Informatie gezocht over de husky

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:20

Toevalstreffer dan? Maar ik hoor van wel meer mensen met een Husky dat ze maar 1 baas hebben.
M'n moeder was ook echt Chakka's baas. Voor haar deed hij alles.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:24

Heb je je al is verdiept in de Akita inu?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:25

Ze hebben geen will-to-please zoals een herder/retriever.
Als ze ergens het nut niet van inzien, zullen ze niet zo snel (in hun ogen nutteloze) commando's uitvoeren.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:51

Brainless schreef:
Ze hebben geen will-to-please zoals een herder/retriever.
Als ze ergens het nut niet van inzien, zullen ze niet zo snel (in hun ogen nutteloze) commando's uitvoeren.

Maar dat is nou precies de karaktereigenschap van de poolhonden. Van vroeger uit zijn ze gefokt om te lopen, eten, slapen.
Ook werden ze gebruikt voor de jacht.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal weg van de malamutes !! Na 14 jaar en 2 teefjes weet ik echt wel waar ik over praat. Maar het zijn geen honden die voor iedereen geschikt zijn !!!
Je moet niet gaan denken dat je met opvoeding het karakter kunt veranderen. Dit zit er al zo'n lange tijd in.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die kun je dan ook op 1 hand tellen.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:11

ThePast03 schreef:
laura22 schreef:
Tijd geduld heb ik genoeg ben geduldiger met dieren dan met mensen. En tijd zat aangezien ik niet werk, ik heb ook het idee het is maar net waar je de hond aan went het is zowiezo de bedoeling om een pup te nemen en vanaf het begin laten wennen aan paarden en andere dieren, iets wat ik bij elke hond zou doen.

Nu zegt iemand iets positiefs die zelf een hond van een half jaar oud heeft en dus nog niet eens volwassen en denk je dat het zo is dat het maar net is waar je de hond aan went?
Dan moet je wel erg veel geluk hebben bij een husky.

Jaa het is waar je haar aan went, ze is vanaf de eerste dag in contact geweest met verschillende soorten dieren, veel mensen en kinderen. En op puppycursus met andere honden.

Ilsuuuh

Re: Informatie gezocht over de husky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:15

Datz e niet baasgericht zijn eb ik het niet helemaal mee eens. Ik hoef niet te ver weg te gaan want dan raakt mevrouw in paniek. Als we lopen en ze is wat verder weg kijk \t ze altijd waar ik ben. Ik ben het er mee eens dat het niet ideale gezinshonden zijn. Maar als ze genoeg beweging/opvoediing krijgen kun je ze best in huis houden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:18

Ilsuuuh schreef:
Jaa het is waar je haar aan went, ze is vanaf de eerste dag in contact geweest met verschillende soorten dieren, veel mensen en kinderen. En op puppycursus met andere honden.

Natuurlijk het is maar waar je ze aan went. Maakt totaal niet uit wat voor hond je neemt als je ze maar overal aan went worden ze allemaal hetzelfde en heb je niet meer te maken met de rasspecifieke eigenschappen die er jarenlang zijn ingefokt en die pas goed tot uiting komen op volwassen leeftijd.

Hopenlijk heb je niet alleen de puppycursus gevolgd en ben je nog steeds bezig op een goede hondenclub.

Heb Husky's in de les gehad die GG1 liepen, maar dat waren wel heel ervaren bazen die er ook enorm veel tijd in stopte. Maar ook die konden niet allemaal los lopen en ze bleven ook niet allemaal even sociaal naar andere honden.
Heb er veel meer gezien die herplaatst moesten worden omdat ze op volwassen leeftijd toch niet zo makkelijk meer waren en omdat ze zo erorm jankte als ze alleen moesten blijven dat de buren gingen klagen.

Je kunt nog helemaal niets zeggen over een ras als een hond nog maar een half jaar oud is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:19

Heel jammer dit. Ik heb al eerder gezegd dat je de nadelen van het ras maar in je voordeel gaat praten, en dat is precies wat er gebeurd.
Een husky past bij je zoals jij vind dat je een hond wil houden, dus dat word een grote teleurstelling.

Typisch geval van jammer weer.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:29

Sancha, ik ben het volledig met je eens !!!

Jammer voor het hondje, die kan er niets aan doen. Als wij alles overnieuw moesten doen, dacht ik ook nog wel een 5 x na !!
jammer dat altijd de honden er de dupe van moeten worden.......

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 09:33

Toch wel makkelijk dat jullie al weten dat de hond de dupe er van wordt waar leer je dat? Om dat de beoordelen achter de computer dat wil ik ook wel. Jullie kennen mij niet verder en kunnen zulke uitspraken doen knap.

