Cavia: een waardig leven... en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Cavia: een waardig leven... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:06

Nou eventjes een update. Het gaat namelijk opeens niet meer zo goed hier...

Een aantal dagen ging het super! Hij hupste als vanouds door het hokje, op zoek naar lekkers, de fijnste slaapplekjes, of hij liep gewoon wat te piepen (vandaar ook zijn naam :+ ). Natuurlijk hield ik in mijn achterhoofd dat dit door de medicijnen kon komen, maar toch. We zijn toen gaan afbouwen qua medicatie, van 3 tot 1 keer per dag. Ook dat ging een aantal dagen prima. Tot gisteravond eigenlijk...
Hij ging weer liggen in zijn 'schuilhutje'. En dan ook echt liggen, op zijn zij, zonder oog te hebben voor eten. De witlof (die ik nu elke dag geef, samen met sla, paprika, wortel, appel en mandarijn :o ik hou nogal van overdrijven), die echt zijn lievelingskostje is, wordt nu opgegeten door zijn vriendje Joep. Ook op dit moment ligt hij op zijn zij, oogjes half dicht, en ik heb gewoon echt het idee dat hij zich ellendig voelt...
Om deze reden heeft hij nog Metacam gekregen (Moonfish: dat vindt hij inderdaad erg lekker), maar als dat binnen nu en 2 uur geen verbetering laat zien, ga ik naar de DA om Piep een enkeltje richting de Eeuwige Jachtvelden te sturen...

En weet je? Aan de ene kant ben ik daar zo realistisch mee! Ik zie hem nu liggen, hij voelt zich gewoon echt klote, en dat wil ik niet voor hem. Ik kan dan ook zo boos worden op mezelf: waarom heb ik hem nog zo lang medicijnen gegeven? Maar aan de andere kant... hij heeft zich echt sinds ongeveer 10 april echt prima gevoeld. Hij heeft nog een week zichtbaar kunnen genieten van het leven, de overdaad aan lekkers, slapen tegen zijn vriendje aan, genieten van het zonnetje (dat vlak voor zonsondergang precies een half uurtje op de kooi schijnt, waar hij dan lekker voor ging liggen om de zonnestralen zijn oude lijfje te laten verwarmen, zo lief om te zien!)...

Als het over een paar uur nog zo is, is het goed zo...

Maar jeetje wat is dit moeilijk! En dan gaat het nog om 'maar' een cavia...

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:08

Sterkte Fleur!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:15

Ach, heel veel sterkte!

Enneh... het is niet "maar" een cavia :n Het is JOUW cavia, en waarschijnlijk voor jou zelfs de aller aller liefste cavia op de wereld :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:16

hee,
dit had mijn cavia ook, in de zomer van vorig jaar, op 4-jarige leeftijd, zijn er mee naar de DA geweest, stil liggend darmkanaal, moet je gelijk naar de DA gaan! krijg je als dit het is, een medicijn, 5% v/d cavia's overleven het, daar zat die van mij helaas niet bij:}
maar zou echt even naar de DA gaan, voor alle zekerheid.

meisje die ik ken zegt ja, mijn cavia plast bloed, zeg ik; moet je mee naar de DA gaan, waarop zijn antwoord, nee die behandeling kost meer dan de cavia zelf, offtopic misschien, maar voorbeeld hoe het ook kan(wat ik overigens niet vind kunnen)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:26

Dat is triest . Maar een cavia? Een wezen waar je intens van houdt is niet " maar". :)
Sterkte vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:49

Moelly, lees het topic maar, ik ben er al mee naar de DA geweest (en van de rekening had ik minstens 12 nieuwe cavia's kunnen kopen :') :+ ) en die kan niks meer voor hem doen. Hij krijgt al medicijnen voor zijn darmpjes (2 verschillende laxeermiddelen), als die niet helpen, doet niks het meer...

Hij ligt nog steeds stil... ik bereid me voor op het ergste.

En nee, voor mij is het ook echt niet 'maar' een cavia. Het is mijn kleine vriendje, die kwam toen ik net op kamers ging, alweer 6 jaar geleden. Maar ik volg de serie 'over mijn lijk' van BNN momenteel, en dan relativeer je wel...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:05

Je hebt je best gedaan voor hem. En daar is hij je heel dankbaar voor, dat weet ik zeker.
Ik denk dat het tijd is dat hij over de regenboogbrug moet gaan. Naar een plekje waar hij geen pijn meer heeft.
Succes met je keuze, en heel veel sterkte. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:23

Piep is om 11.31 uur ingeslapen. Het was goed zo.

Dit was Piep (dus niet dat zwarte monster bovenop de kooi :+ maar de gelige cavia :+: )
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:38

Och gossie, meis toch :(:)
Heb het zo langs de zijlijn gevolgt en was blij te horen dat het weer beter ging. Wat ontzettend jammer toch, maar je hebt je best gedaan, je hebt Piep een goed leventje gegeven en de moed gehad toch die moeilijke beslissing te nemen.
Sterkte Ffortuna...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:11

Wat een leukerd. Ik denk idd dat het goed zo is...maar toch rot.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 14:34

Sterkte |(
Mijn cavia was ook dood gegaan maar dan toen ik op vakantie was |(
Ze had steeds een soort toevallen of zo |(
Ze was 8 jaar geworden, en dan is het toch wel je echt vriend..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:02

Joh dit meen je niet... He bah!!
Wat een prachtig diertje was het zeg!!

je hebt gedaan wat je kon :)

Sterkte!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:29

He balen meid, sterkte! Wat een geweldig leuk diertje was het!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:44

heej,
sterkte meid!!
ik zal wel snel een andere cavia erbij halen voor die andere, anders heb je kans dat die ook binnen 3 dagen sterft aan eenzaamheid en verdriet...

