa kan mij niet overtuigen, ik haar niet. En tsjah, dan loopt een discussie toch nooit ten einde. Ik weet wel dat ik nooit een echte rashond hoef... :n

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:33

MamboBeach schreef:
TS, mensen lezen jammer genoeg wat ze willen lezen...
Ik las dat je 900 euro te veel vindt en dat kan ik mij voorstellen, er staat niet dat je het niet kunt betalen, dat maken mensen er voor het gemak zelf maar even van.

Je kunt heel goed een pup kopen bij mensen die af en toe een nestje hebben hoor, inderdaad goed na laten kijken door een DA. :j

Met en zonder stamboom, sorry, iedereen kan tegen mij ingaan en gaan banketstaaf als brugman maar ik heb al zoveel gezonde honden zonder stamboom gezien en ongezonde honden met stamboom dat ik niet in al die ongein geloof...
Nu krijg ik natuurlijk heel bokt over me heen :') maar dat is dan jammer.

ik ben het helemaal met MB eens: vooral het vetgedrukte stukje :Y)

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:35

MamboBeach schreef:
En dan, wat als je nu een hond hebt die toch HD heeft en bij een goede fokker vandaan komt? Of is de fokker dan opeens niet goed?

dat is inherent aan levende wezens, geen enkele fokker kan een garantie geven, het enige wat kan, is dat je de garantie hebt, dat de fokker er alles aan gedaan heeft om dingen te voorkomen en de risico's zo klein mogelijk te maken, als er dan later toch wat mis blijkt, staat een correcte fokker ook voor zijn/haar pupkopers klaar, met raad en daad.
daarbij.. HD is niet puur erfelijk he, ook hoe er met de hond omgegaan word, voer, belasting e.d zijn van belang, hoewel ik er wel van overtuigd ben, dat als het in aanleg niet aanwezig is, het er ook niet uitkomt.
ook uit compleet vrije lijnen , kan een hond komen met een probleem, of dat nou HD is of iets anders.
als een door mij gefokt pupje iets heeft, dan vind ik dat natuurlijk vreselijk, maar ik kan mijzelf wel recht aan kijken, ik heb gedaan wat ik kon. dat is nou vaak het probleem met de "pretnestjes", "broodfok" van zowel die "fokkers" als de pupkopers, ze hebben niet alles gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken, het interesseert ze niet, maar achteraf kunnen ze ( m.n de kopers dan) wel vreselijk klagen en de weg naar bv. radar vinden.. }:0

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:39

MamboBeach schreef:

Dan heb je gewoon veel pech. Het blijven immers dieren. Maar de kans is wel kleiner. En HD is niet het enige. en voor de rest ben ik het eens met Baroen.
@Wirobelgje elke hond kan gezond zijn. En dat is jou mening. ik heb even een paar opmerkingen gemaakt omdat ik vond dat er wat misverstanden bestaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:42

Ik lees vanalles over zekerheid bij een fokker, garantie, enz.

Ik heb 1 x een Duitse herder gehad van een gerenomeerde fokker, pupje kostte me een vermogen.

Die werd vrij snel ziek, heel veel dierenarts kosten gehad. Dierenarts kon niks vinden. Uiteindelijk bleek hij een afwijking aan zijn darmen te hebben. Pupje zou niet oud worden.

Denk maar niet dat de fokker thuis gaf hoor.

Nu hebben we een herplaatser, waar we uiteraard niks voor betaald hebben. Dat wil echt niet zeggen dat ik geen geld wil uitgeven en geen eventuele DA kosen wil betalen. Wij wisten van te voren al dat wij als hij ouder is te maken gaan krijgen met gewrichtsproblemen die nu op 3 jarige leeftijd al zichtbaar zijn. Wij hebben er bewust voor gekozen om deze hond uit zijn nare situatie te halen, ondanks het risico dat hij niet oud zal worden met bijbehorende dierenartskosten.

