De walgelijke manier van honden fokken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:48

ThePast03 schreef:
Er bestaat geen vdh stamboom.

typfout, moet kunnen. vdh regelement.... het is laat, heb veel op internet gelezen en ben heul moe... ga dus nu met mijn zwaar mislukte van alles mankerende doch uberlieve hondje op bed :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:50

seabiscuitje schreef:
smokey17 schreef:
Ja met vdh stamboom... zo zielig hoe dat beestje loopt. Ongelooflijk.

Heb haar eens verteld hoe ik erover denk... sindsdien niet meer in dorp gesignaleerd.

Jeetje..jij bent echt een held! Ik ben blij dat niet iedereen zomaar meegaat in jouw kijk op de Duitse herdershonden..Je kunt niet zomaar iemand vertellen dat zijn/haar pups niet goed zijn..niet zonder ook maar wat gegronde achtergrondkennis te hebben..

En natuurlijk zijn er honden die te ver doorgefokt zijn..daar sta ik ook niet achter. Maar loze kreten roepen over gezonde honden heeft geen zin..

hou toch op jij.... jou waarheid IS de waarheid???

Je kent mij helemaal niet, en ik heb je via pb ook al donders goed laat merken dat IK niet zomaar uit mijn nek loop te zwetsen.

Je hebt in je eigen verkoop topic duidelijk te kennen gegeven zelf geen verstand te hebben van de DH...je weet niet eens of je eigen honden HD getest zijn...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:51

smokey17 schreef:
Hmm toch verwonderlijk dat daar dan niet op getest wordt??? als het erfelijk zou zijn moet daar toch op getest worden lijkt mij? enige waar op getest wordt bij teckels zijn ogen.

Als een ouderdier ooit een hernia heeft gehad, mag hij niet meer ingezet worden voor fok. doch wordt er niet op getest.

maar hoe langer de rug... hoe minder de ondersteuning van de pootjes....hoe meer kans op doorzakken... let i.v.m. lange rug ook altijd goed op de manier waarop ik mijn teckel op til.

Op de page van een (bekende) teckelfokker staat het volgende:
Er zijn verschillende manieren waardoor een teckel hernia kan krijgen. De erfelijkheid speelt natuurlijk een rol, maar ook het milieu, de omgeving.

Lijkt veel op het HD verhaal he? Dat er niet op getest wordt kan wat zeggen over de rasvereniging maar ook dat er simpelweg nog geen test beschikbaar is. Dat het erfelijk is is allang aangetoond. Overigens komt deze hernia ook bij andere rassen voor die geen lange rug hebben.

Goede fokkers kennen hun lijnen en weten of er wel of niet hernia in een van de voorouders is geconstateerd, de echt goede weten dat te vertellen tot wel 20 generaties terug en kunnen zodoende ook heel gericht fokken.
De rest fokt dan volgens jouw normen en beginpost op een walgelijke manier.

Wilawander

Re: De walgelijke manier van honden fokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:53

Nee jou waarheid is waarheid................. :D

Vindt het best vermakkelijk dat iemand een fokker zijn plaats wijst en er zelf geen verstand van heeft.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:54

Hmm..ik geloof toch dat het volgende letterlijk staat in een bericht naar jou..:

'Onze honden worden wel op HD getest (en zo ook de reuen die wij gebruiken) dit is juist om te voorkomen dat de pups HD krijgen.'

smokey17 schreef:

Je kent mij helemaal niet, en ik heb je via pb ook al donders goed laat merken dat IK niet zomaar uit mijn nek loop te zwetsen.

Je hebt in je eigen verkoop topic duidelijk te kennen gegeven zelf geen verstand te hebben van de DH...je weet niet eens of je eigen honden HD getest zijn...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:54

smokey17 schreef:

Jammer deze post. Heb even gekeken en ze geeft keurig antwoord op een vraag waar niet op te antwoorden valt. Er wordt gevraagd of de pups hd-vrij zijn, dat weet helemaal niemand want daar kun je pups helemaal niet op keuren.
De ouders zijn HD gekeurd, dat lijkt me niet meer dan logisch als je alleen als simpelweg haar openingspost leest. ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:55

ThePast03 schreef:
smokey17 schreef:
Hmm toch verwonderlijk dat daar dan niet op getest wordt??? als het erfelijk zou zijn moet daar toch op getest worden lijkt mij? enige waar op getest wordt bij teckels zijn ogen.

