Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:12

@ alle ratten fans : ik heb dr ook over na gedacht ratjes te nemen, maar ik denk toch dat ik n cavia of konijn leuker vind, en k wil liever n ratje als ik wat meer ruimte heb en ze dus n grotere kooi kan geven![/quote]
Vind ik ook! En daar heb je goed over nagedacht. Ik heb zelf 5 ratten (waarvan 1 met tumoren die morgen word ingeslapen ;( ) en ik vind ze ontzettend leuk! :D Ze hebben flink de ruimte nodig, en het zou sneu zijn als je die niet kan geven.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:13

_AB_: ik verwacht over 4 weken een nestje met cavia's. Ik heb allerlei dieren gehad, konijnen, hamsters en konijnen. Als je echt gezelschap wil dan zou ik voor konijnen of cavia's gaan. Met cavia's heb je echt interactie. Ze maken verschillende geluiden wat ook verschillende betekenissen hebben.

Voor de andere mensen, het is niet zomaar een nestje uit zomaar cavia's. maar cavia's van een fokker gedekt met stamboom, waarbij een bepaalde kleur eruit kan komen die bij de cavia nog niet zo erg vaak voor komt. Helemaal niet bewust in die kleur.

Kijk maar eens op de site van http://www.caviastallothlorien.nl en dan bij koppels Rudh X Bridge of Khazad-Dûm (borstel magpie X borstel Brindel) Site is van een goede kennis van ons.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:42

Ratjes hebben inderdaad veel ruimte nodig dus als dat niet kan is het inderdaad beter om die niet te kiezen, goed dat je daar aan hebt gedacht.
Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe je zoiets gaat aanpakken met weekenden enzo?

Anoniem

Re: Cavia, hamster of toch maar n konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:44

Ik heb daarom gekozen voor hamsters, die kunnen het weekend alleen zijn. Vrijdagavond ga ik meestal na het eten weg en ik ben meestal zondag weer terug. Gewoon eten in het bakje, drinkflesjes controleren en dan redden ze het prima zonder me :j
Met cavia's of nijnen zou ik dat toch minder gauw doen.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:45

In de vakanties gaan ze mee naar mn ouders. Mn vader werkt hier vlakbij dus dan kunnen ze met de auto mee. In het weekend ben ik er meestal alleen op zaterdag niet, maar dr is altijd wel n huisgenoot thuis die ze kan voeren. Ik denk wel dat er dieren in mn leven passen. Vooral ook omdat dit het laatste jaar is dat ik studeer.

Met ons konijn deden we dat ook wel eens, als we n weekend weg waren gaven de buren hem eten ;)

wimmus schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe ga je dat in weekenden en vakanties doen?
Elke keer die beestjes verhuizen lijkt me nogal stressig, en caafjes/nijnen zijn niet zo stressbestendig.

Ik weet niet hoe jouw studentenleven er uitziet, maar meestal is dat niet echt iets van veel regelmaat.. passen dieren überhaupt wel in jouw situatie?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:46

Cavia's zou het opzich wel kunnen.. Maar je zit weer met groenten enzo. Gewoon geven voordat je weggaat, en dan denk ik ook wortels, die eten ze meestal wat langzamer op.
Maar nee, het is niet ideaal!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:47

Maar meenemen is beter natuurlijk! :D

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:47

Nee, k weet ook wel dat het niet ideaal is, maar ik denk wel dat ik er voor kan zorgen!
Ik neem zowieso geen ondoordachte beslissingen hoor! Ben gister al informatie gaan vragen bij de dieren winkel en k heb nu t topic geopend, en mn ouders al als vakantieoppas gevraagd :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:50

Oke, super! Let wel op dat dierenwinkels vaak slechte info geven.. Dus ik zou toch meer op mensen op fora's etc vertrouwen, die maken het ook echt mee ;)
Maar ik hoop dat je je keuze goed gemaakt heb, en je binnenkort 2 whiepers in huis hebt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:55

Met cavia's heb je inderdaad meer het groente-verhaal, met hamsters minder, daarom zou ik persoonlijk voor hamsters kiezen. Ieder weekend meenemen is trouwens echt wel stressvol voor beesten hoor :D Nadeel is trouwens dat hamsters wel echt herrie maken snachts met die loopwieltjes etc.

Goed dat je er zo over nadenkt, _AB_! Ik weet dat voor cavia's www.degrotecavia.nl een goede site is en voor hamsters vind ik www.dehamster.nl en het forum daarvan http://forum.dehamster.nl erg goede informatiebronnen. Dierenwinkels geven echt vaak verkeerde informatie af!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:59

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:17

Dan ga ik daar eens kijken!
De eigenaar van de dierenwinkel heeft me 2 foldertjes meegegeven met daarin alle informatie over Hammie's en caafjes!
Ik hou jullie zowieso op de hoogte!

Nog ervaringen mee of ik juist voor zeugjes of beertjes moet gaan?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:18

Ik zou met 2 zeugjes beginnen. :)

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:19

Oke :)
Waarom?