Nooit weer dat ik belachelijk veel geld ga betalen voor een hond. Ik ga dat risico niet meer nemen. Dan ga ik liever naar het asiel of neem weer een herplaatser van een particulier over.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:52

baroen schreef:
MamboBeach schreef:

dat is inherent aan levende wezens, geen enkele fokker kan een garantie geven, het enige wat kan, is dat je de garantie hebt, dat de fokker er alles aan gedaan heeft om dingen te voorkomen en de risico's zo klein mogelijk te maken, als er dan later toch wat mis blijkt, staat een correcte fokker ook voor zijn/haar pupkopers klaar, met raad en daad.
daarbij.. HD is niet puur erfelijk he, ook hoe er met de hond omgegaan word, voer, belasting e.d zijn van belang, hoewel ik er wel van overtuigd ben, dat als het in aanleg niet aanwezig is, het er ook niet uitkomt.
ook uit compleet vrije lijnen , kan een hond komen met een probleem, of dat nou HD is of iets anders.
als een door mij gefokt pupje iets heeft, dan vind ik dat natuurlijk vreselijk, maar ik kan mijzelf wel recht aan kijken, ik heb gedaan wat ik kon. dat is nou vaak het probleem met de "pretnestjes", "broodfok" van zowel die "fokkers" als de pupkopers, ze hebben niet alles gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken, het interesseert ze niet, maar achteraf kunnen ze ( m.n de kopers dan) wel vreselijk klagen en de weg naar bv. radar vinden.. }:0

Toch wordt er vaak gedaan dat als je een pup komt met een stamboom bij een fokker of er garanties zijn, welke vraag ik mij af? Ja, de fokker heeft zijn best gedaan om zo goed mogelijk bepaalde erfelijkheden en ziekten uit te bannen, even zo gezegd. :) Dat begrijp ik ook allemaal wel maar het heeft ook geen garantie en vaak wordt dat wel zo gebracht en dat vind ik jammer. Kijk, mij zegt een papier geen fluit, ik kijk naar een dier of ik het leuk vindt en dat is voor mij belangrijk. Dat er mensen zijn die een goede pup fokken belangrijk vinden kan ik mij ook voorstellen maar ik heb er zo mijn bedenkingen over. Als ik zie hoe 'goede' fokkers dieren doorfokken dan bedank ik en hoeft dat van mij niet.
Als er geen HD zit in een hond komt het er toch ook niet uit?

Bedankt voor je uitleg hoe je kijk er op is. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:55

apple01 schreef:
MamboBeach schreef:

Dan heb je gewoon veel pech. Het blijven immers dieren. Maar de kans is wel kleiner. En HD is niet het enige. en voor de rest ben ik het eens met Baroen.
@Wirobelgje elke hond kan gezond zijn. En dat is jou mening. ik heb even een paar opmerkingen gemaakt omdat ik vond dat er wat misverstanden bestaan.

Tuurlijk heb je dan veel pech en dat bedoel ik juist, het zijn en blijven dieren, ieder dier kan ziek worden. Je kunt met stamboom fokken en proberen ziekten uit te sluiten maar is het ene uitgesloten dan duikt er wel weer een andere (nieuwe) ziekte op die dan de kop ingedrukt moet worden. Ik vind met papieren fokken te veel willen, alles naar de mens zijn hand zetten tot in het gekke aan toe, honden kunnen ook naar de knoppen gefokt worden juist door die mensen die gezien worden als 'goede' fokkers.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:05

MamboBeach schreef:
Met en zonder stamboom, sorry, iedereen kan tegen mij ingaan en gaan banketstaaf als brugman maar ik heb al zoveel gezonde honden zonder stamboom gezien en ongezonde honden met stamboom dat ik niet in al die ongein geloof...
Nu krijg ik natuurlijk heel bokt over me heen :') maar dat is dan jammer.

Ik deel je mening.

Paarden zijn "gebruiksdieren" en zelfs daarvan kan ik me voorstellen dat mensen niet kijken naar stamboom en een paard alleen klinisch laten keuren als het "gebruik" heel licht zal zijn. Als je de sport in gaat is het verhaal alweer heel anders naar mijn idee.
Bij dieren kun je mazzel en pech hebben, al is het wel belangrijk dat je je goed laat voorlichten voor je tot koop over gaat.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:12

Ik wil later ook een hond. en dan is het niet bepaald een goedkopere die ik voor ogen heb. Nova Scottia Duck Tolling Retriever. Juist 1000 voor een pup. Dat heb ik er ook niet voor over. Hier in de regio is er een fokker, die voor z'n plezier nestjes fokt (natuurlijk ook voor 't geld) die vraagt 500,-

Wat maakt het verschil? hond voor 1000 of voor 500. Ik weet wel wat ik zou doen.

500, laten keuren (wat bij die fokker al gebeurd) verzekeren en that's it. Alsof een hond van 1000,- een beter leven verdiend?

