The dog wispherer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:13

Namen ga ik sowieso niet noemen. Deze mensen staan er verder buiten. Zullen ook niet via google verschijnen omdat het honentrainers zijn die zich kleinschalig bezig houden.

@cassidy; is je laatste post op mij gericht?

@ Sterre; ik bedoel de 1e 'kick' die de hond krijgt, als de hond nog ver op afstand is en hij gewoon netjes naast cesar loopt.
De 2e had hij veel eerder moeten reageren. De hond kreeg ruim de kans zich te focussen op de andere hond.

ik zeg niet dat ik tegen al ceasers methodes ben. Dat zeker niet. Ik ben sowieso geen voorstander van de dominantietheorie. Deze handelingen zouden voor mij dus sowieso al achter wegen blijven.
Vanmiddag was hij op tv met een Lab die gefocust was op ballen. Sprong op, bleef blaffen enz. Hierbij gebruikte hij een methode waar ik wel achter sta, namelijk de hond pas de bal geven als hij rustig is. Prima.
Wat ik daarna dan wel weer erg vreemd vind is dat hij de bal bijna in de bek van de hond duwt, heen en weer zwaait voor z'n ogen enz maar de hond mag de bal niet pakken. Beetje hondje pesten denk ik zo.

Ik ben veel meer van het belonen, wat bij hem niet veel gebeurd, ik ben géén voorstander van de riem zo vlak achter de oren van de hond te doen en dan deze strak aan te trekken, wat je bij hem altijd ziet gebeuren.

En zoals ik al vaker aan heb gegeven, zou ik deze hond doorsturen en heb er dus zelf geen oplossing voor ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:16

Nikki__ schreef:
ik zeg niet dat ik tegen al ceasers methodes ben. Dat zeker niet. Ik ben sowieso geen voorstander van de dominantietheorie. Deze handelingen zouden voor mij dus sowieso al achter wegen blijven.

Zou je wat concreter kunnen vertellen wat je wel zou doen met een hond die agressief is naar andere honden? Als dat volgens jou geen dominantie is, wat is het wel en hoe zou je dat aan willen (laten) pakken?

Nikki__

Re: The dog wispherer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:22

Ik ken serieus geen een écht dominante hond die ooit gevochten heeft. Helaas bestaan er niet veel echt dominante honden. Deze zullen namelijk niet vechten. Hebben dat niet nodig, stralen het uit. Kijk naar Daddy van Milan, Daddy is een heerlijk dominante hond, straalt dat aan alle kanten uit, dat is ook waarom de andere honden dáár respect voor hebben.

Agressie naar andere hond vind ik geen abnormaal gedrag, mits het niet extreem is.
Mijn hond kan slecht met andere honden, een Lab notabene, en deze krijgt dus niet de kans om uit te vallen. Waarom niet? Ik lijd haar af op het moment dat ze uit dreigt te vallen en probeer de hond te mijden waarvan ik weet dat ze er niet mee overweg kan.
Ik zoek de situaties dus niet op. Soms kan het niet anders, en kom ik onverwachts een hond tegen die los loopt (ook altijd zo fijn) en om haar heen draait oid wat zij niet accepteert. Gelukkig weet zij altijd nog wie er op dat moment het leukste is, en dat ben ik. Hierdoor kan ik gemakkelijk haar aandacht terug halen en valt zij zelde nog uit. De momenten dat ze wel uitvalt, want daar gaat geheid naar gevraagd worden ;), weet ze met een korte brul donders goed dat ze stoppen moet.
En ja, dat kost een hoop tijd, én dat is het gene wat de meeste mensen niet hebben ;) .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:25

Nikki__ schreef:
Ik ken serieus geen een écht dominante hond die ooit gevochten heeft. Helaas bestaan er niet veel echt dominante honden. Deze zullen namelijk niet vechten. Hebben dat niet nodig, stralen het uit. Kijk naar Daddy van Milan, Daddy is een heerlijk dominante hond, straalt dat aan alle kanten uit, dat is ook waarom de andere honden dáár respect voor hebben.

