Circus leed of vermaak?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:52

pinuts schreef:
Ik vind het wat dubbel. Die mensen werken kei en keihard voor hun geld, dit is hun leven, het circus is hun thuis. Ze hebben de dieren nodig publiek te trekken,

Heb je ooit Cirque du Soleil gezien? Niks geen dieren, maar toch kijken er miljoenen mensen naar, in het echt, en op de tv.

pinuts

Re: Circus leed of vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:54

het kan zonder dieren ja. Maar als je erom bekend staat dat je enorme olifanten, spannende tijgers en grappige hondjes hebt, dan ga je niet zomaar over op meer acrobaten.. Was het maar zo makkelijk: Verkoop die dieren maar en geef me een paar geweldige acrobaten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:09

Jeetje wat een stemmingmakerij op dit forum zeg... en dan van paardemensen die zelf dieren houden om er zelf zo leuk op te kunnen rijden :Z

Gisteren zag ik de rijdende rechter. Een gezin had een damhert in de tuin, een echte wilde Bambi dus. De buren vonden dat het stonk (viel wel mee in de enorme tuin) en dat het dierenmishandeling was, een wild dier in een tuin in een hok van 3x3 (overdag had hij meer ruimte). De mensen hielden het hok goed schoon, lieten het beest elke dag uit en twee keer per week kon hij gaan rennen op een herteweitje.

Gelúkkig was er een deskundige die schijnbaar geen lid was van de partij voor de dieren...

Rijdende rechter; "Is het dan geen dierenmishandeling, zo'n wild dier in een tuin?" "Tsja", zegt de deskundige, "dat zou je van een hond of een vogel in een kooi ook kunnen zeggen. Het dier ziet er gezond en gelukkig uit." De aanklacht werd ongegrond verklaard, het dier mag blijven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:27

Met dat verschil dat een damhert al eeuwen een enigszins gedomesticeerd parkdier is en het dier in kwestie nog vrij veel ruimte had en geen kunstjes moest doen. Of het dier in z'n uppie dan echt zo gelukkig was, durf ik te betwijfelen.
Een ree of edelhert bvb hadden ze mischien niet mogen houden.

Er zijn nu eenmaal diersoorten die men als gedomesticeerd kan beschouwen en bijgevolg ook als huis-of nutsdier gehouden mogen worden en er zijn wilde dieren die niet in 'huiselijk' situaties thuishoren. bestaat zelfs een hele lijst van welke dieren als 'huisdier' gehouden mogen worden.

Een kat mag je houden, een tijger niet; een hond wel, een wolf niet enz.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:33

Thioro schreef:
Met dat verschil dat een damhert al eeuwen een enigszins gedomesticeerd parkdier is en het dier in kwestie nog vrij veel ruimte had en geen kunstjes moest doen. Of het dier in z'n uppie dan echt zo gelukkig was, durf ik te betwijfelen.

Er zijn nu eenmaal diersoorten die men als gedomesticeerd kan beschouwen en bijgevolg ook als huis-of nutsdier gehouden mogen worden en er zijn wilde dieren die niet in 'huiselijk' situaties thuishoren. bestaat zelfs een hele lijst van welke dieren als 'huisdier' gehouden mogen worden.

Buiten dat is het hertje verstoten door de moeder toen hij klein was en hebben deze mensen het diertje van dood gered.
en verzorgen ze het met alle liefde ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:35

Prachtig, maar dan zou het nog beter zijn moesten ze het diertje in een kudde met soortgenoten plaatsen ;) .

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 19:38

Thioro schreef:
Prachtig, maar dan zou het nog beter zijn moesten ze het diertje in een kudde met soortgenoten plaatsen ;) .

ben ik het helmaal mee eens maar dit betreffende diertje is nu zo tam dat dat waarschijnlijk onmogelijk is nu ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 19:42

Thioro schreef:

Ja klopt, mensen zijn goed in arbitraire grenzen stellen en die dan verdedigen alsof ze logisch zijn. Dat het wetelijk bepaald wordt is één ding. Maar ik vind het grote onzin.