Stamboom of niet, dat maakt mij niets uit. mijn partner kies ik ook niet uit op basis van familie. maar op karakter. En als een hond dan toevallig een beperking zou hebben zou ik daar mee kunnen leven. Een spuitje is gewoon een woord wat ik overbodig vind als het dier nog vrolijk kan leven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:12

Ik had, voor ik een pup ging kopen, een lijst opgevraagd via de kynologenclub.
Daarvan kreeg ik een lijst met alle fokkers, die aangesloten waren bij hen of een rashondenvereniging, met de pups die ze hadden.
Ik heb de pup gekocht van een echtpaar die fokte op karakter en waarbij de vader én de moeder aanwezig waren.
Ik kreeg de garantie dat als er binen een bepaalde tijd iets zou zijn met de pup ik óf mijn geld terugkreeg óf als dat zou kunnen een andere pup zou krijgen.
Mijn reu bleek dus, na verloop van tijd, maar 1 teelbal te hebben en ik belde de fokker om hem dat te laten weten, want je kan dan bv geen shows lopen voor een eerste plaats oid werd mij gezegd, en ik had zoiets dat hij dat ook hoorde te weten.
De fokker bood mij aan om de hond terug te brengen ik mijn geld terug zou krijgen!
Ik wilde dat niet omdat we veel teveel plezier van hem hadden maar daar kan je aan zien dat er écht wel fokkers zijn die zich aan die afspraken houden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:16

Die garantie had ik dus ook op mn pup, nooit gekregen of wat voor aanbod dan ook. Fokker was ook aangesloten bij de rasvereniging e.d. Tuurlijk zullen er ook fokkers zijn die zich wel netjes aan hun afspraken houden maar er dus ook fokkers met goede naam die dit totaal niet doen.

Ik ga het risico voor dat geld niet meer nemen.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 11:32

Bedankt allemaal voor jullie vele reacties! Ik heb genoeg stof tot nadenken hihi ;)
Wil sowieso niks bij een broodfokker kopen, maar we blijven gewoon goed rondkijken tot we een leuk hondje voor ons tegenkomen! :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:53

fokker van mijn dogo neemt ook honden netjes terug....

alleen omdat ie er zelf tig heeft worden ze gezond of niet dezelfde week nog ingeslapen...

tja,tis wat je garantie noemt natuurlijk... :D

ach,ik hoef ook geen stamboom,ben heel blij met de mensen die een pretnestje fokken,ga alleen zelf niet op een puppyfarm een hondje halen,maar zie werkelijk niet in waarom ik honderden euro's moet betalen voor een papiertje in de la,terwijl honden hier op het terrein lopen (dus zelfs voor de kick dat mensen mijn hond danwel ineens zo mooi zouden moeten vinden als ik er buiten mee zou lopen?? :? ,hoef ik geen papiertje te hebben ),en allemaal steriel worden gemaakt.

en tja,ik heb hier stamboomhonden rondlopen,en zonder stamboom,qwa gezondheid??zijn dieren hoor,kunnen allemaal wel wat gaan mankeren,das hier niet stamboom afhankelijk.

en oja,ze krijgen ook allemaal nog eens dezelfde DA behndeling van mij,of ik er nu heeeeeeeel veel voor betaald heb,of zelf niets...

grappige is,dat hier een hond rond loopt zonder stamboom,wie weet wel broodfok hondje,wie zal het zeggen??eigenlijk heel fout gekocht dus,tenzij ik zeg dat ie geboren is in het asiel :(:) (moeder was daar drachtig gedumpt) ,dan is ie ineens niet een zielig zwak misselijk hondje,nee dan ben ik bijna een held,en over dat hij eigenlijk misschien weleen slecht zwak zielig hondje is,nooit iemand over gehoord... :+ (overigens nu 6 jaar oud en nog nooit ziek geweest)

ach,en oja,fokkers fokken ook voor de centjes hoor,hoe komen mensen er toch bij dat ze bijna geld bij moeten leggen,als goede fokker zijnde??dan doe je toch echt iets heel erg fout,jaa tenzij je 1 pupje krijgt ofzo,dan zal je er weinig op verdienen..

maar klein voorbeeldje,ken iemand die echt letterlijk fokt voor euries...overigens wel stamboomhondjes hoor,en alles gekeurd,met shows enz,maar graag veel geld verdienen met pupjes,had ze mazzel,kreeg haar hond laatst 14!! pupjes a 1000 euries (voor een nog niet eens erkend ras,maar goed,zat dan wel "stamboom" bij...) 14,000 euro cashen,willen jullie nu echt beweren dat zij daar niets op verdiend heeft :+ :+ ,wake up....