Agressie naar andere hond vind ik geen abnormaal gedrag, mits het niet extreem is.
Mijn hond kan slecht met andere honden, een Lab notabene, en deze krijgt dus niet de kans om uit te vallen. Waarom niet? Ik lijd haar af op het moment dat ze uit dreigt te vallen en probeer de hond te mijden waarvan ik weet dat ze er niet mee overweg kan.
Ik zoek de situaties dus niet op. Soms kan het niet anders, en kom ik onverwachts een hond tegen die los loopt (ook altijd zo fijn) en om haar heen draait oid wat zij niet accepteert. Gelukkig weet zij altijd nog wie er op dat moment het leukste is, en dat ben ik. Hierdoor kan ik gemakkelijk haar aandacht terug halen en valt zij zelde nog uit. De momenten dat ze wel uitvalt, want daar gaat geheid naar gevraagd worden ;), weet ze met een korte brul donders goed dat ze stoppen moet.
En ja, dat kost een hoop tijd, én dat is het gene wat de meeste mensen niet hebben ;) .

Dat is toch precies hetzelfde wat Cesar doet??

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:25

Helaas is de methode van belonen bij de honden die Cesar krijgt geen optie meer...
Daar is een veel strengere aanpak voor nodig, die hond moet eens goed op zn plek gezet worden met de juiste hondentaal handelingen, zoals Cesar doet.

Altijd de riem strak achter de oren? Weet niet wat je allemaal gezien hebt, maar das niet mijn beeld hoor.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:27

xx_Horsiex schreef:
Nikki__ schreef:

Dat is toch precies hetzelfde wat Cesar doet??

Nee dat doet Cesar niet, Cesar zoekt het op en pakt het zo aan om het te bewerken.
Wat Nikki__ zou doen is het ontwijken, en dat is simpelweg geen oplossing, want als je het een keer niet kan ontwijken zit je met problemen..
Bij Cesar's methode is het zo dat jij leider bent en beslist wat er gedaan word, ook als de hond iets eng of niet leuk vind of agressief word, dat moet hij, als onderdanige, onderdrukken voor jou als leider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:29

Shadow0 schreef:
Nikki__ schreef:
En zelf zou ik met deze hond niks doen. Dat laat ik aan ervaren mensen over ;) .

Ok, maar het is wel een belangrijk deel - deze hond stond op het punt om teruggestuurd en dan vermoedelijk afgemaakt te worden. Dan kun je wel zeggen dat je de methode afkeurt, maar daar heeft die hond niet veel aan. En zelfs als hij geirriteerd raakte door de lijn dan maakt dat feitelijk niet uit. Hij moet er maar mee leren omgaan. Ik vind dat dieren, en zeker sterke, gevaarlijke dieren, moeten leren om op een aanvaardbare manier te reageren op pijn en frustratie. Bijten mag niet, zo simpel is het eigenlijk. Als een dier bijt uit angst of paniek of pijn is het zinvol om ook de reden van die angst, paniek of pijn te behandelen, maar een hond mag NIET bijten.

Kan me hier echt wel in vinden.

Overigens, als die hond zo tegen mij had gedaan, had ik wss ook zo gereageerd...... ben niet levensmoe :D

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:30

Heb gister ook weer met plezier gekeken naar Cesar. Vooral de hond die zo gefixeerd was op de bal vond ik erg intressant.
Ook die 2 labradors die weer gewoon rustig mee konden lopen en niet meer sprongen, geweldig toch? Had ook even op de tijd gelet, die man is daar echt uren mee bezig geweest. Ik had mezelf echt niet zo lang zien lopen met zo'n hond.

Voor de tegenstanders, er staat ook bij elke uitzending dat de mensen dit niet zomaar thuis moeten uitproberen maar zelf een trainer moeten raadplegen voordat ze iets gaan doen. Cesar heeft bij elke hond ook weer zijn eigen methode, geweldig toch dat je honden zo goed kan begrijpen?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:31

Ik ben van mening dat Cesar dondersgoed weet hoe hij dingen moet oplossen.
En helaas is daar soms een strengere hand voor nodig, wat ik langs zag komen doormiddel van de halsband/riem strak achter de oren.
Bij sommige honden is dit nu eenmaal nodig omdat ze op een zeker punt zijn gekomen dat brullen of lieve woordjes niet meer helpen.
Ook ben ik van mening dat het wel langer duurd dan hooguit een paar dagen wat je op tv ziet.

Hoe dan ook, vaak is het een mis match van baas en hond of mis communicatie naar het dier toe.
Maar dat is dan mijn mening.

(heb niet alle berichten hier gelezen hoor)

* Dat zie je ook duidelijk ja, niet maar 1 manier voor elke hond.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:35

Ik heb heilig respect voor die man.
Heb enkele afleveringen gezien en hij analyseert het gedrag heel sterk.
Legt ook duidelijk uit wat hij doet en met wat voor doel.
Hij geeft de honden een keuze en het is mijn inziens niet dieronvriendelijk.

