Wat zou jij doen in deze situatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij bij het naderen van deze tegenligger?

Je eigen hond zijn gang laten en dus aan die hond laten snuffelen etc.
8 (4%)
Of je roept je hond bij je en zorgt dat hij niet naar die andere hond kan gaan.
174 (90%)
Anders, namelijk...
10 (5%)
Geen mening.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 192

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:50

Citaat:
Dat heet nou een visieuse cirkel. Vooral jonge hondenmoeten heel veel spelen, met alle honden die ze tegenkomen.

Niks vicieuze cirkel, ik heb een hond die niet wil spelen en niet van andere honden gediend is, punt aan de lijn.
Meestal laat ik haar los omdat ze dan een spurtje kan nemen (komt altijd terug) tenzij we uiteraard aan een drukke baan zijn. Als ik haar vasthoud dan zal ze bij opdringerige honden uitvallen en zeker naar jong enthousiast rondhupsend spul.
Ze speelt ook nooit, ballen en stokken interesseren haar niets. Vroeger kon ik haar wel eens verleiden tot een klein trekspelletje of koekjes vangen (apporteren deed ze niet aan en koekjes is het enige waar ze dan nog vrolijk achter loopt) maar ook als puppy was het geen speelvogel. Met honden heeft ze nooit gespeeld en zal er ook nooit mee spelen. Enige uitzondering was onze oude hond, daar ging ze wel eens mee 'bekvechten', maar die hond is gestorven toen zij 9 maanden was en ze heeft daarna met geen enkele opvolger gespeeld.

Waarom ze zo is? Als pupsel van 6 maanden is ze eens aangevallen door een grote boze hond. Ze had niets behalve een paar haren minder en een serieuze deuk in haar zelfvertrouwen. Na veel trainig toch opnieuw in de buurt van andere honden gekregen. Ik lieg niet als ik zeg dat ze met de staart tussen de poten het hazenpad koos als ze op 500 m nog maar dácht een schaduw van een hond te zien. Op een leeftijd van iets meer dan een jaar kreeg ze weer een knauw van een andere hond en sindsdien heeft ze besloten dat ze niets van andere honden moet hebben.
Als we zelf een 2de hond in huis halen, wil ze daar na een gewenningsperiode wel mee leven maar veel meer dan gedogen is het niet. Geen spelen, geen samen rondcrossen, niet bij elkaar liggen, niets.
Vreemde honden op wandeling zal ze nooit gedogen. In het allerbeste geval wil ze een halve seconde snuffelen en dan wil ze weer verder.

Als we nu een enthousiaste 'ik wil spelen' hond tegenkomen en ze loopt los, dan zal ze er met een boogje rondgaan. Is ze vast dan gaat de staart tussen de poten en krijgt andere hond een knauw. Als springveer dan nog niet weggaat kan hij van mij een schup richting eigenaar verwachten.
Ik vind ook dat mijn hond socialer zou moeten zijn, maar ze is het niet, ondertussen al 11 jaar zo en zal dus ook niet meer veranderen. Andere honden mogen best wel eens komen buurten maar moeten ook hun grenzen kennen en weggaan als hen dat duidelijk gemaakt wordt. Eigenaars hoeven daar geen commentaar op te geven want zij dienen in de eerste plaats hun hond onder appèl te hebben.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:15

Als ik zie dat de tegenligger de hond vast houdt, pak ik meteen mijn hond vast. Ik vind dat wel zo netjes tegenover die andere persoon.
Helemaal dus als hij hem strak onder appel houdt, daar zal wel een reden voor zijn. Ook al is het een losloopgebied(je) Je moet wel rekening met anderen houden, want volgens mij is er al genoeg irritatie onder honden eigenaren, als je zo wat op hondenfora leest }:0

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:25

Ik doe mijn honden vast.
Mijn tegenligger heeft zijn hond vast en neemt hem korter als hij mij ziet.
Ik doe dat uit fatsoen dus ook.

_00_0

Re: Wat zou jij doen in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:31

gelijk bij mij roepen. Die ander doet hem toch niet voor niets vast als hij mij aan ziet komen?

Ik heb wel dat ik bij puppies hem wel vast doe en dan tegen andere mensen zeg dat ze hun pup niet vast hoeven te doen maar dat het meer voor mijn geweten is dat hij er niet op staat :+

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:35

@TS mijn herder moet ik aangelijnd houden omdat hij ook niet met alle honden kan..
Tuurlijk kom ik mensen tegen die hun hond niet vast maken en dat de hond die losloopt richting mijn herder komt....maar dat duurt niet lang want ze komen niet dichtbij..alsof ze weten dat mijn herder dan aanvalt ;)

Ik heb ook een labrador, die loopt altijd los, en als ik iemand tegen kom die zijn hond vast heeft, roep ik hem bij me en lijn ik hem aan...uit pure fatsoen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:42

Als ik ergens een hekel aan heb is het wel dat ik belaagd wordt door andere honden. Ik loop mijn eigen hond en heb geen zin om andere honden om me heen te hebben. Heeft mijn hond ook nooit zoveel zin.

