“VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 22:30

Tonijn op water inderdaad.. Niet te vaak ivm kwik..

Nee, ze eten dan in een uur geen hele kip hoor :Y) Zo'n kip eten ze in een dag of 3 op; 2 maaltijden per dag mogen ze schransen tot ze vol zitten en dan gaat 'ie terug de koelkast in..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 11:37

Ik heb hier alles nog een keer goed doorgelezen en er brandt toch wel een vraag bij mij. Hoe kan ik op basis van onderstaande vleessoorten een menu samenstellen? Vis mag ik maar 1 x in de 2 weken geven. Lever mag ik ook niet teveel geven, zeker niet in het begin? Als ik het zo lees moet ik dus een menu voor de hele maand of in ieder geval voor 2 weken samen stellen.
Kan iemand mij helpen hoe het menu er dan uit moet zien voor mijn 2 lappen? De poezen krijgen naast rauw vlees (ik ben over koken heen gestapt ;) ) wel nog steeds brokjes. Voor wat brokjes betreft begrijp ik dat ik goede kwaliteitsbrokjes moet kopen... Maar dat is weer een ander onderwerp.

Het vlees wat ik in huis heb (en woensdag nog een deel ophaal bij de slager) en welke dag mogen ze WAT hebben? Wat is een veilige MAAND-MENU?

- Kalkoengehakt
- Konijnenlever
- Kippenlevertjes
- Rosbief
- Tonijn (in water - blik)
- Kipfile
- Runderhart.

Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag, etc.

En hoe slaan jullie het op in de vriezer? Ik las elders een tip dat je in ijsblokjes-houders je voorraadjes kan doen zodat je bijvoorbeeld 4 blokjes per kat eruit kan drukken. Dat worden een hoop ijsblokjeshouders in de vriezer :Y) Heeft iemand andere tips hoe ik het op kan slaan in de vriezer? Nu heb ik het in zakjes gedaan maar dat is niet handig vind ik persoonlijk.

Ook lees ik dat er totaal vitamines bestaan voor poezen. Is het in de vorm van pillen of in de vorm van vloeistof?
Wie heeft namen van een goede totaalvitamine? 1 waarbij ik het kan geven zonder dat ze het door hebben...?
Alvast super bedankt weer

Henkje

Re: “VERS VLEES recepten” voor katten, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:09

Ik heb alles in zakjes van 250 gram gedaan (het vlees en vleesbot). Dat is voor 4 katten een maaltijd. De organen heb ik in kleine bakjes. De prooidieren liggen in een aparte la. Ik heb een menu voor 1 week.

Maar voor je volledig wil samenstellen, lees je echt goed in. Sommige katten zijn eenkennig en het laatste wat je wilt, is dat ze tekorten oplopen.
Als het zelfsamenstelling minder dan 30% van je totale voedselaanbod (als je dus nog meer dan 70% kvv, brok of blik voert) is het niet nodig om een menu te maken. Anders wel.

Zorg dat je voldoende verschillende diersoorten hebt, minstens 5. En zorg dat je voldoende bot voert (10-15%)

Als je volledig voert, heb je ook geen vitaminepreparaten nodig. Het is eerder schadelijk dit bij te voeren dan goed.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:23

Ow en botten echt NIET koken.

Ik heb laatst uitgerekend dat ik per kat per maand zo'n 8 euro kwijt ben aan vlees. Ze eten een kilo per week ongeveer.
Diersoorten die je ook nog kunt geven (ik voer zelf geen rund): kip, konijn, haas, kwartel, duif, patrijs, kalkoen, hert, ree, paard, eend, geit, lam (en schaap) Ik heb ook een keer struisvogel, kangoeroe en springbok gehad. Vinden ze heerlijk (lekker natuurlijk :P ). En vissoorten als zalm, (hors) makreel, sardien etc.

Als je in de ochtend brok geeft, zou je in de avond vers kunnen geven (persoonlijk zou ik dan wel voor goed natvoer gaan ipv brok of kvv)
maandag: vleesbot (kip, konijn, haas, eend) met maag (kipmaag)
dinsdag: spiervlees (lam, geit, hert)
woensdag: vleesbot met lever (van wild of klein dier)
donderdag:spiervlees
vrijdag:vleesbot met hart (lamshart, eendenhart)
zaterdag:spiervlees
zondag:vleesbot met nier (konijnennier of hertennier)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 12:50

dankjewel Henkje. ;)
Maar hoe zou mijn menu er dan veilig uit komen te zien gezien mijn ingekochte voorraad?

- Kalkoengehakt
- Konijnenlever
- Kippenlevertjes
- Rosbief
- Kipfile
- Runderhart.

Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag, etc.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:52

Volgens mij maakt t niet zo veel uit welke dag je wat geeft Downhill, want je geeft nog geen bot. Maar k ben geen expert dus zeker weten doe k het ook niet.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 13:03

Maakt wel uit schijnt want het is niet gezond om te vaak ingewanden/lever te geven. ;-)
Ik ben heel benieuwd hoe mijn menu eruit moet komen te zien op basis van mijn bovenstaande vleessoorten. :-)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 13:05

Kijk dan ben je dus al verder dan ik, want dat wist ik dus niet :)
Maar dan zorg je toch dat je niet op 2 achtereenvolgende dagen lever geeft? Of denk k nou te simpel hihi

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 15:04

Je mag best iedere dag lever geven, maar dan moet je gewoon een ietsiepietsie geven ;) Er mag maar 3% lever aan de kat gegeven worden ivm vitamine A vergiftiging.
De meeste NRV voerders geven 1 dag per week orgaan. De andere dagen geef je spiervlees en bot.

Omdat TS helemaal nog geen bot in het menu heeft zitten kan het zowiezo niet kompleet zijn.

Heel veel tips kun je ook vinden op http://www.voernatuurlijk.nl en dan met name het forum. Daar vind je ook heel veel voorbeeldmenu's

TS kan het best beginnen met alles wat afzonderlijk aan de kat te presenteren. Katten zijn zéér kieskeurig namelijk en eten echt niet alles. Pas wanneer je weet wat je kat wel en niet wil eten kun je aan de hand daarvan een menu in elkaar sleutelen.

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... hp?t=22070 héél leerzaam!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 16:02

Heel erg bedankt Laika ;-)
Dus vis mag maar 1 x in de twee weken
Orgaanvlees mag maar 1 dag in de week

Bot durf ik (nu nog) niet aan omdat het binnenkatten zijn waarvan 1 een gevoelige maag.
*gaat nu kijken naar http://www.voernatuurlijk.nl *

EDIT: dan moet ik inloggen ^) (op het zoveelste forum)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:52

Op de website zelf staat ook veel info, zelfs een kattenmenu :j

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:45

Yes! Die heb ik gevonden op de website, Laika :j
Vanavond hebben ze kippenlever gegeten. Wel weer aangemengd met Whiskas maar niet veel.
Het is heel leuk om te zien hoe ze het vlees moeten kauwen. Ze hebben er best lang over moeten doen voordat de bordjes leeg waren vanwege het kauwen.
Nova wilde eerder stoppen met eten maar ik heb haar met een blik op oneindig netjes weer terug bij haar bakje gezet. Gelukkig ging ze weer verder eten maar ze heeft 4 stukjes laten liggen. Zo aan haar kop te zien pastte deze maaltijd NET :D Pop schaamde zich niet om die 4 stukjes dan maar "op te ruimen"
Ze liggen nu beiden in coma. Morgen krijgen ze runder rosbieflapje.
Ik heb nog steeds geen idee hoe ik mijn ingekochte vlees moet indelen in een 2-wekelijks menu. :\

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:24

Ik wil je best helpen met een voorbeeld menu. Maar dan moet ik wel precies weten wat je wilt.
Je kunt best af en toe wat rauw geven wat je hebt gekocht. Maar een volledig menu kun je er niet van maken.
Katten kun je het beste aan bot laten wennen, door het bot plat te meppen met een hamer.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 20:28

Ik durf serieus geen botvlees te geven ^)
1 kat heeft een hele gevoelige maag en is echt van de rats (bibbers) zodra ze heeft gekotst.

Super dat je mij wilt helpen. Hetgeen wat ik nu ingekocht heb staat hierboven maar ik zal vast wat missen aan vlees. Die moet ik dan nog erbij kopen. ;)
Ik ben nog maar een beginner / mijn binnenkaten zijn sinds gisteren voor het eerst rauw aan het dineren. ;)
Ik heb ondervonden dat ik (te) veel orgaanvlees heb gekocht...

EDIT:
Dit is mijn beginnetje van het menu van de katten wat ook daadwerkelijk gegeven is / wordt.
Vrijdag : kipfilé
Zaterdag : kippenlevertjes
Zondag : runderrosbieflapje
Maandag : kipfilé
Dinsdag : ??????????

