Citaat:Dat heet nou een visieuse cirkel. Vooral jonge hondenmoeten heel veel spelen, met alle honden die ze tegenkomen.
Niks vicieuze cirkel, ik heb een hond die niet wil spelen en niet van andere honden gediend is, punt aan de lijn.
Meestal laat ik haar los omdat ze dan een spurtje kan nemen (komt altijd terug) tenzij we uiteraard aan een drukke baan zijn. Als ik haar vasthoud dan zal ze bij opdringerige honden uitvallen en zeker naar jong enthousiast rondhupsend spul.
Ze speelt ook nooit, ballen en stokken interesseren haar niets. Vroeger kon ik haar wel eens verleiden tot een klein trekspelletje of koekjes vangen (apporteren deed ze niet aan en koekjes is het enige waar ze dan nog vrolijk achter loopt) maar ook als puppy was het geen speelvogel. Met honden heeft ze nooit gespeeld en zal er ook nooit mee spelen. Enige uitzondering was onze oude hond, daar ging ze wel eens mee 'bekvechten', maar die hond is gestorven toen zij 9 maanden was en ze heeft daarna met geen enkele opvolger gespeeld.
Waarom ze zo is? Als pupsel van 6 maanden is ze eens aangevallen door een grote boze hond. Ze had niets behalve een paar haren minder en een serieuze deuk in haar zelfvertrouwen. Na veel trainig toch opnieuw in de buurt van andere honden gekregen. Ik lieg niet als ik zeg dat ze met de staart tussen de poten het hazenpad koos als ze op 500 m nog maar dácht een schaduw van een hond te zien. Op een leeftijd van iets meer dan een jaar kreeg ze weer een knauw van een andere hond en sindsdien heeft ze besloten dat ze niets van andere honden moet hebben.
Als we zelf een 2de hond in huis halen, wil ze daar na een gewenningsperiode wel mee leven maar veel meer dan gedogen is het niet. Geen spelen, geen samen rondcrossen, niet bij elkaar liggen, niets.
Vreemde honden op wandeling zal ze nooit gedogen. In het allerbeste geval wil ze een halve seconde snuffelen en dan wil ze weer verder.
Als we nu een enthousiaste 'ik wil spelen' hond tegenkomen en ze loopt los, dan zal ze er met een boogje rondgaan. Is ze vast dan gaat de staart tussen de poten en krijgt andere hond een knauw. Als springveer dan nog niet weggaat kan hij van mij een schup richting eigenaar verwachten.
Ik vind ook dat mijn hond socialer zou moeten zijn, maar ze is het niet, ondertussen al 11 jaar zo en zal dus ook niet meer veranderen. Andere honden mogen best wel eens komen buurten maar moeten ook hun grenzen kennen en weggaan als hen dat duidelijk gemaakt wordt. Eigenaars hoeven daar geen commentaar op te geven want zij dienen in de eerste plaats hun hond onder appèl te hebben.

Overdrijven is ook een vak. Hond niet opgevoed, krijgt van jou een knietje? Ik mag hopen dat ie je dan een hap in je bips geeft
Als mijn hond na 1x roepen niet meteen terugkomt, wil dat dan zeggen dat ie niet is opgevoed? Als hij een andere hond in de smiezen heeft, is het heel normaal gedrag dat ie dan graag even wil snuffelen. Als ik het zelf te laat in de gaten heb en hem terugroep op moment dat hij al dolenthousiast naar die andere hond loopt, is het toch mijn eigen schuld? IK keek te laat, IK heb niet snel genoeg gereageert. Met alle respect, maar ik heb nog nooit een hond gezien die enthousiast bezig is naar een andere hond te lopen, baasje roept en hond draait zich met een ruk om.
Daarmee bedoelde ik: als mijn hond al bijna bij de andere hond is, en ik heb het te laat in de gaten en ik ga staan roepen als een viswijf (daar is ie weeeer!) dan is het mijn schuld. Dan zal mijn hond zich niet VOEM omdraaien en terugkomen. Das mijn eigen schuld dan.