je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:36

bosefoso schreef:
Paard en een goudvis.. Het zijn inderdaad beide dieren, maar vind het verschil nogal groot.
Kanarie krijgt haast overal ook een klein mkooitje. Je kunt ervoor knokken, maar dit krijg je nooit anders.

Een grote cilinder, als van de ts is in ieder geval beter dan een kleine kom!

Ik vind het verschil niet zo groot eigenlijk.
Hebben alle 2 gevoel
Leven alle 2
Hebben alle 2 natuurlijke behoeftes
Worden alle 2 gehouden voor de lol van de mens
Stellen alle 2 specifieke eisen aan omgeving en voeding.
Worden alle 2 ziek/niet oud als je er slecht voor zorgt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:36

bosefoso schreef:
Paard en een goudvis.. Het zijn inderdaad beide dieren, maar vind het verschil nogal groot.
Kanarie krijgt haast overal ook een klein mkooitje. Je kunt ervoor knokken, maar dit krijg je nooit anders.

dat is dus niet waar, het gaat erom dat die beestjes zich niet prettig voelen als ze maar kort rechtuit kunnen zwemmen.
Een cilinder is qua wateroppervlak keiner als een kom.

En door simpelweg te denken "dit krijg je nooit anders" veranderd er natuurlijk helemaal nooit iets..........................

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:40

Citaat:
Ik dacht dat dat in Nederland niet gedaan werd, die chemicaliën. Heb je een site waar ik dat kan zien?
Ik gebruik zelf namelijk nooit waterverbeteraars. Heb het een tijdje wel gedaan. Maar ik merkte geen verschil.

Zit chloor in het water wat niet goed voor vissen is, en vooral in de zomermaanden gaat er meer door ons water heen....
Als ik onze koivijver ververs in de zomer zorg ik altijd dat ik dit doe met een sproeier die meer dan een meter omhoog gaat en dan pas de vijver in, zodat het chloor in aanraking komt met lucht en het verdwijnt, zal ik dit niet doen heb ik enorme gestressde vissen die eruit gaan springen....
Citaat:
Komt bij dat als een goudvis 30 cm lang wordt (wat doodnormaal is voor een goudvis) ze dan idd die 40 liter en die meter heel hard nodig hebben

Vindt het nog niet eens zo veel hoor, als je kijkt hoe zulke vervuilers het zijn en dan is 40 liter water niet veel....bij kois die ook erg vervuilers zijn, is de regel 80 cm vis op een kub water....dat is 1000 liter water.....dus dat is voor een vis van 30 cm 375 liter water...

Als je een goede biologische filter hebt dan heb je goed schoon water die ook biologisch schoongehouden wordt, dit door goede bacterieen...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:43

Vjestagirl schreef:
bosefoso schreef:

Ik vind het verschil niet zo groot eigenlijk.
Hebben alle 2 gevoel
Leven alle 2
Hebben alle 2 natuurlijke behoeftes
Worden alle 2 gehouden voor de lol van de mens
Stellen alle 2 specifieke eisen aan omgeving en voeding.
Worden alle 2 ziek/niet oud als je er slecht voor zorgt

Hier heb je helemaal gelijk in. bij onze goudvissen hebben we er altijd een zuurstofbal in gehad. uiteindelijk de vissen laten wennen aan buiten temperatuur en ze zijn de vijver in gegaan. vijver van 3 x 3 x 1.5 meter.
Ik denk er nu aan dat we die bol nog hebben. ik doe hem straks meteen bij het visje.

zebradanio is geloof ik het visje. ik kan vanavond of morgen middag wel een foto maken van het visje. visje heeft een val gehad. kom was omgestoten. visje meteen gered en in een andere kom gedaan. visje is er dus al 2 jaar. ik verzorg hem goed (eigenlijk is hij van mijn zusje) maar die keek er niet naar om dus dat vind ik zielig. (overigs wil ze wel een andere vis. no way dat die er komt. gelukkig is mijn moeder het met mij eens) ik ga eens kijken of er niet iemand is die hem wil hebben voor een aquaria hier in de buurt.

Jullie hebben groot gelijk. ben dom dat ik dat niet eerder ingezien heb..

_Tara_

Re: je raad nooit waar mijn vissen nu in zwemmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:46

Een zebradanio in z'n eentje in een kom? Zebradanio's zijn scholenvissen, zitten dus 't liefst met minstens 10, en ze horen in een aquarium van minstens 60 cm thuis. Liefst groter.
Als je 'm op marktplaats zet is er denk ik vast wel iemand die 'm in zijn/haar school op wil nemen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:52

Vjestagirl schreef:
Noah2006 schreef:
Wat ik mij afvraag, hoe krijg je bij goudvissen nou het beste die algentroep uit het water? Dat probleem had ik vaak bij mijn oude aquarium. Hoorde wel slakjes e.d., maar het gaat ook op de bodem en in de planten zitten.