Als een ouderdier ooit een hernia heeft gehad, mag hij niet meer ingezet worden voor fok. doch wordt er niet op getest.

maar hoe langer de rug... hoe minder de ondersteuning van de pootjes....hoe meer kans op doorzakken... let i.v.m. lange rug ook altijd goed op de manier waarop ik mijn teckel op til.

Op de page van een (bekende) teckelfokker staat het volgende:
Er zijn verschillende manieren waardoor een teckel hernia kan krijgen. De erfelijkheid speelt natuurlijk een rol, maar ook het milieu, de omgeving.

Lijkt veel op het HD verhaal he? Dat er niet op getest wordt kan wat zeggen over de rasvereniging maar ook dat er simpelweg nog geen test beschikbaar is. Dat het erfelijk is is allang aangetoond. Overigens komt deze hernia ook bij andere rassen voor die geen lange rug hebben.

Goede fokkers kennen hun lijnen en weten of er wel of niet hernia in een van de voorouders is geconstateerd, de echt goede weten dat te vertellen tot wel 20 generaties terug en kunnen zodoende ook heel gericht fokken.
De rest fokt dan volgens jouw normen en begin post op een walgelijke manier.

Wel als je fokt om een extreem lange houding dan wel lengte van de rug gaat fokken. of wat voor extreem afwijkend dingen dan ook.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:56

_/-\o_

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:57

Toevallig zag ik er vandaag weer een paar lopen, van die herderglijbanen. Ze lopen wel dégelijk normaal ook zo raar laag vanachter, niks showhouding.

Wat ik ook erg vindt: franse bulldoggen die vrijwel voortduren snurken. Er zijn er die problemen krijgen met andere honden, omdat het snurken wordt begrepen als grommen, zelf meegemaakt dat mijn reu boos werd op zo'n brutaal beest dat tegen hem stond te "grommen".

Of deze: een mevrouw wil een nestje Newfoundlanders fokken. Ze heeft een goedgekeurde teef met een keurige stamboom, en krijgt een keurige goedgekeurde dekreu toegewezen. Na de geboorte blijkt dat de teef de pups gedood heeft en gedeeltelijk opgegeten. Nog erger: dit blijkt geen eenmalig incident, maar kannibalisme gebeurt regelmatig bij dat ras. Maar dat zullen fokkers nooit openlijk toegeven bij het publiek... Daar kwam die mevrouw pas achter doordat ze zelf wilde fokken.

Of deze: de Rhodesian Ridgeback. Gezonde honden die geen "pronk" hebben, worden afgekeurd (en afgevoerd door de fokkers) maar de honden met "pronk" (in feite een genetische afwijking) worden gewaardeerd door de keurmeesters. Dermoid sinus heet de ellende die gekoppeld is aan de pronkruggen. Natuurlijk haasten de fokkers zich te melden dat die ziekte bij hún pronkruggen niet voorkomt...

Dat krijg je als je fokt voor de waardering van keurmeesters, ipv het belang en de bruikbaarheid van de hond.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:58

Wilawander schreef:

Vindt het best vermakkelijk dat iemand een fokker zijn plaats wijst en er zelf geen verstand van heeft.

heb er misschien overheen gelezen, maar zie hier geen dh fokker in dit topic....

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:59

ThePast03 schreef:
smokey17 schreef:

Jammer deze post. Heb even gekeken en ze geeft keurig antwoord op een vraag waar niet op te antwoorden valt. Er wordt gevraagd of de pups hd-vrij zijn, dat weet helemaal niemand want daar kun je pups helemaal niet op keuren.
De ouders zijn HD gekeurd, dat lijkt me niet meer dan logisch als je alleen als simpelweg haar openingspost leest. ;)

de betreffende dame heeft mij via pb ook al lopen uitmaken over onwetende muts... terwijl ze zelf niet eens weet of haar eigen honden(pups) hdgetest zijn...en maar contact op moet nemen met haar vader omdat zij er geen verstand van heeft.

ik zwets maar zo niet wat...en hou er niet van als mensen mij daarvan beschuldigen
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 02-05-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:01

smokey17 schreef:
Wilawander schreef:

heb er misschien overheen gelezen, maar zie hier geen dh fokker in dit topic....

