aquarium beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: aquarium beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:37

Jep, je moet alles doen zoals je het ook doet als je de vissen erin hebt zitten. Maar dan zonder vissen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:03

ik heb nog een boodschappenlijstje gemaakt waar ik morgen eens mee aan de slag mee ga. het is globaal geschat.
- een netje van 10 cm, 2 euro
- thermometer, 4 euro
- slang +/- 3 meter, 3 euro
- watte voor pomp, 5 euro
- water testers 14 euro
- ruit macheetjes, 5 euro.

zijn er nog dingen die ik mis?

verder heb ik het idee dat mijn thermometer niet goed werkt. soms is het water lauw en soms is het echt koud.
dus ga even controleren met de thermometer anders wordt het denk ik ook een nieuw thermometer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:56

De thermometer verwarmt je water sowieso niet. Daar moet je een verwarmingselement voor kopen...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:09

o ja dat bedoelde ik ik heb nu een therostaat/verwarmingsellement maar deze is dus volgens mij niet helemaal goed meer. hij wisseld teveel van warmte naar mijn idee. is het verder slecht als er een plantje heel dicht in de buurt van dit element hangt.
verder heb ik ook een plant die eigenlijk te grood is voor mijn bak aangezien die er bovenuit steekt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:16

Grote planten kun je bijsnoeien, dat moet geen probleem zijn. De planten zul je moeten blijven snoeien, ook als je aquarium helemaal draait.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:34

Dan zou ik toch even snel een thermometer halen en desnoods een andere thermosstaat. het is niet goed voor je plantjes als de temperatuur niet goed is. ook planten zitten vaak aan een bepaalde temperatuur vast. verder is het goed om er af en toe een heel klein beetje vissenvoer in te gooien. hier eten de bakterien van.

de loodjes moet je er meteen afhalen want als het lood in je water komt, ben je verder van huis. dus niet wachten tot de vissen erin zitten. heb je verder alle potjes en schuimspul van de wortels gehaald?? het schuim-spul gaat op een gegeven moment rotten.

verder zie ik (denk ik) op je laatste foto dat je thermostaat wel heel diep in het water hangt. het zwarte bovenstukje moet iets boven water zitten anders. je zal niet zo snel kortsluiting krijgen maar ik zou toch uitkijken.
met sommige thermostaten is het even zoeken met de temperatuur. soms moet je hem iets hoger zetten dan de temperatuur die je wilt hebben. ik heb hier een hele sterke die bijv. op 24 graden staat maar het water is toch 2 graden.

ruitenmagneetjes is ook niet echt nodig. ruiten zijn makkelijker schoon te maken met een pluk watten. met magneetjes heb je heel gauw dat er een zandkorrel of grindkorreltje tussen komt (zie je vaak niet) en vervolgens is je hele ruit onder gekrast.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:37

ik ga vandaag even kijken naar een thermometer. ik had de thermostaat zo'n kleine cm boven het water uit steken heb hem nu iets hoger gehangen.
verder zag ik vandaag dat mijn grass aan de topjes bruin worden. en er zit een soort pluis aan.
ik heb die watten er ook zo goed mogelijk afgehaald maar dit lukte niet bij allemaal zonder dat ik de hele wortels aan gort trok. ook zijn de loodjes er vanaf en ik zie dat mijn o2 plantje knopjes heeft en dat die het erg goed doet. dus ben benieuwd of die ook bloemtjes onderwater kan krijgen of dat het allemaal nieuwee blaadjes worden. ziet er wel gek uit omdat die plant allemaal naald achtige blaadjes heeft en hij nu dus ook blaadjes krijg zal straks miss een foto van maken.
hopelijk hoef ik geen nieuwe thermostaat te kopen zou wel balen vinden dat deze gelijk kapot is anders.
verder gaat het volgens mij wel goed met mijn aquarium.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 16:07

vandag de inkopen gedaan.
heb ook een test gehaald en was wel even benieuwd naar alle waardes,

NO3: 10
NO2: 0
GH:16
KH: 6
PH: 7,5
CL: 0

dus volgens mij is het wel aardig.
temisten mijn tester zegt van wel.
ga het voordat ik de vissen erin ga doen nog een keer testen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:02