Ik geloof (maar ben niet 100% zeker) dat een algeneter in koud water kan. Zijn leuke vissen om te zien ook.

En wat ze bij mij in de dierenwinkel zeiden was dat het kon liggen aan dat je je lampen te lang aan hebt en dat het dus te warm wordt, of dat je te veel voert...

Ik zou er geen algeneter in zetten hoor! Een algeneter ie koudere temperaturen kan verdragen is een Hypostomus Plecostomus. Het grote nadeel is dat die beestjes snel groeien en erg groot worden (+/- 40cm) en later NIET in een vijver kunnen.

Het probleem van kommen en kleine bakjes is vaak dat het opstarten fout geaan wordt of eigenlijk niet gedaan wordt. Eigenlijk moet je je aquarium vullen met leidingwater en er waterbereidingsmiddelen aan toe voegen. 1 die zware metalen en chloor bindt en 1 waarmee je goede bacterieen toevoegt. Die goede bacterieen zetten zich af op de bodem en in het filter als je die hebt. Die bacterieen gaan afvalstoffen om zetten in niet schadelijke stoffen. Als je een aquarium goed op start (en dit geld ook voor goudvissen) zet je er pas na een dag of 10 vissen in.

Nu zou ik er idd aquasafe voor goudvissen in doen. Erg belangrijk is dat je levende plantjes er in zet. Die produceren zuurstof, de vissen eten er wat van en ze groeien van afvalstoffen zodat je minder alg krijgt. Zet de kom niet in de buurt van het raam, want veel daglicht zorgt ook weer voor meer alggroei. En geef ze niet te veel eten!!!!! Vaak staat op die potjes ''meerdere keren per dag een beetje geven''. Ik zou het beperken tot één maal per dag en dan maar 3 á 4 keer peer week. Je hoeft ze echt niet elke dag eten te geven.

En let er op met verversen dat je maar maximaal 1/3 verschoont, nooit meer! Je kunt beter wat vaker een klein deeltje verschonen dan ineens heel de kom. Schep er 2/3 water uit en houd dit met de vissen apart. Dan maak je je kom schoon, want het vuil ligt het meeste op de bodem. Dan vullen met oude water en aanvullen met leidingwater en aquasafe toevoegen.

En voor de zuurstof kun je een klein filterpompje aanschaffen. Is wel altijd op stroom. Door de circulatie krijg je meer zuurstof en het vuil blijft in het sponsje achter. Als je geen stroom hebt kun je een mini-oxydator nemen. Die kun je bij de meeste tuincentra met vijverafdeling wel halen. Zie: https://www.wesdijk.nl/webshop/aquarium ... 0-ltr.html

Succes!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:01

Ik wíst dat er een reden was dat ik geen algeneter in mijn aquarium had gedaan, wist alleen niet meer wat :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:51

Delphi, die bacteriën uit een flesje en watervoorbereidingsspul vind ik persoonlijk overbodig. Na een dag of 10 zou ik gewoon 14 dagen van maken. Voor de zekerheid ;)
Over die 2/3e van je water + je vissen apart. Lijkt mij heel erg veel stress voor je vissen opleveren. Komt daarbij nog dat als je je vissen goed houdt, dus in een aquarium met 40 liter per vis. Dat je dan flink wat emmers nodig hebt om dat water + vissen apart te houden :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:52

*grinnikt* en dáár heb je nou een badkuip voor :P

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:54

Delphi bedankt voor de uitgebreide tips. Ik krijg bijna weer zin om een aquarium aan te schaffen als ik jullie verhalen zo lees. Dat algeneters 40cm kunnen worden had ik ook niet gedacht :=.
Inderdaad een idee om een advies topic te openen voor vragen over waterdieren / vissen. Jullie hebben wel een aquatopic, maar dat is voor de experts :D.
Ts.. hoe gaat het nu met je vis, drijft hij nog steeds?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:57

Hier aquatopic in mijn onderschrift!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:07

Ja maar Vjesta, daar ga je toch niet aan beginnen :oo Moet er niet aan denken zeg :P Iedere keer m'n aquarium 2/3e leeghalen, in 't bad, vissen erbij. Dat gaat toch nergens over :P