Wij kunnen helemaal niet bepalen onder welke omstandigheden een dier het gelukkigst is. We kunnen ons amper inleven in andere mensen, laat staan in dieren. We kunnen hooguit bedenken wat wíj zouden willen en dat projecteren op dieren. Maar zelfs dat is teveel moeite. Wie zegt dat een wild dier kunstjes doen niet leuk vind? Voor een Gedomesticeerd dier zoals een paard of een hond is het wel normaal en leuk dat het kunstjes kan maar voor reeen en tijgers is het zielig? Waar in het domesticatieproces is die omslag dan gekomen? Hoe zit het dan met dolfijnen? Die zijn ook wild maar mogen de prachtigste kunsten vertonen in het dolfinarium en 'verdienen' daar hun dagelijks vis mee.

Hoe weten wij nou wanneer een dier gelukkig is? Zolang een mens niet de neiging heeft in een modderpoel te gaan rollen als hij er een ziet kan hij ook niet beslissen wat het beste is voor een varken, en zo vind ik dat ook gelden voor andere beesten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 20:32

We weten idd niet wanneer een dier gelukkig is. Maar we kunnen bvb wel gunstigere leefomstandigheden creëren waardoor het welzijn van het dier verbeterd (en daar zijn tegenwoordig meer en meer objectieve parameters voor).

Een kat is niet gelukkig in een betonnen kooi zonder klim-of schuilmogelijkheden, een tijger ook niet. Door zijn formaat en aard is het echter wel makkelijker om een kat tevreden te stellen met een huisleven. ik denk niet dat er veel mensen zijn die ettelijke hectaren grond hebben om een tijger te behagen.

De grenzen zijn idd arbitrair vastgelegd maar dat kun je alleen maar toejuichen. In vroegere tijden kon je zowat alles als huisdier houden. Nu zijn daar meer strikte regels voor, alsook voor de huisvesting. Moest dit niet zo zijn, dan hadden de mensen nu ook nog aapjes als huisdier of waren er dansende beren als entertainment, of werden paarden in stands nog steeds als doodnormaal beschouwd.

Dolfijnen in dolfinariums vind ik ook niet kunnen, wilde dieren in een circus ook niet, kermispony's ook niet. Het is niet voor niets dat die laatste 2 recent verboden werden in Belgïe.

Naar domesticatie zijn al meerdere onderzoeken gebeurt, welke diersoorten, op welke wijze en op welk tijdstip.
Van de kat en de hond is bvb geweten dat zij 'in den beginne' rondzwierven rond menselijke nederzettingen (nuja voorloper van huidige kat en hond dan) om te profiteren van de voedselresten, hieruit is dan geleidelijk domesticatie ontstaan.
Dit is gewoon loop van de geschiedenis, er zal bij elke beschikbare diersoort wel eens een poging tot domesticatie gebeurt zijn maar het lukte slechts bij een bepaald aantal. Goed voorbeeld hiervan is het verschil tussen een paard en een zebra.
Wat niet gedomesticeerd werd, is per definitie wild en moet naar mijn mening ook zo gehouden worden.

marialva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 20:45

Thioro schreef:
We weten idd niet wanneer een dier gelukkig is. Maar we kunnen bvb wel gunstigere leefomstandigheden creëren waardoor het welzijn van het dier verbeterd (en daar zijn tegenwoordig meer en meer objectieve parameters voor).

Een kat is niet gelukkig in een betonnen kooi zonder klim-of schuilmogelijkheden, een tijger ook niet. Door zijn formaat en aard is het echter wel makkelijker om een kat tevreden te stellen met een huisleven. ik denk niet dat er veel mensen zijn die ettelijke hectaren grond hebben om een tijger te behagen.

De grenzen zijn idd arbitrair vastgelegd maar dat kun je alleen maar toejuichen. In vroegere tijden kon je zowat alles als huisdier houden. Nu zijn daar meer strikte regels voor, alsook voor de huisvesting. Moest dit niet zo zijn, dan hadden de mensen nu ook nog aapjes als huisdier of waren er dansende beren als entertainment, of werden paarden in stands nog steeds als doodnormaal beschouwd.

