Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:44

Ach kom op zeg.. een kind in een wollen truitje met een lammetje vergelijken :D .. een hond is niet dom. Ik zou me eerst maar eens in hondengedrag verdiepen ;)
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 14-05-10 21:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:44

Pauline schreef:
Wat mij opvalt in het hele verhaal is dat je zegt: wij vertrouwen haar niet meer.
Daarmee zeg je al heel veel. Je hebt katten in huis die nu niet veilig in 1 ruimte met haar kunnen zijn, en buiten kan ze niet los.
Een dier dat zo herhaaldelijk andere dieren blijft doodbijten zou ik óf herplaatsen bij iemand die bewezen zo'n dier aankan ( Yamcha van Bokt bv) of in laten slapen.
Hier ben ik het ook deels mee eens.
Inslapen vind ik ook absoluut geen optie! En niet eens alle dierenartsen accepteren het om een gezond dier in te laten slapen.
Ik zou haar zelf niet zomaar 'opgeven'. Maar proberen te trainen. Misschien een gedragstherapeut inschakelen. Het nadeel is dat jullie het vertrouwen kwijt zijn in haar.
Thuis heeft de hond haar 'roedel'. Alle mensen en dieren die in haar directe omgeving wonen horen bij deze 'roedel'. Als jullie niet boven haar staan (wat ook te maken heeft met vertrouwen) zal het moeilijker kunnen worden om haar te trainen.
TS wil haar maatje toch niet kwijt? :n Ongeacht welk ras, geslacht of foklijn deze hond heeft.

Herplaatsen naar een gezin die deze hond kan aanpakken en haar zodanig wil trainen dat ze dit gedrag niet meer vertoond is een optie. Want jullie als baasjes moeten dat ook maar 'kunnen'. Het is echt niet niks hoor :(:)
Daarnaast zie ik teletac ook als een optie, ookal ben ik er niet helemaal een voorstander van.

En dat de katten momenteel 'verbannen' zijn uit de woonkamer is voor hun eigen veiligheid, wat dat betreft vind ik dat een goede keus van TS :j

Inderdaad, de 'wet gevaarlijke honden'.. Of ook wel de Regeling Agressieve Dieren, kortweg RAD of vaak Pitbullwet genoemd, is ingetrokken. Dit omdat de gemeenten zowel op grond van de Algemeen Plaatselijke Verordening als op grond van het Wetboek van Strafrecht voldoende maatregelen kunnen nemen tegen agressieve honden.
- Vertoont een hond ongewenst agres­sief gedrag in het openbaar, dan is dat een reden om hem in beslag te nemen. Alle honden kunnen bij klachten over ongewenste agressie op basis van een Plaatselijke Verordening in beslag worden genomen. Deze honden zullen met behulp van een valide gedragtest worden beoor­deeld. (Dit bete­kent dus dat honden niet meer alleen worden beoordeeld op uiterlijk of grootte).

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:48

Wesseltje schreef:
Ach kom op zeg.. een kind met een lammetje vergelijken.. een hond is niet dom. Ik zou me eerst maar eens in hondengedrag verdiepen ;)

tjhaa sorry heb genoeg verstand van honden... en ook een hond kan een vergissing maken met wat hij ziet..

Sabin_e: als jij naar een dierenarts gaat en verteld dat de hond niet te vertrouwen is door meerdere incidenten moeten ze wel..!! dit hebben wij gehad met een kat.. we hebben het gelukkig niet hoeven doen maar we hebben er wel voor geinformeerd.. en ze moeten dat ten alle tijden doen als een hond onvoorspelbaar is.. als je maar kan bewijzen dat jij zijn baas bent..

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:54

@ XxLiEsJuHhxX: Maar toch doen niet alle dierenartsen dit 'zomaar' hoor..
Ik heb meerdere keren meegemaakt (als paraveterinair werkende in Enschede) dat een baas met zijn agressieve of slecht opgevoedde hond binnen kwam om het dier te euthanaseren. Bij 'mijn' dierenarts lag de grens best ver voordat ze een gezond dier zou euthanaseren.