Ga hier verder niet op in zonde van mijn tijd.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 09:40

laura22 schreef:
Inmiddels heb ik meer info gekregen en we hebben onze beslissing genomen in maart/april gaan we kijken voor een pup uit de showlijn. Ik heb andere ervaringen gehoord met mensen die al jaren husky's hebben die ook los lopen die ook gewoon de hond mee nemen naar de paarden, het kan dus wel.
Het is altijd goed om negatieve en positieve verhalen te horen maar het valt me wel op dat het hier alleen negatief is met uitzondering van een paar positieve reacties.

Succes met je zoektocht naar een mooie puppy!!
Die van mij heeft inmiddels een opleving _O- Het vriest he! vindt ze heerlijk. Lekker met d'r snuit door het gras (niet aangelijnd :D ). Hard om je heen rennend ;) Waarna ze bij thuiskomst weer heerlijk gaat liggen ronken in d'r warme hondenmand. Kan niet wachten tot het gaat sneeuwen (:)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:36

anjaatjuh schreef:
Heb je je al is verdiept in de Akita inu?

Zelfde vraag hier, maar wel met een kant-tekening...
Laten we even voorop stellen dat ik absoluut geen 'hondenmens' ben: wij hebben thuis geen hond en ook nooit gehad, daarnaast was ik vroeger behoorlijk bang voor honden nadat ik als klein kind een keertje ben gebeten. Gelukkig heb ik me daar overheen kunnen zetten en kan ik leuk opschieten met bijvoorbeeld de honden op stal of bij kennissen en vrienden.
Nu heeft één kennis van mij een Akita en dat is een vreselijk lief dier, waarmee zelfs ik goed overweg kan en waar ik zelfs dol op ben. Die persoon zegt echter wel dat ook de Akita over het algemeen geen makkelijk ras is en dat die van haar toch wel een bijzonder lief exemplaar is. Ik heb gehoord dat het in elk geval hele trouwe honden zijn en deze kan zonder moeite los lopen bij haar baasje (behalve als ze loops is). Ik zou alleen niet kunnen zeggen of dit voor elke Akita op gaat en of je ze ook mee kunt nemen naar de paarden...
Ik ga er van uit dat elke hond een consequente opvoeding moet krijgen, ongeacht het ras, maar wellicht is de Akita een goed alternatief voor een Husky? Ze lijken me namelijk toch net iets 'makkelijker'. Ik vind Huskies ook vreselijk mooi om te zien, maar ik vind dat de Akita daar qua uitstraling niet voor onder doet!

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:38

TS jammer dat je zo reageert en niet begrijpt waar het om gaat. Het gaat erom dat deze mensen allemaal ervaringsdeskundige zijn (jij nog niet) en zij vertellen je hun ervaringen. Wees blij dat ze je deze ervaringen vertellen en dat je niet achteraf denkt had ik maar....natuurlijk vertellen ze je nu de negatieve zaken, alleen om je te waarschuwen dat het geen makkelijke hond is. Even een voorbeeld van mijn hond hieronder, dit krijg je als je de hond laat loslopen in het bos en ze een hert te pakken krijgt...
Afbeelding

ik hoop dat jullie veel plezier beleven aan jullie husky en hou ons op de hoogte!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:57

Beetje mosterd na de maaltijd, gezien je al besloten hebt. Ik ben dol op poolhonden, heb een samojeed gehad, die kon niet los omdat ze wegliep, geen drama's gehad met jachtinstinct gelukkig. Op latere leeftijd werd ze zo sloom dat ze zelfs los kon lopen, dan smeerde ze hem nog hooguit drie keer per jaar.

Nu een kruising husky/herder uit 't asiel, in z'n eerste levensjaar drie keer naar het asiel gebracht, bij een junk gewoond etc. Niet echt een standaard geval.

Maar alle 'huskykenmerken' manisfesteren zich heel sterk bij deze hond. Kan niet alleen zijn, zelfs niet met andere hond samen, gaat vreselijk huilen en overal plassen. En hij loopt weg, we hebben speciaal voor hem 200 meter hek geplaatst. En als hij wegloopt vreet hij kippen, en ik vermoed ook eens kat.

En hij rent achter koeien en schapen aan, maar niet achter paarden. Ook hier thuis in de paddock niet.

Wandelen zou los kunnen als ik zeker zou weten dat ik geen dominante reuen, schapen, katten, etc zou tegenkomen. Hij smeert hem tijden het wandelen niet echt, houdt me wel in de gaten.