Cesar. +:)+

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:37

Nikki, het verschil tussen de honden die bij Milan komen en jouw hond is, dat jij blijkbaar dermate veel ervaring/weten hebt, dat jij met het gedrag van je hond kan omgaan en ook kan corrigeren :) , zodat het geen probleemhond is/is geworden.
De honden die op de tv worden getoond, zijn honden met massieve gedrags problemen, die door hun baasjes niet meer te handelen zijn en daardoor (ten dele) gewoon gevaarlijk zijn.
Dérmate gevaarlijk, dat er voor de baasjes eigenlijk nog maar 2 keuzes overblijven: A) een laatste bezoek aan de DA of B) een trainer zien te vinden die het probleem gedrag weet te doorbreken en vooral weet op te lossen!
En van wat ik zo zie, vind ik dat de beste man dat niet slecht doet :) .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 29-05-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:37

@ Nikki , je hebt het ook de hele tijd over belonen, maar wist je niet dat je een hond ook kunt belonen door zelf rust uit te stralen? Door je als roedelleider op te stellen geef je de hond rust waardoor hij zich op zijn gemak voelt. Een hond die zijn plek kent is gelukkiger dan een dominante hond die als hij een keer iets goed doet een aai over zijn kop krijgt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:38

Nikki__ schreef:

Maar in het filmpje waar we het nu al een tijdje over hebben gehad was het duidelijk wel extreem, toch?

Citaat:
Ik zoek de situaties dus niet op.

Dat is een luxe die je misschien soms kunt hebben, maar als je als trainer een bepaald probleem op moet lossen zeer beslist niet! Als je een paard hebt met fikse trailerlaadproblemen kun je als eigenaar best besluiten dat je geen zin hebt om die strijd aan te gaan - en het paard niet pesten met de trailer. Maar als je besluit dat het een te groot probleem is (bijvoorbeeld omdat je het paard naar de kliniek wilt kunnen brengen), dan kun je dit moeilijk trainen zonder dat je die trailer benadert. En dat betekent dat je DUS de confrontatie aan moet gaan om het probleem op te lossen.

Daarnaast vind ik het persoonlijk geen goed idee om alles te vermijden - soms moet de confrontatie aangegaan worden, en dan liever op een moment dat ik kies dan een moment dat hond/paard/ander kiest dat het moet.

Maar al te veel mensen passen hun omgeving aan op de dieren, ipv de dieren te leren om te gaan met de omgeving. Vermijdingsgedrag is maar al te vaak niet gezond.

Citaat:
Soms kan het niet anders, en kom ik onverwachts een hond tegen die los loopt (ook altijd zo fijn) en om haar heen draait oid wat zij niet accepteert. Gelukkig weet zij altijd nog wie er op dat moment het leukste is, en dat ben ik. Hierdoor kan ik gemakkelijk haar aandacht terug halen en valt zij zelde nog uit. De momenten dat ze wel uitvalt, want daar gaat geheid naar gevraagd worden ;), weet ze met een korte brul donders goed dat ze stoppen moet.

Precies, dat hebben ze niet. Ik vind het een fantastische theorie als je vanaf het begin af aan met een hond bezig kunt en die basis hebt kunnen leggen. Maar het gaat hier over probleemhonden: honden die in de tussentijd mensen of dieren kunnen aanvallen en mogelijkerwijs moeten worden afgemaakt. Dan heb je die tijd niet, dan moet je wat doen. Die basis waar jij naar verwijst, dat de hond weet wie er het leukste is, die is er dus niet bij alle honden en zeker niet die met een onbekende en mogelijk problematische achtergrond.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:43

Nikki__ schreef:

Ik ben ook niet een voorstander van de dominantietheorie, maar ik ben wel van mening dat honden een leider nodig hebben, zeker in deze maatschappij waarin de honden zich moeten gedragen als mens in feite.
En dat vind ik Cesar Millan zeer goed uiten. En respect voor die man, hij krijgt wel veel tough cases waarbij het vaak niet anders kan dan op die manier.
En ik denk dat bij jouw hond, zoals je al aangeeft, dat ook een perfecte manier is. Maar de mensen die Cesar opvoedt, willen graag een hond die volgens hun doen normaal reageren, dus ook op andere honden. En dan is het een hele goede manier om die honden ermee te confronteren en zorgen dat het probleem overgaat. Desalniettemin moeten die mensen er altijd aan werken, en dat is ook wat Cesar duidelijk bij die mensen aangeeft, dat het niet zomaar gebeurt.
Want het probleem ligt meestal bij de mensen en niet bij de honden zelf. Het kost alleen meer tijd om alles te helen dan dat het gebroken is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:51

sunny_l0ve schreef:
Want het probleem ligt meestal bij de mensen en niet bij de honden zelf. Het kost alleen meer tijd om alles te helen dan dat het gebroken is.

