Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:46

Karin schreef:
Janine1990 schreef:
Je hebt met je hond wandelen en met je hond spelen... Ik heb zelf een vrij grote hond, hij heeft ruimte nodig, hij moet spelen. Achter een bal aan rennen.

Doe je dat ook 24/7, net zoals honden in de vrije natuur dat (in theorie) zouden kunnen?

Honden spelen in de natuur geen 24/7 hoor... Maargoed.

Om je te pleasen, nee, dat kan ik niet.
Ik ga naar school, m'n zusje gaat naar school, m'n ouders werken fulltime en bijna fulltime.
Duss, o jee, m'n hond krijg ook niet alles wat ik hem hoop te bieden.
Maar hij komt wel 's ochtends naar buiten, wordt met hem gespeeld, 's middags weer, 's avonds ook weer, en voor we op bed gaan ook nog!
Daarnaast kan hij de hele middag buiten, als hij naar binnen wil laat hij zich wel horen. 's Avonds buiten het wandelen om hetzelfde.
Als hij zin heeft om te spelen pakt hij een bal en zoekt hij iemand op.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:46

sja, wat is flink?
Het is elk geval beter dan niets.. :)

Honden slapen gemiddeld 10-15 uur per dag he ;) Honden in de natuur jagen in een groep, spelen nauwelijks.

Als je hond genoeg beweging heeft en ook lekker los kan rennen is dat fijn. Een hond is daarnaast weer anders dan een kat. De gemiddelde hond is veel meer naar mensen toe dan de gemiddelde kat. ( mijn hond haat het om alleen thuis te zijn, mijn kat gaat zijn eigen gangetje wel)

@CM_: Hier rijden er sommige ook wel te hard, gelukkig heeft mijn kat ogen en moet dus zelf ook uit zijn doppen kijken.. Hij is al een keer omver gereden door een fiets, sja toen was hij 2 maanden mank en is zelf geopereerd.. Maar nu is hij weer zo vrolijk als wat en kijkt hij nog beter uit.. Een paard moet ook op zijn hoede zijn in een kudde in het land en een kat moet dat buiten zijn. Dan alsnog kunnen er ongelukken gebeuren, sja dat risico neem ik. Maar jou katten hebben wel een ren, dat is elk geval beter dan niets, daarnaast heb jij ook raskatten,die worden ook nog eens snel gestolen.. Daarom wil ik dus geen raskat hoe prachtig ze ook zijn ( en die van jou zijn erg mooi!)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:47

Ik heb er ook niet zo'n behoefte aan dat mijn raskat (die me dus is komen 'aanwaaien') door een ander wordt meegenomen.

De kans is groot, hij heeft een apart kleurtje en hij is erg aaibaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:48

CM_ schreef:
Oh ja idd, dat was nog een reden die ik vergat te noemen :D

Plus dat ze enorm makkelijk zijn, en dus zo opgepakt zouden kunnen worden door een vreemde.

Veel raskatten worden gestolen helaas :(

paarden worden ook gestolen :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:48

Janine1990 schreef:

Ik zeg geen 'o jee'. Jij probeert de omstandigheden voor jouw hond ook zo prettig mogelijk te maken, en daarbij heb je ook te maken met beperkende omstandigheden. Alleen maar goed toch dat je daar je best voor doet?

Het is dus allemaal niet zo zwartwit. Ik zou niet weten waarom het dan bij een kat of paard wél zo zwartwit zou moeten zijn?
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-01-10 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:49

Ja dat snap ik heel goed, een raskat is nu eenmaal geld waard.. Maar dan is een ren een mooi alternatief vind ik :)

@kim: _O- _O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:49

Onze katten waren niet binnen te houden. Ze zijn in eerste instantie gewoon binnen geweest uiteraard, een jong katje laat je niet zomaar weglopen, maar onze katten waren op een bepaald moment voortdurend aan het zoeken naar manieren om te ontsnappen en als een kat zich daar echt op toelegt is het niet makkelijk om dat te voorkomen. Een van de twee kon deurklinken gebruiken dus je moest niet alleen de deuren dichthouden maar ook op slot om dat te voorkomen.

Ik ken genoeg katten die het prima vinden en die drang veel minder hebben, maar onze katten waren niet binnen te houden en we hebben dan ook uiteindelijk moeten besluiten ze toch maar naar buiten te laten. In de eerste situatie kon dat perfect: achter ons was een ruim en verwilderd bedrijventerrein dus niemand had er echt last van. In de tweede situatie was het wat krapper, maar toen zijn we gelukkig verhuisd naar een plek met meer tuin. De buren hebben er wel af en toe last van gehad, maar over het algemeen viel het mee en we hadden een prima band met de buren.

