Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:47

bnb schreef:
Er had ook nog een andere optie bij moeten staan nl: De kat wordt gevangen en opgehaald en door het personeel van de dierenambulance naar een meewerkende dierenarts gebracht om nagekeken en behandeld te worden, meteen gesteriliseerd en naderhand weer terug gezet!
Althans zo zou het moeten! Dan heb je een goedwerkend instituut...

Laten we even reeel blijven, deze optie kost een vermogen. Je instituut moet dan niet alleen goedwerkend zijn, ook erg rijk...
In het algemeen, dus tegen niemand specifiek in dit topic: Wij zijn allemaal dierenliefhebbers, we kunnen toch ook zelf wat doen? Zelf moeite nemen om de kat te vangen, of een gevonden dier ergens heen brengen? Ik vind dat er wel heel makkelijk gezegd wordt dat de DA dat allemaal maar moet doen. Dat een organisatie die uit vrijwilligers bestaat. Dat je zelf geen vrijwilliger bent prima, maar meewerken op wat voor manier kan toch? Als je een kat vindt is dat dan echt zo'n probleem om die 1 nachtje zelf op te vangen en de dag erna even naar het asiel/DA/of waar dan ook te brengen? Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Wel aardig trouwens dat wat ik bedoel prachtig geillustreerd wordt door iemand die niet bang is om te zeggen dat ze liever haar eigen leuke dingen doet dan een dier in nood te helpen om vervolgens de schuld bij de DA neer te leggen. Dàt vind ik nou bizar...
moonprayer schreef:
zo zag ik een keer een te magere hond loslopen, met MUILKORF om!

ik bellen, "hebben jullie hem al gevangen?"
nee, dat niet.

oh dan komen we niet.

wij waren onderweg naar appasionata, maar als het aan mijn vriend had gelegen was hij de hele dag in touw geweest om dat dier te redden, echter liep hij wel in de hoofdstraat (er waren geen winkels open) en waren we hem al snel uit het oog verloren.

maar ik vond het maar bizar dat ze zomaar een hond aan hun lot overlieten, die ogenkennelijk al een poosje zwierf, want hij zeg er behoorlijk slecht uit.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:50

Urko schreef:
@taillie: dat bedoel ik dus, gewoon de manier waarop je aan de telefoon al behandelt word. Dat kan ook op een andere toon en een andere manier. Vrijwilliger of niet.

Daar heb je zeker een punt! Ik denk dat als de DA daar wat aan zou doen (want dat is toch je eerste contact met hen) ze een positievere indruk achter zouden laten. :j

Ik wil alleen niet weten wat er gebeurd als mensen er achter komen dat hun donaties zijn besteed aan telefooncursussen voor de telefonistes... :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:55

Ir111, ik mag toch hopen dat het vangen van een wilde kat/zwerver en het opsluiten in een huis niet echt de bedoeling mag zijn ;)

Ik wil een wilde kat iig niet bij mijn huiskatten hebben, plus denk ik dat er niet veel van mijn huis overblijft :=

En over telefonistes.. Er bestaat ook zoiets als fatsoen! Dat is iets wat je niet kunt leren op een telefooncursus. Dat is iets wat je als mens hebt of niet hebt. En heb je het niet kan je beter wat anders gaan doen.

Ik sta mensen te woord op een manier alsof ze tegenover mij staan. Als je namelijk iemand tegenover je hebt en je doet kortaf en onvriendelijk, dan kan je verwachten dat je er op aangesproken word. Per telefoon is het heel erg makkelijk om de hoorn erop te gooien zodra het je te heet onder de voeten word.

En ja, ik heb heeeeeeel veel telefoonwerk gedaan, doe het nog steeds :D Dus ik weet waar ik over praat :P

zonnebloem18

Re: Dierenambulance = dierenvriend?? Mooi niet dus!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:00

Ik heb persoonlijk heel erg het idee dat de meeste problemen ontstaan bij de centrales.
Die mensen zitten niet op de ambulance en zitten meer op de regeltjes terwijl wij meestal nog wel flexibel zijn omdat wij in de praktijk beter weten wat er aan de hand is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:01

Tallie1979 schreef:
Ir111, ik mag toch hopen dat het vangen van een wilde kat/zwerver en het opsluiten in een huis niet echt de bedoeling mag zijn ;)

Nee, daarom schreef ik ook: 'in het algemeen, tegen niemand in het specifiek'. ;)

Jij geeft aan dat je zelf moeite wilt doen om de kat te vangen. Dat is dus wat ik bedoel, door samen wat te doen verlicht je het werk van de DA.

