Fitch schreef:Maar uiteindelijk... springt een paard toch alleen maar omdat je 't van 'm vraagt. Als je een paard in een bak zet met hindernissen gaat ie er echt niet zelf overheen springen. Ik weet niet of er zo'n groot verschil is tussen paarden wilde dieren wat dat betreft.
whaha, nou dan ken je mijn vorige pony niet. Als die een hindernis zag moest hij er overheen... als ik niet wilde, jammer dan dan gooide hij mij er eerst vanaf en sprong hij alsnog
.
Overigens staat mijn paard 24/7 buiten behalve als ze in de schuilstal staat (doet ze haast nooit) maar ik merk heel goed aan haar dat ze het leuker vind om er op uit te gaan. De meeste paarden die ik ken trouwens.
Overigens is de enige reden dat tamme dieren makkelijker te trainen zijn dat ze straf accepteren van mensen. Zonder straf is een tijger net zo makkelijk en betrouwbaar te trainen als een dolfijn (ook een zeer agressief dier trouwens en absoluut niet met straf te trainen). Overigens zijn dolfijnen een goed voorbeeld. Die kunstjes kun je dan zielig vinden... voor de dolfijnen zelf is het bezigheidstherapie. Juist door ze pas eten te geven als ze er iets voor doen zijn ze hanteerbaar. Op plekken waar ze alleen maar in het bassin mogen rondzwemmen zijn ze veel agressiever jegens mensen uit verveling.
Ik geloof ook niet dat er zó'n groot verschil is tussen wilde dieren en paarden óf mensen wat dat betreft. Zelf heb ik nog nooit dieren gehad die het liefst de hele dag 'thuis' zijn, of dat huis nou een bench of stal is of een woonkamer of weiland. Hoe goed mijn honden het ook hebben thuis op de vloerverwarming, je maakt ze pas echt blij met een avontuurlijke wandeling of vakantie. Ik ken ook geen mensen die het liefst de hele dag binnen zitten of in bed liggen. Dieren voelen zich net als mensen het liefste nuttig, tenminste dat is mijn ervaring.
Mensen, tamme dieren en wide dieren hebben allemaal ongeveer dezelfde hormoonhuishouding die zorgt voor behoeften, instinct en emotie. Mensen zijn ook 'gemaakt' om in een hol te wonen en te jagen danwel te verzamelen. Toch vind iedereen het normaal dat we ons hebben aangepast aan het hier en nu en wil iedereen graag afwisseling en avontuur, ook als dat stress inhoudt.
Waarom denken we dan te weten dat dieren absoluut niet tegen stress kunnen? Waarom denken we zo zeker te weten dat een dier precies het tegenovergestelde wil van wat wij willen? Ik vind dat totaal niet logisch.
Als ik kon kiezen tussen in een circus werken en 24/7 in mijn huis te moeten zitten niets doen dan wist ik wel wat ik koos. Waarom zou een dier waarvan toch minimaal 90% van mijn genetica overeen stemt zo fundamenteel en radicaal anders zijn?
Dat wilde dieren niet te trainen zijn is onzin. Dolfijnen zijn het overduidelijke bewijs maar ook tijgers kun je trainen dmv positieve bekrachtiging. Dat het in het verleden met 'wilde' dieren niet gelukt is zegt niets over de trainbaarheid van die dieren maar alles over het onvermogen van mensen om verder te kijken dan onze eigen (apen)methode van aanleren; straffen. Hier op bokt is overal en telkens weer duidelijk te zien hoe hardnekkig we volhouden aan ons 'gelijk'.
Schijnbaar laten wij mensen liever de hele dierenwereld uitsterven dan dat we accepteren dat er andere methodes zijn dan de methodes waar wij mee geboren worden. En als we het zelf, met de ons bekende methodes niet kunnen dan "kan het dus niet" dan "is het onmogelijk". Ook al is het wetenschappelijk al meer dan dertig jaar aangetoond dat het wel kan..
Als een dier niet zou kunnen leren zou hij binnen een week morsdood zijn. Elk dier kan leren en is dus trainbaar. Maar omdat wij niet weten hoe zeggen we dat het onmogelijk is om een dier iets aan te leren of dat elke aangeleerd gedrag en elke manier van leren 'zielig' is. Net zoals je van die rigide paardentrainers hebt die een paard laten afmaken als het ze niet lukt ze af te richten. Dat een ander het wel kan is ondenkbaar. "Als ík het niet kan dan is het dus onmogelijk" is het motto... erg verdrietig word ik daarvan...
lees bijvoorbeeld deze quote
Citaat:
What makes this training method truly unique is that Ms. Pryor and many other converts insist that any animal can be trained with it. Perhaps the ultimate test of this was when Ms. Pryor was summoned by the Bronx Zoo to help handlers train the tigers at the Zoo's new Tiger Mountain exhibit. "When you need to do a medical test or procedure on a tiger, you either have to shoot them with a tranquilizing dart or put them in a squeeze device in their cage to hold them still," she says. The click method makes this a much more pleasant experience for both tiger and handler. "Now, the keepers can clicker-train the tiger to, say, put their nose on a target until they're told to move. While their nose is on the target, the trainer can draw blood from the tiger's tail or whatever else they need to do."
Training-Not Just for Dogs and Cats Anymore
Tigers aren't the only exotic animals that are trainable. Birds, small mammals and other creatures are all clicker trainable; in fact, a new clicker "Bird Kit" is due out this fall. "Small animals are especially a joy to clicker-train," she says, and they learn very quickly. But near-perfect timing is a big part of this method. As soon as the animal you're training does the trick or behavior you want it to do, the clicker should click and the treat should be bestowed. "What you click is what you get," Ms. Pryor says. But don't let that get you worried. Relax, take it easy, and have fun. "Don't panic," she says. "Just try it." And who knows? A click might do the trick.