Als een dier onvoorspelbaar agressief is, niet in de hand te houden is en -om wat voor een reden dan ook- niet meer normaal gedrag kan vertonen, wordt het inderdaad ingeslapen. Dit betekend dat deze hond gevaarlijk is voor mens en dier.

Maar dat betekend niet dat honden, die een keer een kip of kat hebben gegrepen (wat vaak te maken heeft met gehoorzaamheid en opvoeding), zomaar ingeslapen kunnen worden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:59

Heel herkenbaar. Mijn honden (2 Jack en 1 Mechels) graven ook wilde konijnen uit. Mijn oudste Jack van inmiddels bijna 15 kreeg ze als 6 weken oude pup al gevoerd door haar mama. Jackies zijn gefokt om vossen uit hun holen te jagen, dus er zit jagersbloed in. Het is nu 1 keer gebeurd hier. De Mechelaar zag ze als jonge hondjes en was ze aan het schoonlikken, maar mijn jongste Jack zag het meer als een lekker tussendoortje idd. Omdat het zo zelden gebeurt hier, heb ik me er toen wel verdrietig om gevoeld, maar er niet te veel aandacht aan besteed. Dat jouw hond nu ook lammeren pakt is zeker zorgelijk en dan zeg ik ook muilkorf en vastleggen en uitlaten aan de lijn. De boer mag de dierenartskosten ook verhalen op je WA verzekering. Aan een ketting of in een kennel. En tja, als het echt helemaal over is: Veel honden belanden op deze wijze helaas in het asiel.

Bij mijn kids doen de honden helemaal niks, maar ik zeg er wel bij: Mama weg? Hond ook. Ik laat mijn jonge kinderen niet met een hond alleen. Nooit. Het blijft een beest.

En inslapen gebeurt idd niet gauw en ergens vind ik dat een heel erg goede zaak. Je zegt dat je je hond goed onder appel hebt, maar dat het terugroepen niet lukt. Je zou nog kunnen overwegen om zo'n stroomband om te doen. Dan krijgt de hond een stroomstootje en kan ie mss uit zijn trans komen. Maar praktisch gezien gewoon aanlijnen kan echt geen kwaad hoor!

Dus idd wat de rest zegt, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:01

Met drie bijtincidenten op z'n naam doen veel DA's dat eeecht wel hoor! Zeker met het merkje "Stafford" erop.
(En let op, ik ben níet tegen Staff's, maar een Stafford die 3x gebeten heeft is toch nogsteeds indrukwekkender en zorgwekkender dan een teckel die 3x gebeten heeft)

Ben het eens met Liesjuh, je moet inzien dat het ook een kind kan zijn die hij de volgende keer pakt.
Een hond ik zeker niet dom, maar heeft wel een instinct wat de overhand kan nemen op het verkeerde moment..

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:04

Loiz schreef:
Met drie bijtincidenten op z'n naam doen veel DA's dat eeecht wel hoor! Zeker met het merkje "Stafford" erop.
(En let op, ik ben níet tegen Staff's, maar een Stafford die 3x gebeten heeft is toch nogsteeds indrukwekkender en zorgwekkender dan een teckel die 3x gebeten heeft)

Ben het eens met Liesjuh, je moet inzien dat het ook een kind kan zijn die hij de volgende keer pakt.

Ik denk dat je niet wilt weten hoeveel honden als ze de kans hebben graag een kip zullen killen.. en dat heeft NIKS met staff oid te maken. Dus of het in dit geval een kruising staff of een teckel is die 3 keer een kip bijt zal op de gemiddelde dierenarts die maar wat van hondengedrag af weet niet zoveel indruk maken.