Dolfijnen in dolfinariums vind ik ook niet kunnen, wilde dieren in een circus ook niet, kermispony's ook niet. Het is niet voor niets dat die laatste 2 recent verboden werden in Belgïe.

Naar domesticatie zijn al meerdere onderzoeken gebeurt, welke diersoorten, op welke wijze en op welk tijdstip.
Van de kat en de hond is bvb geweten dat zij 'in den beginne' rondzwierven rond menselijke nederzettingen (nuja voorloper van huidige kat en hond dan) om te profiteren van de voedselresten, hieruit is dan geleidelijk domesticatie ontstaan.
Dit is gewoon loop van de geschiedenis, er zal bij elke beschikbare diersoort wel eens een poging tot domesticatie gebeurt zijn maar het lukte slechts bij een bepaald aantal. Goed voorbeeld hiervan is het verschil tussen een paard en een zebra.
Wat niet gedomesticeerd werd, is per definitie wild en moet naar mijn mening ook zo gehouden worden.

ik heb hier niets aan toe te voegen en is dit heel mooi verwoord :))

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:33

Ik denk (of hoop?) dat circussen met dieren straks aan 't verleden toebehoren. Kinderen vinden nu films, internet en computerspelletjes toch vaak leuker dan naar het circus gaan. Cirque du Soleil is veel 'hipper' dan traditionele circussen. Persoonlijk zie ik een circus een beetje zoals het oude Romeinse theater met gladiolen enzo. Het is een nodeloze vertoning, want er zijn genoeg andere dingen te doen om van te genieten.

Ik ben vorig jaar door de stallen van circus Renz heen gelopen (die circus Renz met dat kleine meisje wat ook op puberruil was). Ze hadden twee olifanten en die stonden aan kettingen vast, samen te weven. Zag er echt rot uit! Roofdieren inderdaad in een kleine kooi, en een lama met een enorme wond aan z'n been (hoewel die wond natuurlijk ook onder behandeling kon zijn, dat weet ik natuurlijk niet). Wat ik nog 't zieligst vond waren beelden van een ander circus: omdat de giraffe veel te groot is om vervoerd te worden moet ie tijdens het vervoer urenlang met z'n nek naar beneden gebogen staan! Dat moet toch zooooo oncomfortabel zijn. En dan te bedenken dat vrijwel alle dieren in deze categorie vanuit hun instinct lekker over de savanne zouden moeten rennen of in de brandende zon een middagdutje doen... ;( Ze hadden hier trouwens ook één zeeleeuw ofzo, en die had geen bad maar moest dagenland op een blauw zeiltje op tegels met schrikdraad er omheen liggen. Af en toe werd er wat water overheen gegooid. De enige keren dat ie mocht zwemmen was bij de voorstellingen...

Voor de ingang van dat circus hebben we toen veel folders over circusleed uitgedeeld. Een aantal bezoekers stond er best voor open, sommigen gingen zelfs ons helpen ipv naar het circus! :7

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:47

Thioro schreef:

Domesticeren is niet voor niets een werkwoord. Wilde dieren zijn door selectieve fok en gedragstraining gedomesticeerd. Dat is toen slechts gelukt bij een aantal, maar de methoden zijn inmiddels sterk gemoderniseerd. Het is tegenwoordig mogelijk om wilde dieren tam te krijgen. De reden dat het vroeger en met oude methodes niet lukte was door beperkingen in kennis van de mens, niet in beperkingen van het dier.

het klinkt natuurlijk heel nobel om te vinden dat alle wilde dieren 'in het wild' thuishoren. Het probleem is echter dat er steeds minder ruimte is. Als de bevolkingsgroei zo doorgaat als nu is er in 2050 geen enkele ruimte meer voor wilde dieren omdat wij mensen dan alle ruimte zélf nodig hebben. In feite is zeggen dat alle wilde dieren alleen maar mogen bestaan in het wild dus hetzelfde als zeggen dat ze allemaal moeten uitsterven vóór 2050.

