duitse herderlijnen die niet zo laag in de heupen staan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duitse herderlijnen die niet zo laag in de heupen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:03

Je moet de Engelse en Amerikaanse fokkerij niet willen vergelijken met de Europese fokkerij. Die vergelijking wordt steeds weer getrokken, maar in Amerika en Engeland is men zover doorgeschoten met die aflopende ruggen, die lijnen zijn helemaal niet te vergelijken met de onze.
Ik had een prachtige Duitser uit Bayern, dat beest was om de dooie dood niet recht, die liep ook af. Had heel goede hoekingen in de heupen en achterpoten, mooi geplaatste schouder, donders knappe hond was dat. Iedereen zat te kwijlen om dat prachtige lijf, met die rechte rug (die dus ook gewoon afliep).

De Duitser die hier nu rondloopt heeft ook een licht aflopende rug, lijkt ook recht. Hij is het niet, en dat is maar goed ook, hij kan heerlijk rap wegdraven, ontzettend veel kracht in de achterhand, dat is echt onvoorstelbaar, heeft nu gangen die écht mooi zijn (al was mijn vorige echt een dressuurpaard wat dat betreft, die voerde de passage uit alsof het niets was) deze haalt dat niet, maar kan een pirouette waar je raar van opkijkt, en springt zo de anderhalve meter schutting, boeit hem niets.

Hij heeft niet zoveel lol in serieus werken, dus ik ga behendigheid met hem doen (hij is nou bijna 3, dus het kan nu wel) en toen ik hem opgaf, keken ze me vreemd aan: behendigheid met een DH? Toen ze hem zagen kwamen ze er van terug....... :))

Punt is, verkijk je niet op die rechte ruggen, een écht rechte hond heb je niks aan, die komt kracht en belastbaarheid (fysiek iig) tekort. Een hond die iets afloopt, dat lijf is veel functioneler.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:43

Nog een plaatje van vroegah ;)
Afbeelding

En een engelse lijn (afschuwelijk dat er zo gefokt wordt, maar dat even terzijde)
Afbeelding

Europa, ik zeg netjes voor een DH
Afbeelding

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:47

ik bedoelde ook de onderstaande foto.
Meeste DH's worden toch zo gefokt?
Is trouwens echt een kopie van mijn duitse teefje.
Alleen heeft die een wat breder hoofd en hals.

Die onderste is toch ook juist gebouwd zodat hij snel en krachtig kan wegdraven?
Stond ergens dat het was voor het (schapen)hoeden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:58

speelt er bij die foto's ook niet mee hoe ze zo'n hond neerzetten?? ik vindt persoonlijk een rechtere rug mooier. ik heb mede daardoor, ook gekozen voor de oudduitse herder.

mijn knappe vent:
Afbeelding

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:00

Je kan de engelse en vooral de amerikaanse fokkerij niet met de europese fokkerij vergelijken.
Het is al jaren bekend dat deze twee al jaren fokken in het "te" overdrevene. En overal waar "te" voor staat is niet goed.

Vind het ook heel erg triest dat meteen de associatie gaat dat het met de DH's hier ook zo gesteld is.
Wat er op de crufts is gebeurd en dan vooral met name de DH die eerste plaats daar heeft gemaakt...niks anders dan alleen maar schande over te spreken. Maar zou de Keurmeester ook niet teruggefloten moeten worden??? Deze geeft de titel aan zo'n hond die amper kan lopen :( Misschien dat die KM's eens opnieuw examen moeten gaan doen.

Daarnaast zijn de eerste DH's inderdaad recht, maar von Stephanitz zelf heeft het ras zodanig geprobeerd te veranderen, dat ze zowel voor het werk(schapenhoeden) en het karakter steeds beter werden.
Hij heeft er precies over nagedacht hoe de DH door zijn exterieur nog beter en langer kon draven, vandaar de hoekingen.