Ik wel :D Misschien is het echt bedtijd :D

En pups kun je niet testen dus ze kan niet weten of ze HD vrij zijn, de ouders zijn het en daar gaat het om.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:02

smokey17 schreef:
Wel als je fokt om een extreem lange houding dan wel lengte van de rug gaat fokken. of wat voor extreem afwijkend dingen dan ook.

Je fokt een zo gezond mogelijke hond en probeert een combinatie te maken waarbij je het minste kans hebt op erfelijke gebreken, dat heeft niets met lange ruggen of grotere hoekingen te maken. Een langere rug kan er misschien voor zorgen dat een Teckel een ergere vorm van Hernia krijgt en de sterke hoekingen kunnen er voor zorgen dat een Duitse Herder een ergere vorm van HD krijgt, maar de erfelijke aanleg moet er gewoon zijn.

Je hebt niet geantwoord op mijn vraag: Hoe verklaar je dat bij de Labrador Retriever (en de Border Collie en nog wat rassen) meer HD voorkomt dan bij de Duitse Herder, die hebben toch geen extreme hoekingen.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:03

Ik geloof dat ik heel netjes ben geweest in mijn pb's..jij daarentegen..

Jij maakt overal een mooi verhaal van..dat kan ik nu gerust zeggen..ben blij dat je dit topic geopend hebt..nu nog jouw ogen..;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:04

Een niet-fokker heeft geen belangen bij (de verkoop van) een bepaald ras, en kan daardoor vaak objectiever de gevolgen van de fokrichtingen beoordelen. ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 23:04

seabiscuitje schreef:
Ik geloof dat ik heel netjes ben geweest in mijn pb's..jij daarentegen..

Jij maakt overal een mooi verhaal van..dat kan ik nu gerust zeggen..ben blij dat je dit topic geopend hebt..nu nog jouw ogen..;)

o mijn ogen staan wijdt open....

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 23:05

Wilawander schreef:
smokey17 schreef:

Ik wel :D Misschien is het echt bedtijd :D

En pups kun je niet testen dus ze kan niet weten of ze HD vrij zijn, de ouders zijn het en daar gaat het om.

Wie dan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:09

smokey17 schreef:
de betreffende dame heeft mij via pb ook al lopen uitmaken over onwetende muts... terwijl ze zelf niet eens weet of haar eigen honden hdgetest zijn...

Het spijt me maar door deze post geef je wel aan niet op de hoogte te zijn van de Duitse Herderfokkerij. Natuurlijk zijn de ouders getest op HD dat kan bijna iedereen al uit de beginpost halen als je jezelf wat verdiept hebt in het ras (wat op zich wel handig is als je van plan bent een pup aan te schaffen :D)

Er wordt gevraagd of de pups HD-vrij zijn en daar zegt ze van dat er geen keurrapport mbt de pups bijgeleverd wordt. Logisch want van een pup kun je niet zeggen of hij wel of geen HD hebt, dat kan pas als de hond minimaal een jaar is.
Gewoon even goed lezen voorkomt een hoop misverstanden. ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:11

ThePast03 schreef:
smokey17 schreef:

Je fokt een zo gezond mogelijke hond en probeert een combinatie te maken waarbij je het minste kans hebt op erfelijke gebreken, dat heeft niets met lange ruggen of grotere hoekingen te maken. Een langere rug kan er misschien voor zorgen dat een Teckel een ergere vorm van Hernia krijgt en de sterke hoekingen kunnen er voor zorgen dat een Duitse Herder een ergere vorm van HD krijgt, maar de erfelijke aanleg moet er gewoon zijn.

Je hebt niet geantwoord op mijn vraag: Hoe verklaar je dat bij de Labrador Retriever (en de Border Collie en nog wat rassen) meer HD voorkomt dan bij de Duitse Herder, die hebben toch geen extreme hoekingen.

Klopt, ik werk bij een dierenarts en daar lopen heel wat andere rassen met HD, we hebben ook vrij veel duitse herders en kan me er zo 1 voor de geest halen met HD die is extreem recht en een kruising met ik dacht een rotweiler.