Hoe meer mensen, de ste minder dieren. De enige manier om dieren in leven te houden is door ze te 'houden'. Als je die mogelijkheid uitsluit sluit het het bestaan van dieren uit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:12

En dan nog vind ik niet dat je zomaar alles moet 'houden'.
We hebben paarden in alle kleuren en maten, waarom zou je dan nog een zebra willen temmen.
Katten en honden zijn er ook naar ieders smaak en toch vinden mensen het dan nog nodig om ze in te kruisen met een wilde variant om zo iets exclusief te hebben.

En dan is er nog een verschil tussen houden en houden. Dierentuinen en wildparken vind ik nog ok,voor het behoud van bepaalde diersoorten.
Een circus heeft niets van toegevoegde waarde voor een diersoort.
In een dierentuin vind ik het nog te verantwoorden dat men de dieren ietwat handtam maakt om zo de omgang te vergemakkelijken, zodat verzorging en behandeling zonder teveel risico of stress kunnen gebeuren.
Kunstjes uitvoeren is alleen voor het plezier van de mens en dan vind ik niet dat je daar een wild dier voor moet gebruiken, omdat het dan zoveel 'exclusiever' zou zijn.

De groei van de mensheid is een andere discussie. In de eerste plaats denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen, naast baby's maken zijn we ook goed in mekaar massaal afslachten. In de 2de plaats zullen er altijd streken zijn waar mensen niet goed gedijen en dan nog liever op elkaar gepropt zitten op een meer comfortabele plaats. Zie nog geen moderne steden ontstaan in de kalahari-woestijn.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:35

RightOn schreef:
yeah right, er zijn volgzame katjes, := ....tot er ineens het instinct omhoog komt.

denk je dat er in de filmindustrie nooit wat gebeurd(e)?

een stier kan! heel lief en tam zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=q-26R8Z3VAM

deze stier tussen zijn dames loopt zelfs weg voor die etter jongens.

http://www.youtube.com/watch?v=-9pQdBvEOwQ

zouden deze jongen een leeuwen verblijf in gaan dat gaat het zeker weten mis met ze. :P

VOnd dat deze er ook nog wel bij mocht. Alleen kijken met nietgevoelige maag. Veel bloed, doodgeschoten leeuw. Dompteur werd gepakt door leeuw.

http://www.youtube.com/watch?v=neao0AUl ... re=related

Zag dta je in je vorige berichtje had te staan en een in gortgeslagen leeuw. Maar als je zo iets ziet gebeuren ga je echt niet vragen 'Zeg leeuw, wil je er asjeblieft mee op houden?' Eerste reactie is veiligheid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:54

Thioro schreef:
En dan nog vind ik niet dat je zomaar alles moet 'houden'.
We hebben paarden in alle kleuren en maten, waarom zou je dan nog een zebra willen temmen.
Katten en honden zijn er ook naar ieders smaak en toch vinden mensen het dan nog nodig om ze in te kruisen met een wilde variant om zo iets exclusief te hebben.

met andere woorden; als we honden en katten hebben hebben we geen tijgers en olifanten meer nodig? Tsja als je het zo stelt heb je gelijk natuurlijk.

Citaat:
En dan is er nog een verschil tussen houden en houden. Dierentuinen en wildparken vind ik nog ok,voor het behoud van bepaalde diersoorten.
Een circus heeft niets van toegevoegde waarde voor een diersoort.

Dat mag dan jouw mening zijn, persoonlijk vind ik een dierentuin veel 'zieliger' dan een circus waar goed met de dieren wordt omgegaan. Mij lijkt een beetje afwisseling en werken voor een dier leuker dan dom voor zich uit staren. Net als ik lekker op pad gaan voor clinics en concoursen leuker vind voor een paard dan 24/7 op een stal van 3x3 staan. Dan kun je zeggen dat een paard gedomesticeerd is, maar in mijn beleving heeft domesticatie niets te maken met een voorkeur voor afwisseling danwel geestdodende saaiheid. Dieren worden in goede circussen overigens ook een stuk ouder dan in de dierentuin... vind ik ook een punt om over na te denken.

