Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:12

De Wikipedia neem ik niet heel erg serieus eigenlijk, en dier en Natuur vind ik leuk om te lezen, maar als naslagwerk ben ik niet overtuigd.

Ik begrijp dat jij het 100% overtuigd bent van die regeltjes..... sja, ik niet. Ik denk dat jouw Suzie heel erg bezig is met zich bewijzen (waarom zo nadrukkelijk, dat valt mij op? is ze onzeker over de verhoudingen? wat denk jij?), en ik geloof wel in dominantie tussen honden onderling, maar een hond die dominant wordt, hoe moet ik dat voor me zien? Want dat heb ik nog nooit meegemaakt namelijk.
Ben even benieuwd naar jouw mening daarover :)

Mijn hond snapt die draai trouwens prima, maar dat heeft te maken met mijn timing denk ik. Het is idd geen hondentaal, daar heb je absoluut gelijk in. Mss zou ik hem in zijn oortje moeten knijpen en grommen. Heb ik weleens gedaan trouwens, was wel effectief :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:24

Geloof me ik heb een hondenboek, moet ik de titel ook nog gaan zoeken? :') Een Mechelaar is een dominant ras, is gewoon een feit zoals er wel meer dominante rassen bestaan maar goed daar gaat het helemaal niet om.

Hoe bedoel je dominantie voor je zien? Welk gedrag ze dan naar mensen uiten ofzo? Nou ja ik kan je daar in ieder geval wel een paar voorbeelden van geven ja.
-Sloopgedrag wanneer niemand thuis is. De alpha raakt zijn roedel kwijt en uit die frustratie in sloopgedrag.
-Blaffen wanneer niemand thuis is. Opnieuw raakt de alpha zijn roedel kwijt die hij graag weer bij elkaar wilt hebben.
-Niemand in de buurt van het baasje laten. Wanneer een dominante hond niet wil hebben dat er iemand dicht bij zijn roedel komt.

Suzie is inderdaad bezig met zich te bewijzen, dat is heel erg honds namelijk. Rangorde wordt cónstant afgetast en Tessa is dus constant bezig te kijken hoe ver ze kan gaan, Suzie moet haar constant corrigeren.
Ik wil niet zeggen dat die regeltjes alles zijn hoor, absoluut niet. Maar ik vind ook niet dat je die regeltjes als tirannie moet wegschrijven. En ja ik zondig ook echt wel eens met die regeltjes, vind het bijvoorbeeld heel erg moeilijk de hond te negeren als ik thuiskom. Momenteel móeten we tessa wel negeren omdat ze helemaal hyper is als wij thuis komen en ontzettend tegen ons opspringt. Pas wanneer ze rustig is krijgt ze de aandacht die ze graag wilt en op den duur zal ze dat hypere gedrag niet meer tonen. Suzie toont dat gedrag niet en toen we haar alleen hadden begroette ik haar bijna altijd als ik binnen kwam (Ik roep haar overigens wel altijd eventjes, gewoon voor het idee xD). Ik wil er wel op wijzen dat die dominantie belangrijk is, want een dominante hond is écht geen pretje en een van de meest voorkomende oorzaken dat een hond naar het asiel wordt gedaan. En misschien heb jij wel een dominante uitstraling van jezelf, dat is heerlijk maar voor mensen die dat niet hebben is het handig dergelijke vuistregels na te leven omdat je dan toch ook die dominantie aanhoudt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:25

Momenteel zie ik hier 2 schooierige Jack's voor mijn neus.
Maar ze weten heel goed dat ze zo dus écht niets krijgen hoor!
Als ze straks slaapie gaan doen, krijgen ze wel een klein stukje brood...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:35

Sloopgedrag verklaar ik door verveling.
De slopende hond is lang niet altijd een alpha, namelijk. In veel gevallen is slopen opgelost door met de hond te gaan sporten, en de hond nieuwe dingen aan te leren.

Blaffen wanneer niemand thuis is is imo verlatingsangst, ook niet zo vreemd, een hond in is een groepsdier. Goede tips (en dan níet de blafband) worden gegeven in dit topic: [BB] Ten einde raad; blaffende hond....niets helpt!

