Mijn hondje word gedekt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:26

Wat een veel reacties weer! Fijn dat er toch nog positieve reacties zijn :) En GJ9, ik begrijp je wel hoor ;) als ik hoor dat iemand een nestje wilt van een Chihuahua zou ik precies zo denken als jij. Maar ik zou daarna wel opgelucht zijn als ik zou horen dat het wel allemaal gaat zoals het hoort.

Verder ga ik zeker genieten van het eerste nestje, 't voelt toch een beetje alsof ik oma word :=

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:52

Ik heb drie dekreuen een dwergpincher en twee dwergschnauzers en het karakter is gewoon hetzelfde gebleven.
Heeft veel met opvoeding te maken en sommige chihauhuas hebben die vaak niet :D :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:46

GJ9 schreef:
Karlijn: ik dacht dat jij verstand van Chihuahua's had

Dat dacht ik ook, tot ik haar post las :D

Verder weet ik niet wat de richtlijnen van het stamboek zijn, maar het zou niet aan mij besteed zijn om zomaar een nestje te fokken voor 'de leuk'. Ook niet als je al gegadigden hebt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:08

GJ9 schreef:

Over dat merken: dat doen ze al, maar de kans is groot dat dat veel erger gaat worden. Natuurlijk kan je dat wel weer afleren, maar je hond veranderd er zeker door en het is de vraag of je dat moet over hebben voor 1 dekking.

Omdat ik zeg dat het onzin is dat reuen 'onzindelijk' worden na het dekken???

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:09

Quellian schreef:
GJ9 schreef:

Dat dacht ik ook, tot ik haar post las :D

Verder weet ik niet wat de richtlijnen van het stamboek zijn, maar het zou niet aan mij besteed zijn om zomaar een nestje te fokken voor 'de leuk'. Ook niet als je al gegadigden hebt.

Waaruit blijkt mijn 'onkunde' over chihuahua's?
Ik ben gewoon niet overtuigd van het papiertje, omdat ik mormels van 5 kilo, met flaporen, lange snuiten enz. heb gezien met stamboom, en prachtexemplaren zonder..
Verder heb ik het ook over gezondheid e.d.

Ik snap jullie punt niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:24

jus schreef:
Je doet niks fout hoor , veel succes met je nestje en als het zo ver is even wat fotos.
Vind wel dat er wat negatief gereageert word , het is algemeen bekent dat een chihauhua moeilijk te fokken is ook vanwege zijn maat
en afwijkingen maar ze heeft toch uitgelegd dat alles is nagekeken door een DA.

Ik kan anders nergens terugvinden dat dit teefje gechecked is op erfelijke aandoeningen, jij wel?
(Kan wezen dat ik dr overheen lees)

Nickeltje

Re: Mijn hondje word gedekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 15:54

Moderatoropmerking:
Kunnen we het hier een beetje gezellig houden?
TS heeft al in eerdere berichten aangegeven dat dit een weloverwogen keuze is, dat ze bij de dierenarts is geweest etc, etc.
Kritiek is prima, dat houdt mensen scherp, maar graag wel een beetje onderbouwd en niet alleen maar roepen dat het een stom idee zou zijn.
Ik verwacht hier een volwassen discussie.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:12

leuk hoor een nestje.
ik heb zelf ook een chihuahua van nu nog maar 10 weekjes.'
maar wil ik in de toekomst ook wel een nestje mee als ze geen afwijkingen heeft.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:36

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:53

Het is idd heel handig om te checken op erfelijke afwijkingen. Een DA kan er een aantal vaststellen, maar lang niet alles (ook omdat ze meestal niet heel specifiek verstand van Chihuahua's hebben).

MAAAR: er zit een groot verschil tussen genotype en fenotype. Je hond kan van de buitenkant helemaal oké zijn, maar in het fenotype een afwijking meedragen. En daar kom je achter door het hele stamboek door te pluizen. Op zich is het dragen van een afwijking niet zo erg, maar als je reu het ook bij zich draagt, dan kunnen de puppies het wel krijgen. En als je niet weet wat er in je lijnen voorkomt, kan het maar zo dat je dit in het fenotype van je pupjes krijgt. En daar zou ik je graag voor behoeden.

Ik denk dat het voor de meesten erg overbodig is dat ik bovenstaande zit te typen, want dit weet iedereen die zich een beetje verdiept heeft in het fokken. Ik typte dit even voor mensen die denken dat het na een check-up van de dierenarts allemaal oke is.