Citaat:
In een dierentuin vind ik het nog te verantwoorden dat men de dieren ietwat handtam maakt om zo de omgang te vergemakkelijken, zodat verzorging en behandeling zonder teveel risico of stress kunnen gebeuren.

In het wild krijgen dieren met veel meer stress te maken. Of denk je dat een gazelle opjagen, vermoorden en opeten minder stressvol is dan dom afwachten tot je een dood stuk vlees krijgt? Of dat dat domme afwachten 'beter' is dan eerst op je achterpoten staan of door een hoepel springen voor je je vlees krijgt? Ik vind een prestatie leveren voor je iets krijgt meer lijken op 'the real thing' maar dat is mijn mening.

Citaat:
De groei van de mensheid is een andere discussie. In de eerste plaats denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen, naast baby's maken zijn we ook goed in mekaar massaal afslachten. In de 2de plaats zullen er altijd streken zijn waar mensen niet goed gedijen en dan nog liever op elkaar gepropt zitten op een meer comfortabele plaats. Zie nog geen moderne steden ontstaan in de kalahari-woestijn.

Elkaar afslachten deden 'we' altijd al, bovendien hadden we een beroerde hygiene en leefden we gemiddeld een jaar of 30 á 35. Toch is de wereldbevolking van 1900 tot 1999 van 1300 miljoen gestegen naar bijna 6000 miljoen. Tot 6795 miljoen in 2009 Tegenwoordig hebben we een betere hygiene, minder babysterfte, betere gezondheidszorg en medicijnen, allerhande manieren om onvruchtbare mensen tóch vruchtbaar te maken en bijna geen acute dodelijke ziektes meer. De schattingen die uitgaan van de opbouw zoals die vroeger was gaan uit van rond de 9000 miljoen mensen in 2050, maar als je nadenkt en meeneemt wat ik net noemde zit je eerder op meer dan 12000 miljoen. Op nog geen 145 miljoen km2 (inclusief woestijnen en ander onherbergzaam gebied).... het lijkt me niet zó pessimistisch om te zeggen dat er over een paar jaar echt geen 'vrije natuur' meer is.

En ik denk in alle redelijkheid ook niet dat dieren zó snel evolueren dat die ineens wél in de kalahariwoestijn kunnen overleven

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:30

Citaat:
hebben we geen tijgers en olifanten meer nodig?

Niet als huisdier nee.

Citaat:
bijna geen acute dodelijke ziektes meer

Zou ik niet te zeker van zijn. In het westen kan je makkelijk oud en grijs worden, maar in andere delen van de wereld kan je makkelijk jong sterven. Bovendien evolueren ziektes ook en vroeg of laat komt er wel weer eens iets aanwaaien waar we niet direct een antwoord op weten.

Citaat:
over een paar jaar echt geen 'vrije natuur' meer is.

Kan zijn, maar dan is het ook aan de mens om te zorgen voor het behoud van bepaalde gebieden. En hoe je het ook draait of keert, een mens kan niet overal zomaar overleven, ijskappen en woestijnen zijn nogal moeilijk bvb en slechts een beperkt aantal mensen weet zich daar te handhaven, grote nederzettingen/steden zullen daar niet snel ontstaan. De steden die al bestaan zullen groter worden en bvb Europa en de Amerikaanse kusten kunnen volledig verstedelijken, maar daarmee heb je nog niet elke vierkante cm op deze aardbol ingepalmd.

Citaat:
En ik denk in alle redelijkheid ook niet dat dieren zó snel evolueren dat die ineens wél in de kalahariwoestijn kunnen overleven

In de kalahariwoestijn kunnen leeuwen, gazellen olifanten enz overleven; doen ze nu ook al. Zelfs paarden weten het daar uit te houden (loopt een hele kudde rond afstammend van achtergelaten paarden van de Duitsers in een ver verleden). Tot nu toe wonen er nog steeds geen duizenden mensen in de kalahariwoestijn (uitgezonderd de bosjesmannen).

