Lisette03 schreef:Dus wat heeft ze gedaan, de hele tuin afgezet met gaas en schrikdraad etc, conclusie: katten gelukkig, mams gelukkig.
Nah, zoiets is toch te vergelijken met een wei? Paarden kunnen buiten ook niet grazen waar zij dat precies willen maar zijn afhankelijk van de hoeveelheid weide die is afgezet (zelfs de zogenaamde wilde grazers hebben een afgeperkte ruimte). Evengoed hebben ze, iig die van ons, het dan reuze naar de zin. Kan me indenken dat een kat met een grote ren zich ook niet echt verveeld.
Overigens is het jachtinstinct bij elke kat anders. Die van mijn moeder had de vogeltjes nog net niet op z'n neus zitten, zo sloom (HTKkat), die van mij (ook HTKkat) jaagt op alles, dood of levend, kan ook perfect speelgoedmuizen uit de lucht vangen, inclusief krokodillendeathroll. Jagen en zoeken kun je in huis ook heel goed imiteren (okay, het blijft imitatie, maar toch) en daar kan een kat zich ook erg goed mee vermaken. Mens ook trouwens. 
Sonja schreef:What's next, honden vrij laten buiten zodat ze in een roedel kunnen gaan jagen, omdat onze paarden in een omheind weiland lopen en we anders hypocriet zijn?
Liever niet, dank je...Heb al eens een hond in mijn kuit gehad en dat beviel niet zo.
Verschil tussen honden, paarden en katten. Kattenoverlast is voornamelijk irritant en vervelend (okay, toxoplasmose bij zwangere vrouwen is idd meer dan), waarbij dat van paarden en honden ronduit levensgevaarlijk kan wezen (roedelvorming en dan saampjes een jogger aanvallen, paarden op de snelweg of in paniek door het stadscentrum - al lijkt me dat wel weer een leuke afwisseling voor ons doorgaans zo saaie centrum
)
Alleen daarom al gaat de vergelijking imo niet op. Als je het echt volgens de regels zou doen, zet dan gewoon alles open: het kippenhok, de konijnenren, het caviahok, de paardenstal en wei etc. O boy, wat zal dat een heerlijke zooi worden.
Dat de kat gewoon los rond kan lopen is eigenlijk een ontzettende luxe...
Waar het mij om gaat is dat je dingen aan kunt bieden die in het natuurlijke patroon van je dier vallen, alleen al het hebben van een huisdier of vee is voor hun beperkend. Aan de eigenaar om er een zo goed mogelijke draai aan te geven dat het dier nog enigzins iets natuurlijks kan doen. In sommige gevallen zou dat idd betekenen dat je een dier niet neemt of wegdoet, in andere gevallen valt er wel het een en ander 'op te leuken' en dat verschilt per diersoort. Is mijn idee dan.