Karlijn: stamboom geeft geen garantie. Zonder stamboom nog veel minder. Lange snuiten komen vaker zonder stamboom voor dan met.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:41

Even een update :Y)

Zondag kon ze niet gedekt worden, haar arme 'date' ;) stootte tijdens het spelen keihard zijn koppie tegen de onderkant van de tafel toen hij op de bank wou springen. Hij moest daarna gelijk overgeven en was een paar minuten even helemaal vertrokken (hij reageerde niet meer op de omgeving). Erg zielig, 't arme beestje heeft waarschijnlijk een lichte hersenschudding en moet veel rusten op de slaapkamer met zo weinig mogelijk lichtinval. Vandaag was hij nog steeds erg suf, maar hij at gelukkig weer wel.

Het is dus maar bij 1 keer gebleven, maar vaak is 1 keer al genoeg dus laten we het hopen. Ik merk wel dat ze de laatste dagen erg rustig is geworden, wat aanhankelijker en ze vraagt continue aandacht tot het irritante toe. Met uitlaten is ze niet vooruit te branden, en andere honden mogen absoluut niet in haar buurt komen anders gaat ze echt tekeer. Ze heeft de afgelopen dagen ook 'rare' gewoontes om bijv. buiten naar mensen te gaan grommen, of te gaan graven op de bank :+ Dit is alleen haar gedrag die veranderd, ik zie nog niets lichamelijks (logisch, het is pas 4 dagen geleden). Ze zou natuurlijk ook schijnzwanger kunnen zijn, maar dan zouden haar tepels nu al gaan opzwellen toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:43

Schijnzwanger komt pas na 8-10 weken na de loopsheid tot uiting, niet al na enkele dagen.
Ook dan pas zwellen de melkklieren op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:52

Edit: ook tussen de 2 dekkingen mag max 1 hele dag zitten ivm de verschillende leeftijden (dus dragen) van de pups. Je kan dan pups krijgen die te vroeg worden geboren en hun zuigreflex missen. (dus grotere kans op sterfte). Of pups die te lang hebben gezeten en dus "te groot" zijn op normaal geboren te worden.
Een goede fokker had je dit kunnen vertellen en ook niet toegestaan dat er een langere tijd tussen de dekkingen zou zitten.
Dus je hebt eigenlijk geluk dat je teef niet gedekt is bij de 2de poging.

http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_114-dekking-teef.php
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-12-09 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:55

Brainless schreef:
Edit: ook tussen de 2 dekkingen mag max 1 hele dag zitten ivm de verschillende leeftijden (dus dragen) van de pups. Je kan dan pups krijgen die te vroeg worden geboren en hun zuigreflex missen. (dus grotere kans op sterfte). Of pups die te lang hebben gezeten en dus "te groot" zijn op normaal geboren te worden.
Een goede fokker had je dit kunnen vertellen en ook niet toegestaan dat er een langere tijd tussen de dekkingen zou zitten.

Er zat 1 dag tussen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:57

Leslie90 schreef:
Brainless schreef:

Er zat 1 dag tussen ;)

Maar ze moest na de 1ste dekking nog 2x terug komen, dus dan zitten er tussen de 1ste en laatste dekking meer dan 24 uur!!

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:18

Ik heb dit topic even doorgelezen en moet net als een aantal andere hier zeggen dat het
onzin is dat een reu incontinent of onzindelijk wordt na een dekking. Ik heb zelf dekreuen
en nee geen onzindelijkheid gezien hier. Verder natuurlijk hartstikke goed dat hier wel met
honden gefokt wordt met stamboom. Want stamboomloze honden zijn hier meer dan genoeg
in nederland. Ik neem aan dat de pups ook stamboom krijgen
maar dan moet er wel binnen 10 dagen na dekdag de papieren volledig ingevuld en verstuurd
zijn naar Raad van Beheer. Ben je te laat ermee binnen paar dagen is dat alleen boete,
veel te laat is geen stamboom bij de pups.
De ouderdieren van chihuahua's worden volgens de rasvereniging (zoals ik het net las) op
patella luxatie getest. Aangezien ik hier zelf ervaring mee heb met mijn russell hoop ik
eigenlijk wel dat deze ouder dieren een officiele test hebben gehad bij een van de klinieken
die de rasvereniging aanraadt. Want een hondje met PL is geen pretje.

Over dekkingen en de tijd die tussen de dekkingen mogen liggen zijn al veel discussies geweest.
Als je gaat dekken ga je vooraf naar een goede dierenarts en de eerste dag van de loopsheid
wordt een teef dan nog een keer binnenste buiten gekeerd of alles in orde is. Ook wordt er dan
een uitstrijkje gemaakt op bacteriën zodat je er zeker van bent dat jouw teef geen bacteriën bevat
die de reu kunnen besmetten. Een besmetting bij de reu kan namelijk betekenen dat de reu steriel wordt.
Een besmetting bij de teef kan betekenen dat de pups afsmeren (=miskraam), of dood geboren pups,
infectie aan de baarmoeder of gewoon niet zwanger worden.
Als alles in orde is ga je met de teef vanaf dag 8 eens voor de zekerheid een keer een progesterontest doen.
Om te kijken hoe ver de teef is. Als er een test met emulite gedaan wordt (naar mijn mening de betrouwbaarste)
ga je pas met een minimale waarde 11 dekken.