Dat honden moeten spelen, dat ze onderling de rangorde moeten uit vechten ect. vind ik allemaal lúlkoek. Ik loop met mijn hond en heb er niet om gevraagd om andere honden te moeten vermaken of de rangorde uit te vechten. Heb genoeg aan mijn eigen hond en als ik er andere bij had gewild had ik wel meer honden gekocht.

Ik hou mijn hond dus altijd bij me. En vind het fijn als mijn medehondenbezitters hun hond ook bij zich houden. :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:46

Sientje schreef:
Maar ben ik nu de enige hier die vindt dat als je hond, om wat voor reden dan ook, niet in contact mag komen met andere honden, je als baasje beter géén losloopgebied kunt opzoeken?

Qua loopsheid of besmetting snap ik het wel. Dan laat je een andere hond of die van jezelf een risico lopen.
Maar als het gedrag is kan ik mij voorstellen dat je de hond wel graag los wil laten lopen als het kan, maar aanlijnt op het moment dat je andere honden tegen komt. Loslopen mag tenslotte alleen daar.

Maar ik vind het dus een ongeschreven regel en fatsoenlijk dat je een loslopende hond bij je roept als je een aangelijnde hond tegen komt. Onder appel zetten of anders aanlijnen.
Want er is geen betere manier om 2 honden op elkaar te laten klappen dan een aangelijnde hond en een niet aangelijnde hond.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:51

Als ik zie dat iemand zijn/haar hond vast houdt, dan roep ik mijn honden ook bij me en maak ik ze vast. Dit omdat die andere hond niet zonder reden vast gehouden wordt. En uit fatsoen. Hier in de buurt wordt het helaas bijna niet gedaan. Mijn honden lopen nooit los en de honden die wel los lopen en ze zien mij worden de honden niet vast gemaakt. Maar krijg ik vaak de opmerking dat ik mijn honden maar los moet laten. Gelukkig zijn ze sociaal met en naar andere honden toe, maar luisteren is dan weer een ander vak en dat is de reden dat ik ze bijna niet los laat lopen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:50

Ik heb gekozen voor anders. Het is een losloopgebied, dus de honden mogen gewoon los. Mensen moeten dan NIET daar gaan lopen als ze de hond aanlijnen. Mijn hond wordt knettergek als ie niet los mag buiten, hij moet toch kunnen rennen?
Dat die ander dan snel zijn hond vastmaakt is zijn probleem, moet ie maar ergens anders gaan lopen.

Ik zou wel proberen om mijn hond te roepen, maar als ie zo enthousiast is dat ie naar de ander toewil (wat 90% van de keren gebeurt) ga ik niet als een viswijf staan roepen dat ie terug moet komen.

Dus 'anders' omdat ik het wel zou proberen, maar als ik te laat ben met roepen, laat ik hem rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:55

Dat het in dit geval om een losloopgebied gaat okee, in dat geval kan ik ook wel voorstellen dat je niet standaart je hond aan de lijn hebt. Maar als jij als een viswijf moet gaan staan roepen om je hond terug te krijgen, hoe goed is hij op gevoed dan? :=

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:17

Citaat:
Dus 'anders' omdat ik het wel zou proberen, maar als ik te laat ben met roepen, laat ik hem rennen.

Als jouw hond niet opgevoed is hoor jij ook niet in een losloopgebied thuis. Een hond moet ten allen tijden terug geroepen kunnen worden, kan dat niet dan hoort hij niet los.

Als ik zo'n enthousiast springkonijn voor m'n voeten krijg dat niet terug te roepen is kan die vroeg of laat wel een knietje verwachten en dan moet eigenaar ook niet als een viswijf beginnen roepen.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:24

Ik heb gekozen voor mijn hond bij me roepen.

Ik heb zelf een hond die op niet alle honden goed reageert. Is een aantal keer aangevallen op de puppencursus en sinds die tijd dus niet meer zo sociaal. Ik haal mijn hond die aan een 7 meter lijn loopt dus ook altijd bij me als er andere honden aankomen. Ik doe dat niet voor niks, en ik wil dan dus ook dat degene die ik tegenkom zijn hond bij zich houdt of er op zijn minst voor zorgt dat de hond niet bij de mijne komt. De mijne grijpt en laat niet meer los als ze aggressief of dominant benaderd wordt, als ze door de andere hond onderdanig benaderd wordt is er niets aan de hand. Los daarvan vind ik een loslopende hond tegen een hond aan de lijn een oneerlijke partij.

