luxx schreef:Wat raar, in rij-topics en dergelijke ben je één van de eersten die zegt dat iemand vooral les moet nemen, en dit noem je meuten?
Je kunt inderdaad ook gewoon een hoog hek om je tuin plaatsen als je honden in de buurt overlast veroorzaken en er klaar mee zijn, maar je zou misschien ook begrip kunnen opbrengen voor mensen die prettig met hun hond willen leven en ze nog eens ergens mee naar toe zouden willen kunnen nemen.
Zo'n cursus is niet alleen voor de hond maar ook voor de eigenaar om er goed mee om te leren gaan.
Dat is niet alleen maar (Billy) 'ophalen en in de auto helpen' en dan doen ze het nooit meer en heb je een hond die prettig in de omgang is, daar komt wel wat meer bij kijken.
Het gaat erom Luxx, dat je fout gedrag op het juiste moment aanpakt, en doortastend. ik geef de hond dan een klein schopje de goede richting op, en als hij niet in de auto springt pak ik m in zn nekvel en hijs hem erin.
Op dat moment weet mijn hond dat di soort gedrag niet getolereerd wordt.
Als ik er achteraan ga jagen, al schreeuwend, zoals je eigenaars vaak ziet doen, maakt de hond er een spelletje van en win je niks.
Daarbij, ik zeg niet dat iemand andes het zo moet doen, ikzeg dat ik mijn honden zo opvoed. Heel vrij, maar toch met hele duidelijke grenzen. oor mij en mijn hondjes werkt dat perfect. Voor iemand die zn hond perfect wil kunnen sturen is dat niet de manier.
Mijn honden kunnen niks, niet eens zitten, alleen hierkomen. En hierkomen is onvoorwaardelijk. Als je nl niet hierkomt en er komt een auto aan, dan ben je plat. Lijkt me niet onredelijk dus dat het enige wat ik vraag ook goed uitgevoerd wordt....