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:24

Mijn moeder zei dat beren stinken of zo xD
En mijn nicht die had twee beren, maar toen die drie waren ongeveer gingen ze de hele tijd vechten en zo en toen moesten ze in een apparte kooi...
Ik had ook een cavia en die had de habel van de tv doorgekauwd xD
Cavia's zijn coel :D
Dik en lui en gezellig :D
En grappig :D
Ze ging altijd in de kerststal zitten als ze los liep in de kamer bij kerst en bij sinterklaas at ze de wortels op die voor amerigo in de schoenen waren gestopt :')
Als ik jou was zou ik voor een cavia gaan :D

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:34

Als ze in de puberteit zijn (rond de 3 mnd) is het meestal geëtter met dominantie, soms vechten en vooral die heerlijke *kuckuch* berenlucht (sperma :') )
Maar een ouder berenkoppel of een ouder beertje met een jong beertje gaat meestal super!

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 23:20

Ah, oke dan weet ik dat! Dan ga ik denk ik voor zeugjes...

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:34

Stoeeerrrr
Veel plezier met ze! :D

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:38

Rijerijerije schreef:
En die vit. c is makkelijk op te lossen door gewoon elke dag een stukje paprika te voeren, vinden ze heer-lijk! :j In veel bladgroentes zit sowieso vit c, dus als je ze dat trouw geeft, is dat ook weer opgelost!

Geloof mij, caven zijn echt ge-wel-dig! En ze lossen die stilte in je kamer zo op hoor, geef ze een week en ze piepen je de oren van je kop als je met eten aankomt :D

Wel een verschil tussen de drie is natuurlijk leeftijd: hamsters worden volgens mij maar een paar jaartjes; mijn oudste caaf is 8 (!) geworden en konijnen worden nog ouder (met een beetje geluk natuurlijk!). Je zit er dus wel een tijdje aan vast. En kun je ze ergens onderbrengen tijdens evt. vakanties?

mijn twee cavia's zijn nu al ouder dan mijn konijnen bij elkaar ;)

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 23:39

Ik heb twee beertjes en dat gaat prima hoor ;)
als ze vanaf de geboorte bij elkaar zitten gaat het eigenlijk altijd goed! ook zeugjes kunnen kibbelen x] :+

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:04

Leuk AB! Ik zelf heb twee zeugjes. Ze zijn ongeveer 2 en komen dus uit de opvang. Hun vorige eigenaar heeft ze wel handtam gemaakt maar kon niet meer voor ze zorgen door een depressie (daardoor waren ze op het laatst wat verwaarloosd maar daarvoor hadden ze een prima leven). Dat jonge caafjes makkelijker tam worden is onzin hoor. Ze moeten even wennen aan hun nieuwe woning e.d maar ze zijn best op mensen gericht. Ik heb ze nu sinds november en kan ze echt niet meer wegdenken.

Als ik een nachtje weg ben geef ik ze groenvoer voordat ik weg ga en direct als ik terug kom (en dan nog iets van wortel ofzo wat ze langzaam eten). Maar meestal eten ze niet zoveel als ik er niet ben, ze slapen dan volgens mij alleen maar. Als ik weer thuis kom gaan ze vaak piepen en popcornen. Mijn caafs hebben een speciale "hallo" piep, zo schattig.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 00:17

Aaahw, caafjes klinken wel heel leuk zo!!
Denk dat ik maar es op hokken jacht ga! ;)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:24

_AB_ schreef:
Ah, oke dan weet ik dat! Dan ga ik denk ik voor zeugjes...

Of voor een gecastreerd beertje samen met een zeugje :P Wil je graag jonge caafjes omdat je ze dan tam kan maken, of omdat je het gewoon erg leuk vind? Want in de opvangen zitten genoeg volwassen en tamme caafjes te wachten, vaak zijn deze al tammer als beestjes uit de dierenwinkel.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 00:28

Ik weet nog niet helemaal precies wat k wil.
Morgen gaat de vriendin van m kameraad van me, me nog n heel hamsters zijn leuk verhaal ophangen dus k ben benieuwd wat k daar van vind..
Als t caafjes worden, worden t 2 zeugjes uit de opvang, en dan kijk ik vooral naar of t klikt :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:55

Heb ik ook gedaan hoor, kijken of je een klik hebt met een beestje. Ik heb echt lang in de opvang gezeten om ze te observeren. Door gewoon te kijken wat een caaf doet kan je een beetje het karakter inschatten. Heb ook heel lang met de eigenaresse van de opvang staan praten en als ik met een "probleempje" zit kan ik haar zo mailen of bellen. Toch fijn om die back-up te hebben als je ergens over twijfeld.

Nog èèn dingetje. Ik heb er op gelet of mijn caafs ongeveer even oud zijn zodat ze zo goed als hun hele leven samen kunnen blijven. Maargoed dat moet je zelf even beslissen of je dat belangrijk vindt.

Edit: ik klets wel voor over m'n caafs he :o ben dan ook zeer verliefd op m'n twee langharige huisgenotes. :D