Geen gemakkelijk honden vind ik.

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:04

Wij hebben ook een husky gehad, een ontzettend lieve hond voor het gezin maar wel heel erg op zichzelf, niet de meest sociale hond dus. Ze kunnen niet met alle dieren overweg en blijven gewoon heel eigenwijs, dat is niet een kwestie van training.
Een husky is geen hond om met kleine kinderen te houden, meestal houden ze niet zo van drukte.
Om mee op buitenrit te nemen e.d. zou ik waarschijnlijk een ander ras kiezen omdat een husky niet bepaald goed luistert.
Onze husky kon overigens wel los lopen maar op de terugweg naar huis moest ze wel vast anders liep ze zelf wel terug.
Al met al blijft het een heel apart en zeker geen makkelijk ras wat zeker niet voor iedereen geschikt is!

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:37

ThePast03 schreef:
Ilsuuuh schreef:

Natuurlijk het is maar waar je ze aan went. Maakt totaal niet uit wat voor hond je neemt als je ze maar overal aan went worden ze allemaal hetzelfde en heb je niet meer te maken met de rasspecifieke eigenschappen die er jarenlang zijn ingefokt en die pas goed tot uiting komen op volwassen leeftijd.

Hopenlijk heb je niet alleen de puppycursus gevolgd en ben je nog steeds bezig op een goede hondenclub.

Heb Husky's in de les gehad die GG1 liepen, maar dat waren wel heel ervaren bazen die er ook enorm veel tijd in stopte. Maar ook die konden niet allemaal los lopen en ze bleven ook niet allemaal even sociaal naar andere honden.
Heb er veel meer gezien die herplaatst moesten worden omdat ze op volwassen leeftijd toch niet zo makkelijk meer waren en omdat ze zo erorm jankte als ze alleen moesten blijven dat de buren gingen klagen.

Je kunt nog helemaal niets zeggen over een ras als een hond nog maar een half jaar oud is.
Tuurlijk kan ik dxaar wat over zeggen :S

Ik heb genoeg ervaring met honden en ook met husky's. Ben inderdaad nog op een goede hondenschool en verder word ik geholpen door iemand met 7 malamuts, die in de top van NL raced.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:14

Ilsuuuh schreef:

Ik heb genoeg ervaring met honden en ook met husky's. Ben inderdaad nog op een goede hondenschool en verder word ik geholpen door iemand met 7 malamuts, die in de top van NL raced.

Een ervaren iemand nooit zeggen dat het niet uitmaakt wat voor ras je neemt het is maar waar je ze aan went en die zal nooit een Husky aanraden aan iemand die gezellig buitenritten wil maken met de hond erbij.
En al helemaal niet aan iemand die er te makkelijk over denkt en alleen afgaat op de postieve verhalen.

En bij een hond van een half jaar kan je nog heel weinig zeggen over de ingefokte raseigenschappen. De meeste komen pas naar boven als een hond volwassen is en dat is bij een Husky op anderhalf tot twee jarige leeftijd.
Tot die tijd heb je een jonge hond waarvan jij denkt dat die baasgericht is omdat ze in paniek raakt als je te ver weg gaat.

Je kunt geluk hebben. Een hoop mensen die zo postief zijn hebben vaak een Husky zonder stamboom waar zonder dat ze het weten ander bloed doorheen zit wat het soms al een klein stukje makkelijker maakt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:17

Het draait allemaal om de discussie tussen nurture (opvoeding) en nature (genen). Veel mensen denken dat alleen de opvoeding belangrijk is omdat met een goede opvoeding de hond wel aan zijn nature voorbij gaat.

Maar uit vele ervaringen blijkt dit gewoon meestal niet te zijn. Er zit gewoon teveel nature in een husky dat niet aansluit op jouw wensen en eisenpakket.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:58

ThePast03 schreef:
Ilsuuuh schreef:

Een ervaren iemand nooit zeggen dat het niet uitmaakt wat voor ras je neemt het is maar waar je ze aan went en die zal nooit een Husky aanraden aan iemand die gezellig buitenritten wil maken met de hond erbij.
En al helemaal niet aan iemand die er te makkelijk over denkt en alleen afgaat op de postieve verhalen.

En bij een hond van een half jaar kan je nog heel weinig zeggen over de ingefokte raseigenschappen. De meeste komen pas naar boven als een hond volwassen is en dat is bij een Husky op anderhalf tot twee jarige leeftijd.
Tot die tijd heb je een jonge hond waarvan jij denkt dat die baasgericht is omdat ze in paniek raakt als je te ver weg gaat.