Een kind en een Lammetje zijn totaal niet vergelijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 14-05-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:06

precies wat Loiz zegt.. en idd een hond die 3 bijtincidenten op zijn naam heeft zal echt wel worden af gemaakt als dit door de eingenar vraagt.. ik vind dit heel erg terecht.. een hond kan als een engeltje over komen op vreemde maar binne een seconde omslaan in de duivel dit kan een DA niet zien zo als die zich dan mooi gedraagd dat zal natuurlijk moeilijk zijn voor een DA maar als een eigenaar zegt dat een dier gevaarlijk is moeten ze dat geloven en de hond af maken om de samenleving te beschermen..

Wesseltje: inderdaad dat zijn er heel erg veel maar met een goeie duidelijkeopvoeding zullen ze zich in houden.. het was trouwens ook niet 3 keer een kip.. ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:08

Toch is de schade bij een Staff altijd nog erger dan bij een Teckel, en daarom heeft het dan toch invloed..
Een DA zou zich rotschamen als ze een Staff geweigerd hebben in te slapen na 3 bijtincidenten om de week erna te horen dat er een kind gegrepen is..
Ik ken Staffs hoor, ik zeg ook duidelijk dat ik er niks tegen heb, zeg dus ook niet dat hij bijt omdat ie een Staff is, lezen zou handig zijn ;)

Een kind en een lam zijn niet te vergelijken, maar een kip en een lam ook niet, de hond bijt, punt.
Wát hij gebeten heeft is bekend, wat hij nog zou kunnen gaan bijten is onbekend, en het is zaak dat te beperken tot niks meer.

Toch is het bijna in alle gevallen een zaak van slechte opvoeding.. zo jammer, vooral omdat Staffs erg interessant zijn voor stoere mensen, maar opvoeding ho maar, terwijl het wel rassen zijn die opvoeding vereisen.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 14-05-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:09

Een kip, lammetje en konijn dan.. nou dan zal het vast zijn instinct niet meer zijn ;) what a big deal.. banketstaaf voor de beestjes, maar de enige waar de verantwoording ligt is de eigenaar die moet zorgen dat het niet meer kan gebeuren door aan te lijnen. Zo heel spannend is het niet hoor, dat een hond een konijn vangt.. dat noemen ze instinct, en een beetje dierenarts zal daar een hond niet voor in laten slapen, ook niet na 3x.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:11

Loiz schreef:
Toch is de schade bij een Staff altijd nog erger dan bij een Teckel, en daarom heeft het dan toch invloed..
Een DA zou zich rotschamen als ze een Staff geweigerd hebben in te slapen na 3 bijtincidenten om de week erna te horen dat er een kind gegrepen is..
Ik ken Staffs hoor, ik zeg ook duidelijk dat ik er niks tegen heb, zeg dus ook niet dat hij bijt omdat ie een Staff is, lezen zou handig zijn ;)

Een kind en een lam zijn niet te vergelijken, maar een kip en een lam ook niet, de hond bijt, punt.
Wát hij gebeten heeft is bekend, wat hij nog zou kunnen gaan bijten is onbekend, en het is zaak dat te beperken tot niks meer.

Oh dus het gaat toch om de staff?? of een staff of een teckel een kip bijt is geen verschil hoor.. de kip zal het bij beide niet redden.
Daarbij weet je met geen een dier of het in de toekomst wel of niet zal bijten, trappen what ever.. daarom dieren en kinderen niet alleen laten..

Zo kunnen we wel even doorgaan, maar mss handig on topic te blijven ;)

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:12

Hond laten inslapen. Straks ontsnapt hij en rent weer een kudde schapen in met alle gevolgen van dien. Hij heeft er 1 keer van geproeft en dat is 1 keer teveel.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:12

Dan zijn de mijne toch allemaal heeeel bijzonder geweest, aangezien die nog nooit iets gebeten hebben?
En die van mn zus, een Dogo Argentino x Pitbull, en die van een vriendin, Staff.... hmmm.