Toen mijn ouders zijn verhuisd naar een huis in het centrum (zonder tuin) is er een andere plek gezocht voor de kat - dit was gewoon een dier dat niet binnen te houden was. (In eerste instantie zou ik haar meenemen, maar ik ben vreselijk allergisch geworden dus dat was inmiddels geen optie meer.)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:53

Karin schreef:
Janine1990 schreef:

Ik zeg geen 'o jee'. Jij probeert de omstandigheden voor jouw hond ook zo prettig mogelijk te maken, en daarbij heb je ook te maken met beperkende omstandigheden. Alleen maar goed toch dat je daar je best voor doet?

Het is dus allemaal niet zo zwartwit. Ik zou niet weten waarom het dan bij een kat of paard wél zo zwartwit zou moeten zijn?

Jij zegt geen o jee, maar ik wel... Hij zou het nog 10 keer beter kunnen krijgen, maar is ten prooi gevallen van mij en mijn familie. ;)
Voor zover ik kan zien vind hij het heerlijk bij ons, maar ik kan niet met dieren praten.
Ja, wij doen ons best, maar we weten ook dat het niet altijd even goed kan. Met name mijn zusje kan nogal laks zijn. Het komt voor dat m'n moeder 's ochtends om kwart over 7 Casper al uit heeft gelaten en ik 's middags om half 5 thuis kom uit school. En dat doet mij wel veel verdriet.

Een paard moet minimaal 4 uur per dag uit z'n stal komen. Om toch maar in de natuurlijke levensbehoeften te voorzien...
Elk dier is anders, ja. Maar elk dier moet je toch enigsinds aan zijn natuurlijk levensbehoeften toe laten komen. Mijns inziens ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:53

Klopt, en vandaar dat met een tussenweg IMO niets mis is - zolang het dier aangeeft dat hij daar happy mee is.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:55

Lisette03 schreef:
Dus wat heeft ze gedaan, de hele tuin afgezet met gaas en schrikdraad etc, conclusie: katten gelukkig, mams gelukkig.

Nah, zoiets is toch te vergelijken met een wei? Paarden kunnen buiten ook niet grazen waar zij dat precies willen maar zijn afhankelijk van de hoeveelheid weide die is afgezet (zelfs de zogenaamde wilde grazers hebben een afgeperkte ruimte). Evengoed hebben ze, iig die van ons, het dan reuze naar de zin. Kan me indenken dat een kat met een grote ren zich ook niet echt verveeld.

Overigens is het jachtinstinct bij elke kat anders. Die van mijn moeder had de vogeltjes nog net niet op z'n neus zitten, zo sloom (HTKkat), die van mij (ook HTKkat) jaagt op alles, dood of levend, kan ook perfect speelgoedmuizen uit de lucht vangen, inclusief krokodillendeathroll. Jagen en zoeken kun je in huis ook heel goed imiteren (okay, het blijft imitatie, maar toch) en daar kan een kat zich ook erg goed mee vermaken. Mens ook trouwens. ;)

Sonja schreef:
What's next, honden vrij laten buiten zodat ze in een roedel kunnen gaan jagen, omdat onze paarden in een omheind weiland lopen en we anders hypocriet zijn?

Liever niet, dank je...Heb al eens een hond in mijn kuit gehad en dat beviel niet zo. ;)
Verschil tussen honden, paarden en katten. Kattenoverlast is voornamelijk irritant en vervelend (okay, toxoplasmose bij zwangere vrouwen is idd meer dan), waarbij dat van paarden en honden ronduit levensgevaarlijk kan wezen (roedelvorming en dan saampjes een jogger aanvallen, paarden op de snelweg of in paniek door het stadscentrum - al lijkt me dat wel weer een leuke afwisseling voor ons doorgaans zo saaie centrum :+ )
Alleen daarom al gaat de vergelijking imo niet op. Als je het echt volgens de regels zou doen, zet dan gewoon alles open: het kippenhok, de konijnenren, het caviahok, de paardenstal en wei etc. O boy, wat zal dat een heerlijke zooi worden.
Dat de kat gewoon los rond kan lopen is eigenlijk een ontzettende luxe...
Waar het mij om gaat is dat je dingen aan kunt bieden die in het natuurlijke patroon van je dier vallen, alleen al het hebben van een huisdier of vee is voor hun beperkend. Aan de eigenaar om er een zo goed mogelijke draai aan te geven dat het dier nog enigzins iets natuurlijks kan doen. In sommige gevallen zou dat idd betekenen dat je een dier niet neemt of wegdoet, in andere gevallen valt er wel het een en ander 'op te leuken' en dat verschilt per diersoort. Is mijn idee dan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:58