Tallie1979 schreef:
En over telefonistes.. Er bestaat ook zoiets als fatsoen! Dat is iets wat je niet kunt leren op een telefooncursus. Dat is iets wat je als mens hebt of niet hebt. En heb je het niet kan je beter wat anders gaan doen.

Vrijwilligers heb je niet helemaal voor t uitkiezen, ik weet zeker dat er mensen achter die telefoon zitten die geen idee hebben hoe ze overkomen en wat hun reactie doet met imago van de DA. Dan kun je zeggen dat ze beter wat anders kunnen gaan doen, maar wie neemt dan de telefoon op? Vrijwilligers liggen niet voor t oprapen, ik denk dat men blij is dat er uberhaupt iemand de telefoon wil opnemen. Ik denk echt dat een deel op te lossen zou zijn met een goede cursus. Maar goed, wellicht ben ik een rasoptimist.

:)* Ik moet nog een goed doel bedenken waarvoor ik de nijmeegse wandel vierdaagse ga lopen. Wellicht moet ik eens bedrijven aanschrijven die zo'n cursus willen verzorgen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:12

Oh jawel, je hebt gelijk! Een telefooncursus kan zeker geen kwaad, maar wat ik ermee wilde zeggen is dat een beetje empathie en fatsoen iedere vrijwilliger al een heel eind kunnen helpen, daar heb je geen cursus voor nodig :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:14

We zijn het eens. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:18

Wij hebben hier niet eens een dierenambulance! Ik had jaren terug een kitten gevonden van echt maar 2 weken oud oid, oogjes nog dicht.
Dus ik bel naar Vianen, krijg daar te horen dat ik onder regio sliedrecht val. Ok prima, dan bellen we naar sliedrecht. Ook daar werd mij niet al te vriendelijk gemeld dat ik niet onder hun regio viel en dat ik naar vianen moest bellen. Op mijn opmerking "die sturen me naar jullie" kreeg ik enkel de opmerking: "oh, dan weet ik het ook niet mevrouw".
Uiteindelijk mijn schoonmoeder maar gebeld (heb zelf geen rijbewijs) en het beestje naar het Asiel in Gorinchem gebracht.

Zelfde met een grote schildpad die midden in de polder op de weg zat. Ik dat beest in een doos gedaan, gebeld, Jah, zet m maar ergens in een sloot..... :? (het was een geelwang, die volgens mij toch echt tropisch is)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:46

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:47

Zie hierboven ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:50

Het is echt heel treurig als je deze verhalen leest.. Je kunt dus als je een dier aanrijd beter er nog een keer overheen rijden, want ze worden toch niet opgehaald omdat er word gebakkeleid wie het moet gaan doen..

Eigenlijk te triest voor woorden.. :n

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:51

Ja het viel mij ook wel een beetje tegen. En ik had hetzelfde als jou: Ik dacht dat het een goed idee was om ze te bellen.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:01

Dit ligt niet aan de dierenambulance die mensen doen echt hun best en bestaat uit vrijwilligers. Mijn oom en tante hebben dat vrijwillig gedaan en hun vonden het ook triest. Je probeert te helpen maar je handen zijn soms gebonden en dat maakt machteloos. Ze zijn ermee gestopt omdat ze ipv 2 dg per week bijna elke dag in de weer waren. Dat is niet gezond. Die mensen kunnen niet harder als hard met dat beetje vergoeding wat ze misschien krijgen.

Ze hebben op mijn boerderij kittens gedumpt die er slecht aan toe waren, hebben ze netjes opgehaald. Wilden ze behandelen en weer terug brengen als ik ze alsjeblieft wilde hebben. Ging niet want mijn honden vreten ze op helaas en anders ik wel door mijn man! Haha!

Twee maanden later werd ik gebeld of we wat stro konden missen, Midje winter! Geen geld om te doen wat ze willen doen.

Daaren tegen zijn er ook mensen die het werk doen die geen kaas hebben gegeten van dieren ondanks de cursus die je bij de dierenambulance krijgt voordat je zelfs maar een dier mag aanraken. Dat is jammer.