Een hond die bijt is niet te vertrouwen. Of het een konijn, lam, hond of kind is.
Honden mogen alleen bijten als ze hiervoor getraint worden, en dat is in dit geval duidelijk niet zo.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:13

sja,

mijn vorig hond ( argentijnse dog ) begon met een parkiet :+ , daarna mijn kat, daarna de schapen van de buren en toen deed hij een poging om een net geboren veulen te mollen. ik heb hem in laten slapen. omdat dit echt niet meer kon zo.

pas maar goed op je poezels, die zijn niet veilig zo.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:13

Een Staff richt meer aan, dat is logisch en bekend. Niks negatiefs over het ras van mijn kant, het is een feit.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:15

tjha dat lijkt mij ook dat een DA zich dan echt dood mag en moet schamen als ze een hond weigeren die daarna een kind grijpt.. en het klopt ook dat een kind en een lam neit te vergelijken zijn.. ik bedoelde dat ook op de manier die Loiz zegt.. sorry dat ik dat niet duidelijk had gezet..

Wesseltje.. inderdaad de verantwoordelijkheid dat dat niet meer gebeurt ligt bij de eigenaar.. maar dat kan niet met kattin in huis.. je kan geen dier verbannen naar een andere ruimte omdat je een andere niet meer kan vertrouwen ermee.. dat is niet eerlijk tegenover het verbannen dier.. maakt niet uit of dat nu de hond is of de katten.. het is niet eerlijk.. dat moet iedereen toch kunne zien.. ??
instinct is het ja... maar je weet niet wat hij de volgende keer pakt.. zoas de TS nu onzeker over komt en niet meer zo weet wat ze moet doen.. dat maakt het er echt niet beter op.. nu is zij geen leider meer.. dus zal de hond echt neit stoppen..

Loiz je slaat de hammer midden in de roos.. een hond mag bijten als die daarvoor getraint is anders niet..!!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:16

Ik vind dat er een verschil is tussen een bijtincident en zijn natuurlijke gedrag volgen.
Kijk een hond die dus al 3 keer een andere hond of mens heeft gebeten zonder aanleiding zeg ik ook inslapen.
Maar een hond die zijn natuurlijke gedrag volgt omdat de eigenaar hem daar de kans toe geeft nee vind
ik niet dat hij moet worden ingeslapen.
Je moet als eigenaar zorgen dat hij die kans niet meer krijgt.

1 van mijn honden kan absoluut niet met honden die ze niet kent dan weet ik dat ze wilt vechten.
Dus ik zorg er voor dat ze die kans niet krijgt heel simpel, dus is er niks aan de hand.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:21

Hier een soortgelijke situatie...

Pff in laten slapen en een muilkorf om... >;)
Ik heb verdorie een schat van een Newfoundlander thuis, doet bij wijze van spreken geen vlieg kwaad. Hij zal onze kat ook nooit kwaad doen.
Maar daarintegen pakt hij dus ook de kippen en konijnen die hier rond het erf rondscharrelen en hij maakt ze dus ook dood (en het zal me ook niet verbazen als hij een lam zou pakken). Maar vals is hij zeker niet, niet eens voor te stellen bij zo'n hond. Hij speelt zelfs met mijn buurkindertjes van 4-10 jaar.

Mijn dierenarts zou zich doodlachen als ik met mijn grote lobbes langskom om hem in te laten slapen, maar dezelfde hond met het uiterlijk van een stafford, die zal zonder blozen en blikken een spuitje krijgen.

De maat is bij mij ook vol, het kan een keer echt mis gaan natuurlijk, daarom heb ik besloten om met hem op gedragscursus te gaan bij iemand die daar echt ervaring en verstand van heeft. Daar wordt ook getraind met boerderij dieren (kippen en konijnen bijvoorbeeld)
Voor mij is het belangrijk dat de hond echt naar mij gaat luisteren, hier is hier en nee is nee, dan zijn we al een heel eind.

