MamboBeach schreef:En dan, wat als je nu een hond hebt die toch HD heeft en bij een goede fokker vandaan komt? Of is de fokker dan opeens niet goed?
dat is inherent aan levende wezens, geen enkele fokker kan een garantie geven, het enige wat kan, is dat je de garantie hebt, dat de fokker er alles aan gedaan heeft om dingen te voorkomen en de risico's zo klein mogelijk te maken, als er dan later toch wat mis blijkt, staat een correcte fokker ook voor zijn/haar pupkopers klaar, met raad en daad.
daarbij.. HD is niet puur erfelijk he, ook hoe er met de hond omgegaan word, voer, belasting e.d zijn van belang, hoewel ik er wel van overtuigd ben, dat als het in aanleg niet aanwezig is, het er ook niet uitkomt.
ook uit compleet vrije lijnen , kan een hond komen met een probleem, of dat nou HD is of iets anders.
als een door mij gefokt pupje iets heeft, dan vind ik dat natuurlijk vreselijk, maar ik kan mijzelf wel recht aan kijken, ik heb gedaan wat ik kon. dat is nou vaak het probleem met de "pretnestjes", "broodfok" van zowel die "fokkers" als de pupkopers, ze hebben niet alles gedaan om de risico's zo klein mogelijk te maken, het interesseert ze niet, maar achteraf kunnen ze ( m.n de kopers dan) wel vreselijk klagen en de weg naar bv. radar vinden..