INGEKOCHT:
- Kalkoengehakt
- Konijnenlever
- Kippenlevertjes
- Rosbief
- Kipfile
- Runderhart.
Laatst bijgewerkt door VDB op 09-01-10 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:33

Moderatoropmerking:
Kunnen we dit als een informatief topic houden over vers vlees en het bereiden er van?
Dan haal ik berichten met wat welke poes precies lekker vindt er uit, en houden we het informatief.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 12:41

Hopelijk heb ik nu een passend startersmenu voor mijn poezen samengesteld. :Y)
Ze krijgen naast dit rauw vleesmenu ook onbeperkt brokjes.
Het menu is samengesteld uit 75 gram rauw vlees per poes met de regel: maximaal 1 x per week orgaanvlees en maximaal 1 x in de twee weken vis.
Ik probeer de dagen om te wisselen met taaivlees en dat ze de volgende dag wat zachter vlees krijgen zoals kipfile. Voorlopig krijgen ze de eerste 2 weken 50 gram wat na deze 2 weken wordt verhoogd naar 75 gram per poes.

STARTERSMENU voor de poezen:

WEEK 1

Spiervlees --- Vrijdag --- Kipfilé
Orgaanvlees --- Zaterdag--- Kippenlevertjes
Spiervlees --- Zondag --- Rosbief
Spiervlees --- Maandag --- Kipfilé
Vis --- Dinsdag --- Tonijn in water uit blik
Spiervlees --- Woensdag --- Kalkoengehakt
Spiervlees --- Donderdag --- Runderlap

WEEK 2
Spiervlees --- Vrijdag --- Rosbief
Orgaanvlees --- Zaterdag --- Runderhart
Spiervlees --- Zondag --- Kipfile
Spiervlees --- Maandag --- Runderlap
Spiervlees --- Dinsdag --- Kalkoengehakt
Spiervlees --- Woensdag --- Runderlap
Spiervlees --- Donderdag --- Kipfile

WEEK 3 doe ik hetzelfde als week 1
WEEK 4 doe ik hetzelfde als week 2

Botvlees ga ik later proberen door ze een heel kippenpootje te geven. Moet ik mij erbij voorstellen dat ze dan ook het bot opeten? Of adviseren jullie dit eerst een beetje gehakseld te geven?

EDIT: Konijnenlever schijnt erg moeilijk leverbaar te zijn...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:44

Het makkelijkst om te eten voor de kat aan botvlees is kippennek, of kippenvleugels. Hierin zitten kleine botjes. Gehakseld kan je doen door het bot met een hamer te keuzen. Dus plank op het aanrecht, vleugeltje erop, afdekken met een doek, en tekeer gaan met een hamer :D Je kan het dan zo fijn rammen als je zelf wilt. Dat bot hebben ze echt nodig hoor! Anders zou ik je adviseren om de eerste weken wat kattenmelk bij te voeren zodat het calciumgehalte op peil blijft.
Het is dus inderdaad de bedoeling dat ze het bot opeten. Is het bot te hard voor de kat dan laat ze het waarschijnlijk vanzelf wel liggen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:56

Amanda schreef:
Je gaat het straks ook echt merken. De bak stinkt minder, ontlasting is beter, minder haaruitval en de vacht is zijdezacht!

Dat verschil begon ik al te merken toen ik Orijen brokken ging voeren!

Krijg toch wel weer inspiratie om meer vers te gaan geven, heb een tijdje elke dag vers gegeven (wel met de Orijen brokken als basis), maar toen mee gestopt omdat wat de een lustte de ander niet meer hoefde en andersom... Toen dacht ik ff 'klerebeesten, ik moeite doen en jullie niet vreten' :+

Tegenwoordig zijn ze weer zeer geinteresseerd als ik vlees sta te bereiden, dus ik denk dat ik dan gewoon een maaltijd brok geheel ga vervangen door vlees :j. De ene is toch wat te dik dus als ze het dan niet blieft heeft ze pech :Y)

TS; wij hebben hier ook 1 kat die bijna om de dag wel gekotst had om het een of anders, en sinds ze omgezet zijn naar Orijen gebeurt dat echt zelden, en na vers vlees heeft hij nog nooit gekotst (ok, 1x, mag niet liegen, maar dat kwam omdat 'ie zó gek is op rosbief dat een hele lap gejat had en iets te veel gegeten had :') ). Ook bot was geen probleem!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 13:14

Dan geef ik het liefst kippenvleugels.... :r Het idee is wat minder ernstig dan de nek maar ik hoop dat ze niet in een stuk bot gaan stikken, zoals ik hier ook gelezen heb. Of dat Nova gaat kotsen...
Hoe vaak per week is het nodig om een kippenvleugel te geven? En dan gewoon 1 van de slager toch? (zonder veertjes)
Wat de kattenmelk betreft ben ik benieuwd welke merken aanbevolen zijn. Ik heb geleerd dat dit helemaal niet gezond is? Of zijn er diverse soorten? :D