De organisatie moet wat aan gebeuren het doel is juist. Het moet meer gaan zoals het gaat in amerika beter geregeld en gewoon een baan. Dan komen de mensen ook beter uit de voeten. Er schuilt dus een ander probleem achter, veel groter!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:11

Tallie1979 schreef:
Het is echt heel treurig als je deze verhalen leest.. Je kunt dus als je een dier aanrijd beter er nog een keer overheen rijden, want ze worden toch niet opgehaald omdat er word gebakkeleid wie het moet gaan doen..

Blijkbaar is dat in de grote steden zo?
Hier in Ermelo komt er ten alle tijden een dierenambulance.
Ze komen hier zelfs als een dier niet eens gewond is maar wel hulp nodig heeft.
Zo zat er een keer een pony van mij met 1 been vast in de deken en rende paniekerig op 3 benen door het land heen.Dierenambulance was gebelt door een voorbijganger en die kwamen de pony bevrijden,en legde netjes de deken over de omheining.Ik hoorde het verhaal later van iemand die het gezien had.
Zelfs als je met spoed naar een DA moet met je huisdier en je hebt zelf geen vervoer,kan je de Dierenambulance bellen.Die komen je ophalen en brengen je naar de DA.ook brengen ze je weer thuis.
Dit alles kost je dan maar 10,- euro!
Wat ik wil zeggen; dat dus niet alle dierenambulance's zo zijn.In de grote steden zullen ze het wel erg druk hebben?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:22

Heb hier laatst gehad dat ze in eerste instantie niet wilden komen voor een hond. Mijn vriend en ik gingen 's avonds nog een rondje door het bos wandelen toen we in de bosjes een klein hondje zagen zitten. Het beestje was helemaal in paniek, gigantische ogen en grommen en bijten als we in de buurt kwamen. Hij liep mank en zijn vacht was helemaal vervild. We hebben toen eerst geprobeerd het beestje te vangen maar daar zagen we snel vanaf omdat hij aanviel als we te dicht in de buurt kwamen. Uiteindelijk besloten de dierenambulance te bellen en die wilde niet komen als we het beestje niet gevangen hadden. Uitgelegd dat we dat wel wilden maar dat het hondje aanviel (waren inmiddels al een uur bezig geweest) en dat we weinig zin hadden om gebeten te worden en dat het diertje te gestresst was om met blote handen aan te pakken. We hadden inmiddels wel het bosje 'omsingeld' zodat het hondje niet weg kon en na heeel veel moeite waren ze bereid om langs te komen. Na een uur kwamen er dan eindelijk twee medewerkers en ik was hun tegemoet gelopen om uit te leggen dat het beestje erg schuw reageerde en dat de kans groot was dat hij weg zou rennen als het niet voorzichtig aanpakte. Neuu hoor mevrouwtje dat doen wij wel even, duwen ons aan de kant, komen vervolgens aangestampt grijpen (mis) in de bosjes en rats hondje weg..

Tja ik vond het niet echt een proffesionele aanpak.. Dan heb je bij elkaar twee uur staan wachten op hulp en dan komen ze eindelijk met veel moeite en dan pakken ze het zo aan :n. En dan stamelend zich verontschuldigen met de mededeling dat het beestje idd erg schuw reageerde. Ja duh dat probeerden we afgelopen twee uur al duidelijk te maken..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:26

@Gohya
Was dat maar waar.......! |(

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:36

Tallie1979 schreef:

Vaak is dat ook beter dan zijn ze gelijk dood. Vaak als het vogels (eenden enz.) zijn of andere kleine diere n kunnen ze er weinig. Een auto richt zulke zware verwaondingen aan dat het wachten op hulp zo'n hel is voor deze dieren dat ze dood beter af zijn.

Als je ziet in de programma's hoeveel dieren lang moeten wachten voor hulp en dan uiteindelijk een spuitje krijgen denk ik dat gelijk dood beter voor beide is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:03

Brainless schreef:
@Gohya
Was dat maar waar.......! |(

Nou ik heb het echt allemaal mee gemaakt hoor.
Ik heb alleen maar positieve dingen mee gemaakt met de dierenambulance hier.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:16

Ik heb het topic niet helemaal gelezen *shame on me*, maar ik heb wel een positieve noot toe te voegen voor de dierenambulance.

Mijn vriend is dierenarts en hij had een keer 's avonds een keizersnede uitgevoerd bij een hond, waar een aantal gezonde puppy's uit waren gekomen. Wij blij, mensen naar huis, enz.