Ik fok zelf niet met duitse herders maar ben bevriend met een DH fokker en doe zelf aan hondensport dus ik kan geen hond met HD gebruiken maar ben hier ook niet bang voor.
Al mijn honden zijn oud geworden zonder HD , hebben in de sport gelopen en daar ook de nodige schuivers gemaakt. Niks geen problemen.
Kan het nog sterker vertellen, één van mijn vorige honden hadt IPO3, HD noch zugelassen, dat betekent dat ze nog net toegelaten werdt voor de fokkerij. Deze hond heeft tot haar dood top gelopen, ze is geröntgend vlak voor haar overlijden (ander probleem) en hadt meerdere hernia's in de rug, vermoedelijk omdat ze zo gigantisch inkwam bij het pakwerk. Nooit wat van gemerkt en dat met haar schuine glijbaan. :D

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 23:16

ThePast03 schreef:
smokey17 schreef:
de betreffende dame heeft mij via pb ook al lopen uitmaken over onwetende muts... terwijl ze zelf niet eens weet of haar eigen honden hdgetest zijn...

Het spijt me maar door deze post geef je wel aan niet op de hoogte te zijn van de Duitse Herderfokkerij. Natuurlijk zijn de ouders getest op HD dat kan bijna iedereen al uit de beginpost halen als je jezelf wat verdiept hebt in het ras (wat op zich wel handig is als je van plan bent een pup aan te schaffen :D)

Er wordt gevraagd of de pups HD-vrij zijn en daar zegt ze van dat er geen keurrapport mbt de pups bijgeleverd wordt. Logisch want van een pup kun je niet zeggen of hij wel of geen HD hebt, dat kan pas als de hond minimaal een jaar is.
Gewoon even goed lezen voorkomt een hoop misverstanden. ;)

http://www.veterinaircentrum.nl/diereni ... lasie.html

Citaat:
Vaststellen HD
Deze screening vindt op 1 of 1,5 jarige leeftijd plaats. Het is echter al op veel jongere leeftijd mogelijk om HD vast te stellen. Dan is namelijk al te zien dat heupkom en heupkop slecht op elkaar passen. Dit heet incongruentie en leidt tot versnelde slijtage van het gewricht.

Wij raden aan pups van risicorassen op 7 maanden leeftijd te fotograferen om de heupen te beoordelen. Het grote voordeel hiervan is dat op deze leeftijd de heupen nog nauwelijks artrose vertonen, ook niet als er wel sprake is van HD. Dit geeft ons extra mogelijkheden voor de behandeling. Een hond die op deze leeftijd al slecht passende heupgewrichten vertoont, zal op latere leeftijd grote kans hebben om artrose te ontwikkelen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 23:17

Ik ga op bed. kan amper nog rechtop zitten, dus morgen niet meer goed lopen...

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:18

7 maand is niet 7 weken..

Kitten84

Ik heb net de complete rapportage bekeken en wat mij het meest aangrijpt is de Cavalier Spaniel, de pekinees, de bulldog en de Pug...

Ja hoe die DH's in het filmpje erbij lopen is niet echt normaal, maar als je dan kijkt naar de rassen die ik heb genoemd en welke problemen die allemaal hebben....Dat is gewoon om te huilen....

En dan britse theetuthola's aan het end....

ThePast03

smokey17 schreef:
Wij raden aan pups van risicorassen op 7 maanden leeftijd te fotograferen

Wat wil je hiermee nu zeggen? De pups zijn 7 weken oud en die zijn dus nog niet te testen.
Bij de rasfokkerij worden de rontgenfoto's beoordeeld door een onafhankelijke stichting de Hirschfield stichting en worden de foto's op volwassen leeftijd gemaakt.
Dat het al met 7 maanden kan is bekend, alleen fokt er niemand met zijn hond voordat hij volwassen is en dat is dus voor de fokkerij niet interessant. De rest van de tekst die erbij staat kom mij over al vooral geld willen verdienen door de dierenarts. :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 23:19

Maar pups worden verkocht met 8 a 9 weken dus is niet na te kijken.

daarbij kan een jonge hond van 7 maand wel gevoelig lijken op HD maar kan met 1 a 1,5 jaar wel goed zijn. Daarom mag je pas röntgen (voor de VDH) als ze 1 jaar oud zijn.