Wanneer een tweede dekking? Een tweede dekking liefste binnen 24 tot maximaal 48 uur na de eerste dekking.
Het verhaal wat hier geschreven werd dat met 4 of meer dagen tussenpauze het risico bestaat dat er pups geboren
kunnen worden die dan eigenlijk te jong zijn en de andere uit het nest goed kan gebeuren. Maar hoeft niet perse,
want vaak is die tweede dekking al te laat en dat pakt ook niet meer.

Sperma van een reu kan tot maximaal 7 dagen zich vastnestelen in de baarmoederwand voordat het doorzwemt naar
het eitje of ze wachten tot het eitje valt en pakken het dan. Hier is een erg mooie aflevering op discovery over geweest
trouwens. Ik heb een nest doggen gehad begin dit jaar. Teef twee dagen achter elkaar gedekt binnen de beroemde 24 uur,
bevalling kwam en een pup uit die de helft kleiner was dan de andere pups. Al snel hadden we het door met de dierenarts
het was een prematuurtje. Zeker 1 week te vroeg geboren. Door een te late dekking kon het niet komen, dit was het
bewijs voor het nestelen van sperma.

Ik sluit me helemaal aan bij GJ9 en Brainless ;)

Verder wens ik je veel succes met je nestje

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:01

hoi ben benieuwt of het gelukt is ????

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:04

Vind het toch een beetje vreemd allemaal en zit gewoon met 1 vraag komt misschien banketstaaf over maar is niet zo bedoeld

TS waarom fok je? zodat je pups kan verkopen? omdat ze nu erg gewild zijn en er veel geld aan te verdienen is?

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:15

Tja, wat zal ik zeggen..ALs er aan de TS gevraagd wordt of de hondjes voldoen aan de rasvoorschriften, komt als antwoord dat ze geent zijn..
Rasvoorschriften gaan over het uiterlijk van het ras..Hoe de benen moeten staan, hoe het koppie eruit moet zien, wat het karakter van de diertjes is..
Als je daar niet aan voldoet, fok je dus verkeerde hondjes en met ms nare gevolgen van dien..en krijgt het ras ws verkeerde naam.

Bij mijn mopshondjes bv, ik heb een reutje en teefje, waarvan het teefje allerlei gebreken heeft, ga ik dus niet mee fokken. Overigens moet er niet aan denken mijn mopsje dat aan te doen, ik heb daar geen verstand van.
Reutje zal binnenkort onder het mes moeten om nestjes te voorkomen.

Zoals Doggenmeisje hierboven beschrijft, zo moet het gaan..

Ben ook heel erg benieuwd of het gelukt is de dekking.

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:44

Inmiddels moet er bijna wat te zien zijn aan de teef die gedekt is. Dus ben erg benieuwd of het gelukt is!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 19:43

Even een updatje dan maar voor de nieuwschierige. Ik heb sinds kort een Blackberry dus zit niet meer eindeloos op bokt :+ ze is inmiddels zwanger van 2 pups! En dat na 1 keer dekken, het was meteen raak dus. Vorige week heeft de DA gevoeld en voelde dat 2 vruchtkamers 'vol' waren, alleen was het voor een echo nog te vroeg. Dinsdag hebben we onze eerste echo om te kijken of alles goed is, ze is nu 4 weken (bijna 5) drachtig. Voor de echo mogen we een cd-rom mee nemen om de beelden erop te branden, erg leuk!

Verder gaat het met mams goed, ze is erg rustig en slaapt veel. Ze eet ook weinig dus ik ben verplicht om kippensoep over haar brokjes te gooien zodat ze toch wat eet. Ik heb ook foto's van haar kleine mini buikje, die zal ik ff uploaden als ik op de computer zit.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:44

Zo leuk!
Ik hoop dat de vruchtjes blijven zitten en ben heel benieuwd naar de foto's vooral als ze geboren zijn!

Succes met het oma worden!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:53

Spannend hoor!

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 23:32

ik zou je hond goed gaan testen op hd en hart en weet ik veel wat er nog meer bestaat! Hoe vaak je dit wel niet hoort met het fokken van honden, en wat gebeurt er? ze belanden zo weer op marktplaats! |(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:14

hd? bij een chi?