hamsteropvang beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Re: hamsteropvang beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:07

Er zijn ook genoeg mensen die niet per se een jong hamstertje willen hebben :) Ik zelf ben er een voorbeeld van, ik heb laatst een hamster opgevangen voor iemand. Beestje was al bijna 2 jaar en heeft hier nog 2 maanden een goed leven gehad. Ik hoef geen jonge hamster meer, ik hoef geen 2 jaar of langer aan een hamster vast te zitten. Zo leuk vind ik ze nou ook weer niet, maar als ik er een kan opvangen die al op leeftijd is zeg ik geen nee!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:09

Hamsters worden inderdaad niet heel veel geplaatst (ik loop stage bij Aa&Hunze). Tenminste ik zie niet heel veel vraag naar hamsters.

Om even wat getallen te geven, bij mij op stage is er in 2009 75 kilo hamstervoer doorheen gegaan en er zijn 47 hamsters binnengekomen/in de opvang gezeten dat jaar. Ik denk dat we nu nog rond de 15 hamsters hebben, weet niet precies hoeveel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:11

Mijn rus was ook al twee toen ik hem kreeg.
Bij de buren vonden ze er niks aan en in de vakantie heeft hij bij mij gestaan en is nooit meer weggegaan. :P
Mijn andere hamster stond te koop en wat over bleef moest naar de slangen.
Logisch, daar niet van maar ik wilde er toch een hamster bij en heb hem maar meegenomen.

x_marr, 75 kilo vind ik niet heel veel eigenlijk.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:16

Hoeveel hamsters wil je gaan opvangen, heb je de bakken/kooien al en hoe vinden je ouders het?
En wat doe je als je een hamster hebt die ziek is, heb je er dan wel zomaar even 200-500 euro voor over? Ondanks dat het eigenlijk niet jouw probleem was?

Vind je idee erg lief, alleen denk ik wel dat je niet alles moet willen redden.
Die fase hebben denk ik alle jonge dierenliefhebbers wel, en daar moet je voor beschermt worden door je ouders vind ik.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:17

Ik vraag me af wat die hamster dan zou moeten hebben als het al tegen de 500 euro gaat kosten?
Veel valt er niet aan te opereren aan zo'n beestje...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:18

Joyckuh schreef:
Ik vraag me af wat die hamster dan zou moeten hebben als het al tegen de 500 euro gaat kosten?

Ga eens 5 keer naar de dierenarts, krijg medicatie mee en je zit wel op dat bedrag hoor.
Of is het consult voor hamsters gratis?

Moet je je echt niet op verkijken! Ik was voor mijn hond voor 10 consulten en wat pijnstilling ook zo 1200 euro kwijt. Was er nog niks geopereert of van binnen bekeken met medische apparaten.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 18-01-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

Equidea schreef:
Joyckuh schreef:

Ga eens 5 keer naar de dierenarts, krijg medicatie mee en je zit wel op dat bedrag hoor.
Of is het consult voor hamsters wel gratis?

Nope, uiteraard niet, maar tegen de 500 euro voor een hamster vind ik lichtelijk overdreven. Ik was voor het inslapen van mijn hamster 45 euro kwijt op een feestdag 's avonds... Als ik medicijnen mee had gekregen ipv een dode hamster was ik dat ongeveer ook kwijt geweest. Kan me niet voorstellen dat je meteen 500 euro kwijt bent aan 5x een dierenartsenbezoek voor een hamster...

Overigens, er zijn ook dierenartsen waarbij je korting kan krijgen met je dieren als je een opvang bent. Dat is allicht ook de moeite waard om er een te zoeken die daar misschien aan mee wil werken.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:21

500 euro voor n zieke hamster :Y)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:23

@joykuh

dan is het 250 euro voor 5 keer, nog steeds een hoop geld voor een 15 jarige, of niet?
Bovendien, dan moet die dierenarts die korting geeft net haalbaar zijn voor haar, anders is ze alsnog afhankelijk van haar ouders (auto). Dan komt de vraag weer omhoog, wat vinden de ouders hiervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:24

Equidea schreef:
Hoeveel hamsters wil je gaan opvangen, heb je de bakken/kooien al en hoe vinden je ouders het?
En wat doe je als je een hamster hebt die ziek is, heb je er dan wel zomaar even 200-500 euro voor over? Ondanks dat het eigenlijk niet jouw probleem was?