of franse bulldogjes voor 1500 euro per stuk,nee niets op verdienen hoor... :+ ,maar wel graag op een rekening overmaken zodat de sociale dienst er niets van weet,maar wel boompje erbij,dat dan weer wel...

echt ben daar te nuchter voor denk ik,ga dat geld echt niet uitgeven voor een papiertje...gezondheid koop je simpel weg niet op een papiertje,je hebt geluk of pech..

en oja,vele zullen nu denken,jaa maar jij kocht ook pupje zonder papier die doodging met 19 weekjes,ja klopt...

is helemaal waar,aan niertjes...die niet goed ontwikkeld waren,had ook een stamboomhondje kunnen overkomen,geen enkele rottweiler wordt getest op nieren nl,welk ras eigenlijk wel?

daarnaast mensen gaven garantie hoor,mocht haar terug brengen,en geld terug krijgen,maar no way,ze was MIJN wijffie,en ik moest de reis afmaken,tis geen wasmachine wat je ff wegbrengt...

maar daarentegen,verloor ik ook een zeer goede stamboomhond (die zeer veel geld gekost had,echt was creme de la creme) op 4 jarige leeftijd aan (vererfelijke) kanker...

zo zie je maar...

maar OT ,de enigste tips die ik heb,is kijk hoe de hondjes groot zijn gebracht (in huis/in een schuur),vraag naar vader en moederhond,moederhond moet aanwezig zijn,en ook duidelijk aan te zien zijn dat zij de zogende moeder is (melkbar).

en zie hoe de mensen zijn met de pupjes,zijn ze kinderen gewend,zijn het schone pupjes,hebben ze bv ook puppiefoto's,een dagboekje enz...

en kijk of ze niet toevallig 10 rassen fokken (dan heb je te maken met broodfokker),op marktplaats waar toch wel veel mensen zoeken en hondje vanaf halen (incl ikke zelfus) ,ff bij alle advertenties kijken,zie je precies wat mensen aanbieden aan dieren

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:33

En marktplaats afspeuren is echt niet zo slecht als men zegt hoor. Veel mensen denken bij marktplaats meteen aan broodfok of dumphondjes, maar een aantal broertjes van ollie die met 8 weken nog niet verkocht waren zijn toch echt MP opgegaan.. Stonden er dus mooi twee hondjes mét stamboom op MP :P En zo zijn er vast wel meer fatsoenlijke fokkers (al dan niet met stamboom) die op MP adverteren :) Enige belangrijke is wel dat je een paar keer gaat kijken, mamahond mag zien enzo.. Dat de pups sociaal zijn en mensen gewend zijn (ipv 8 weken in een schuur zitten ofzo..) en dat soort dingen..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:36

Onze hond komt ook via MP. Er staan ook proffesionele fokkers die adverteren daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:41

Jolandaa_ schreef:
Stamboom of niet, dat maakt mij niets uit. mijn partner kies ik ook niet uit op basis van familie. maar op karakter. .

O dus als die partner een paar gehandicapte familieleden in zijn lijn heeft zitten durf je zonder blikken of bloezen glashard aan kinderen te beginnen? Geen enkel probleem?

Janine1990 schreef:
Ik ga verder maar niet meer in op Chiqa, ik vrees dat wij niet overeen komen, Chiqa kan mij niet overtuigen, ik haar niet.

Je ontweek mijn argumenten al, wss is het lastig voor je hier een goed tegen argument tegen te geven, kan me dat ook wel voorstellen, twee honden zwaar HD en vrolijk een nestje fokken en verkopen.
Wat moet je hier nu nog over vertellen?

E overtuigen hoef je me zeker niet, ik zoek liever een jaar langer door naar een goede hond bij een vertrouwde fokker vandaan, dan heb ik iig iets meer mijn best gedaan dan één druk op de knop bij marktplaats en savonds al een pup in huis.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:43

Chiqa schreef:
ik zoek liever een jaar langer door naar een goede hond bij een vertrouwde fokker vandaan, dan heb ik iig iets meer mijn best gedaan dan één druk op de knop bij marktplaats en savonds al een pup in huis.

Dat is natuurlijk ook een beetje overdreven. Ook op MP werkt het bij goede mensen echt niet szo dat je dezelfde avodn je pup kan ophalen en klaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:44

NaNi schreef:
900 is een hele normale prijs voor een pup met stamboom (die dus volgens de normen van de RvB gefokt is) :j

Fokken is ook een kostbare hobby hoor, en met een nestje van 6 pups maak je nog niet eens 'winst' op je pups..

