Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Ijs vrij houden waterfles(nijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:47

werkt wel, maar tuitje blijft bevriezen...

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:01

Heb je geen mogelijkheid om de nijnen voor deze erge vries periode even binnen te halen of in een schuur te zetten? Waar het water niet bevriest?
Weet natuurlijk niet of jullie daar de mogelijkheid toe hebben, maar ik gooi even een idee in de groep :+

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:49

Mijnes zijn misschien erg verwend maar heb ze lekker een fleece kleedje gegeven (al vanaf 2 a 3 euro bij de ikea) en ze krijgen s'aavonds een snuggle safe (schijf die je 6 minuutjes in de magnetron legt en dan 12 uur warm blijft) deze vouw ik in de fleece :)) De waterbakjes doe ik papier en stro omheen. Bovenin is het dicht met plexiglas en geisoleerd dus daar bevriest het sporadisch.. Verder twee a drie keer per dag warm water erin (koelt af tot lauw omdat het bakje koud is) en mijn vrouwtje begint meestal meteen te drinken. Mijn hok staat in mijn onderschrift om een beeld te krijgen van het plexiglas. Vroeger deden we altijd zo'n isolatie plaat voor het gaas, hielp ook goed!

De cavia's heb ik naar binnen gedaan, kunnen niet zo best tegen de kou als konijnen :n

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:50

Ow en ik heb nu ook op het dak dingen liggen, bv plastic zeil en daaronder zo'n kleed die je bij verhuizen gebruikt of zoiets! Warmte gaat via het dak weg, dat is zonde!

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:52

Bij ons bevriest het ook telkens, aluminiumfolie helpt niet. Wij verversen heb 2 à 3 x per dag, en geven ze elke avond een flinke pluk groente (ook vocht), en ze doen het prima :) .

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:55

Onze konijnen krijgen amper water, maar volop peen en desnoods komkommer, daar hebben ze genoeg aan!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:58

Hebben ze je dat verteld?

Ik vind het maar raar dat er iets onthouden wordt wat er gewoon moet staan :o Drink zelf niets en eet alleen maar groente en fruit (ow en wel dingen als droog brood ed :)) )

Amper water, dan staat er wel iets dus?

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:03

Wij moesten eerst ook 6x per dag de waterflessen ontdooien, maar toen hingen ze nog aan de buitenkant van het hok. We hebben ze nu binnen in het hok gehangen, en nu bevriezen ze bijna niet meer. Ook hoe voller ze zijn hoe minder snel ze bevriezen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:22

annepanne schreef:
Hebben ze je dat verteld?

Ik vind het maar raar dat er iets onthouden wordt wat er gewoon moet staan :o Drink zelf niets en eet alleen maar groente en fruit (ow en wel dingen als droog brood ed :)) )

Amper water, dan staat er wel iets dus?

Wij fokken al jaren konijnen, van die ernorme joekels ook nog, en er is niets geks aan hoor. In de zomer hebben ze waterflessen, maar alle konijnen staan buiten in rennen dus dat heeft nu geen zin. We geven ze genoeg groente, schillen, sla, alles van de tuin eigenlijk.
Ze zijn er nog nooit van doodgegaan?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:30

Dus alleen met de vries hebben ze geen water? Das anders dan degene die hier eerder heeft gereageerd (weet niet meer wie). Tja ik ben geen voorstander maar als jij het zo wil!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:32

Vroeger werd altijd gezegd dat konijnen geen water nodig hadden, omdat ze al het vocht wat ze nodig hebben uit sappige groente en fruit kunnen halen. Bij voorkeur echt komkommer!