Niemand in de buurt van het baasje laten is bezitterig gedrag. Moet je trouwens rap bij zijn, jíj bepaalt wie er bij je komt en niet de hond. Heeft niets met dominantie te maken, wel met bezitsagressie.

Overigens worden deze gedragingen ook vertoond door honden die absoluut geen alpha zijn.

Ik negeer de honden nooit als ik thuiskom.... moet je eens zien hoe ze elkaar begroeten, ze negeren elkaar ook nooit.

Zullen we maar niet in discussie gaan over dominant ras? Ik denk dat we daar niet uit gaan komen, namelijk :)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:54

Eens met TS. Dominantie is zwaar overrated. Ik weet niet waar mensen de gedachte vandaan haalt dat alle honden per definitie 24/7 bezig zijn met hogerop te komen.

Tuurlijk bestaan er bepaalde types van honden die wel meer met dominantie bezig zijn en uit die types zullen er vast wel een enkeling zijn die doorslaat in grenzen opzoeken. Maar lang niet zoveel als altijd beweert word.

De meeste honden hoeven echt niet elke dag tig keer herrindert worden dat ze de laagste zijn hoor, ze zijn echt slim genoeg om dat feit in hun koppie te steken. Wat niet uitsluit dat hij of zij af en toe eens kijkt als de grenzen niet wat kunnen verlegd worden in zijn voordeel.

Het levende voorbeeld heb ik thuis zitten. Ik denk dat ik zowat alle regeltjes overtreed: Ze mag als eerste de deur uit, ze eet altijd voor ons, en dan komt ze bedelen voor de restjes van ons eten, als ze komt met een speeltje ga ik daar heel erg vaak op in en laat ik haar winnen. Kortom, als ik sommige zou moeten geloven heb ik een allesverslindende wolf in huis.

Nou, niets van dat dus. Ze is heel gemakkelijk, sociaal met alles en iedereen, luistert goed en is altijd heel braaf.
Toegegeven, het is ook een ras die als gemakkelijk te boek staat, maar afgezien van dat hoor ik graag een uitleg waarom de mijne zo braaf is ondanks het gebrek van dé regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:09

Kasmir schreef:
Geloof me ik heb een hondenboek, moet ik de titel ook nog gaan zoeken? :') Een Mechelaar is een dominant ras, is gewoon een feit zoals er wel meer dominante rassen bestaan maar goed daar gaat het helemaal niet om.

Zo idd......Heb aardig wat mechelaars in mn vriendenkring zitten en daar zitten een partij dominante types tussen zelfs een pup die een mens aanvalt omdat hij aan zijn eten zit, en niet één keer nee als hij de kans had gekregen nóg een keer.
Sorrie maar die voed je niet op met zoete broodjes, die heeft wel degelijk een hardere hand nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:13

De halve Mechelaar die hier zit (Mechelaar met tervurense herder) is anders alles behalve dominant... Ook als pup heeft dat dier nooit problemen gegeven. De mechelaars die ik ken waren ook stuk voor stuk erg fijne honden, eigenzinnig? Ja dat wel, maar niet dominant of agressief... Dus misschien ander boekje kopen?

Bij thuis komst negeer ik Don ook nooit... En als er mensen binnen komen die het niet zo graag hebben dan is een "Don rustig!" genoeg voor haar om gewoon rustig er heen te gaan en even te snuffen.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:21

Kasmir schreef:

Hoe bedoel je dominantie voor je zien? Welk gedrag ze dan naar mensen uiten ofzo? Nou ja ik kan je daar in ieder geval wel een paar voorbeelden van geven ja.
-Sloopgedrag wanneer niemand thuis is. De alpha raakt zijn roedel kwijt en uit die frustratie in sloopgedrag.
-Blaffen wanneer niemand thuis is. Opnieuw raakt de alpha zijn roedel kwijt die hij graag weer bij elkaar wilt hebben.
-Niemand in de buurt van het baasje laten. Wanneer een dominante hond niet wil hebben dat er iemand dicht bij zijn roedel komt.