En dan nog even terug te komen op bepaalde werkhondenlijnen.
Tuurlijk moet een DH stabiel zijn en DZB aanwezig zijn, maar tegenwoordig zie je ook veel bij dit soort honden dat ze puur alleen maar op karakter gefokt worden en bijna tegen de nerven aan zitten.
En dat is niet het doel geweest van Von Stephanitz ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:48

Dat ODH-verhaal, dat die rechtere ruggen hebben is ook bullshit.
ODH's zijn gewoon Duitse Herders met lang haar, niks meer, niks minder. Vind het ook volkomen terecht dat die in NL geen apart stamboek krijgen.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:49

kamatz schreef:
Je kan de engelse en vooral de amerikaanse fokkerij niet met de europese fokkerij vergelijken.
Het is al jaren bekend dat deze twee al jaren fokken in het "te" overdrevene. En overal waar "te" voor staat is niet goed.

Vind het ook heel erg triest dat meteen de associatie gaat dat het met de DH's hier ook zo gesteld is.
Wat er op de crufts is gebeurd en dan vooral met name de DH die eerste plaats daar heeft gemaakt...niks anders dan alleen maar schande over te spreken. Maar zou de Keurmeester ook niet teruggefloten moeten worden??? Deze geeft de titel aan zo'n hond die amper kan lopen :( Misschien dat die KM's eens opnieuw examen moeten gaan doen.

Ik vergelijk niks hoor, gewoon even ter verschil. Idd alles waar 'te' voor staat is niet goed.
Maarja voor hoe veel mensen is een DH een DH en die kijken niet naar al die lijnen. Gelukkig ook genoeg mensen die het wel doen.

Tja die keurmeesters moeten idd allemaal een schop onder hun hol. Gelukkig zijn er ook keurmeester (wieldraaier bijv.) die je gewoon de ring uit zet als je bijv. met een te grote hond komt. Wat ik terecht vind.

Je hebt trouwens ook knappe DH's. Ben niet ze van de wolfsgrauw.
Bijoux is leuk :D

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:58

Yamcha schreef:
ODH's zijn gewoon Duitse Herders met lang haar, niks meer, niks minder. Vind het ook volkomen terecht dat die in NL geen apart stamboek krijgen.

Is idd waar.
Als je al hoort dat er langstokharen uit de gewone lijnen aangekeurd worden bij de ODH's en ingezet worden voor hun fokkerij, waar blijven ze dan met het verhaal dat de ODH gezonder en rechter zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:08

Dat bedoel ik, is toch van de zotte?
Overigens ken ik alleen maar ODH's met zwáre HD, dus dat verhaal dat ze gezonder zijn klopt ook voor geen meter. Ik word alleen af en toe weleens moe van al die fabels over 'ons' ras.....

Volgens mij als je een ODH netjes in stand zet, lopen ze ook gewoon af.....

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:13

Ach dat werklijnen verhaal moet je niet zo opvatten alszijnde dat die willen werken en feeler zijn ofzo. Ik heb een Lab uit de jachtlijn maar die snpt niet wat een eend is. Apporteren snapt'ie ook niet. We doen (ook wegens iets anders) niets meer met hem qua show, jacht etc. Is een lekkere huishond. had vroeger een Duitse Herer OOK uit de werklijnen. Vond het fantastisch om commando's te leren, was superbraaf en oersterk.

Wat ik je zou aanraden is om eens op een show te gaan kijken en daar te kijken welke honden je goed vind staan. Al zie je daar dus steeds meer de showlijn natuurlijk. De werklijnen staan er vaak wel tussen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:17

@TS waarom neem je niet een kruising mechel/duits??

je hebt er kruisingen tussen zitten, die het uiterlijk van een duitse hebben maar het rechte van een mechelaar hebben..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:22

Alle DH's met lang haar die ik ken, incl. die van mij, zijn rechter in de rug maar lopen allemaal iets af en dat geldt ook voor de ODH. Wel hebben deze wat meer pluim aan oren en poten, alhoewel die van mij dat ook wel iets heeft. Ook zijn ze allemaal vaak te groot.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:24

Yamcha schreef:

Dan ken ik toch echt andere ODH's. Er wordt gewoon verkeerd over het ras gepraat. Ik heb een Duitse herder met lang haar. Maar een ODH is normaal gesproken groter van formaat en breder gebruikt en daarnaast soms ook wat liever van karakter. Met name aan de forse bouw kan je het heel erg goed zien. Ik vind een DH met lang haar er toch echt anders uitzien.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:30

Voorbeelden van ODH:

Afbeelding

Afbeelding

En de DH langhaar:

Afbeelding

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:32

En dan kan mn eigen hond natuurlijk ook niet ontbreken :) En dus ter aanvulling, dit is een LANGHAAR duitse herder, en geeeeen ODH.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Aurora_ op 19-03-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:33

Danitsja88 schreef:
Yamcha schreef:

Dan ken ik toch echt andere ODH's. Er wordt gewoon verkeerd over het ras gepraat. Ik heb een Duitse herder met lang haar. Maar een ODH is normaal gesproken groter van formaat en breder gebruikt en daarnaast soms ook wat liever van karakter. Met name aan de forse bouw kan je het heel erg goed zien. Ik vind een DH met lang haar er toch echt anders uitzien.

Ach kom op, zijn gewoon Duitse herders hoor. Alleen met lang haar, zit echt geen enkel verschil tussen.

Ik ken ook grote, forse DH's :D

Niet dat je geen knappe hond hebt, maar 't is gewoon een DH.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:38

Haha mijn hond is JUIST een DH. Ik wil er juist het vreschil mee laten zien. Ben naar zat kennels in Duitsland geweest en dan zie je toch echt het verschil. De vacht is voller, ze zijn veel hoger van stokmaat en breder. En daarnaast is de prijs in Duitsland vaak ook hetzelfde. Dus ik zeg, ga eens kijken en zie het verschil. En dan bedoel ik niet de kennels die beweren ODH's te fokken maar dat gewoon met DH's doen, zoals er vele kennels op dit moment in NL zijn en nog eens over de 1000 euro per pup vragen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:41

En daarnaast, een ODH loopt echt vrijwel niet af, ook als je em in stand zet, maar nogmaals er zit veel verschil per kennel. Een ODH zou ook eigenlijk veel pluimen bij oren en poten moeten hebben en dat hebben er ook veel niet. Een DH zie je daar toch vaak minder mee.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:43

Rasstandaard ODH
Korte geschiedenis van het ras.
De Oudduitse herder is geen oud ras. Het ras is ontstaan uit de "gewone" Duitse herdershond. Vroeger was "Duitse Herder" nog geen rasnaam maar een verzamelnaam voor verschillende soorten herders-honden.

Het verschil tussen de Oudduitse herdershond en de Duitse herderhond is de lengte van de vacht. Door zijn lange haren toont de Oudduitse herder machtiger dan de Duitse herder. Verder is zijn ruglijn recht en niet schuin aflopend zoals bij de Duitse herder. Zijn inzetmogelijkheden zijn net als bij de Duitse herder breed: beschermhond, diensthond, reddingshond, blindengeleidehond of familiehond.

Algemeen voorkomen:
De Oudduitse herder is middelgroot, krachtig gebouwd en goed gespierd, de botten droog en de totale structuur vast.

Belangrijke maten:
De schofthoogte voor de reu is 60 cm tot 68 cm, voor een teefje 55 cm tot 63 cm.

Karakter:
De Oudduitse herder moet van nature evenwichtig, stabiel, zelfverzekerd, absoluut spontaan en goedmoedig zijn, daarnaast opmerkzaam en leidend. Hij beschermt zijn huis en degene die hij liefheeft. Hij is intelligent, makkelijk te trainen en werkt graag voor zijn baas. Voor kinderen en andere dieren is hij zacht en lief.