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:33

sallandval schreef:
Dat mag dan jouw mening zijn, persoonlijk vind ik een dierentuin veel 'zieliger' dan een circus waar goed met de dieren wordt omgegaan. Mij lijkt een beetje afwisseling en werken voor een dier leuker dan dom voor zich uit staren. Net als ik lekker op pad gaan voor clinics en concoursen leuker vind voor een paard dan 24/7 op een stal van 3x3 staan. Dan kun je zeggen dat een paard gedomesticeerd is, maar in mijn beleving heeft domesticatie niets te maken met een voorkeur voor afwisseling danwel geestdodende saaiheid. Dieren worden in goede circussen overigens ook een stuk ouder dan in de dierentuin... vind ik ook een punt om over na te denken.

er zijn dierentuinen die te wensen overlaten dat is zeker. er zijn echter steeds meer dierentuinen die erg grote verblijven maken zonder tralies en die ook voor heel veel afleiding voor de dieren zorgen, zoals veel klimmogelijkheden en het verstoppen van eten tot het aanleggen van een baan langs een verblijf waar cheeta's achter een "prooi" aan kunnen rennen, daar kan het circus met hun kleine kooien niet tegen op.
dat wilde dieren in circussen ouder worden dan in dierentuinen is niet waar. beide worden gemiddeld ouder dan dieren in het wild maar ik vindt dat geen goed agrument om ze dan maar in een klein hokje te mogen stoppen.

liever een clinics met je paard in plaats van 24/7 in een stal maar dan mis ik de wei nog........in de wei met soortgenoten, dat is de belangrijkste behoefte van een paard.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 12:51

Ik ben ook tegen dierentuinen, maar niet tegen wildparken. Als ik die olifanten in Emmen zie weven denk ik dat ze misschien een fractie minder zielugh zijn dan circusolifanten. Maar circussen zijn wel extra stressvol voor die beesten omdat ze de hele tijd van hot naar her gesleept worden.

En inderdaad wat RightOn zegt. Uiteindelijk doen we alles met paarden toch vooral omdat WIJ het willen. Je gaat toch niet op concours omdat je paard 't zo leuk vindt? :roll: Dan houd je jezelf in mijn ogen echt voor de gek! Er zijn natuurlijk heus een aantal paarden die tuttelen of even wat nieuws leuk vinden, maar ik vermoed dat als paarden 't voor 't zeggen hadden, de meeste zich 't beste zouden voelen op een flink stuk land met beschutting, genoeg eten en heel veel vriendjes! :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:56

nou ik denk dat er best veel paarden werkwillig zijn Fitch :) ......en ik zie het als samenwerken met dieren, wat met wilde dieren niet tot nauwelijks (dolfijnen zijn daar een uitzondering in) mogelijk is, en dan ben je bezig met dingen af te dwingen.

als je er bv achter komt dat je paard een grote hekel heeft aan springen dan kan je hem dwingen te springen of zeggen goed jongen dan springen we toch niet, dan kies ik voor het laatste...iets afdwingen vind ik bij geen enkel dier ok.

Fitch

Re: Circus leed of vermaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:58

Maar uiteindelijk... springt een paard toch alleen maar omdat je 't van 'm vraagt. Als je een paard in een bak zet met hindernissen gaat ie er echt niet zelf overheen springen. Ik weet niet of er zo'n groot verschil is tussen paarden wilde dieren wat dat betreft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 14:40

nee ze springen niet uit zichzelf een sprongetje, teminste de meeste niet denk ik maar ik denk dat je zelf goed in kan schatten of je paard het leuk vindt om het samen met je te doen.