Hoe kan je zien of het dier blij is? Als een kat hele tijd slaapt en afentoe speelt is hij dan blij? Ik weet het niet, ik denk alleen van niet.. Ik denk dat de kat altijd de behoefte heeft om echt te jagen en territorium afbakenen en dat je dit niet zomaar van een kat moet afnemen.

En als je ze goed opvoed, heeft niemand er last van :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:58

Nessah schreef:
Ja dat snap ik heel goed, een raskat is nu eenmaal geld waard.. Maar dan is een ren een mooi alternatief vind ik :)

In een ren kunnen ze ook niet jagen. En in een ren hebben ze nog minder ruimte dan in het gemiddelde huis.

Wat het dan toevoegt... Dat ze in de frisse lucht komen. Dat zou nog een afweging kunnen zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:59

Pluizebolpum schreef:
Waar het mij om gaat is dat je dingen aan kunt bieden die in het natuurlijke patroon van je dier vallen, alleen al het hebben van een huisdier of vee is voor hun beperkend. Aan de eigenaar om er een zo goed mogelijke draai aan te geven dat het dier nog enigzins iets natuurlijks kan doen. In sommige gevallen zou dat idd betekenen dat je een dier niet neemt of wegdoet, in andere gevallen valt er wel het een en ander 'op te leuken' en dat verschilt per diersoort. Is mijn idee dan.

Als je een dier neemt, dan betekent dat voor dat dier idd hoe dan ook een beperking van het leven dat hij zou hebben als hij 'in het wild' zou leven. Aan de eigenaar de schone taak om het dier een zo fijn mogelijk leven te geven.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:59

Ook wij hebben een raskat, maar bovenal een hele lieve kat :), en die willen wij ook graag hier houden. Wij hebben het geluk dat alles buiten de tuin eng is volgens haar, dus ze gaat nooit verder dan de buren. Zo kan ze wel naar buiten maar is ze nooit ver weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:00

Karin schreef:
Nessah schreef:

In een ren kunnen ze ook niet jagen. En in een ren hebben ze nog minder ruimte dan in het gemiddelde huis.

Wat het dan toevoegt... Dat ze in de frisse lucht komen. Dat zou nog een afweging kunnen zijn.

Ik heb een levendige verbeelding. Maar ik zie een mooie grote ren voor me, in een tuin, afgezet met gaas. Poeziekat ziet muis, muis vlucht door het gaas, poeziekat staart zich blind op muis...................................... BOEM.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:01

Nessah schreef:
Hoe kan je zien of het dier blij is? Als een kat hele tijd slaapt en afentoe speelt is hij dan blij? Ik weet het niet, ik denk alleen van niet..

Ik vind dat als je een dier kent, je best kunt merken of een dier behoorlijk in z'n vel zit of niet.

Citaat:

Daar schoten wij schromelijk in tekort :) We hebben onze katten nooit iets bij kunnen brengen dat bleef hangen als we er niet bij waren :) (Onze katten wisten prima wat wel en niet mocht, maar als er geen mens in de buurt was om het in de gaten te houden, deden ze het evengoed :) )

Janine1990

Nessah schreef:
Hoe kan je zien of het dier blij is? Als een kat hele tijd slaapt en afentoe speelt is hij dan blij? Ik weet het niet, ik denk alleen van niet.. Ik denk dat de kat altijd de behoefte heeft om echt te jagen en territorium afbakenen en dat je dit niet zomaar van een kat moet afnemen.

Ik geloof dat een kat gelukkig is als hij telkens weer terugkomt, na een wandelingetje buitenshuis...