Hoofd:
Het hoofd is licht gewelfd en in proportie met het lichaam. De breedte en lengte van de bovenschedel zijn nagenoeg gelijk. Boven- en ondergebit zijn krachtig gevormd. De neusrug recht, een onderbreking van de lijn naar beneden of naar boven is niet gewenst. De lengte van de snuit is gelijk aan de lengte van schedelbasis tot stop. De lippen zijn strak, sluiten goed en zijn donker van kleur.

Gebit:
Het gebit moet krachtig, gezond en volledig zijn, 42 tanden en kiezen (20 boven en 22 onder). De Oudduitse herder heeft een schaargebit, d.w.z. de snijtanden moeten als een schaar over elkaar sluiten, waarbij de snijtanden van het bovengebit als een schaar die van het ondergebit oversluiten. Achter- voor- of rugbijten is een fout, net als grote tussenruimtes tussen de tanden. Fout is ook een rechte lijn van de snijtanden. De kaakbeenderen moeten krachtig ontwikkeld zijn, zodat de tanden diep in de kaaklijn zijn ingebed.

Ogen:
De ogen zijn middelgroot, amandelvormig, liggen een beetje schuin en mogen niet uitpuilen. De oogleden sluiten goed aan de oogbol aan. Ze mogen niet naar binnen krullen of van de oogbol afhangen. De kleur van de ogen is zo mogelijk donker. Lichte, stekende ogen zijn niet gewenst, omdat zij de uitdrukking van de hond beïnvloeden.

Oren:
De Oudduitse herdershond heeft staande oren van middelmatige grootte, die rechtop staan en beiden dezelfde kant op wijzen (mogen niet naar de zijkant ingetrokken zijn), ze zijn spits uitlopend en staan strak naar voren. Tiporen en hangoren worden gezien als fout. De hoogte is gelijk aan of iets groter dan de wijdte aan de basis. Wanneer het oor voorwaarts gevouwen wordt om de lengte te meten mag de tip niet over het bovenste ooglid reiken.

Neus:
De neus moet zwart zijn.

Hals:
De hals moet krachtig, goed gespierd en zonder losse keelhuid zijn. De hals is betrekkelijk lang en licht gebogen.De hoek met de romp (horizontaal) is ongeveer 45%.

Borst: De borst moet middelmatig breed zijn, de onderborst zo mogelijk lang en uitgesproken. De borstdiepte moet ongeveer 45 tot 48% van de borsthoogte zijn. Het borstbeen moet voor het schouderprofiel te zien zijn.

Lichaam:
De bovenlijn verloopt van de halsaanzet over de goed ontwikkelde schoft en over de horizontale heel licht aflopende rug tot het licht aflopende kruis zonder zichtbare onderbreking. De rug is vast, krachtig en goed gespierd. De lendenen zijn breed, krachtig ontwikkeld en goed gespierd. Het kruis moet lang en licht aflopend (ca. 23° t.o.v. horizontaal) zijn en zonder onderbreking moet de bovenlijn in de staartaanzet overgaan.

Staart:
De staart is gepluimd en reikt tot het midden van de achtervoet. Ze is aan de onderkant wollig behaard en wordt in flauwe bocht afhangend gedragen, waarbij ze bij opwinding of in beweging sterker hoog gedragen wordt, echter niet hoger dan de ruglijn.

Ledematen:
De voorste ledematen zijn van alle kanten bezien recht, het vooraanzicht absoluut parallel. Schouderblad en bovenarm zijn even lang en goed gespierd aan de romp bevestigd. De hoek tussen schouderblad en bovenarm is met 90° perfect, in de regel tot 110°. De ellebogen mogen nog in stilstand nog in beweging uitgedraaid zijn en evenmin ingedraaid zijn. De onderarmen zijn van alle kanten bezien recht, en staan t.o.v. elkaar absoluut parallel, droog en goed gespierd. De voorste middenvoet heeft een lengte van ongeveer 1/3 van de onderarm en heeft daarmee een hoek van ca. 20° tot 22°. Zowel een te scheef (meer dan 22°) als een te recht (minder 20°) staande middenvoorvoet beïnvloeden de gebruikswaarde, in het bijzonder de conditie.