een veulen maak je tam en ga je uiteindelijk mee samen werken als het goed is...een leeuwenwelp die tam wordt gemaakt kun je als het volwassen is niet zo mee om gaan als met een paard, dan moet je konstant op je hoede zijn en ben je bezig met dingen af te dwingen om hem kunsten te leren

heb het zelf meegemaakt met een stage in een dierentuin, een leeuw die met de fles was grootgebracht die verzorger nam toen het dier groter werd geen risico's, ik mocht niet bij dat dier in zijn verblijf, het dier was amper volwassen en zelfs zijn verzorger deed dat niet meer.
elke dag werd ik gewezen op de gevaren ook toen ik een dag bij de olifanten en een dag bij de mensapen liep.

tuurlijk is het omgaan met paarden ook niet geheel ongevaarlijk, ik heb op mijn 13e een trap in mijn gezicht gehad van een 2 jarige hengst (heb veel geluk gehad met de snelheid en plek waar de hoef terecht kwam) maar dan nog is het niet te vergelijken met leeuwen of tijgers.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 16:03

Fitch schreef:
Maar uiteindelijk... springt een paard toch alleen maar omdat je 't van 'm vraagt. Als je een paard in een bak zet met hindernissen gaat ie er echt niet zelf overheen springen. Ik weet niet of er zo'n groot verschil is tussen paarden wilde dieren wat dat betreft.

whaha, nou dan ken je mijn vorige pony niet. Als die een hindernis zag moest hij er overheen... als ik niet wilde, jammer dan dan gooide hij mij er eerst vanaf en sprong hij alsnog :D .

Overigens staat mijn paard 24/7 buiten behalve als ze in de schuilstal staat (doet ze haast nooit) maar ik merk heel goed aan haar dat ze het leuker vind om er op uit te gaan. De meeste paarden die ik ken trouwens.

Overigens is de enige reden dat tamme dieren makkelijker te trainen zijn dat ze straf accepteren van mensen. Zonder straf is een tijger net zo makkelijk en betrouwbaar te trainen als een dolfijn (ook een zeer agressief dier trouwens en absoluut niet met straf te trainen). Overigens zijn dolfijnen een goed voorbeeld. Die kunstjes kun je dan zielig vinden... voor de dolfijnen zelf is het bezigheidstherapie. Juist door ze pas eten te geven als ze er iets voor doen zijn ze hanteerbaar. Op plekken waar ze alleen maar in het bassin mogen rondzwemmen zijn ze veel agressiever jegens mensen uit verveling.

Ik geloof ook niet dat er zó'n groot verschil is tussen wilde dieren en paarden óf mensen wat dat betreft. Zelf heb ik nog nooit dieren gehad die het liefst de hele dag 'thuis' zijn, of dat huis nou een bench of stal is of een woonkamer of weiland. Hoe goed mijn honden het ook hebben thuis op de vloerverwarming, je maakt ze pas echt blij met een avontuurlijke wandeling of vakantie. Ik ken ook geen mensen die het liefst de hele dag binnen zitten of in bed liggen. Dieren voelen zich net als mensen het liefste nuttig, tenminste dat is mijn ervaring.

Mensen, tamme dieren en wide dieren hebben allemaal ongeveer dezelfde hormoonhuishouding die zorgt voor behoeften, instinct en emotie. Mensen zijn ook 'gemaakt' om in een hol te wonen en te jagen danwel te verzamelen. Toch vind iedereen het normaal dat we ons hebben aangepast aan het hier en nu en wil iedereen graag afwisseling en avontuur, ook als dat stress inhoudt.

Waarom denken we dan te weten dat dieren absoluut niet tegen stress kunnen? Waarom denken we zo zeker te weten dat een dier precies het tegenovergestelde wil van wat wij willen? Ik vind dat totaal niet logisch.

Als ik kon kiezen tussen in een circus werken en 24/7 in mijn huis te moeten zitten niets doen dan wist ik wel wat ik koos. Waarom zou een dier waarvan toch minimaal 90% van mijn genetica overeen stemt zo fundamenteel en radicaal anders zijn?