Nessah

Ja, maar je moet hierbij niet vergeten dat paarden,honden en katten wel gedomesticeerd zijn. Dus 100% natuurlijk hoeft en kan helemaal niet.. Alleen kan je sommige dieren net dat beetje extra geven zodat ze nog wel een beetje dier kunnen blijven. ( paard in weiland met een groep, kat buiten en een hond voldoende los laten in een natuurgebied met uitlaten)

En die ren dat ging over mensen die een dure mooie raskat niet naar buiten durven te laten.. Het is een feit dat die dieren veel geld waard zijn en dus snel gejat worden. Sja, je moet wat.. Ik zou niet weten wat ik met een raskat zou doen, ik wil dus geen raskat.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 16-01-10 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:03

Nessah schreef:
Ja, maar je moet hierbij niet vergeten dat paarden,honden en katten wel gedomesticeerd zijn. Dus 100% natuurlijk hoeft en kan helemaal niet.. Alleen kan je sommige dieren net dat beetje extra geven zodat ze nog wel een beetje dier kunnen blijven. ( paard in weiland met een groep, kat buiten en een hond voldoende los laten in een natuurgebied met uitlaten)

Heel erg mooi gesproken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:04

Janine1990 schreef:
Ik heb een levendige verbeelding. Maar ik zie een mooie grote ren voor me, in een tuin, afgezet met gaas. Poeziekat ziet muis, muis vlucht door het gaas, poeziekat staart zich blind op muis...................................... BOEM.

Paard is een kuddedier. Wil graag met soortgenoten buiten staan. Hengst staat in paddock met verhoogd hek, ziet merrie twee weilanden verderop, hengst wil naar merrie, probeert te springen en.... BOEM! Dat is toch ook zielig? :(:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:06

Nessah schreef:
En die ren dat ging over mensen die een dure mooie raskat niet naar buiten durven te laten.. Het is een feit dat die dieren veel geld waard zijn en dus snel gejat worden. Sja, je moet wat.. Ik zou niet weten wat ik met een raskat zou doen, ik wil dus geen raskat.

Dat had ik ook kunnen zeggen toen me deze kat werd aangeboden: 'Nee, ik wil geen raskat, want die kunnen niet naar buiten.'

Dan had hij hoogstwaarschijnlijk een spuitje gehad, zijn eigenares was tenslotte overleden en het enige overgebleven familielid wilde zo snel mogelijk van hem af. Tja, je kunt je afvragen wat dan beter voor het beestje was geweest. Nu zit hij bij mij op een appartement waar hij niet naar buiten kan. :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:07

Karin schreef:
Janine1990 schreef:

Paard is een kuddedier. Wil graag met soortgenoten buiten staan. Hengst staat in paddock met verhoogd hek, ziet merrie twee weilanden verderop, hengst wil naar merrie, probeert te springen en.... BOEM! Dat is toch ook zielig? :(:)

Ik bedoelde het grappig :P Zoals in een funniest home video ;)

Mijn ervaring is trouwens dat een hengst pas door heeft dat daar verderop een merrie staat als hij de merrie van dichtbij heeft gezien, dus heeft geroken. Maargoed, zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet met hengsten. Hooguit met die die naast merries staan omdat ze nog geen flauw benul hebben van hun hengst zijn.
Verder zie ik ze hooguit heen en weer rennen in de paddock...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:07

En dus moet je een hengst niet dicht bij een merrie zetten als hij volop in de hormonen zit (dekhengst, of hengst die heel goed weet dat hij hengst is). Want dat is inderdaad een heel sneu verhaal..

Een dier ziet iets wat hij heel graag wilt, kan het ruiken en zien maar er niet bij.. Dat vind ik inderdaad cru.

@karin: Ben dus blij dat ik nooit voor zo'n keuze gestaan heb. Maar stiekem denk ik dat ik toch ook zo'n kat naar buiten zou laten.. Zelfde dat ik een duur sportpaard ook in de groep zet in het land met alle nodige risico's, de meeste mensen verklaren mij voor gek.. Toch staat ze daar lekker :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:09

Jouw dure sportpaard staat op een omheind weilandje.

Als ik mijn 'dure raskat' naar buiten doe in een tuin of ren die nog kleiner is dan mijn appartement, dan schiet die kat daar IMO niet zo heel veel mee op, hij kan nog steeds niet jagen en haalt hooguit een frissere neus dan binnen.

Redenen om hem niet helemaal los te laten lopen heb ik al gegeven. En een kat die helemaal vrij buiten loopt is IMO niet te vergelijken met dat paard dat relatief 'veilig' op een omheind weiland staat.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:11

Een land van 4 hectare met 15 andere paarden, dus niet geheel zonder risico..
En ik bedoel echt naar buiten, dus niet in een ren in de tuin.