Okay, 900 euro per pup is een normale prijs zeg je. Dit nestje levert dus 5400 euro op.
Dat maakt mij heel erg benieuwd naar je kosten als fokker dat je met een dergelijk verkoopbedrag niet meer dan quite speelt. Enige wat ik kan bedenken is dat je jezelf een "uurloon" voor je bestede tijd rekent, en dan heb je het niet meer over "hobby"fokken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:51

je bent zo'n 200 a 300 euro per pup kwijt aan onkosten. en nee dan heb ik het niet over uurloon!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:59

chiqa niet elke MP verkoper geeft zomaar puppies mee hoor,waar we pip vandaan haalde moesten we ons ook 3 x laten zien,en kregen haar alleen mee als ze zeker wisten dat we goede kopers/nieuwe eigenaren zouden zijn,en dat voor een stamboomloos hondje..

sterker nog,áls ik puppies zou fokken,en doe het niet hoor,zou me werkelijk dood ergeren,als hondjes die ik met alle zorg en liefde (al zijn ze stamboomloos),bij mensen terecht zouden komen,die ze als "ding"" zouden zien,of dieren die in kooitjes gedumpt zouden worden,zou zelf daar niet mee kunnen leven,maar buiten dat...

stel dat ik puppies zou fokken,zou echt niet de eerste de beste koper een hondje meekrijgen,enne ik haalde ook mijn stamboomhondjes bij fokker op hoor,bellen en meenemen,sterker nog,er is er een door de fokker thuis gebracht,omdat ze ervanaf moesten,en dat ze toch in r'dam moesten zijn,zo zonder probleem,zonder mij te kennen,hond werd zo afgeleverd,en ja,dit zijn echt heel goede namen in de fokwereld,alleen zijn fokkers ook mensen,en zijn honden op een gegeven moment liever kwijt als rijk...

zou weleens willen dat er wat minder met roze bril gekeken wordt naar stamboomfokkers,wees gewoon reeel,zijn allemaal mensen,en verdienen gewoon op hun hondjes,klaar..alleen als je met stamboom fokt dan mag dat,als je zonder fokt,moet je eigenlijk geld meegeven,en tja,zo werkt het niet in de grote mensen wereld...

ik zou ook geen puppies voor weinig wegdoen..

en kuggur,tuurlijk verdiend een fokker aan puppies...goed ook...eerste nest hebben ze iets meer kosten als 2de nest (omdat ze dan aan (medische)keuringen zitten en kennelnaam aanvragen enz,maar heb je dat eenmaal,is ieder volgend nest gewoon kassa hoor...)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 25-06-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 13:00

Als een fokker het onderste uit de kan wil halen zal hij af en toe ook flink moeten betalen voor die ene mooie reu, enz. Ik weet niet of iedere fokker al zijn kosten bijhoudt, en wat hij mee wil rekenen, maar vergeet niet dat shows, einden reizen, veel telefoontjes plegen, gezondheidstests, enz. ook allemaal tijd en geld kosten. Zelf zou ik hier niet om gaan muggenziften, want dan begint het meer op handel dan op hobby te lijken, maar ik kan me voorstellen dat je die kosten over het algemeen wel in je achterhoofd houdt. Dus je bent wel meer kwijt dan alleen de kosten voor het nestje an sich.

Als wij 6 pups kregen hielden we wel over. Hebben we mooi iets opgebouwd voor een evt. volgend risico, want je kan ook veel (DA) kosten maken en geen pup krijgen daarmee.

Over fokken als hobby: helemaal mee eens, en daarom zou ik ook niet alle kosten exact bijhouden en alles eruit willen hebben. De ene keer heb je geluk, de andere keer pech. En ik zou ook hard wegrennen als mijn fokker alles door zat te berekenen, tot het kopje koffie aan toe. Maar ik vind wel dat een fokker er aan over zou mogen houden hoor. Een fokker bewijst zijn klant toch een dienst door zo gezond mogelijke honden te fokken, ze goed te socialiseren, enz. En diensten kosten toch geld?
Stel dat ik als hobby had om aan auto's te sleutelen. Ik kocht een oude amerikaan, stopte er veel tijd in om dat ding op te knappen, en verkocht hem daarna weer. Dan zou ik hem ook voor meer dan de aanschafprijs verkopen, en dan is er niemand die 'zeurt' over die winst?