Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bramasole schreef:Het valt mij op dat dierenartsen tegenwoordig anders tegenover inslapen staan dan vroeger. Waar vroeger je kat op leeftijd was en toch echt niet meer kon, werd hem een spuitje gegeven en kreeg het een mooi plekje in de tuin maar nu vliegen de woorden: scans, echo's, fysiotherapie, etc. je om de oren.
Begrijp me goed, een jong dier die een leven nog voor zich heeft verdient alle hulp die gegeven kan worden. Maar wanneer een dier een mooie leven achter de rug heeft en de ouderdom toeslaat mag het van mij een waardig einde zijn zonder al te veel gerek.
Ik zie het al jaren om me heen en heb het zelf ook meegemaakt met de kleine huisdieren. Bij paarden gaat het heel anders misschien omdat de veeartsen en paardenartsen wat dichter bij het nuchtere boerenverstand staan. Wat is jullie ervaring?
_janet_ schreef:Ik ben paraveterinair, en heb al bij verschillende DA gewerkt. Bij alle DA waar ik heb gewerkt stond ik achter de manier waarop hun euthanasie pleegden. Ze legde allemaal uit hoe en wat, de verschillende opties die er nog waren. Vaak raade ze ook euth aan. Maar waren het vooral de baasje die om hun eigen verdriet nog niet wilde opgeven. En dat is dan heel moeilijk voor DA en assistente, omdat wij de dieren niet willen laten lijden.
Mensen zijn erg egoïstisch tegenwoordig als het om hun dier gaat.
_janet_ schreef:Als iemand in de dienst bij je komt en zegt:" mijn kat is op" Is dat erg moeilijk om zomaar aan te nemen, omdat je geen voorgeschiedenis weet van dit dier.
Ook gebeurd het maar vaak genoeg dat mensen een kat willen laten inslapen omdat hij blaasgruis heeft, en ze het maar een gedoe vinden om speciaal blaasdieet voor de kat te kopen. Terwijl dat toch een realtief simpel probleem is die makkelijk opgelost kan worden.