Hier hebben mijn cavia's wel altijd water, maar als ik ze komkommer heb gegeven is het flesje savonds nog vol. Dan drinken ze ook niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:34

Heb hier en daar het topic even doorgelezen, en absoluut GEEN waterfles! want met die metalentuitjes daar kunnen ze met hun tong aan blijven plakken! En ik maak echt geen grapje, heb vorig jaar ook rond wintertijd daar een verhaal over gelezen hier op bokt, dat het vaak goed gaat is een geluk, maar het kan ook goed misgaan! Dus alsjeblieft pak in de winter een bakje water!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:57

annepanne schreef:
Dus alleen met de vries hebben ze geen water? Das anders dan degene die hier eerder heeft gereageerd (weet niet meer wie). Tja ik ben geen voorstander maar als jij het zo wil!

Bedoel je dit sarcastisch?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:10

Nee lees maar terug...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:17

Tot nu toe red ik het met voor de helft leeggieten en heet water bijvullen.
Ik heb van die flessen die fokkers ook hebben, met een dekseltje een de bovenkant. Veel makkelijker te reinigen!
Ze kosten 3 euro per stuk, niet veel en als er wat kapotvriest kan je onderdeeltjes los kopen.
Het enige nadeel is dat je ze per 10 moet bestellen. :D
Ik heb nog 3 flessen liggen nu, voor de onderdelen ofzo.

En als het straks hard gaat vriezen... Ontdooien dan maar he?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-01-10 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:19

bij de boerenbond kun je warmtestaafjes halen misschien niet handig voor in een flesje maar wel voor een waterbakje misschien een idee ? ze kosten 13 euro je hebt dus wel stroom nodig ...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:20

Rosmoov schreef:
bij de boerenbond kun je warmtestaafjes halen misschien niet handig voor in een flesje maar wel voor een waterbakje misschien een idee ? ze kosten 13 euro je hebt dus wel stroom nodig ...

Een thermostaat er in hangen? :oo :x
Lijkt mij niet handig.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:22

Ik had laatst toen er weet-ik-veel hoeveel sneeuw lag het waterflesje eerst ingepakt (ook een deel van het tuitje) met aluminiumfolie, toen een oude handdoek eromheen met elastiek en toen nog een laag aluminiumfolie :+ Flesje bleef meer dan twee dagen 'onbevroren' !

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:23

Roweentje89 schreef:
Heb je geen mogelijkheid om de nijnen voor deze erge vries periode even binnen te halen of in een schuur te zetten? Waar het water niet bevriest?
Weet natuurlijk niet of jullie daar de mogelijkheid toe hebben, maar ik gooi even een idee in de groep :+

konijnen moet je niet eerst binnen halen en dan weer naar buiten doen. dan verliezen ze hun vacht. als je ze nu binnenhaalt mogen ze pas weer naar buiten als de NACHTtemperatuur boven de 15 graden is...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:28

Bij mijn konijnen gebruik ik 's ochtends de fles dat ontdooid op de kachel ligt en vul dat met lauw water en 's avonds vul ik een andere fles met lauw water en zo wissel ik dagelijks om. Gaat tot nu toe erg goed.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:51

Mijn nijnen zitten in de schuur, maar daar vriest het net zo goed.. het enige verschil met buiten is dat het er niet waait, en dat scheelt qua kou nogal. Zodra het 'snachts niet meer vriest gooi ik ze weer naar buiten.

Enne ik heb een flink drinkbakje, wat ik 2x per dag ververs als het bevroren is. Nijnen hebben dus sowieso 2x pd water, als het de rest vd dag bevroren zou zijn maakt dat imo weinig uit. In het wild zitten ze ook niet continu bij een poel.
Beetje stro in een drinkbakje wil bevriezen ook nog weleens tegenhouden.

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:51

het is niet echt een thermostaat het word niet bloedheet of lauw het zorgt er gewoon net voor dat het niet aanvriest

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:36

Nog een flesje erbij halen en regelmatig even wisselen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:56

Moet zeggen dat hier de waterflesjes bijna niet bevriezen! Het hele hok is dan ook wel ingepakt met policarbonaatplaten (?) die voor isolatie zorgen en heel veel wartme vast houden. Ze wonen bij ons op zand, waar dan nu nog een flinke laag stro overheen ligt, maar zelfs het zand waar geen stro op ligt is niet koud! Werkt echt perfect!