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:22

_Tara_ schreef:
Delphi, die bacteriën uit een flesje en watervoorbereidingsspul vind ik persoonlijk overbodig. Na een dag of 10 zou ik gewoon 14 dagen van maken. Voor de zekerheid ;)
Over die 2/3e van je water + je vissen apart. Lijkt mij heel erg veel stress voor je vissen opleveren. Komt daarbij nog dat als je je vissen goed houdt, dus in een aquarium met 40 liter per vis. Dat je dan flink wat emmers nodig hebt om dat water + vissen apart te houden :P

Die bacterien zijn idd overbodig als je het geduld hebt om minimaal 14 dagen te wachten. Maar helaas hebben veel mensen dat niet. Dan versnellen die bacterien het biologische evenwicht. Aquasafe o.i.d. zou ik toch wel aanraden, want er zitten ook stoffen in die zorgen voor vitaliteit van de vissen en die de slijmhuid en kieuwen extra beschermen (jodium, magnesium, colloïden).

Over die 2/3 e slaat op een viskom ;) omdat de vissen van de TS daar in zitten. In een viskom heb je relatief veel vuil op de bodem. Veel mensen bij ons in de winkel willen dan alles schoonmaken. Vandaar dat wij het zo adviseren. Nee, in een 'gewoon' aquarium laat je je vissen zitten en haal je gewoon 1/4 of max 1/3 water uit, lijkt mij wel zo logisch.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:48

Die middelen gebruik ik ook niet, flauwekul in mijn ogen.
Ik gebruik enkel wat vloeibaar spul voor het bemesten van de planten, soms medicijnen en kleikegels voor de planten. Dat is alles wat ik in mijn bak gooi :)

En visvoer natuurlijk :+

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:57

bosefoso schreef:
Verbeter de wereld en begin bij de dierenwinkel!
Zolang deze niet anders verkopen, zal een goudvis altijd klein blijven zwemmen.

Ik werk in een aquariumzaak, en we verkopen absoluut geen kommen, maar als mensen kosten wat het kost een guppy/sluierstaartje willen hebben in hun kom wijs ik ze er wel meerdere malen op maar ik hoef niet hun verantwoordelijkheid te dragen.
Op een gegeven moment blijf ik niet aan de gang hoor, ik dacht er ook zo over toen ik er nog niet werkte maar echt sommige mensen wíllen het gewoon niet horen. Dan kan de dierenwinkel er ook niks meer aan doen. Mensen kunnen best zelf nadenken, en dáár moet het verschil vandaan komen

bosefoso schreef:
Maar goed, TS; heb je inmiddels ontdekt waar het aan lag? Kan me haast niet voorstellen dat het aan de kalkwaarde van je kraanwater ligt.

Ik geloof dat trouwens ook niet, 'k zou het eerder denken bij teveel voeren

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:17

Aquasafe zou ik dan hooguit bij transport van vissen gebruik. Aangezien de stress ze nog wel eens wil verzwakken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:38

Ik denk dat als je nou 50 keer een nieuwe goudvis koopt omdat ie steeds dood gaat, of je koopt 1 keer een paar en stopt ze in een aquarium en ze leven 20 jaar dat je bijna even duur uit bent ..
En bovendien hebben ze een goed leven. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:59

Pikeur schreef:
bosefoso schreef:
Verbeter de wereld en begin bij de dierenwinkel!
Zolang deze niet anders verkopen, zal een goudvis altijd klein blijven zwemmen.

Ik werk in een aquariumzaak, en we verkopen absoluut geen kommen, maar als mensen kosten wat het kost een guppy/sluierstaartje willen hebben in hun kom wijs ik ze er wel meerdere malen op maar ik hoef niet hun verantwoordelijkheid te dragen.
Op een gegeven moment blijf ik niet aan de gang hoor, ik dacht er ook zo over toen ik er nog niet werkte maar echt sommige mensen wíllen het gewoon niet horen. Dan kan de dierenwinkel er ook niks meer aan doen. Mensen kunnen best zelf nadenken, en dáár moet het verschil vandaan komen

Wij verkopen wel kommen en kunnen daar helaas niet buiten. Ook wij wijzen mensen daar op. Net zoals wij mensen er op wijzen dat aquariums goed opgestart dienen te worden. En als mensen er met alle geweld gelijk een school kardinaaltetra's en wat andere vissen in willen zetten kunnen we ze moeilijk weigeren deze vissen te verkopen. Wel maken we ze er dan attent op dat de kans groot is dat ze na een weekje dood zullen liggen en dan het risico bij hun ligt.