Maar ik loop dus ook niet met mijn hond in een losloopgebied om die reden. We komen echter wel vaak loslopende honden tegen waar ze niet los mogen lopen....en dan baal ik echt van dat soort situaties.

MliesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:12

Majo schreef:
Ik heb gekozen voor anders. Het is een losloopgebied, dus de honden mogen gewoon los. Mensen moeten dan NIET daar gaan lopen als ze de hond aanlijnen. Mijn hond wordt knettergek als ie niet los mag buiten, hij moet toch kunnen rennen?

Dat een hond losloopt is iets anders dan dat ie naar een andere hond toe loopt.. Als ik m'n hond aan zou lijnen vind ik het prima als een ander dat niet doet, maar zorg maar dat je je beest bij je houdt. Ik ben er niet van gediend als vreemde honden bij mijn hond komen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:35

Judith_ schreef:
Dat honden moeten spelen, dat ze onderling de rangorde moeten uit vechten ect. vind ik allemaal lúlkoek. Ik loop met mijn hond en heb er niet om gevraagd om andere honden te moeten vermaken of de rangorde uit te vechten. Heb genoeg aan mijn eigen hond en als ik er andere bij had gewild had ik wel meer honden gekocht.

Had jij niet beter een konijn kunnen kopen of een kanariepiet?
Als het volgens jou banketstaaf is dat een hond hond moet leren zijn dan mag hij van jou dus geen hond zijn.. Blij dat ik jouw hond niet ben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:23

Ik heb gekozen voor anders.
Iroep mijn hond eerst bij me en vraag aan de eigenaar van de andere hond of mijn hond kan snuffelen of niet, zo niet dan hou ik mijn hond bij me en loop door, zo wel dan laat ik mijn hond snuffelen onder toezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:43

mrie schreef:
Judith_ schreef:

Had jij niet beter een konijn kunnen kopen of een kanariepiet?
Als het volgens jou banketstaaf is dat een hond hond moet leren zijn dan mag hij van jou dus geen hond zijn.. Blij dat ik jouw hond niet ben.

_O-

Ik heb drie honden en train met ze op de club. Hond zijn kunnen ze echt wel en ze spelen samen ook. Maar dat betekent toch niet dat ik door elke hond die ik tegen kom moet worden lastig gevallen, mijn honden hoeven niet met jan en alle man te spelen en bepalen wie de baas is als ik met ze wandel. Op dat moment ben ik, ja echt waar, met ze aan het wandelen. Spelen met andere honden doen ze thuis of op de club maar. Ik wil gewoon kunnen wandelen met MIJN hond zonder de honden van een ANDER op me af te krijgen.

Als ik graag andere honden bij me had gehad was ik wel een honden uitlaat service begonnen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:48

Thioro schreef:
Als jouw hond niet opgevoed is hoor jij ook niet in een losloopgebied thuis. Een hond moet ten allen tijden terug geroepen kunnen worden, kan dat niet dan hoort hij niet los.
Als ik zo'n enthousiast springkonijn voor m'n voeten krijg dat niet terug te roepen is kan die vroeg of laat wel een knietje verwachten en dan moet eigenaar ook niet als een viswijf beginnen roepen.

_-:( Overdrijven is ook een vak. Hond niet opgevoed, krijgt van jou een knietje? Ik mag hopen dat ie je dan een hap in je bips geeft :( Als mijn hond na 1x roepen niet meteen terugkomt, wil dat dan zeggen dat ie niet is opgevoed? Als hij een andere hond in de smiezen heeft, is het heel normaal gedrag dat ie dan graag even wil snuffelen. Als ik het zelf te laat in de gaten heb en hem terugroep op moment dat hij al dolenthousiast naar die andere hond loopt, is het toch mijn eigen schuld? IK keek te laat, IK heb niet snel genoeg gereageert. Met alle respect, maar ik heb nog nooit een hond gezien die enthousiast bezig is naar een andere hond te lopen, baasje roept en hond draait zich met een ruk om.
Daarbij is mijn hond wel degelijk opgevoed, dus vooroordelen hou maar thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:50

Majo, misschien had je dan niet eerst moeten schrijven dat je moet staan roepen als een viswijf. Dat geeft namelijk niet de indruk dat de hond bij de tweede of derde keer terug komt. :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:13

Oh :D Daarmee bedoelde ik: als mijn hond al bijna bij de andere hond is, en ik heb het te laat in de gaten en ik ga staan roepen als een viswijf (daar is ie weeeer!) dan is het mijn schuld. Dan zal mijn hond zich niet VOEM omdraaien en terugkomen. Das mijn eigen schuld dan.