Poten:
De poten zijn rond, goed gesloten en gewelfd, de zolen dik en stevig maar niet broos. De nagels zijn krachtig en donker van kleur. Wolfsklauwtjes mogen,indien aanwezig,van de achterledematen verwijderd worden.

Achterhand:
De stand van de achterhand is licht naar achteren, waarbij de achterledematen van achter gezien parallel aan elkaar staan. Boven- en onderbeen zijn bij benadering even lang en vormen een hoek van ca. 120°, de botten zijn krachtig en goed gespierd. Het spronggewricht is krachtig gevormd en vast, de achtermiddenvoet staat loodrecht onder het spronggewricht.

Gangwerk:
De Oudduitse herderhond is een draver, de ledematen moeten in lengte en hoeken goed op elkaar afgestemd zijn. Iedere neiging tot overontwikkeling van de achterhand vermindert de stabiliteit en de conditie en daarmee ook de gebruikswaarde. Bij de juiste verhoudingen in bouw en hoeken ontstaat een ruim omvattend, vlak over de grond functionerend gangwerk dat de indruk geeft alsof hij zich moeiteloos voortbeweegt. Bij een naar voren geheven kop en een licht opgeheven staart ontstaat bij een rustige en gelijkmatige draf, van de orenspitsen via de nek en rug tot aan het puntje van de staart een licht deinende en niet onderbroken ruglijn.

Huid:
De huid ligt (los), zonder echter plooien te vormen.

Vacht:
Kwaliteit van het haar: de juiste beharing is het lange stokhaar met onderwol. De dekharen zijn langer, niet altijd recht en niet strak tegen het lichaam liggend. Vooral in de oorschelp, achter de oren, op de rug van de onderarm en vaak ook in de lendenstreek, zijn de haren duidelijk langer. De nek heeft uitgesproken manen die reiken tot de borst. Bij de ellebogen tot de middenvoorvoet vormen zich vlaggen. De broek is lang en dicht.

Stokhaar - middelmatig lange dekharen met onderwol Langstokhaar - langere dekharen met onderwol Langhaar - lange dekharen zonder of met geringe onderwol

Kleuren:
De Oudduitse herder kent diverse kleurenvariaties van helemaal zwart tot zwart met roodbruin, bruin, gele tot lichtgrijze tekeningen, licht-en donker wolfsgrauw, zwart zadel en masker. Het puntje van de neus moet bij alle kleurvarianten zwart zijn. Het ontbreken van het masker, lichte tot stekende ogen zijn net als lichte tot witachtige tekening van de borst en binnenkanten, lichte nagels en rode staartpunt tekenen van een zwak pigment. De onderwol vertoont een lichte kleur grijs.

Fouten:
* overmatige lengte tussen laatste rib en dij van opzij gezien * staarten die te kort of te dun zijn * een staart die een hoek maakt of een cirkel wanneer in rust * oren te groot van proportie,tiporen of hanghoren * vacht die open, wollig, krullig, te dicht of te lang is * hazenvoeten of koehakkige stand

Diskwalificerende fouten:
* verkeerde gang ongeacht te zien van voor-, achter-, of zijkant * volwassen reu die minder dan 63 cm schofthoogte meet * volwassen teef die minder dan 55 cm schofthoogte meet * elke volwassen hond met een uitgesproken over-of onderbijt * een staart die naar voren krult voor de verticale lijn * monorchidie en cryptorchidie * angstig en/of agressief gedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:44

Die van jou heeft ook pluimen bij de oren :)

Zal ongetwijfeld per kennel wel verschillen, maar ik blijf erbij dat een ODH gewoon een langharige DH is :D