Om drie uur 's nachts wordt mijn vriend ineens gebeld door vrijwilligers van de dierenambulance over het nest dat mijn vriend eerder die avond ter wereld had geholpen. Eerst hadden die mensen de dierenambulance gebeld omdat ze een kruik nodig hadden. De dierenambulance is, om één uur 's nachts, een kruik komen brengen (wat inhoudt dat de vrijwilligers om één uur 's nachts uit bed zijn gekomen en de ambulance enzo opgestart om die mensen een kruik te geven). Nadat de mensen hun kruik hadden gekregen, gingen de vrijwilligers van de dierenambulance weer naar huis.

Later werden de vrijwilligers weer hun bed uit gebeld door deze mensen: de moeder had zich tegen de pups gekeerd en de pups aangevallen. Het was nogal ernstig, en toen besloten de vrijwilligers dat de pups naar een dierenarts moesten: mijn vriend. Ze zijn gekomen, naar ons huis, dierenambulance in de voortuin, vrijwilligers en oversture mensen en puppies in de woonkamer.

Ik denk dat mijn vriend rond vier uur klaar was met de pups. Ik vroeg nog aan de vrijwilligers: 'Vinden jullie dit soort dingen niet vervelend?' waarop ze antwoordden: 'Nee, we doen het met liefde'.

Dit verhaal klinkt misschien wat cliché :P Maar ik denk dus dat de telefoniste uit de openingspost gewoon een rothumeur had en dat er echt wel mensen zijn met hart voor de dieren bij de dierenambulance.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:51

dat vind ik raar. Voor zulke dingen bel je je eigen DA en niet de dierenambulance IMO

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:12

tja ik geloof best dat het voor de DA medewerkers vervelend is om slechte verhalen te horen, en dan kan je zeggen 'we doen ook goede dingen' natuurlijk doen jullie goede dingen, dat geloof ik zo, ik heb super ervaringen met de zwerfkat mevrouw die mijn conflict met de eigenaar van het terrein waar ik de kittens van had meegenomen in goed overleg heeft opgelost. neemt niet weg dat degene van de dierenambulance geen informatie heeft verstrekt over mijn mogelijkheden en ronduit bot was aan de telefoon. nog belachelijker dat ik door een slecht geinformeerde asielmedewerker werd teruggebeld die mij wist te vertellen dat ik dieren mishandelde.
tja, je gaat toch wel even over je hoofd krabben als je met de beste bedoelingen je ontfermt over zieke zwerfkatten en je wordt bedreigd met aangifte wegens diefstal en dierenmishandeling :?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:25

stef schreef:
dat vind ik raar. Voor zulke dingen bel je je eigen DA en niet de dierenambulance IMO

Tja maar dit bespaart ze geld.....

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:30

Wij hebben t een keer gehad met een hond die we gevange hadden op de weg.

Die hond liep los op de weg, wij hond gevangen in de auto nog gedaan zodat ie niet weg kon. Je zag dat zn riem was doorgebroken en hij was kapot en beetje gewond! dus hup de auto in. Wij dierenambulance gebelt, ja als we m toch al gevangen hadden moesten we maar zien wat we er mee deden. nou zei mn vader "als ik m nou weer uit de auto gooi en jullie weer bel komen jullie wel omdat ie los loopt? dacht dat jullie dieren vrienden waren" toen had die vrouw niks te zeggen toen zei mijn vader " weet u wat mevrouw ik gooi m wel bij een dierenarts af en die maken dan wel een melding want voor u is het wat te veel werk zo te horen! dag!"

sindsdien is mijn mening ook stérk veranderd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:36

ik heb het met een konijntje gehad, die was door een ekster ofzo aangevallen.. ding had zo ontzettend veel pijn.
dus ik ook de dierenambulance gebeld en ik denk dat ik dezelfde vrouw als jou aan de lijn had, ze werd soort van kwaad dat ik hen hierover durfde te bellen.. ja uhmm.. sorry.. daar zijn jullie toch voor :=

uiteindelijk heb ik een vrouwtje gevonden die konijntjes opving en die heeft haar opgehaald..

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:05

Probleem is gewoon dat mensen die bij de dierenambulance werken wel graag willen maar dat ze er vaak niet voldoende middelen voor krijgen en dan krijg je frustaties.
Wat vaak weer bot over kan komen op mensen.