Je kunt geluk hebben. Een hoop mensen die zo postief zijn hebben vaak een Husky zonder stamboom waar zonder dat ze het weten ander bloed doorheen zit wat het soms al een klein stukje makkelijker maakt.

Ik zal nooit zeggen dat het niet uitmaakt wat voor ras het is. Maar bij elk ras is gewenning aan dingen heel erg belangrijk. Ik heb ook nooit aangeraden bosritten te maken, dat zou ik zelf ook niet doen omdat het lastiger ingrijpen enz is.

Kan daarover nu inderdaad nog weinig zeggen, maar door de opvoeding en haar gedrag nu is de kans groot dat ze dat later ookdoet. . En ik denk niet alleen dat ze baasgericht is maarweet het zeker. Je hoeft mij daarover niets te zeggen hoor, heb genoeg honden gehad om haar op te voeden.

Haar bloedlijn is een werklijn. Dus ik moet hard met haar gaan werken, en dat heb ik er ook voor over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:41

Van een Husky Fokker:
Citaat:
Hij is ook niet geschikt als erf hond, omdat hij nog erg oorspronkelijk is heeft hij een grote jachtpassie, het is daarom beter om hem aangelijnd te houden, ook tijdens de wandeling. Al snuffelend gaat hij anders op avontuur en omdat hij hard kan lopen verdwijnt hij al gauw achter de horizon. Hij hoort wel dat u roept, maar de dingen waar hij op dat moment mee bezig is vindt hij veel belangrijker en dan komt hij meestal niet. Het is dus beter om hem aangelijnd te houden. Ook al vanwege het drukke verkeer in ons land.
Een Syberische husky is een roedeldier en hij vindt het heerlijk om gezelschap te hebben. Hoe meer mensen of honden, hoe leuker het is.
Volgt , dat het vaak moeilijk is om een husky alleen te houden .Hij kwijnt weg, eet slecht, bijt dingen stuk of huilt als u er niet bent. De meeste mensen kopen er vroeg of laat een tweede bij, of kopen meteen twee honden tegelijk. Een Syberische husky moet kunnen spelen en dat doet hij het liefst met een soortgenoot.
Het is prachtig om te zien hoe ze op elkaar reageren en in elkanders vachten hangen. Een Syberische husky is speels tot op zijn oude dag. Omdat de Syberische husky een poolhond is heeft hij een dubbele vacht,
die er twee keer per jaar uitvalt. In die tijd ligt er dus haar in uw huis ook al maakt de stofzuiger overuren.
Een Syberische husky heeft beweging nodig en vindt het heerlijk om met U te wandelen en te fietsen of steppen.
Onderweg is hij steeds op jacht en dat maakt het uitstapje voor zijn eigenaar ook spannend want die ziet dat er langs een wegberm veel meer te beleven is dan je zo zou denken. De Syberische husky is een fantastische hond,
maar hij stelt de nodige eisen aan zijn baas en is dus niet geschikt voor iedereen. Vaak zult u uw manier van leven aan moeten passen bij uw hond.

Een andere fokker zegt:
Citaat:
Een Siberian Husky niet aanlijnen is onverantwoord. Heb niet de illusie dat u hem buiten onder controle hebt, want hij komt op een zeker moment niet terug. Voor mensen is hij altijd vriendelijk, en ook voor honden die hij goed kent. Verder is alles dat loopt, zwemt, vliegt en kruipt PROOI. De lokroep van de natuur zal altijd een keer groter zijn dan zijn behoefte om u te gehoorzamen. Dat laatste is namelijk niet erg ontwikkelt en op een zeker moment heeft hij buitenshuis maling aan u. Als zijn jachtinstinct hem roept, dan doet hij echt niet alsof hij u niet hoort: hij hoort u dan echt niet meer. Ook het risico van ongelukken door zomaar een weg oplopen is levensgroot. En zo ook de schade die ze kunnen aanrichten aan vee, kippen etc.