Laika schreef:
Het makkelijkst om te eten voor de kat aan botvlees is kippennek, of kippenvleugels. Hierin zitten kleine botjes. Gehakseld kan je doen door het bot met een hamer te keuzen. Dus plank op het aanrecht, vleugeltje erop, afdekken met een doek, en tekeer gaan met een hamer :D Je kan het dan zo fijn rammen als je zelf wilt. Dat bot hebben ze echt nodig hoor! Anders zou ik je adviseren om de eerste weken wat kattenmelk bij te voeren zodat het calciumgehalte op peil blijft.
Het is dus inderdaad de bedoeling dat ze het bot opeten. Is het bot te hard voor de kat dan laat ze het waarschijnlijk vanzelf wel liggen.

Hoi Remember, ik heb hier eerder de naam Orijen gelezen en ook alleen positief. :j Ik had al op de site gekeken en zit er ernstig aan te denken om Orijen brokjes (droogvoer) te bestellen. Zouden ze ook een probeerzakje hebben?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:57

Kippennekje ziet er ongeveer uit als een vinger.
Afbeelding
Het bot in het nekje bestaat uiteraard uit werveltjes, die ongeveer de maat van een kattenbrokje hebben. Misschien dat je dat dan ivm eventueel stikken erin wat veiliger vindt.
Overigens moet een kat wel een schrokker zijn om te stikken in bot. Deze katten zouden ook in een brokje kunnen stikken lijkt mij.

Nekken als ook vleugels worden gezien als 50/50 bot/spiervlees. Je moet dus even kijken hoeveel bot je kat nodig heeft binnen jouw menu.

Ook heel lekker gevonden door de meeste katten zijn eendagskuikens :j Te koop bij veel dierenwinkels.

Kattenmelk kijk ik niet naar het merk, maar wel naar de hoeveelheid calcium die erin zit. Dit omdat ik een poes heb die uitsluitend kuikens eet. Het bot van een kuiken is nog niet volwaardig aan calciumgehalte.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:04

Eendagskuikens moet ik ook eens proberen.
Waar haal jij je kippennekjes? We hebben hier geen poelier of slager op het dorp en heb ze verder nog nooit gezien.
Die kippenvleugeltjes had ik er dus eentje die in dat hele dunne botje bijna stikte. Dat durf ik echt niet meer :n
En het is echt geen schrokker. Het bleef in zijn keel hangen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:42

Apart Amanda, dat jouw kat dat botje probeerde heel in te slikken! Misschien kan jij dan beter ook de vleugels met een hamer bewerken.
Ik koop de nekjes, kuikens en veel ander spul bij www.gelukkigdier.nl
Wij hebben alleen een poelier op de markt en die kon naar zijn zeggen ook niet aan nekjes komen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:21

Gelukkig zijn mijn 2 poezen geen schrokkers. Ze zullen eerder gaan "voetballen" met voedsel wat ze niet kennen. :D
Ik ben er achter gekomen dat kippennekjes niet makkelijk te verkrijgen zijn.
Laika, dankjewel weer voor de fijne tips. Calciumgehalte is dus ook van groot belang (ik heb even het gedeelte gequote wat ik moet onthouden) ;)
*gaat zometeen kijken op gelukkigdier.nl Hoe werkt dat met transport dan om het thuis te krijgen? Dat gaat toch bederven?

Laika schreef:
Het bot in het nekje bestaat uiteraard uit werveltjes, die ongeveer de maat van een kattenbrokje hebben. Misschien dat je dat dan ivm eventueel stikken erin wat veiliger vindt.
Overigens moet een kat wel een schrokker zijn om te stikken in bot. Deze katten zouden ook in een brokje kunnen stikken lijkt mij.
Nekken als ook vleugels worden gezien als 50/50 bot/spiervlees. Je moet dus even kijken hoeveel bot je kat nodig heeft binnen jouw menu.
Het bot van een kuiken is nog niet volwaardig aan calciumgehalte.

Amanda schreef:
Die kippenvleugeltjes had ik er dus eentje die in dat hele dunne botje bijna stikte. Dat durf ik echt niet meer :n
En het is echt geen schrokker. Het bleef in zijn keel hangen.

Amanda, kan het stikken zijn gebeurt doordat bot ook kan splinteren?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:38

Nee, niet gekookt bot splintert niet. Ik denk dat hij het kauwen zat was en het in 1x wilde inslikken ofzo.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:52

Het transport, dat wordt gewoon bezorgd. Komt in diepgevroren of verse toestand bij je aan huis. Je moet dan natuurlijk wel binnen hun bezorggebied wonen.