Daarnaast hebben we ook een stroomhalsband (ja erg he ;)), tot op de dag van vandaag nog niet gebruikt, maar ik ga het zeker binnenkort inzetten als hij weer de fout in gaat, wil hij niet luisteren, dan maar voelen, sommige dingen gaan gewoon te ver.

Succes TS ik weet hoe lastig het is. Hou de hond gewoon aan de lijn zoals je al zegt en hou hem goed in de gaten, dan kan er niets gebeuren, en zal hij nooit de kans kunnen krijgen, zo'n hond hoeft echt niet ingeslapen te worden, is mijn mening.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:21

Zorry schreef:
Ik vind dat er een verschil is tussen een bijtincident en zijn natuurlijke gedrag volgen.
Kijk een hond die dus al 3 keer een andere hond of mens heeft gebeten zonder aanleiding zeg ik ook inslapen.
Maar een hond die zijn natuurlijke gedrag volgt omdat de eigenaar hem daar de kans toe geeft nee vind
.

Helemaal mee eens!

Loiz

Re: Hond heeft konijn, kip en een lammetje gegrepen wat nu??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:28

Daar ben ik het, tot op zekere hoogte, mee eens zorry.
Heb zelf niet gezegt dat deze hond ingeslapen moet worden, maar dat er wel dringend iets moet gebeuren voor het helemaal uit de hqnd loopt en de hond zich ook naar mensen gaat richten.
Naar mijn idee dus aanlijnen of gemuilkorft los en cursus gaan volgen. Hond moet het niet normaal gaan vinden te bijten.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:33

Zorry schreef:
Mee eens.

@ Loiz: Aanlijnen doet TS al; Muilkorf om zodra ze met de hond naar buiten gaat en inderdaad een gedragscursus/training volgen lijkt mij ook geen slecht idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:40

XxLiEsJuHhxX schreef:
was eventjes nieuwschierig geworden naar de foto.. maar inderdaad een super stoere foto..

Check dat zwarte hoopje eens achter mijn hond, licht mijn andere kat te slapen op háár kussen.
Hond spit het onderdelf en ligt in de bench. Ik heb het erg getroffen met mijn hond ze is erg vriendelijk naar katten toe. Het kitten wat tussen haar poten ligt was er nog maar één dagje, nu zijn zij onafscheidelijk :D

Ik zou dus echt nooit een dier van zijn plek schoppen en naar elders verbannen om een hond die bijt.
Bijtende en agressieve honden is sowieso niets voor mij die verdienen imo weinig respect.

En een beetje goede DA laat zo'n ding echt wel inslapen hoor, nu zijn het nog dieren....Straks is het een mens. Ik had persoonlijk bij het eerste incident al hard ingegrepen, sowieso vast en een therapeut ingeschakeld. En in die tussentijd slaapt ze of hij maar in een schuur oid.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:56

Hard maar waar, ik ben het eens met chiqa :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:10

ik ga ook helemaal mee met de 2 hierboven..

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:29

Ik vind het bizar dat mensen inslapen adviseren. Jachtinstinct is echt wel iets heel anders dan agressie naar mensen. Anders kon je het gros van de teckels, jack russels en andere honden die gefokt zijn om te jagen gelijk opruimen. Een kat die muizen vangt en opeet valt toch ook geen mensen aan, waarom denken mensen dat dan wel van een hond? Het een staat echt los van het ander. De hond is ook niet onvoorspelbaar, hij is juist wel consequent in zijn gedrag: hij heeft jachtinstinct en zal kleine dieren grijpen als hij de kans heeft. Dan weet je dat en moet je daar voortaan rekening mee houden.
Maatregelen nemen is uiteraard geboden maar hond aangelijnd laten lijkt me voldoende. Gewoon lekker mee wandelen, fietsen, trainen. En als het in huis te gevaarlijk is met de katten, dan evt of katten of hond herplaatsen. Een ander kan wel degelijk op een verantwoorde manier plezier beleven aan zo'n hond. Maar inslapen, kom op zeg.