:+:

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:45

als je nog cavia's wilt, ik heb er 4 :D

1 oudere, 4 denk ik.
2 jonkies (zijn nu ook al 1,5) moeder is die 4jarige
en een albino, een witte met rode oogjes :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 23:55

Meis, je hebt hem een goede kans gegeven maar als het niet meer mag baten dan merk je dat hij het met de medicijnen ook niet meer redt. Dan plotseling weet jij wanneer het moment is om hem verder lijden te besparen en dan is alles zo besloten. Hoe sneu ook dat je hem moet missen na al die jaren maar je kunt er dan zo achter staan, het juiste voor je vriendje is eeuwige rust zonder pijn.
Hoop dat Joep hem niet teveel zal missen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 00:18

Jeetje blij dat tie de week nog heeft kunnen genieten misschien nam hij zo wel afscheid van het leven. sterkte, hij was leuk.

simone_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:04

Wow, ik schrik echt van je berichtje! Maar bedenk dat je er alles aan gedaan hebt om hem beter te maken en dat ie nog een weekje pijnvrij van zn leven heeft kunnen genieten! Heel veel sterkte met je verlies!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:32

Och, wat ontzettend jammer dat het alsnog niet goed afgelopen is.
Ik hoop in elk geval dat je er zelf geen schuldgevoel aan over houdt want dat lijkt me echt niet nodig. Je hebt geprobeerd hem te redden toen je dacht dat er nog kansen waren, en je hebt je besluit genomen toen je zag dat het niet goed ging. Ik denk dat dit het allerbeste is wat je hebt kunnen doen.
In elk geval heel veel sterkte met het verlies van Piep :(:)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:05

Wat enorm jammer zeg...nja, ergens had je al een voorgevoel natuurlijk, maar het blijft klote. Ik vind dat je goed hebt gedaan om hem toch een kans te geven, voor hetzelfde geld had hij er wel doorgekomen, maargoed...al 6 jaar oud en helaas toch niet gelukt. Goede keus om hem te laten gaan.

Sterkte, het was een prachtige kerel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:10

Bedankt allemaal! Ik vind het heel fijn dat jullie zo hebben meegeleefd.

Piep is op een mooi plekje begraven. Ik heb er helemaal vrede mee, het was goed zo. Ik heb alles voor hem gedaan, maar de koek was op. Dat was ook het laatste dat ik tegen hem zei: het was goed zo. En toen is hij in mijn armen ingeslapen.

En Joep zit zich nu inderdaad te vervelen, dus ik ben al op zoek naar een nieuw vriendje voor hem (die wil ik uiterlijk dinsdag hebben). Het wordt óf een opvangertje -ik heb Stichting Cavia benaderd- maar omdat ik niet zeker weet of een cavia van bijna 2 kilo :') (Joep is een Peruvian, dat zijn erg grote cavia's, hij is ongeveer 2 tot 3 keer groter dan een normale gladhaar en nou is hij zelfs voor een Peruvian erg groot geworden :+ ) een goede match is met een gewone cavia, heb ik ook een jong Peruvian beertje gevonden dat nu bij zijn mama weg mag. Ik wacht dus even af wat ze bij de Stichting zeggen, anders haal ik dat jonge beertje op.
Ik zit al druk namen te bedenken... en ik zal Piep voorlopig nog flink missen, ik zal altijd aan hem blijven denken, maar... ik kijk vooruit :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:54

Heel goed Ffortuna! Bij mij is de koppeling met grote beer en minibeertje erg goed gegaan! Dus dat kan prima hoor, groot verschil natuurlijk in maat, maar bij mij was mijn kleine beer brutaler dan mijn grote beer :)) Kleine beren zijn geen bedreiging voor grote beren. Het koppelen met een beer van 3-5 weken gaat wel het makkelijkst, daarna krijgen ze wat hormonen en dan kan de volwassen beer het weleens als bedreiging zien. Hoe jonger, hoe beter :j

Dus uitkijken met het koppelen met een ouder beertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:57

Ik weet het :j het vorige vriendje van Piep kwam van Stichting Cavia, en die heb ik ook als volwassen beer aan hem gekoppeld. Dit kon alleen omdat Piep echt een heel fijn karakter had: heel makkelijk en relaxed. Hij vond alles goed. Omdat de hormonen van dat andere beertje afvlogen, hebben we die gecastreerd. Helaas overleed die caaf veel te vroeg, en daarna hebben we Joep gekocht (als beertje van 4 weken).

Xono, fijn dat het met jullie koppeling goed is gegaan, wat een heerlijk idee moet dat zijn!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 09:59

Ja, heel fijn idee. En mijn kleine beer is een brutaal monstertje hoor :)) Over 2 weken komt de 2e erbij, ik ben zo benieuwd! :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:57

Goed idee. Snel een nieuw vriendje erbij voordat hij gaat vereenzamen! Ik heb laatst een klein beertje gekocht op een caviashow. (Arme beestje was pas 2 weken..) Maar koppeling met mijn oudere beer is ook goed gegaan. :)