Die rasstandaard is wel leuk, maar de ODH is niet FCI erkend, dat is niet voor niets het geval.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:51

hmm waarom zijn ze er dan al zo lang mee bezig om het erkend te krjgen? En dat het nu niet erkend is, ligt ook vooral aan de mensen uit dat bestuur... Er wordt nu eenmaal minachtend gedaan over een DH met lange haren. Ik hoef met mijn hond echt bijna bij geen enkele kringroep van de DH te komen, want een langhaar presteert toch niet en is een foutje in het nest. Een groenendaler lijkt ook op een herder, is het daarmee dan maar hetzelfde ras? Dat is appels met peren vergelijken. Ik denk zelf, de mensen van de kortharen roepen altijd zo hard dat het hetzelfde ras is. Als je dat vindt, dan ken je er niet genoeg of de verkeerde (geen echte ODH's). Echt ik meen het, ga bij kennels kijken in Duitsland, ga daar oordelen over het ras. En dan pas roepen dat het hetzelfde is. Zelfs het karakter is al eits afwijkend omdat ze in de langharen meer rust willen hebben.

TS: Daarnaast zou ik uitkijken met de kruising Mechelaar x DH. Want bedenk je dan wel of je een mechelaar wilt. Dat is weer heel iets anders. Het ras is anders te trainen en zit ook heel anders in elkaar. Ik zou gewoon bij alle rassen gaan kijken en dan kijken wat je wilt. Een hond puur op zijn uiterlijk kiezen heeft totaal geen zin. Het karakter moet bij je passen. Het gaat niet alleen om de aflopende rug.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:52

En over mijn eigen hond. Het klopt, die heeft pluimen en haar vader is ook een ODH, de mama niet. Maar haar bouw is niet breder en haar rug loopt ook een klein beetje af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:01

Ik ken er zat.
Zit geen rechte bij, en ze hebben allemaal HD...... bij een weet ik dat er een reu is gebruikt die al eerder een nest heeft gegeven waarvan alle pups HD hadden 8)7 hoe slim ben je dan.....
Maar omdat het niet zo nauwkeurig geregistreerd hoeft te worden, wordt er ook iets wat minder nauwkeurig gefokt, en dan krijg je dat....
Dat zachte karakter is ook wat moois, daarvoor gebruiken ze honden die wat minder belastbaar zijn, en wat minder pit hebben, en je krijgt een stel bange schijterds.... ik snap die hele ODH onzin niet, fok gewoon Duitse Herder, ongeacht lang haar of kort haar, met een goeie bouw en een goed karakter, dan kan al die onzin de wereld uit.

Je kan gewoon een langharige reu op een kortharige teef zetten en dan het nest als ODH's verkopen, lachen joh..... en je krijgt het dubbele per pup. Je hoeft niet te registreren, want het ras is niet FCI erkend, dus controle is nul komma nop.... scheelt ook weer een paar duiten.......

In DLD is het anders, dat weet ik, daar wordt veel beter gecontroleerd en netter gefokt ook. Maar in NL..... breek me de bek niet open. 't Is wel makkelijk verdienen dat wel.
Danitsja88 schreef:
En over mijn eigen hond. Het klopt, die heeft pluimen en haar vader is ook een ODH, de mama niet. Maar haar bouw is niet breder en haar rug loopt ook een klein beetje af.

Wees er blij mee, dat hele rechte heb je geen bal aan, de ODH bezitters vinden het alleen leuk om te zeggen dat hun hond rechter en dús gezonder is. Een hond met een iets aflopende rug heeft vaak veel betere hoekingen, ze worden niet voor niets lichtjes aflopend gefokt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:10

Vind het wel interessant om dit te volgen.....
Wij hebben zelf een mechelaar en die is zo recht als recht maar zijn kan. Het is geen volle mechelaar, er zitten kopiën van de papieren bij, en ze komt uit werklijnen. Ergens ver weg zit er Hollander tussen.
Hier in de buurt zitten verschillende herder, mechelse, maar ook Duitse. Er daarvan is er dus ook eentje mega laag.... Dat beestje loopt gewoon helemaal raar.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:21

Is echt een heel andere bouw weer, denk dat je een Mechelse ook niet goed kunt vergelijken met een Duitser. Afgezien van dat het herderachtigen zijn.
Mooie hond, ik val niet zo op het type, maar ik vind hem wel stoer.