Dat wilde dieren niet te trainen zijn is onzin. Dolfijnen zijn het overduidelijke bewijs maar ook tijgers kun je trainen dmv positieve bekrachtiging. Dat het in het verleden met 'wilde' dieren niet gelukt is zegt niets over de trainbaarheid van die dieren maar alles over het onvermogen van mensen om verder te kijken dan onze eigen (apen)methode van aanleren; straffen. Hier op bokt is overal en telkens weer duidelijk te zien hoe hardnekkig we volhouden aan ons 'gelijk'.

Schijnbaar laten wij mensen liever de hele dierenwereld uitsterven dan dat we accepteren dat er andere methodes zijn dan de methodes waar wij mee geboren worden. En als we het zelf, met de ons bekende methodes niet kunnen dan "kan het dus niet" dan "is het onmogelijk". Ook al is het wetenschappelijk al meer dan dertig jaar aangetoond dat het wel kan..

Als een dier niet zou kunnen leren zou hij binnen een week morsdood zijn. Elk dier kan leren en is dus trainbaar. Maar omdat wij niet weten hoe zeggen we dat het onmogelijk is om een dier iets aan te leren of dat elke aangeleerd gedrag en elke manier van leren 'zielig' is. Net zoals je van die rigide paardentrainers hebt die een paard laten afmaken als het ze niet lukt ze af te richten. Dat een ander het wel kan is ondenkbaar. "Als ík het niet kan dan is het dus onmogelijk" is het motto... erg verdrietig word ik daarvan...

lees bijvoorbeeld deze quote

Citaat:
What makes this training method truly unique is that Ms. Pryor and many other converts insist that any animal can be trained with it. Perhaps the ultimate test of this was when Ms. Pryor was summoned by the Bronx Zoo to help handlers train the tigers at the Zoo's new Tiger Mountain exhibit. "When you need to do a medical test or procedure on a tiger, you either have to shoot them with a tranquilizing dart or put them in a squeeze device in their cage to hold them still," she says. The click method makes this a much more pleasant experience for both tiger and handler. "Now, the keepers can clicker-train the tiger to, say, put their nose on a target until they're told to move. While their nose is on the target, the trainer can draw blood from the tiger's tail or whatever else they need to do."

Training-Not Just for Dogs and Cats Anymore

Tigers aren't the only exotic animals that are trainable. Birds, small mammals and other creatures are all clicker trainable; in fact, a new clicker "Bird Kit" is due out this fall. "Small animals are especially a joy to clicker-train," she says, and they learn very quickly. But near-perfect timing is a big part of this method. As soon as the animal you're training does the trick or behavior you want it to do, the clicker should click and the treat should be bestowed. "What you click is what you get," Ms. Pryor says. But don't let that get you worried. Relax, take it easy, and have fun. "Don't panic," she says. "Just try it." And who knows? A click might do the trick.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:43

hey sallandval,

er is wel een groot verschil tussen de mens en de in gevangeschap levende dieren, wij mensen hebben het vermogen om keuzes te maken. een dier in gevangenschap heeft niets te kiezen qua leefomgeving en heeft zich aan te passen aan de leefomgeving die de mens dat dier geeft.
het is aan ons vind ik om er voor te zorgen dat ze grote verblijven hebben en geen kleine hokjes waar ze hun kont bijna niet kunnen keren......als een dier abnormaal gedrag vertoont ijsberen,eigen poten kapot bijten of weven kun je er toch niet omheen dat een dier stress heeft, dieren ervaren idd ook emoties en als zij abnormaal gedrag vertonen ga ik er van uit dat ze ongelukkig zijn.
stress is voor niemand goed, niet goed voor een ongeboren kind en niet goed voor een dier....tuurlijk ondervind iedereen wel eens wat stress maar heel je leven dag in dag uit is lijkt me geen pretje.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:09

ziet er indd niet echt vrolijk uit daar, maar denk is bij jezelf wat als je in een dieren tuin bent
daar staan ook de ijsberen te weven de HE-LE-DAG heen en weer te weven en te lopen de tijgers net zo, alleen de giraffen en de zeebras en die andere ja watzijn het }:0 ? die kunnen als enige in ene lekker stukje lopen. wilde dieren horen in het wild en niet in een tent

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:18

je bedoelt denk ik de gnoe.