Vind je idee erg lief, alleen denk ik wel dat je niet alles moet willen redden.
Die fase hebben denk ik alle jonge dierenliefhebbers wel, en daar moet je voor beschermt worden door je ouders vind ik.

Zelfs al ga je 5 x naar de da en dan ben je nog geen 200 euro kwijt.
En meestal hoef je niet meer als 2 x naar de da.

En als je het topic een beetje hebt doorgelezen. Denk ik er alleen nog over na ;) Dus heb nog geen kooien.
Noujah heb 6 kooien hier staan voor me eigen hamsters. (heb zelf 7 hamsters)
En ik wil ook niet alles redden. En als ik aan iets begin zet ik door. (door veel prive dingen ben ik al erg zelfstandig)
En me moeder vind het een goed plan en me pa woont ergens anders en die boeit het niet zoveel wat ik doe.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:24

Equidea schreef:
Moet je je echt niet op verkijken! Ik was voor mijn hond voor 10 consulten en wat pijnstilling ook zo 1200 euro kwijt. Was er nog niks geopereert of van binnen bekeken met medische apparaten.

Het gaat ook om gewicht van een dier waarop de medicatie is afgesteld.
Daarbij willen dierenartsen zelf ook niet teveel sleutelen aan een hamster aangezien ze maar weinig kunnen hebben.

Equidea schreef:
@joykuh

dan is het 250 euro voor 5 keer, nog steeds een hoop geld voor een 15 jarige, of niet?
Bovendien, dan moet die dierenarts die korting geeft net haalbaar zijn voor haar, anders is ze alsnog afhankelijk van haar ouders (auto). Dan komt de vraag weer omhoog, wat vinden de ouders hiervan?

Je gaat echt overdrijven... Voor 1 hamster ga je niet 5x op en neer, dan is het beestje al dood. Zoveel kunnen die dieren echt niet hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:25

een rusje weegt maar 50 gr ;) heel wat anders dan een hond van 25 (het gemiddelde genomen)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:31

Dat is een standaard argument van een 14-15 jarige, dat ze zelfstandiger zijn dan de rest omdat...
Daar gaat het helemaal niet om toch? Je ouders zijn zowiezo wettelijk gezien nog de beslissende kracht.

Heb je genoeg geld voor kooien, glazen bakken of waar je ze in wilt huisvesten?
Je verkijkt je verder gigantisch op die dierenarts kosten, zeker als het om veel opvangdieren gaat.

En ben je ook van plan om bijtgrage of gemene hamsters op te vangen? Wetende dat ze waarschijnlijk geen leuk baasje zullen krijgen.

Ik zou dit plan helemaal uitstippelen en uitwerken. En wanneer je een jaar of 18 bent en je een leuk baantje hebt, dat je dit dan gaat uitvoeren.
Dan kun je ook echt zeggen dat je het allemaal zelf hebt gedaan, en echt onafhankelijk bent hierin.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:32

Een hamster kost niet zoveel als n hond.
Plus als het iets ernstigs is zal het al vrij snel inslapen zijn en niet ernstig dan zou je ook geen 5 keer met je hamster naar de dierenarts hoeven. (Plus, laatst nog op consult geweest met cavia: 10 euro voor consult, 10 euro voor opname, verdoving en open maken abces, 10 euro voor ab die ik had meegekregen, dus de bedragen die hier genoemd worden lijken me niet erg realistisch).
Net of als je hamster met een gezwel of gewrichtsproblemen heeft er iets te redden valt, je kan zown ukje moeilijk opereren.
Ze krijgen hooguit natstaart ed.
En al zou de hamster 5 keer naar de dierenarts moeten bij een dierenarts die daar dan 500 euro voor zou rekenen, is dat realistisch en eerlijk voor een diertje dat dan zo'n kleine overlevingskans heeft en daarna waarschijnlijk in volle gezondheid ook al niet veel meer dan een half jaar te leven had? Vind dat er nu toch wel erg doorgedraafd wordt hoor.

