Zielig of de natuur ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:05

't Is van mij ook speculeren hoor.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:09

Berdien schreef:
Als het je het topic had gelezen én het filmpje goed had bekeken dan had je dat geweten hoe ze dat zeker weten :)

Als je even leest zie je dat ik alles nog aan het doorlezen ben :))

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:10

De hengst is niet de vader van het veulen. Denk dus dat hij uit eigenbelang (om zijn eigen bloedlijn voort te zetten) het veulen vermoordt...
Ik vind het wreed, maar volkomen natuurlijk gedrag!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 16:38

ninajojo schreef:
De hengst is niet de vader van het veulen. Denk dus dat hij uit eigenbelang (om zijn eigen bloedlijn voort te zetten) het veulen vermoordt...
Ik vind het wreed, maar volkomen natuurlijk gedrag!

Maar de hengst is leider van zijn eigen kudde...? De merrie die het veulen heeft gekregen hoort bij de zwarte hengst Boomer...

rockwitch

Re: Zielig of de natuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:39

Het veulen lag al een paar uur idd Adil18 en bij die pogingen tot opstaan vond ik persoonlijk de achterbeentjes er nogal vreemd bijstaan, dus wie weet was dat het.
Kijk hier bij ons in een stal mag een veulen er wat langer over doen, want er zijn geen roofdieren die moeder en kind (en kudde) in gevaar kunnen brengen en wij kunnen soms zelfs zo'n veulen nog helpen.
De ware toedracht kom je denk ik nooit achter, of het nou was dat de hengst zijn eigen genen wilde voortplanten of omdat het veulen te slecht was. Geen idee.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:53

Tsja wat dat betreft hebben wij een raar gerechtigheids idee. Dikke vette huisspin doodslaan? JA!!! En nog een keer slaan, krant erbij, doekje en wat is je man een held als hij dat enge beest heeft vermoord. Maar een vlinder doodslaan?! Nee daaag, das zielig. Arme beestje....

Dan de discussie waarom wij een veulen dat in onze boxen niet gezond ter werled komt illen gaan helpen? dat heeft weer te maken met de onnatuurlijke leefomstandigheden. Wij halen zo'n dier in huis, wij sluiten em op, wij beslissen over de hengst, wij beslissen over de voeding etc. Dan hebben wij ook de verantwoordelijkheid als het niet volgens plan gaat en ja, dan gaan we 'redden'. dat vind ik niet zo vreemd. Sommige mensen gaan wel heel ver daarin, maar waar trek je de grens?

Filmpje vind ik niet fijn om naar te kijken, maar dat heb ik ook als ik discovery zit te kijken en de leeuw pakt een zebra, dan kijk ik even weg. Niet mijn ding. Wel de natuur en zal er geen minuut minder om slapen.

Verder las ik op de eerste of tweede pagina iets over natuurlijk gedrag bij paarden zoals fjorden, haflingers of merens (geen kwpn) Waaaarom geen kwpn? Per dier en opvoeding verschillend I believe. Ik heb een kwpn-er op stal staan die staat zo dichtbij de natuur daar kan mijn shet nog wat van leren! Hij slaapt buiten, ook in de sneeuw terwijl hij een schuilstal heeft, heeft geen voerritme maar eet als hij de kans krijgt, is nog nooit bij de smid geweest omdat zijn hoeven zelf slijten en sterk zijn.
Onze paarden staan dankzij onze betutteling en ruimtegebrek redelijk ver van de natuur af maar de instincten zijn er echt nog wel en veel paarden zouden prima kunnen overleven op de serengeti.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:07

Ik volg het toppic even:)

Ik durf het filmpje te bekijken tot ik de kudde weg zie gaan..

Ik ben denk ik bang voor het rondvliegende veulen ..