En idd mensen moeten zelf eens nadenken en zich verdiepen in het dier dat ze gaan aanschaffen. Hoe vaak mensen bij ons geen (geelbuik)schildpadden willen kopen om die vervolgens in zo'n ienieminie plastic eilandenbakje van de markt o.i.d. willen stoppen 8)7 9 van de 10 keer vragen wij of ze weten dat het dier erg groot wordt, verwarmt moet zitten en dat er best wat verzorging bij komt kijken. Maar soms is het erg druk en schiet zo'n vraag van onze kant er bij in. En dan komen mensen soms, ondanks dat wij info aangeplakt hebben hangen, klagen dat ze toch wel erg groot worden. Is het dan zo moeilijk om je even te verdiepen in een dier dat je aan wilt schaffen?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:32

Wat een onzin die 40 liter.

Wij hadden 3 goudvissen in een hoge vaas. Onderin steentjes, en plantjes erin zodat ze zich konden verstoppen. Daarnaast een pompje dat zuurstof uit een bolletje in de vaas blaast. Deze stond een paar uur per dag aan. Ze kregen gewoon drijvend voer.
Met schoonmaken kregen ze helemaal nieuw water. Wel een beetje warm erbij in zodat het niet steen koud is.

Voel trouwens maar eens hoe koud het water is net voordat je de bak of kom leeg gooit. Water is koud hoor! zelfs als hij gewoon in de huiskamer staat.

Hou er ook niet van om een vis in een klein kommetje te proppen ze moeten wel een beetje ruimte hebben. Maar die 40 liter, dat is echt flauwe kul. Het is geen haar of orka hoor!

2 van die vissen zijn 5 jaar geworden en die andere 7,5 jaar oud!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:35

pluisje88 schreef:

Wij hadden 3 goudvissen in een hoge vaas. Onderin steentjes, en plantjes erin zodat ze zich konden verstoppen. Daarnaast een pompje dat zuurstof uit een bolletje in de vaas blaast. Deze stond een paar uur per dag aan. Ze kregen gewoon drijvend voer.
Met schoonmaken kregen ze helemaal nieuw water. Wel een beetje warm erbij in zodat het niet steen koud is.

Voel trouwens maar eens hoe koud het water is net voordat je de bak of kom leeg gooit. Water is koud hoor! zelfs als hij gewoon in de huiskamer staat.

Hou er ook niet van om een vis in een klein kommetje te proppen ze moeten wel een beetje ruimte hebben. Maar die 40 liter, dat is echt flauwe kul. Het is geen haar of orka hoor!

Jemig! Zijn ze echt zo oud geworden? Wauw!
En dan te bedenken dat goudvis met gemak 25 tot 30 jaar oud kunnen worden, nee, dan is 5 jaar en 7,5 jaar een hele prestatie!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:26

in vergelijking met een orka heeft een goudvis te weinig water. weet jij hoeveel ruimte ze nodig hebben voor een orka? daar heeft het dolfinarium zelfs geen plek voor.. dus ja ( en ook ik) moet beter na denken voordat ik een vis aanschaf.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:34

Joyckuh schreef:
pluisje88 schreef:

Jemig! Zijn ze echt zo oud geworden? Wauw!
En dan te bedenken dat goudvis met gemak 25 tot 30 jaar oud kunnen worden, nee, dan is 5 jaar en 7,5 jaar een hele prestatie!

Hoe veel mensen ken jij die een goudvis heeft die zo oud is geworden? die van mij zijn van de mensen in mijn omgeving zeker verweg de oudste hoor.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:37

pluisje88 schreef:
Hoe veel mensen ken jij die een goudvis heeft die zo oud is geworden? die van mij zijn van de mensen in mijn omgeving zeker verweg de oudste hoor.

Dus omdat de vissen bij de mensen die jij kent niet oud geworden zijn, moeten we er maar trots op zijn dat jouw goudvis 5 jaar is geworden? En moeten we er maar genoegen mee nemen dat goudvissen dus maar te klein gehouden moeten worden? Stel je niet zo aan!

Ik wil niet heel veel zeggen, maar mijn goudvissen zijn al 15 jaar, zwemmen vrolijk in de vijver rond en zijn inmiddels grote sterke goudvissen geworden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:41

Oke wat jij wilt, maar niet idereen heeft een vijver en aangezien wij veel katten en reigers in de buurt hebben is een vijver ook niet diervriendelijk. Een buurman heeft Een vijver gehad met grote koi's die hebben de reigers en de katten helemaal leeg gehaald. en daar zaten er heel veel in

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:43

Wij hebben ook goudvissen van een jaar of 10 in de vijver.
Als de vijver groot genoeg is heb je weinig last van katten.
Wij hebben er zelfs geen last van.. Al pakt de kat er een uit, dan is het de natuur, zo denk ik.
Ik ben compleet tegen een ronde kom.
Wel een luxe in wat voor water ze zwemmen, haha.