Suzie is inderdaad bezig met zich te bewijzen, dat is heel erg honds namelijk. Rangorde wordt cónstant afgetast en Tessa is dus constant bezig te kijken hoe ver ze kan gaan, Suzie moet haar constant corrigeren.
Ik wil niet zeggen dat die regeltjes alles zijn hoor, absoluut niet. Maar ik vind ook niet dat je die regeltjes als tirannie moet wegschrijven. En ja ik zondig ook echt wel eens met die regeltjes, vind het bijvoorbeeld heel erg moeilijk de hond te negeren als ik thuiskom. Momenteel móeten we tessa wel negeren omdat ze helemaal hyper is als wij thuis komen en ontzettend tegen ons opspringt. Pas wanneer ze rustig is krijgt ze de aandacht die ze graag wilt en op den duur zal ze dat hypere gedrag niet meer tonen. Suzie toont dat gedrag niet en toen we haar alleen hadden begroette ik haar bijna altijd als ik binnen kwam (Ik roep haar overigens wel altijd eventjes, gewoon voor het idee xD). Ik wil er wel op wijzen dat die dominantie belangrijk is, want een dominante hond is écht geen pretje en een van de meest voorkomende oorzaken dat een hond naar het asiel wordt gedaan. En misschien heb jij wel een dominante uitstraling van jezelf, dat is heerlijk maar voor mensen die dat niet hebben is het handig dergelijke vuistregels na te leven omdat je dan toch ook die dominantie aanhoudt.

Honden die constant bezig zijn met het handhaven van een kennelijk wankele positie binnen de roedel zijn juist helemaal niet dominant, maar onzeker! Op mij komt deze situatie dus ondanks het feit dat jij zoveel waarde hecht aan dominatie en rangorderegeltjes, helemaal niet over als een stabiele roedel.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:25

Chiqa schreef:
Kasmir schreef:

Zo idd......Heb aardig wat mechelaars in mn vriendenkring zitten en daar zitten een partij dominante types tussen zelfs een pup die een mens aanvalt omdat hij aan zijn eten zit, en niet één keer nee als hij de kans had gekregen nóg een keer.
Sorrie maar die voed je niet op met zoete broodjes, die heeft wel degelijk een hardere hand nodig.

Het verdedigen van voedsel heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met dominantie. Binnen een roedel heeft iedere hond, zelfs de meest laaggeplaatste, het recht om zijn voedsel te verdedigen. Daarbij hebben pups binnen een roedel juist voorrang als er gegeten gaat worden, dus vreemd is dit gedrag bij een pup helemaal niet.
Baknijd los je dan ook echt niet op met een harde hand, in tegendeel zelfs! Een positieve aanpak is in zo'n geval echt veel effectiever.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:27

Ik hoor vaak van pups met voernijd, maar hier heeft nog geen enkele pup voernijd getoond (zijn er inmiddels een 6tal geweest hier thuis).... Hoe komt dat eigenlijk dat sommige het wel vertonen en andere niet?
Er is wel 1 volwassen hond die haar voer enorm verdedigd maar da's de alfa van de honden onderling hier dus dat lijkt me logisch. :) Die mag eerst... Maar als pups heb ik echt nog geen enkele hond gehad die dat gedrag vertoonde... Terwijl ik van iemand anders hoor van ja, labradors hebben voernijd want... (heel verhaal over eigen labrador)

Maar die labrador hier heeft dat ook niet... Daar kan je bij mee gaan eten als je wil :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:28

Dominant of niet snoezig is dit gedrag iig niet te noemen nog maar niet te spreken over de bijtwond die toen aangebracht is dan dat voor een pup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:34

Wilde gaan reageren, maar Oprtalj heeft mij de woorden al uit de mond genomen.

Wat ik doe als honden echt last hebben van baknijd, er lekkere stukjes bij in doen..... ze leren dan vrij snel dat het niet vervelend is als ik bij hun bak kom, en dat ik hun voer niet afpak.

@ Ayasha: ik zou het niet weten eigenlijk. Mijn honden hebben er geen last van, maar ken honden idd die het wel hadden. Wat vooral helpt is om je er niet druk om te maken, en de hond leren dat het niet erg is als je bij de voerbak komt. Heb bij sommige honden de bak op schoot genomen, en ze zo laten eten...... werkte heel rap.
Chiqa schreef:
Dominant of niet snoezig is dit gedrag iig niet te noemen nog maar niet te spreken over de bijtwond die toen aangebracht is dan dat voor een pup.