Jou PH is aan de hoge kant... En daarmee ook de GH.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 12:18

ja ik zag later dat idd mij gh wat hoog is. ik laat het nog even op zijn beloop en kijken of het nog iets zakt anders maar een middeltje voor kopen. ga het over een weekje nog een keer testen. hoewel ik verwacht dat het nog hoger zal worden.

ik heb op mijn gras een soort pluisjes zitten zijn dit algen of wat kan dat zijn. ook zijn de puntjes iets bruin. kan dit ook komen omdat het nog een beejte moet bijkomen voor het planten. ook zaten om dit plantje nog de meeste watten omdat ik anders de wortels helemaal kapot trok. dus als iemand nog de goude tip heeft om die watten te verweideren dan graaf ik ze wel weer uit.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:27

de pluisjes zijn inderdaad een soort alg. baard of penseelalg. bruin kan komen door te weinig/verkeerde verlichting. hoelang heb je je lampen aan staan en wat voor lampen zitten erin??
watten gewoon bij de wortels weghalen, maakt niet uit als er wortels sneuvelen. worden ze juist sterk van.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 11:25

ik heb de lampen in het weekend nog uit omdat ik nog geen tijdklok heb, maar verder doe ik de lamp rond 10 uur 'sochtends aan tot een uur of 1 a 2 'smiddags en dan doe ik hem weer rond een uurtje of 5 weer aan. omdat mijn bak goed verlicht staat en ik het ander een beetje onzin vind. dan doe ik hem rond 10.00 weer uit. dus eigenlijk krijgt hij heel de dag zonligt. als het heel fel wordt dan maak ik nog een zijkand. en ik zal dat plantje nog wel x uitgraven.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:10

Ik zou je lampen gewoon heel de tijd aanhouden. Licht wat door je raam door je ruit van je aquarium op je planten valt is toch wel even heel anders dan licht wat vanuit je TL-lampen door het water op je planten valt. Door dat zonlicht krijg je hoogstwaarschijnlijk ook die alg.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 13:06

Als je je bak in de zon hebt staan is dat iid waarschijnlijk een mede oorzaak van het alg... Als ik jou was zou ik hem uit de zon zetten, want ander blijf je dat probleem houden.

Verder ga ik met Tara mee, het aan en uit zetten van je verlichting is niet alleen veel werk, maar het verstoord straks ook het ritme van je vissen (en nu dat van de planten).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:06

Inderdaad wat tara en vjestagirl zeggen, lampen gewoon aanlaten. je verstoord het daglicht-evenwicht. zonlicht is iets heel anders dan de verlichting van de lampen en zorgt ook voor algen. en daarnaast is de tijd dat jij nu je verlichting aan hebt veel te kort. jij komt totaal rond de 8 uur per dag verlichting. dit moet minimaal 12 uur zijn. als je planten te kort licht krijgen (dus tl) dan worden je plantjes inderdaad bruin. ik heb ze gemiddeld 15 uur per dag aan staan. weet niet wat voor merk/soort lampen je er boven hebt hangen??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:41

Wat Tieme zegt is ook nog belangrijk. Ik heb 1 van de twee TL balken vervangen door een blauwig/paarse lamp die goed is voor de groei van je planten...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 21:57

Vjestagirl schreef:
Wat Tieme zegt is ook nog belangrijk. Ik heb 1 van de twee TL balken vervangen door een blauwig/paarse lamp die goed is voor de groei van je planten...

ik heb zo'n blauw/paarse lamp er al in hangen dus dat is wel goed.
ga zo eerst het plantje even ontwatten ;)
en miss nog even wat nieuw water er in doen wat iets zachter word.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:59

floorsil schreef:
Vjestagirl schreef:

ik heb zo'n blauw/paarse lamp er al in hangen dus dat is wel goed.
ga zo eerst het plantje even ontwatten ;)
en miss nog even wat nieuw water er in doen wat iets zachter word.

Dat is idd goed!