Hmmm, het probleem is ook vaak al in het verleden van de honden ontstaan. Ik denk dat het te simpel is om te stellen dat het probleem bij de mensen ligt. Punt is: de oplossing kan alleen via de mensen. Maar dat betekent niet automatisch dat het probleem ook is ontstaan door mensen, en zeker niet de mensen die nu de betreffende hond opvangen. (Dat onderscheid vind ik toch wel belangrijk. Soms worden eigenaren van honden of paarden met problemen makkelijk als schuldige aangewezen, en ouders van kinderen met problemen ook. Maar dat is maar al te vaak niet terecht - ook al zijn zij wel de enigen die het op kunnen lossen omdat zij als enigen in die positie zijn.)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:01

Voorbeeldje van de 'zielige' riemen, maar kijk het resultaat!?

Het probleem is ontstaan door een foute of geen opvoeding van de hond of een trauma, waar de mens wel wat aan kan doen, al
dan niet als latere eigenaar, maar als eerste eigenaar die de hond als pup in huis/erf nam, opvoeding is een plicht die men
tegenwoordig helaas niet zo nauw meer neemt, zeker met kleine hondjes niet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:26

Interessant topic.
Vergeet niet dat je op t.v. ziet wat de producer of wie dan ook je wil laten zien dus het is redelijk gekleurd wat je te zien krijgt.
Als je de honden leest bevestigen die m.i. niet altijd wat er door de narrator en/of ceasar verteld wordt.
Resultaat is even belangrijk als de weg ernaar toe vind ik. Elk dier (en mens) is een individu dus het is maatwerk en zeker niet geschikt om door iedereen toegepast te worden.
Verder is het zo dat we graag 'braaf' horen maar soms vergeten of niet weten dat het wegnemen van een ongename prikkel op zich ook een beloning is; een negatieve bekrachtiging (R-) ;) .

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:35

Shadow0 schreef:
sunny_l0ve schreef:

Hmmm, het probleem is ook vaak al in het verleden van de honden ontstaan. Ik denk dat het te simpel is om te stellen dat het probleem bij de mensen ligt. Punt is: de oplossing kan alleen via de mensen. Maar dat betekent niet automatisch dat het probleem ook is ontstaan door mensen, en zeker niet de mensen die nu de betreffende hond opvangen. (Dat onderscheid vind ik toch wel belangrijk. Soms worden eigenaren van honden of paarden met problemen makkelijk als schuldige aangewezen, en ouders van kinderen met problemen ook. Maar dat is maar al te vaak niet terecht - ook al zijn zij wel de enigen die het op kunnen lossen omdat zij als enigen in die positie zijn.)

Ja, maar een hond word niet zomaar zo tenzij het erin gefokt is (zelfs dat vind ik nog geloofwaardig) of er is iets niet goed in zijn gezondheid.
Dus mensen kunnen er echt wel wat aan doen, ik had het ook niet per sé over de huidige eigenaren.
Maar veel van die gevallen worden door mensen veroorzaakt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:40

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:46

Vergat er nog even bij te melden dat we de Lab met 5 jaar hebben gekregen en zij toen het gedrag vele male erger vertoonde dan nu. Heb dus niet de luxe gehad de hond van pup af aan te kunnen hebben.

Je ziet vaak de verhalen van mensen, die dan vertellen dat de honden al 2 jaar het gedrag vertonen en dat ze er dan nu maar eens wat aan gaan doen. Tja..
Maar dan alsnog ben ik van mening dat er meerdere wegen naar Rome leiden en er dus ook meerdere methodes zijn om dit soort honden op de goede baan te krijgen.
En daarvoor kies ik niet de methode van Ceaser. Dat is mijn mening. Ik heb genoeg dingen van hem gezien om deze mening te vormen.