Puppen zijn ook lang niet altijd snoezig. Je hebt ook van die schatjes die om de haverklap in je handen en voeten hangen. Is ook cute :D

Je moet alleen niet alles willen verklaren met dominantie, gewoon eens kijken waarom een hond doet wat hij doet. Er was hier eerder op Bokt een pup die het ook deed. TS ging kunstjes met het hondje doen en het was over. De hond verveelde zich en wilde wat te doen hebben, alleen de manier van vragen was niet heel charmant. Daar moet je dan een alternatief voor aanleren, en dat zeker in het begin consequent belonen. En uiteraard het happen afleren, maar dat kan ook door keihard te gaan gillen, je hoeft ze niet de hersens in te slaan zeg maar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:37

Mijn honden kan je ten allertijd het voer weg halen.
Ik doe het zo weinig mogelijk, want het is niet natuurlijk.
Ik heb het ruilconcept toegepast.
Alles ruilen voor nog iets leukers of lekkerders.
Werkt perfect.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:49

Chiqa schreef:

Bijtwonden zijn nooit leuk, maar als de persoon in kwestie zich iets beter had verdiept in hondengedrag, dan was dit gemakkelijk te voorkomen geweest. En was er ook weer een reden minder geweest om te beweren dat mechelaars dominant zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:51

Ik snap sowieso de term dominant ras helemaal niet.

Hoe kan een ras nu in zijn geheel dominant zijn?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:57

ik leef in een roedel...nu van 6 honden,soms zijn het er 7 en soms logee hond,worden het er 8...

en de roedeleidster is relaxed hoor,eet als laatste,gaat als laatste de deur uit,maakt haar helemaal niets uit wie er voorop gaat...

ik hou ook totaal geen rekening met de rangorde in de roedel met voeren,er is een volgorde,maar dat is vooral welke ik makkelijk vind,om de bakken neer te zetten... :+ ,en dus krijgt de roedelleidster als laatste haar etensbak,maar komt dan ook als laatste van de bank af,voor de makkelijkheid,pas als ze hoort dat zo ongeveer haar bak neergezet zal gaan worden ,komt ze eens aangewandeld..

de honden slapen hier op de bank,op schoot,staan rechtop op schoot,leggen poten op schoot,of koppen op schoot...snachts slapen ze op bed ,ik lig ingebouwd tussen de honden,waarbij roedelleidster naast mij slaapt ,soms half over mij heen,of als vannacht met haar kop op mij kussen... :+:

heerlijk wijffie is dat... :+:

en ja,ze hebben hier een vrij leven,we knuffelen heel wat af,en af en toe als het nodig is,krijgen ze een holpeut...maar dan moet ik wel heel boos zijn...meestal is het feit dat ik mopper al genoeg om 6 zielige hondenkoppies te zien...die allemaal "oh,oh" denken :D

en ja ze slapen hier op mijn voeten,lekker warm :j

nee ,regeltjes van niet eten zonder toestemming,als laatste de deur uit enz,is in een roedel helemaal niet aan de orde.. :n ,zijn helemaal geen "hondse" regels...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:58

Ik denk wel dat er rassen zijn met meer pit, zo heb je bv die wolfshond... (ben zijn naam effe kwijt) die staan er om bekend om echt wat pit te hebben omdat ze erg dicht bij de wolven staan... :) (ze zien er ook echt uit als wolven kwa bouw enz)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:06

Ayasha schreef:
Ik denk wel dat er rassen zijn met meer pit, zo heb je bv die wolfshond... (ben zijn naam effe kwijt) die staan er om bekend om echt wat pit te hebben omdat ze erg dicht bij de wolven staan... :) (ze zien er ook echt uit als wolven kwa bouw enz)

Bedoel je de Saarloos Wolfshond en/of de Tsjechoslowaakse Wolfshond? Zijn juist vrij schuwe honden. De wolf is van nature heel terughoudend en wordt over het algemeen pas agressief als hij in het nauw gedreven wordt. Deze rassen zijn ontstaan door wolven met honden te kruisen en hebben daardoor dan ook nog wat van dat gedrag in zich.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:08

ja wilde dat ook al schrijven,zijn vooral schuwe honden en niet dominant...

en pharagirlke wat heb je met je naam gedaan....onherkenbaar zo....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:09