Op welke minuut gebeurd dat ?> (Spoel ik hem op die minuut iets door)

Sorry voor Oftopic maar ik wil meepraten maar durf niet echt :o :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:32

Op zich hoef je niet bang te zijn, de hengst doodt het diertje heel snel, het veulen was echt direct dood, geen pijn gehad. Een aanval van een roofdier is rotter om te zien, deze manier is vrijwel pijnloos.
Als je het toch niet wilt zien: het gebeurt vanaf 1:30.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:04

@ Bonita_Bon : Dat zei ik, over dat ik vind dat kwpn-ers minder instinct hebben, niet minder natuurlijk gedrag, want een paard blijft een paard. Maar wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat ik denk dat een paard dat dichter bij de natuur staat, dus rassen die in de natuur ontstaan zijn en niet gefokt door mensen zoals kwpn-ers e.d, beter kunnen overleven en wat je ook vaak ziet is dat deze rassen meer op zichzelf zijn, en kwpn-ers vaak meer afhankelijk zijn van hun baas, en ze zich ook aanhankelijker gedragen. Uiteraard heb ik het dan niet over álle kwpn-ers maar daarmee bedoel ik dat ik veel van dat soort gevallen gezien heb, en dan vooral de sportpaarden (ik heb op een grote sportstal stage gelopen). Maar uiteraard zijn er ook uitzonderingen zoals die van jou, al zijn die ook redelijk bijzonder te noemen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:07

tsja, denk dat het een heel groot gedeelte opvoeding is. Als je je paard met fluwelen handschoentjes aanpakt en teveel beschermt zal hij het zelf niet meer kunnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:12

Ik vind juist dat het zo bijzonder is dat paarden (ook KWPN-ers) al die natuurlijke instincten nog hebben, en ik denk dat ze zich prima kunnen redden als het puntje bij het paaltje komt. Denk wel idd dat ze teveel gepamperd worden, als je ze nooit met andere paarden samen zet, kunnen ze zich er op den duur niet meer mee redden. Maar geef ze de mogelijkheden en ik denk dat ze verder komen dan je denkt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 12:53

Bonita_Bon schreef:
tsja, denk dat het een heel groot gedeelte opvoeding is. Als je je paard met fluwelen handschoentjes aanpakt en teveel beschermt zal hij het zelf niet meer kunnen..

Ja, dat is ook wat ik bedoel. Net zoals die sportstal waar ik stage liep, daar stonden de paarden s'winters zo onder 4 dekens (rustig 600 gram ofzo, in een binnenstal) die beesten kwamen buiten de stal alleen maar in de stapmolen onder dikke dekens of als ze al opgezadeld waren om in te stappen met 2 zweetdekens erover, verder kwamen ze s'winters alleen in de binnenbak en op de poetsplaats en de wasplaats, en soms even buiten een stukje stappen. En ze kregen daar erg weinig ruwvoer. De meesten kregen kuil (voordroog), en dat was echt niet meer als 3 kg 2x per dag... Voor sportpaarden van 500-800 kg is dat echt niks ! Maar wel 3x per dag een volle schep biks erin en sommigen ook nog granenmix.... Ik snap dat niet hoor. Sowieso, erg ongezond als paarden weinig zonlicht krijgen, en zo veel kunstmatig voer kan ook nooit goed zijn als je het mij vraagt... Hadden ze nog mazzel dat er bij die stal ook een dierenkliniek zit dus de paarden werden wel goed in de gaten gehouden gelukkig.

Maar ik denk wel dat kwpn-ers die niet ''verpest'' zijn nog wel voor zichzelf kunnen zorgen. Maar met zo'n winter als die van dit jaar denk ik dat je een kwpn-er toch vaak een deken op zult moeten gooien omdat die nou eenmaal minder haargroei hebben dan bv. Haflingers en Fjorden enzo... Mijn Haf heeft s'winters een 200 grams deken op en hij staat overdag buiten in de winter. Ik denk dat hij het zonder deken ook prima zou redden, maar ik doe hem op omdat hij anders zo veel haar krijgt en gaat zweten met rijden, dat is ook geen doen. Ik heb wel eens getwijfeld aan een 300 grams deken voor de hele koude dagen, maar omdat hij het tot nu toe niet koud heeft gehad met die 200 grams wil ik hem niet verder ''verpesten'' met dekens. Hij staat vanaf 1 mei dag en nacht op het land en eerst had hij nog wel een ongevoerde regendeken op, maar die heb ik er vorige week af gehaald. De nachten zijn nu al weer wat warmer maar ik kan me niet voorstellen dat hij het koud heeft. Hij is een Haflinger van het echte zware ouderwetse type (nog wel een stuk ouderwetser dan dat wat er meestal ''ouderwets'' genoemd wordt hier op bokt) en hij heeft jarenlang altijd zonder dekens gestaan, hij kan wel tegen een stootje.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:50

