sunny_l0ve schreef:Daar gaan we weer, iemand die te snel oordeelt.
Die cocker spaniel hebben we via via gekregen van iemand die er niet meer voor kon zorgen, en toen had ze al overgewicht. Plus dat we eerst nog aan de frolic zaten, en dat heb ik uiteindelijk na een lange tijd veranderd gekregen hier in huis. Dus ja, ik ergerde me er ook kapot aan dat mijn eigen hond 25 kilo woog.
Ik baseer mijn opmerking op de informatie die jij mij geeft, aangezien ik zelf nota bene nog een opmerking heb geplaatst over dat mensen vaak geen achtergrond weten, ga ik ervan uit dat als je iets post, dat je dan ook over een bijzondere achtergrond vertelt als die er is (zoals de anderen dat ook doen). Dus niet mij afbranden omdat je zelf onvolledige informatie verstrekt en dan lopen piepen dat ik te snel oordeel. Ik zeg alleen dat het mij nogal tegenstrijdig in de oren klinkt als je enerzijds zegt dat je een hekel hebt aan worsten op pootjes, terwijl je dus een hond hebt die 25 woog (meer dan 2 keer zoveel als zou moeten). Ik heb ook gezien dat je ouders ze niet te dik vonden, maar je bent er ook zelf bij. Als ik van te voren had geweten dat jullie niet verantwoordelijk waren voor het overgewicht, dan had ik iets heel anders gezegd.
Nog even jouw tekst:
Citaat:
Hier ook 2 honden die iets te dik zijn. Mijn ouders en zus vonden van niet, welnee ze zijn helemaal niet te dik. Jaja, maak dat de kat wijs .
Gelukkig zijn we nu over op dieetbrokken, en wegen we nu ook hun voer af. Hiervoor kregen ze altijd frolic en veel te veel. Een echte vetmaker dus.
We hebben een vuilnisbak formaat labrador, die nu wel aardig bij zijn normale gewicht komt, en een cocker spaniel (kruising am. X eng.) die eerst 25!!! kilo woog en nu 19 kilo weegt. Ze heeft dus nog wel te gaan, aangezien ze rond de 10/11 kilo hoort te wegen.
Deze hond is ook echt een vreetzak, en probeert regelmatig de kattenbrokjes op te vreten.
Op straat probeert ze ook wat te eten als ze denkt dat het eetbaar is. Echt een hond om goed in de gaten te houden dus.
Citaat:
Kritiek van een DA kan ik goed opnemen, aangezien die er daadwerkelijk verstand van heeft en heeft geleerd voor zijn vak. Maar als een man/vrouw van 120 kilo naar mij toekomt en zegt dat mijn dier te dik is, tja, dan vragen ze erom. Dat is mijn geval ook gelukkig nog niet gebeurd, zou erg kwetsend voor die mensen zijn.
Nogmaals, trek je dan ook je mond open als de DA 120 kilo weegt? Die man/vrouw van 120 kilo kan er nog steeds wel meer verstand van hebben dan jij, bovendien heb jij ook geen benul van de reden van het overgewicht, dus je veroordeelt mensen net zo snel als de mensen waar jij zo'n hekel aan hebt. Bovendien ga je dan nog mensen kwetsen ook, staat je netjes.
Citaat:
De tegenstelling die jij geeft over dat paard is ook absurd. Dat is met elk dier zo, je kunt ze niet op dieet zetten door alleen hun voer te veranderen. Ze moeten ook conditie op bouwen, anders ben je ze in feite gewoon aan het uithongeren.
Ja dat is het ook, maar dat gebeurt toch vakar dan je denkt, net als dat ze bijvoorbeeld ruwvoer gaan afbouwen, maar wel krachtvoer blijven geven
.
*edit* nog even ter info, de eigenaresse is verre van dik, en het paard was moddervet (nu iets minder, maar nog steeds vet). Dus een 'gezond' gewicht heeft geen moer te maken met al dan niet dikke beesten.
Citaat:
Maar ik vind het heel erg dat mensen zo snel veroordelen, en dat de manier waarop kritiek gegeven word heel snel neerbuigend is i.p.v. opbouwend.
Opbouwende kritiek is veel sneller aan te nemen dan iemand die gelijk beschuldigend gaat klinken. Wie weet heeft iemand het dier net en is hij bij zijn vorige verblijf vetgemest, of heeft het dier een ziekte net zoals bij mensen waardoor die dik is.
Voor sommige dingen is echt een logische verklaring te vinden, dus vraag eerst voorzichtig waarom het dier zo dik is en zeg daarna dat het misschien beter voor het dier zelf zal zijn als hij iets minder zou wegen.
De opbouwende kritiek geldt trouwens voor alles, dat maakt het ook fijner voor jezelf!
Alhoewel het niet altijd kan, als iets echt te zot voor woorden is. Zelf ook meegemaakt met een vorm van dierenmishandeling, dan blijf ik echt niet poeslief

Dat is helaas de aard van het beestje, jij doet het namelijk zelf net zo goed. Bovendien kunnen mensen sowieso vrij slecht tegen kritiek, of deze nou opbouwend is of niet (nu ben ik een voorstander de eerste). Wat ook een punt is, is dat mensen niet WETEN hoe ze opbouwende kritiek moeten geven. Juist om die achtergrondredenen die je noemt zeg ik niets tegen mensen, maar ga ik eerst een beetje vragen. Dan vertellen mensen zelf hun verhaal wel en dan kun je eventueel advies geven of heb je antwoord gekregen op de vraag die je eigenlijk wilde stellen. Zo zag ik laatst een heeeel klein hondje met een mini muilkorfje, in eerste instantie dacht ik, wat een onzin, maar ik was toch nieuwsgierig naar het waarom. Dus heb ik gevraagd of ze misschien beet. Vanaf dat moment heeft die vrouw alles uitgelegd wat er aan de hand was, beestje zat namelijk op een nierdieet, maar vrat alles op wat los en vast zat, vooral tijdens het uitlaten. Met een nierdieet kun je dat er niet bij hebben. Dus toen was het klaar, ik had mijn antwoord en hoefde het niet zielig te vinden of te veroordelen. Zo simpel kan het zijn....
Net als wanneer er mensen langs de paarden lopen, iedereen vraagt me namelijk of ze het niet koud hebben, erg fijn, want dan kan ik heel mooi uitleggen hoe het werkt en waarom ze het niet koud hebben zoals mensen het koud hebben. Mensen hebben weer wat geleerd en die gaan de volgende keer niet de dierenbescherming bellen omdat er een paard 'zielug' in de wei staat (met vriendjes dan).