Opralj: Ja, die Saarloos wolfshond bedoel ik idd :j
Ik zei ook niet dat ze dominant waren, ik zei dat ze wat meer pit hadden dan zeg ma mijn Jack Russel :) Geen hond die je zomaar mee geeft bedoel ik. :)

Kimmie: Veranderd :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:11

denk dat ik ook mijn naam maar ga veranderen :D

en nee saarloze wofshond is niet pittig,zijn beetje bangige honden :) ,denk dat jou jack russel meer lef in zijn kleine lijfje heeft en pittiger is als een saarloze wolfshond :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:12

Hihi mijn Jack is niet het toppunt van lef (:+: ze is heuuull stoer hoor tot het er op aan komt :') ) maar ik snap wat je bedoelt :j
In wat ga jij je naam veranderen Kimmie? :') In Pharagirlke? Die is vrij nu :j

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:18

Pit is inderdaad iets anders dan dominantie. Dat rassen qua karakter onderling van elkaar verschillen is ook zeker waar.
Maar om terug te komen op de Saarloos: ik heb verschillende Saarlozen gekend en ik kan niet zeggen dat ik ze pittig vond. Zoals gezegd waren ze vrij schuw. Helemaal geen honden die je met een stevige hand zou moeten opvoeden ofzo, want dan blijft er niets over van zo'n dier. Inderdaad zeker geen hond voor een beginnende hondenbezitter, maar dan denk ik meer aan het feit dat je als baas zo'n dier vertrouwen moet kunnen geven om bijvoorbeeld angstagressie te vermijden.
Men heeft in het verleden dus geëxperimenteerd met het inkruisen van wolven in herderrassen, o.a. ook in een poging om betere politie- of bewakingshonden te krijgen, maar dat mislukte dus omdat je juist honden kreeg die eerder weg renden dan waaks te zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:36

Ik zag net dat sloopgedrag een teken van verveling zou zijn. Op zich kan ik daar wel inkomen maar als ik naar onze 6 maanden oude boxer kijk weet ik even niet hoe die verveling dan minder kan worden. Ze sloopt namelijk ook als ze flink bezig is geweest. In de nacht heeft ze tot nu toe niks gesloopt. Let wel ze is naar mijn mening aan het puberen en heeft toevallig drie keer vlak na elkaar gesloopt. Speelgoed blijft heeft maar heeft drie kussens gesloopt en is ook begonnen aan de vloerbedekking die ik toen maar in de bench heb gelegd. Knuffels en fleecedekens laat ze tot nu toe heel.

Ik sta in de ochtend om 7 uur als eerste beneden. Gaan dan samen de beestjes buiten doen waarbij ze door de tuin mag lopen. Mevrouw blijft echter lang in haar bench liggen omdat ze nog moe is.. Maar ze moet van mij wel mee naar buiten.
Als buiten alles gevoerd en verzorgd is krijgt ze haar eten, ondertussen maak ik mijn eten voor het werk klaar en mijn ontbijt.
Om 8 uur moet ze in de bench en rond 9 / 9.30 komt mijn vriend beneden. Hij gaat voor zijn werk nog een half uur met haar lopen en oefeningen van de cursus doen en dan moet ze rond 12 uur na haar eten weer in de bench. (als ze wat ouder is wil hij graag een uur met haar gaan lopen).
Als ze pech heeft moet ze tot half 6 in de bench (max 2 dagen in de week) maar meestal gaat mijn moeder haar rond 14 uur halen en dan kan ze bij hun met haar broertje spelen. Daar speelt ze dan meestal tot 20 uur omdat ik ook nog bij hun ga spelen en dan gaat ze mee naar huis waar ze de hele avond ligt te slapen en rond 22.30 nog even naar buiten met me gaat om te plassen.

Als we thuis zijn speelt ze soms nog met me of doen we binnen nog wat oefeningen. Soms gaan we nog een rondje extra lopen of mag ze nog even in de tuin spelen omdat ik buiten bij de stal bezig ben.
Op zich snap ik wel als ze haar kussen gaat slopen als ze een hele middag alleen zou moeten zitten, echter ging ze dit laatst al na 5 minuten in de bench doen....

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 19:48

Amen Yamcha!!!!! :D :D :D :D

Ik kan er wel meer over zeggen, maar ik denk dat je precies verwoord hebt wat ik ook zou willen zeggen!