Wat niet wil zeggen dat de kosten hoog op kunnen lopen wanneer ze erg veel dieren heeft, maar als ze 5 hamsters opvangt dan is dat nog wel te overzien.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:35

En over dat voer, als je genoeg hamsters hebt dan is dat wel ergens in grootverpakkingen te halen. Ik haal nu verpakkingen van 25 kg voor de cavia's, als ik daar de helft van weg zou gooien is dat nog goedkoper dan wanneer ik die kleine zakjes koop ;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:36

Mijn hond weegt nog geen 2 kilo, maar daar gaat het niet om of wel?
Je verkijkt je op die kosten, maar als je dat niet wilt geloven dan is dat verder niet mijn zorg? Ik ga er ook niet over door hameren hoor. Je vraag iets en je krijgt van meerderen uitlopende antwoorden. Verder bestaat er ook niet zo iets als alleen maar positief commentaar, bovendien verrijk je je inzicht daar verder ook niet mee.

Maak er gewoon het beste van, en overschat jezelf niet zo.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:37

Had je het tegen mij over die 2 kg wegende hond?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:38

Orchid schreef:
Had je het tegen mij over die 2 kg wegende hond?

Nee, tegen de ts. Je had net je reactie ertussen gezet, is onoverzichtelijk sorry!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:41

Oh ok ;) Het topic loopt ook snel :P

Kijk nog even over ziektes bij hamsters (algemeen niet tegen specifiek iemand voor de duidelijkheid :P ), ik denk dat deze site aardig weergeeft wat er zo'n beetje is: http://www.hamsterland.nl/index.php?opt ... &Itemid=32
(pin me er niet op vast, het geeft gewoon even een idee)
Er is of een middeltje voor of niks aan te doen in de meeste gevallen. Je zal niet snel in de honderden euro's lopen voor 1 hamster. :)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:42

Equidea schreef:
Dat is een standaard argument van een 14-15 jarige, dat ze zelfstandiger zijn dan de rest omdat...
Daar gaat het helemaal niet om toch? Je ouders zijn zowiezo wettelijk gezien nog de beslissende kracht.

Heb je genoeg geld voor kooien, glazen bakken of waar je ze in wilt huisvesten?
Je verkijkt je verder gigantisch op die dierenarts kosten, zeker als het om veel opvangdieren gaat.

En ben je ook van plan om bijtgrage of gemene hamsters op te vangen? Wetende dat ze waarschijnlijk geen leuk baasje zullen krijgen.

Ik zou dit plan helemaal uitstippelen en uitwerken. En wanneer je een jaar of 18 bent en je een leuk baantje hebt, dat je dit dan gaat uitvoeren.
Dan kun je ook echt zeggen dat je het allemaal zelf hebt gedaan, en echt onafhankelijk bent hierin.

En ik ben van mening dat je deze ideeën bij de jeugd meer zou moeten aanmoedigen! Het is toch geweldig dat een 15 jarige zich zo wil inzetten voor de dieren en het geld niet uit wil geven aan drank!

Daarbij, haar ouders hadden geloof ik ook een opvang of stichting oid. Deze weten dochterlief vast prima te helpen!

Dierenartskosten verkijkt ze zich niet op, is mijn mening. Ze zegt er 200 euro voor in de maand aan over te hebben. Als ik al voor mijn vlaamse reuzen!!! 3 stuks + nog een konijn in totaal voor nog geen 20 euro in de maand voor voer + bodemmateriaal kan zorgen, dan moet dat met een flink aantal hamsters ook lukken. Dan houdt ze nog 180 euro over voor de DA per maand, wat eventueel mee kan naar de maand er op.