Weer een andere fokker:
Citaat:
De Siberische husky heeft soms kwaliteiten die sommige huisdiereneigenaars ongewenst vinden. Ondanks hun hartelijke aard, zijn Siberische Husky's niet zo aanhankelijk aan hun eigenaars zoals andere populaire rassen. Zij zullen soms weigeren om een taak uit te voeren. De Siberische husky kan soms uitdagend zijn wegens zijn onafhankelijk denken en hebben een sterke hand nodig om hen op te leiden. De juiste opleiding vereist geduld. Siberische Husky's worden over het algemeen niet geadviseerd voor iemand die voor de eerste keer hondeneigenaar wordt. De Siberische husky heeft een sterk loop instinct en zouden daarom voor hun eigen veiligheid nooit zonder leiband uitgelaten mogen worden. Ze zijn getraind om lange afstanden te lopen zonder omzien en een afgesloten tuin zorgt ervoor dat je je hond niet kwijtraakt. De Siberische husky's graven ook grote gaten en zijn enorm vindingrijk in het ontsnappen uit een afgesloten tuin. Aangezien ze sleehonden zijn hebben zij een zeer sterke wens te trekken, dus wordt de goede gehoorzaamheidstrainig geadviseerd. De Siberische husky vereist oefening op een dagelijkse basis en in een veilige omheining.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:13

Brainless dit is precies wat ik gezien heb bij de Husky's die ik in de les heb gehad en die bij kennisen zaten.
Maar dat is ook hetgene wat een hoop mensen gewoon niet willen lezen omdat mensen denken dat het bij hun niet zal gebeuren, helaas worden veel Husky's daar uiteindelijk de dupe van.

Dit ras wordt teveel om zijn uiterlijk gekocht.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:17

Je koopt toch geen arabier om zijn schoonheid terwijl jij het karakter van een trekpaard wil? Je koopt toch over het algemeen geen draver als je hoog in de dressuursport wil komen?
Uitzonderingen daargelaten...
Je koopt een dier dat in de eerste plaats aan de verwachtingen zal gaan voldoen en waarvan het gedrag/karakter bij je past...daarna zoek je uit welk uiterlijk dat daar bij past je het leukste vind.

TS zoekt voor haar situatie een ongecompliceerde hond, die redelijk tot goed zal gaan luisteren en die zich goed aan verschillende omstandigheden kan aanpassen.
Wees nu eerlijk tegenover de hond en jezelf; een husky past niet in je rijtje thuis.
Ik vind het dan ook een ERG egoistische beslissing van je, waar inderdaad de hond de dupe van gaat worden. Die zal zeker niet tot zijn recht komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:18

Ik denk dat al het goede advies haar niet zal weerhouden een husky te nemen. Ik denk dat de kogel al door de kerk was voor dit topic werd geopend.
Anders verander je je mening in dat opzicht niet in krap drie dagen.
Men wil een 'knappe' hond en we denken ze wel te kunnen kneden hoe we ze willen hebben. Hetzelfde met de bordercollies, die zijn ook zo schattig, we hebben het met de dalmatiers gezien, was na de film ook zo knap om zijn uiterlijk. Wanneer gaat men nu eens anders denken:
Zet op een rij wat je met je hond wilt, wat je kan bieden, je wensenlijst, zoek daar een hond op uit.
En neem geen 'knappe' hond voor het plaatje, die je probeert passend te maken aan je situatie. Dat is geen dierenliefde, het wekt aan beide zijden frustratie op en de hond is altijd degene die aan het korste eindje trekt.
Maar geeft de fokker de hond zo maar aan iedereen mee trouwens?
Wij hebben een boxer en wij kregen eerst een gesprek, wat verwachtte ik van de hond, wist ik wel wat ik in huis ging halen, wat kon ik bieden, qua tijd, ruimte en aandacht. We kregen hem niet zomaar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:34

Jeetje zeg wat een negatief gemiep.
Ik ken dat nog wel van toen ik net mijn mechelaar had, als puppie.
Ik was niet goed wijs en zou na een half jaar wel in een asiel belanden ( werd letterlijk gezeg!!) want ik zou haar niet kunnen opvoeden ( zeiden mensen die me nog nooit hadden gezien ).
ook zou ze vals zijn want ze komt immers uit werklijnen ( paps is een politie hond ). En zo waren er wel meer dingen die typisc waren voor een Mechelaar.
Nikita is inmiddels 4 jaar en de liefste hond die je maar kan wensen..en vals?? neehoor! Ja als je als vreemde probeert binnen te komen als we niet thuis zijn :')

Tuurlijk heeft een ras hond wel wat karakter trekjes dat je in een andere hond van dat ras ook tegen komt, maar ik ben echt van mening dat er een groot deel aan de eigenaar ligt hoe de hond zich ontwikkelt!

Laura, leuk dat je een hondje neemt :) Maar ik zag * mijn pony * heb je er geen 2 meer?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:35

en een australian shepherd dan :) die zijn zeer baasgericht en gefokt voorbij groot vee (paarden) zijn niet van die scharminkels als bordercollies maar iets 'meer' bouw