@Loiz; dus omdat het werkt hoeft het maar niet meer vervelend te zijn? Ik had Sanne ook op een andere manier aan kunnen pakken, had ze het gedrag waarschijnlijk ook niet meer vertoond, maar of dat de juiste manier is? Voor mij iniedergeval niet.

En ook met Sanne kan ik niet altijd ontwijken. Maar ik kan inmiddels wel langs honden lopen waar ik voorheen niet normaal langs kon lopen zonder dat ze volledig uit haar naad schoot. Ik loop met een roedel van 3 teven die geen van beide op hun bekkie zijn gevallen. En ja, dan loop je altijd om je heen te kijken, op te letten. Rustig wandelen zit er niet altijd in. Een roedel doorbreken is bijna niet te doen, wat mensen met een roedel zelf wel hebben ervaren. Zodra je de roedel doorbreekt, door met 1 hond te lopen, zie je vaak al heel ander gedrag bij een hond. Sanne heeft dus meerdere malen alleen gelopen om te zorgen dat zij zich iniedergeval buiten de roedel ook goed wist te gedragen.

Ik geloof dat ik nu alles wel heb beantwoord? Anders hoor ik het wel ;)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:56

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:04

Urko: erg leuk en leerzaam. Nu nog de filmpjes waar een hond echt bang of gefocused is. Met andere woorden: de therorie in de praktijk.
Ik geloof zeker dat de clicker werkt, ook bij probleemgedrag. Maar niet zo gemakkelijk als het hier voorgesteld wordt. Natuurlijk heb jij een filmpje om me van het tegendeel te overtuigen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:11

Nikki__ schreef:
Mindfields schreef:
Luister es, dat dier vreet zowat zn arm eraf, en deed dat bij zn baasjes ook al heel lang, sorry hoor maar dat is geen toelaatbaar gedrag. Dus heel jammer, maar hij blijft zelf aanvallen, Cesar houdt hem alleen van zich af tot hij niet meer aanvalt.

Dat ie even ademnood heeft is toch echt zn eigen schuld.

En cesar trok de riem niet aan TOTDAT de hond zo begon aan te vallen. Dus helemaal niet dat de hond gefrustreerd wordt van de strakke riem, die riem hing los totdat de hond zelf raar begon te doen.

heb meerdere malen uitgelegd wat ik zie in het filmpje. Daarin staan ook antwoorden op jou woorden.

En ook in zijn roedel gaat het geregeld mis ;) ook daar zijn filmpjes van te vinden. Ook dan moeten dr meerdere mensen bij komen omdat hij zijn eigen roedel dan niet meer onder controle heeft.

Die loopband vind ik ook zo iets.

Ik hoef helemaal geen antwoorden van jou op mijn woorden.

Ik heb de aflevering met eigen ogen gezien en gezien wat die hond deed. Daarbij deed hij het ook al bij zn eigen baasjes en had het gedrag dus niets te maken met Cesar.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:17

Die malamute ging écht ver vond ik. Ik zat zelfs op den duur op de bank me helemaal te ergeren aan dat agressieve dier, haha! Ik geloof dat ik zelfs een keer heb geroepen 'geef die etter eens een knal voor z'n hersens!'. En zo ben ik helemaal niet. Maar potverdorie zeg, je moet er toch niet aan denken dat je als eigenaar gewoon op zo'n manier aangevallen wordt door je eigen hond? Bizar.
En wat een commitment van die mensen dat ze het nog hebben volgehouden en er hulp bij hebben gevraagd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 23:23

Abeltje77 schreef:
Die malamute ging écht ver vond ik. Ik zat zelfs op den duur op de bank me helemaal te ergeren aan dat agressieve dier, haha! Ik geloof dat ik zelfs een keer heb geroepen 'geef die etter eens een knal voor z'n hersens!'. En zo ben ik helemaal niet. Maar potverdorie zeg, je moet er toch niet aan denken dat je als eigenaar gewoon op zo'n manier aangevallen wordt door je eigen hond? Bizar.
En wat een commitment van die mensen dat ze het nog hebben volgehouden en er hulp bij hebben gevraagd.

Ja ik had hetzelfde, ik vond nog dat Cesar het juist erg vriendelijk oploste. Hij liet de hond gewoon uitrazen en bleef zelf helemaal kalm, en toen de hond wat bedaarde legde hij hem plat neer. Waarna hij hem inderdaad beloonde. Later heb ik hem ook nog een behoorlijk aantal keren zien belonen.