Maar dan moet je ook echt gaan opbouwen naar 12 uur per dag aan laten EN je bak uit de zon zetten. Anders mik je alle evenwichten overhoop.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:10

ik heb er nu een handoek over de achterkant en zijkan liggen. hij kan niet uit de zon omdat ik gewoon geen ander plek voor de bak heb dus dat is maar jammer dan maar algen. ga nog een zijkandje maken zodat er niet direct zonlicht in komt. volgende week of zo komt er een tijdklok erop.
De watten van de plant zijn eraf.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:35

vandaag mijn visjes gekocht! heb om te beginnen maar even 5 kardinaaltjes gekocht. vond 10 eigenlijk te veel dus dacht de helft. ze zijn erg goed in verstoppertje en eerst waren er twee dapperen die naar voren durfte te komen maar nu zwemmen ze fijn in een schooltje langs de achterkant.
en volgens mij zijn ze het aan het verkennen ze zwemmen steeds 10 cm de ene kant op draaien ze om en zwemmen terug en maaken de afstand steeds wat groter en ook wat hoger.
naar mijn idee heb ik nu 3 vrouwen en 2 mannen. als ik mag geloven dat de vrouw een iets dikkere buik heeft.

in het begin vonden ze de linker hoek wel leuk.
Afbeelding
volgens mij is 1 plantje van mij niet zo gelukkig, wat vinden jullie?
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 22:55

Mooie visjes! Heb je ook een totaal overzicht van je bak?

Ik zou alleen toch echt nog 5 (of 6, als ze een oneven aantal hebben zwemmen ze mooier als school, geen idee waarom) kardinaaltjes erbij kopen, daar maak je ze veel gelukkiger mee!

Enne, hoe gaat het met je algen probleem?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 13:03

zijn 10 van die visjes niet veelste veel voor mijn bak als ik er ook nog ander vissen bij wil gaan houden?

mijn algenprobleem is nog een beetje het zelfde, ik ondekte gister dat ik ook een hele licht kaamlaag heb, dus ik heb mijn filter iets omhoog gezet. dus het stroomt daar nu wat harder.
volgens mij eten mijn kardinaaltjes ook algjes aangezien ze dingen uit de bodem en van het glas af pakken.
vanochtend was het super leuk waker worden. mijn verlichting was al aan en ze zwommen allemaal voorin. en waren heel druk heel grappig. ik heb er 1 die af en toe op eigenhoudje dingen gaat doen.
Ook ondekte ik net dat 1 plant allemaal buljes, soort varen bultjes heeft terwijl het naar mijn idee geen varen is. dus dat is nog beetje vaag.
volgende week ga ik mijn algeneters halen. verder had ik gister wat eten gevoert, maar mijn vissen eten nog niet echt hiervan en het drijft nu allemaal nog boven moet ik dit er even afhalen of kan ik het voor de eerste keer gewoon laten liggen?

zal nog een overzichtsfoto plaatsen vanddag of morgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 13:43

Heb je een foto van die plant? Een aantal planten worden verkocht als aquarium planten terwijl ze dat helemaal niet zijn.

En je kunt als je 10 kardinaaltjes hebt er best nog andere vissen bij houden, maar je moet wel rekening houden met de maximale bezetting van je bak. Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat wil je er graag in houden?

Scholenvisjes hoor je nou eenmaal in scholen te houden, ook als jou dat niet zo goed uitkomt :). Dat is een van je verantwoordelijkheden als diereneigenaar, ze houden zoals ze zich prettig voelen...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 16:13

mijn planten worden steeds bruiner. nu wordener ook 2 ander planten bruin. ik denk dat het een soort algen zijn. ik ga deze week ook mijn algeneters kopen maar ben bang dat dan nog niet het probleem is opgelost.
ik las dat ik er easycarbo in kan doen en dat dat zou helpen, hebben jullie hier ervaring mee?

de linker met de grote bladeren die wordt nu ook bruin. en het plantje wat in het middden staat en dan de voorste die is het bruinst maar zag dat die erachter nu ook bruin begon te worden.
Afbeelding

hier een overzichtsfoto van mijn bak.
Afbeelding

ik zag dat het ook kan komen omdat ze te veel lichturen krijgen dus ik heb mijn lamp nu 9 of 10 uur per dag aan. en aan de zijkant zit nu een handdoek waar door daar geen licht meer naar binnen kan schijnen dus alleen via de voorkant. mijn visjes doen het prima vandaag aten zo ook goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:21

Weet je zeker dat je planten passen bij de PH & GH waardes van je bak, en dat ze niet te warm of te koud staan?