Wat me nog steeds bij mn standpunt houdt dat op een losloopgebied een hond LOS mag, en niet vast HOEFT.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:15

Als een hond enthousiast af komt stormen, blijf ik meestal even staan maar mijn hond is er simpelweg niet van gediend. Ik wil dus in alle rust mijn weg kunnen vervolgen zonder dat ik ofwel mijn hond ergens uit de bosjes moet plukken omdat ze weg probeert te geraken van enthousiast geval of dat ik struikel over m'n hond omdat ze vastgelijnd rond mij draait om eveneens weg te geraken van de hond.

Als de hond na 1 keer terugroepen niet terugggaat naar eigenaar dan valt die bij mij idd in de categorie slecht opgevoede hond. Ik vervolg gewoon mijn weg met mijn hond, als andere hond rond mijn voeten blijft springen kan die idd een duw verwachten. Dat de eigenaar dan achter z'n hond moet lopen is zijn probleem.

Mijn hond gaat nooit naar andere honden toe (eerder ervan weg) en áls ze er al naartoe gaat dan draait ze daadwerkelijk prompt om als ik haar terugroep. Onze bordeauxdog (ongecastreerde reu) die we vroeger hadden ging ook graag naar honden maar ook die draaide terug als we hem riepen.

Een hond mág los in losloopgebied, voor mijn part mag een hond overal loslopen maar hij moet simpelweg opgevoed zijn. Als een hond losloopt veronderstel ik dat de eigenaar hem altijd kan terugroepen. Kan ik met de mijne ook.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:24

Mijn hond is laatst aangevallen toen hij aangelijnd was, door een andere hond die los liep "en dat anders nooooit doet". Dus ik hoop dat zij er wat van geleerd heeft en voortaan wel een riem meeneemt als ze de honden uit gaat laten.

Nu is mijn hond zelf ook nogal een vechtersbaas, dus die lijnen we sowieso aan als er een andere hond aan komt. Vind ik eigenlijk niet meer als normaal, zeker als je de hond niet kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:22

Mijn hond is tijdens het wandelen heel vaak aangevallen door honden die "Zoiets nooooit doen" Helaas heeft dat er voor gezorgd dat ze nu in paniek raakt als er een andere hond op haar af stormd. Vandaar dat ik daar niet van gedient ben en gewoon graag rustig zou willen wandelen.

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:26

Bij me roepen onze honden zijn niet gecharmeerd van andere mensen en honden....

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:30

Ik pak mijn hond altijd vast. Ongeacht of er iemand komt met een aangelijnde of loslopende hond.

Ik kom met wandelen wel eens een andere hond tegen (golden retriever) zelf hebben we een boxerteefje van 6 maanden. Die hond loopt los, komt naar die van ons (aangelijnd) en doet op zich niks is aardig tegen haar en omgekeerd ook. Maar meneer probeert er steeds op te klimmen. Nou dat wil ik echt absoluut niet. Baasje loopt 50 meter verder en ik zorg er in die tijd dus steeds voor dat hij niet erop kan kruipen. Onze hond weet niet precies wat ze ermee aan moet, de andere is twee keer zo zwaar als haar, als ik ze los laat dan heb ik al helemaal geen controle meer of hij wel of niet op haar springt en onze jonge dame vertrouw ik nog niet zo dat ze per direkt naar mij terug komt als ik haar roep (doet ze wel zonder andere hond erbij) maar goed in het enthousiaste spel heb ik geen idee wat ze doet.

Nee ik vind het dus uitermate irritant als gewoon met mijn hond loop en ik moet opletten wat de andere hond doet. Indien ze aangelijnd zijn weet ik zeker dat er niks gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:34

Wij hebben een jack russell die soms nogal geintimideerd raakt door grote honden, en uit angst wil hij dan wel eens een snauw/grom geven. Ik heb hem daarom altijd aan de lijn (behalve op de hei of ander groot open gebied waar je echt kan zien of er iemand aankomt). Veel mensen hebben hun hond echter loslopen, en roepen hem ook niet terug als ik hem bij me houd om veilig langs een andere hond te komen. Als ik vraag of ze de hond bij zich willen houden krijg ik als antwoord:
-"Maar hij doet niks hoor!" Ja ehm, deze dus wel!
-"Ik denk niet dat hij nu luistert" Waarom heb je je hond dan loslopen? En vraag 2 waarom probeer je op zijn minst niet je hond te roepen?

(overigens, bij ons zijn nog geen losloopgebieden, nieuwbouwwijk)