Geloof me ik heb een hondenboek, moet ik de titel ook nog gaan zoeken?

Een Mechelaar is een dominant ras, is gewoon een feit zoals er wel meer dominante rassen bestaan maar goed daar gaat het helemaal niet om.
Hoe bedoel je dominantie voor je zien? Welk gedrag ze dan naar mensen uiten ofzo? Nou ja ik kan je daar in ieder geval wel een paar voorbeelden van geven ja.
-Sloopgedrag wanneer niemand thuis is. De alpha raakt zijn roedel kwijt en uit die frustratie in sloopgedrag.
-Blaffen wanneer niemand thuis is. Opnieuw raakt de alpha zijn roedel kwijt die hij graag weer bij elkaar wilt hebben.
-Niemand in de buurt van het baasje laten. Wanneer een dominante hond niet wil hebben dat er iemand dicht bij zijn roedel komt.
Suzie is inderdaad bezig met zich te bewijzen, dat is heel erg honds namelijk. Rangorde wordt cónstant afgetast en Tessa is dus constant bezig te kijken hoe ver ze kan gaan, Suzie moet haar constant corrigeren.
Ik wil niet zeggen dat die regeltjes alles zijn hoor, absoluut niet. Maar ik vind ook niet dat je die regeltjes als tirannie moet wegschrijven. En ja ik zondig ook echt wel eens met die regeltjes, vind het bijvoorbeeld heel erg moeilijk de hond te negeren als ik thuiskom. Momenteel móeten we tessa wel negeren omdat ze helemaal hyper is als wij thuis komen en ontzettend tegen ons opspringt. Pas wanneer ze rustig is krijgt ze de aandacht die ze graag wilt en op den duur zal ze dat hypere gedrag niet meer tonen. Suzie toont dat gedrag niet en toen we haar alleen hadden begroette ik haar bijna altijd als ik binnen kwam (Ik roep haar overigens wel altijd eventjes, gewoon voor het idee xD). Ik wil er wel op wijzen dat die dominantie belangrijk is, want een dominante hond is écht geen pretje en een van de meest voorkomende oorzaken dat een hond naar het asiel wordt gedaan. En misschien heb jij wel een dominante uitstraling van jezelf, dat is heerlijk maar voor mensen die dat niet hebben is het handig dergelijke vuistregels na te leven omdat je dan toch ook die dominantie aanhoudt.