Kooien en dergelijk, marktplaats bied ze regelmatig gratis aan, als ze deze gaat halen drukt ze zo ook de kosten flink!
Daarbij, er zijn genoeg mensen die hun hamster gerust met kooi willen afstaan.

Echt, de mogelijkheden zijn eindeloos. Juist dit soort ideeën bij de jeugd moet je aanmoedigen, niet afkraken. Ze wil het graag, de mogelijkheden zijn er, wat is dan nog het probleem?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:52

Ik ben voor 4 konijnen en 4 caafs 25 euro kwijt per maand.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:56

ach man laat haar toch 5 hamsters opvangen.. Waar gaat het om? Tis net alsof de ts een loods vol gaat bouwen met hokken om 1000en hamsters onderdak te geven. Ze wil gewoon in de schuur een paar hamsters helpen.. Laat haar toch;) Ts: succes ermee, goede start! En misschien een begin voor de toekomst!

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:59

Hmm TS, ik vind het super dat je je zo wil inzettten voor die beestjes hoor, maar heb net als vele anderen toch wel mijn twijfels of dat het ook haalbaar is. Als je alleen al denk aan bijvoorbeeld de ruimte die die beestjes innemen (hamster zitten meestal alleen toch, en je wilt natuurlijk dat ze wel een ruim hok hebben allemaal).
Van die 200 euro die je per maand verdient gaat er natuurlijk sowieso een bedrag af voor voer en bodembedekking, maar dan zijn er ook nog kooien (wel goedkoper natuurlijk op MP, maar je kan niet alles gratis krijgen) en denk eens aan drinkflesjes, huisjes ed... je kan een hoop zelfmaken, maar sommige dingen natuurlijk gewoon niet.
Nou heb ik zelf ratten (6 stuks) en een muis. Ik weet dat ratten wat dat betreft vaker naar de DA moeten, maar als ik zie dat in de tijd dat ik er nog 4 had ik wel eens een rotperiode met die dieren gehad heb, toen was ik aan dierenartskosten meer dan 400 euro in een maand kwijt, waren ze nog niet eens allemaal tegelijk ziek.
Stel dat jij nou een virus zou krijgen in je opvang (waar opvangen natuurlijk veel meer kans op hebben, omdat ze met veel dieren in aanraking komen), dan kan dat je ineens een financiele tegenvaller opleveren hoor. Daarom denk ik dat het handig zpu zijn als je een opvangpotje zou maken met reserves e.d.
Ik hoop heel erg voor je dat je je 'droom' wat dat betreft kan waarmaken, maar ik zou toch eerst indd informeren met verschillende opvangen over hoe zij dat financieel en qua ruimte e.d. doen.
Succes!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:07

joh, ik vind het een heel leuk idee.

Heel veel mensen vind ik negatief reageren. Een rattenopvang vind ik qua kosten niet te vergelijken. Ratten euthanaseer ik veel sneller dan een hamster, omdat ze vaak kanker krijgen of andere nare dingen. Hamsters gaan bij mij meestal niet zo banketstaaf dood. Een syrtje met een bijtwond heb ik nooit gezien want die houd je alleen. Muizen hebben bij mij vaker wat dan hamsters. Ik ben docent dierhouderij en heb dus beroepshalve veel muizen, hamsters en ratten.

Ik denk niet dat de kosten megahoog zullen zijn. En of het je teveel gaat worden: daar ben je altijd zelf nog bij! \

Dus ts: als het jou plezier geeft: gewoon doen! Veel plezier ermee!

(je koopt geen paard ofzo!)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:09

en als je kosten wilt besparen zou ik ze op houtkrullen zetten en dan zo'n grote baal kopen. Dat is echt voor een habbekrats en daar doe je heel lang mee!