het is de natuur maar vind het een naar gezicht ;(

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:33

vickylover schreef:
het is de natuur maar vind het een naar gezicht ;(

Tja... Wij willen graag dat de natuur lief en schattig is, maar dat is het niet. En dat moet ook wel, want als alle beestjes zouden blijven leven zou het veeeeel te druk worden op deze aardbol.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:01

Ik heb net het filmpje bekeken en snel de reacties gescand, dus ik hoop dat ik niet iets voor de zoveelste keer zeg ;)
Ik kan uit het filmpje niet halen of het veulen nu wel of niet gezond is, en doe er dus ook geen uitspraken over.
Wat ik wel weet (even over naar een andere diersoort) is dat poezen als ze krols zijn meerdere katers 'toelaten', om het maar even netjes te zeggen. Alle katers die aanwezig zijn, krijgen een beurt. Er zijn meerdere redenen waarom ze dit doet, maar een ervan is dat als ze kittens krijgt, en een van de katers bij haar in de omgeving komt daarachter, maar niet met haar heeft gepaart, maakt deze kater de kittens dood. (sorry voor de rare zin :+ ) Misschien dat dat hier ook gebeurd? Ik weet niet zeker of het ook bij andere diersoorten voorkomt, maar als de relaties zo zijn als gezegt word (veulen van een andere hengst), zou dit misschien een verklaring kunnen zijn.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:03

ik vind dat dus echt wel zielig voor zo'n veulen, misschien wel een menselijk gevoel, maargoed; de natuur is soms gewoon knetterhard en dit zal absoluut gebeuren met een reden!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:12

LindyH schreef:
Margoot schreef:
@LindyH: De merrie stond wel te springen voor hengst toen die met het veulen bezig was? Is dat geen goeie verdediging? (Geen sarcastische vraag, gewoon nieuwsgierig.) Hoe zou de merrie dan normaal reageren? :)

Op een gegeven moment liep ze toch weg, voordat de hengst erbij kwam? Ze had toen het veulen al opgegeven. Normaal gesproken zou een merrie toch haar veulen verdedigen met haar leven en zorgen dat zo'n vijandige hengst er niet bij zou kunnen komen?

Misschien dat het daarom normaal niet voorkomt dat hengsten vreemde veulens doden, omdat dat ze niet zou lukken zonder kleerscheuren.

Natuurlijk, je hebt gelijk. Weer wat geleerd :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:24

Heb het filmpje gezien,maar daar ga ik niet over oordelen
Niemand weet wat de hengst dacht dus kunnen we ook niet zeggen waarom ie het deed (Niet sarcastisch bedoelt! Dit is naar mijn denken gewoon zo :) )

Maar over dat het zielig is doden in de natuur wil ik wel wat zeggen :D Zelf vind ik het niet zielig. Natuur is Natuur
Wat iemand al zei de natuur is bikkelhard en wij zijn mietjes :+

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:56

oejjjj, het ziet er erg naar uit.......Maar dit is de natuur, waarom doet de hengst dit????Ik denk omdat ze verder willen trekken en dat veulen maar niet kan opstaan en moeilijk kunnen wachten tot het veulen eindelijk natuurlijk dood gaat. En ik vind het vooral erg naar dat toen de hengst dat veulen greep de moeder het nog probeerde te redden :(:)